Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2022
gepubliceerd op 22 november 2022

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende een gedelegeerde opdracht aan de nv finance&invest.brussels voor het beheer van een Economisch Transitiefonds

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022042112
pub.
22/11/2022
prom.
15/09/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende een gedelegeerde opdracht aan de nv finance&invest.brussels voor het beheer van een Economisch Transitiefonds


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikelen 6, § 1, II, 1°, 6, § 1, VI, 1°, en 20;

Gelet op de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij en de gewestelijke investeringsmaatschappijen, artikelen 2, § 3, en 4, § 5;

Gelet op de gelijkekansentest, opgesteld op 21 april 2022 overeenkomstig artikel 2, § 1, 1°, van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 13 juni 2022;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 4 juli 2022 ;

Gelet op het advies van Brupartners, gegeven op 8 september 2022;

Gelet op het advies 71.867/1/V van de Raad van State, gegeven op 5 augustus 2022 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Minister van Economie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° finance&invest.brussels: de naamloze vennootschap opgericht bij het koninklijk besluit van 21 oktober 1980 tot oprichting van de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor het Brusselse Gewest en tot vaststelling van haar eerste statuten, genaamd finance&invest.brussels, KBO nr.: 0426.936.986; 2° investering: financiële verrichtingen die de vorm aannemen van: a) een inbreng in het kapitaal of het eigen vermogen, in ruil voor aandelen met of zonder stemrecht;b) een lening, al dan niet achtergesteld, of met kenmerken die verband houden met de financiële situatie van de debiteur, converteerbaar, omwisselbaar of met inschrijvingsrechten;c) een lening in verband met de verwerving van een aandelenbelang;3° de-minimisverordening: verordening nr.1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun; 4° Minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie;5° Gewest: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 2.Finance&invest.brussels is belast met de oprichting van een Economisch Transitiefonds dat tot doel heeft bij te dragen tot de transitie van de hele economie van het Gewest naar een koolstofvrije economie en naar een circulaire en regeneratieve economie.

In het kader van het Economisch Transitiefonds doet finance&invest.brussels investeringen: 1° hetzij tegen marktvoorwaarden ;2° hetzij in overeenstemming met de de-minimisverordening.

Art. 3.Het Gewest kent een werkingssubsidie van 2.350.000 euro toe aan finance&invest.brussels om haar beheerskosten in het kader van deze opdracht te dekken. De subsidie maakt het voorwerp uit van een vastlegging van 2.350.000 euro in 2022. Dat bedrag wordt jaarlijks vereffend ten belope van 235.000 euro, van 2022 tot en met 2031.

De in het eerste lid bedoelde subsidie is aan te rekenen op de basisallocatie 12.011.19.03.0310 `Werkingssubsidies aan finance&invest.brussels (GIMB) verbonden aan het Economisch Transitiefonds - gedelegeerde opdracht' van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022.

Vanaf 1 januari 2032 kent de Minister een werkingssubsidie van maximum 235.000 euro toe aan finance&invest.brussels om haar beheerskosten in het kader van deze opdracht te dekken. Deze subsidie maakt het voorwerp uit van een jaarlijkse of meerjarige vastlegging en jaarlijkse vereffening.

Art. 4.Het Gewest stelt een krediet van 10.000.000 euro ter beschikking van finance&invest.brussels zodat het investeringen kan doen in ondernemingen in het kader van deze gedelegeerde opdracht.

Het in het eerste lid bedoelde krediet is aan te rekenen op de basisallocatie 23.002.20.01.0310 `Terugbetaalbare leningen toegekend aan finance&invest.brussels (GIMB) met het oog op het verlenen van leningen aan KMO's voor de ecologische overgang van de economie (Economisch Transitiefonds) - gedelegeerde opdracht' van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022.

Het krediet maakt het voorwerp uit van een vastlegging van 10.000.000 euro in 2022. Dat bedrag wordt vereffend ten belope van 4.000.000 euro in 2022 en vervolgens ten belope van maximum 2.000.000 euro per jaar vanaf 2023, op vraag van finance&invest.brussels.

Na het einde van de gedelegeerde opdracht betaalt finance&invest.brussels het krediet en de verwezenlijkte interesten en meerwaarden op de investeringen terug aan het Gewest. De eventuele verliezen, kapitaalverliezen en negatieve rente of boetes die door de bank worden toegepast op bedragen die in het kader van de gedelegeerde opdracht aan finance&invest.brussels zijn betaald worden afgetrokken van het terug te betalen bedrag.

Art. 5.Via het Economisch Transitiefonds doet finance&invest.brussels investeringen in: 1° ondernemingen die, met het oog op een verkleining van de ecologische voetafdruk van hun activiteiten, investeringen verwezenlijking in verband met de volgende domeinen: a) de transitie naar een schone of klimaatvriendelijke mobiliteit; b) energie-efficiëntie, d.w.z. een efficiënter gebruik van energie in alle stadia van de energieketen, van productie tot eindverbruik, met inbegrip van: isolatie, warmte-krachtkoppeling, koude- of warmteproductie, en renovatie van gebouwen; c) de productie, het transport, de opslag, de distributie of het gebruik van hernieuwbare energie; d) de circulaire economie, d.w.z. het economisch systeem van uitwisseling en productie dat, in alle stadia van de levenscyclus van goederen en diensten, gericht is op een efficiënter gebruik van hulpbronnen en een geringere impact op het milieu, terwijl het welzijn van de mensen wordt vergroot, met inbegrip van de verbetering van de circulariteit van een economische activiteit; e) de optimalisering van processen, met name op het gebied van energie, water en grondstoffen;f) elk ander domein met mogelijkheden om de broeikasgassen te verminderen;2° ondernemingen die oplossingen ontwikkelen om andere ondernemingen te helpen hun broeikasgasemissies te verminderen. Voor ondernemingen in de bouw- en vastgoedontwikkelingsectoren hebben de investeringen die in het kader van het domein bedoeld in het eerste lid, 1°, b), worden gedaan, als doelstelling verder te gaan dan het in overeenstemming brengen van gebouwen en de algemene verplichtingen die op dit gebied voor hen gelden.

De ondernemingen die voor een investering in aanmerking komen, bestaan ten minste vier jaar en hebben ten minste één vestigingseenheid op het grondgebied van het Gewest, waarbinnen ze een economische activiteit uitoefenen en over specifiek daarvoor bestemde eigen personele en materiële middelen beschikken.

Art. 6.Om voor een tussenkomst in aanmerking te komen, mag de onderneming: 1° niet hoofdzakelijk actief zijn in een van de in de bijlage genoemde sectoren, noch in de exploratie, winning, verwerking, het vervoer en de opslag van steenkool, aardolie of andere fossiele brandstoffen;2° geen van de volgende activiteiten uitoefenen: a) activiteiten die opzettelijk de sociale, fiscale en milieuwetgeving en de fundamentele ethische normen schenden;b) activiteiten die in strijd zijn met of een inbreuk vormt op die rechten;c) activiteiten met schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid of het milieu, ongeacht of ze de wetten en reglementeringen naleven;d) activiteiten die corruptie of smeergeld inhouden;e) activiteiten die verband houden met de seks- en pornografische industrie.3° geen beroep doen op financieringsmaatschappijen of patrimoniumvennootschapen die gevestigd zijn in een belastingparadijs dat is opgenomen in de pan-Europese lijst van landen die hebben geweigerd een dialoog met de Europese Unie aan te gaan of tekortkomingen op het gebied van goed fiscaal bestuur te verhelpen. De tussenkomst mag geen betrekking hebben op een lening voor de financiering van een van de in het eerste lid, 1°, bedoelde activiteiten.

Art. 7.§ 1. Het gecumuleerde bedrag van de investeringen die via het Economisch Transitiefonds aan één begunstigde worden gedaan, bedraagt minimaal 80.000 euro en maximaal 1.500.000 euro.

De leningen zijn bedoeld als aanvulling op het bestaande aanbod. Ze hebben een aflossingsvrije periode van maximaal 36 maanden.

De investeringen worden aangeboden voor een periode van maximaal 120 maanden. De duur van de investering kan, binnen die limiet, variëren naargelang van de modaliteiten van co-investeringen.

De opbrengsten uit de terugbetaling van verstrekte leningen en uit de verkoop van verworven deelnemingen kunnen opnieuw worden geïnvesteerd onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden van het Economisch Transitiefonds. § 2. Naast deze gedelegeerde opdracht kan finance&invest.brussels uit eigen middelen en onverminderd de gedelegeerde opdrachten die haar zijn toevertrouwd, investeren in de in artikel 5 bedoelde ondernemingen.

Art. 8.Finance&invest.brussels selecteert de begunstigden op basis van een economische, technische en financiële analyse van de investeringsaanvragen, rekening houdend met de criteria inzake goed bestuur en sociale en milieu-impact, en met de manier waarop die doelstellingen zullen worden opgevolgd en zullen evolueren tijdens de investeringsperiode.

In het bijzonder kunnen de ondernemingen aantonen dat hun investeringsaanvragen geen significante schade toebrengen aan een of meer van de volgende sociale doelstellingen: een toereikende levensstandaard verzekeren voor categorieën van mensen die kwetsbaarder zijn of speciale behoeften hebben, de ontwikkeling en het behoud van kwalitatieve jobs, de ontwikkeling van sociaal en democratisch ondernemerschap of bouwen aan een meer inclusieve samenleving.

Finance&invest.brussels zorgt ervoor dat de portefeuille evenwichtig is wat betreft sector, omvang en maturiteit.

Art. 9.§ 1. Ondernemingen dienen hun aanvraag elektronisch in volgens de door finance&invest.brussels vastgestelde procedure.

In voorkomend geval geeft de onderneming alle andere steun aan die onder de de-minimisverordening of andere de-minimisverordeningen valt en die de onderneming in de twee voorgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar heeft ontvangen.

De volledige investeringsaanvraag wordt door de diensten van finance&invest.brussels voorgelegd aan het in § 2 bedoelde toewijzingscomité, samen met een individuele samenvattende nota en een aanbeveling, eventueel aangevuld met voorwaarden.

Eventuele beslissingen tot wijziging van eerdere beslissingen worden op dezelfde wijze gevalideerd. § 2. Finance&invest.brussels richt een toewijzingscomité op, die de aanvragen vooraf analyseert en een advies uitbrengt, al naargelang het geval, aan haar raad van toezicht of raad van bestuur, dat bestaat uit maximaal zes personen en samengesteld is uit: 1° de voorzitter van de directieraad van finance&invest.brussels of zijn vertegenwoordiger, die het toewijzingscomité voorzit; 2° de ondervoorzitter van de directieraad van finance&invest.brussels of zijn vertegenwoordiger; 3° een vertegenwoordiger van de Minister;4° een vertegenwoordiger van de minister van Leefmilieu;5° een vertegenwoordiger van Leefmilieu Brussel;6° een vertegenwoordiger van het Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven. De vertegenwoordigers hebben vaardigheden op het gebied van bedrijfsbeheer en investeringen in duurzame activiteiten.

De analist die met het dossier is belast, neemt deel aan de beraadslaging over dat dossier, maar heeft geen stemrecht.

De investeringsbeslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Indien de investering onder de de-minimisverordening valt, stelt finance&invest.brussels de onderneming ervan in kennis dat ze onder het stelsel van die verordening wordt toegekend.

Indien de raad van bestuur of de raad van toezicht besluit af te wijken van het advies van de toewijzingscomité, motiveert hij dit in zijn besluit.

Art. 10.§ 1. De terugbetalingsmodaliteiten van de leningen worden vastgesteld door finance&invest.brussels op basis van het model van haar leningsregelingen.

De rente is achteraf verschuldigd en wordt op elke vervaldag berekend over de uitstaande hoofdsom.

Een gedeeltelijke of volledige vervroegde terugbetaling van de lening op de vervaldata, zonder wederbeleggingsvergoeding, is mogelijk voor zover de vervroegde terugbetalingen betrekking hebben op één of meer niet-vervallen afbetalingen op de hoofdsom en de opgebouwde rente gelijktijdig wordt betaald. § 2. De modaliteiten voor de terugkoop van participaties worden vastgesteld door finance&invest.brussels op basis van het model van haar overdrachtsregelingen.

Vervroegde terugkoop is mogelijk.

Art. 11.Een begeleidingscomité komt tweemaal per jaar bijeen, fysiek of via videoconferentie.

Het comité is als volgt samengesteld: 1° de voorzitter of de ondervoorzitter van de directieraad van finance&invest.brussels of hun vertegenwoordiger; 2° een vertegenwoordiger van de Minister;3° een vertegenwoordiger van de minister van Leefmilieu;4° een vertegenwoordiger van Brussel Economie en Werkgelegenheid, dienst Economie;5° een vertegenwoordiger van het Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven;6° een vertegenwoordiger van Leefmilieu Brussel;7° een vertegenwoordiger van de representatieve werknemersorganisaties en een vertegenwoordiger van de representatieve werkgeversorganisaties, de middenstand en de werkgevers van de non-profitsector. Het begeleidingscomité is verantwoordelijk voor het toezicht op het meerjarenproject van het Economisch Transitiefonds.

De leden van de begeleidingscomité die een organisatie vertegenwoordigen die ook in de toewijzingscomité zitting heeft, nemen zonder stemrecht deel aan de beraadslagingen van de begeleidingscomité.

Finance&invest.brussels brengt op elke vergadering van het begeleidingscomité verslag uit over de toekennings- en weigeringsbeslissing, alsook over de bedragen, de rentevoeten en de looptijd van de toegekende leningen of de verworven deelnemingen.

Finance&invest.brussels voert jaarlijks een impactevaluatie uit van het geheel van de verwezenlijkte investeringen. Deze impactevaluatie wordt gepresenteerd aan het begeleidingscomité.

Art. 12.De Minister en finance&invest.brussels sluiten een overeenkomst waarin de aanvullende modaliteiten voor de uitvoering van dit besluit worden vastgelegd. De overeenkomst regelt onder meer de betalingsmodaliteiten en het gebruik van de krachtens de artikelen 3 en 4 toegekende bedragen, en ook de verplichtingen rond de boekhouding, de verantwoording van de werkingssubsidie, de terugbetaling van het krediet en de bedragen bedoeld in artikel 4 en de rapportage.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 14.De Minister wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 september 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, R. VERVOORT De Minister van Economie, A. MARON De Minister van Financiën en Begroting, S. GATZ

Bijlage. - Sectoren die zijn uitgesloten van de tussenkomst van het Economisch Transitiefonds NACE-code en beschrijving 05. Winning van steenkool en bruinkool 06.Winning van aardolie en aardgas 09.100. Ondersteunende activiteiten in verband met de aardolie- en aardgaswinning 12. Vervaardiging van tabaksproducten 19.Vervaardiging van cokes en van geraffineerde aardolieproducten 25.4. Vervaardiging van wapens en munitie 46.215. Groothandel in ruwe tabak 46.350. Groothandel in tabaksproducten 47.260. Detailhandel in tabaksproducten in gespecialiseerde winkels 47.783. Detailhandel in wapens en munitie in gespecialiseerde winkels 64.1. Geldscheppende financiële instellingen 64.3. Beleggingstrusts en -fondsen en vergelijkbare financiële instellingen 64.9. Overige financiële dienstverlening, exclusief verzekeringen en pensioenfondsen 65. Verzekeringen, herverzekeringen en pensioenfondsen, exclusief verplichte sociale verzekeringen 66.11. Beheer van financiële markten 66.12. Effecten- en goederenhandel 66.29. Overige ondersteunende activiteiten in verband met verzekeringen en pensioenfondsen 66.30. Vermogensbeheer 68.10. Handel in eigen onroerend goed 84. Openbaar bestuur en defensie;verplichte sociale verzekeringen 85. Onderwijs, met uitzondering van: - 85.510 - Sport- en recreatieonderwijs; - 85.599 - Overige vormen van onderwijs; - 85.609 - Overige onderwijsondersteunende dienstverlening. 91. Bibliotheken, archieven, musea en overige culturele activiteiten 92.Loterijen en kansspelen Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2022 betreffende een gedelegeerde opdracht aan de nv finance&invest.brussels voor het beheer van een Economisch Transitiefonds;

Brussel, 15 september 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, R. VERVOORT De Minister van Economie, A. MARON De Minister van Financiën en Begroting, S. GATZ

^