gepubliceerd op 19 juli 2022
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "SIMONIS" op het grondgebied van de gemeenten Koekelberg en Sint-Jans-Molenbeek
16 JUNI 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "SIMONIS" op het grondgebied van de gemeenten Koekelberg en Sint-Jans-Molenbeek
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht;
Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten daarvan en in het bijzonder op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 november 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/11/2019 pub. 26/11/2019 numac 2019015323 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitwerking en goedkeuring van de "zone voor stedelijke herwaardering", genaamd "ZSH 2020" sluiten tot uitvoering van de ordonnantie houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en tot goedkeuring van de "zone voor stedelijke herwaardering", genaamd "ZSH 2020", bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad op 26 november 2019;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 maart 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/03/2022 pub. 14/04/2022 numac 2022031498 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Rondom Simonis" sluiten tot goedkeuring van het stedelijke herwaarderingsprogramma voor het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis";
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van de gemeente Koekelberg van 22 februari 2022 om het stedelijke herwaarderingsprogramma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" goed te keuren en het op 10 maart 2022 aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor te leggen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek van 23 februari 2022 om het stedelijke herwaarderingsprogramma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" goed te keuren en het op 1 maart 2022 aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor te leggen;
Overwegende dat artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening toestaat een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter uit eigen beweging of op aanvraag van een van de in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) vermelde voorkooprechthebbende overheden kan worden vastgesteld;
Overwegende dat het voorkooprecht overeenkomstig artikel 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 7°, 9° en 11° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening in het algemeen belang wordt uitgeoefend om: 1° voorzieningen van collectief belang en van openbare diensten die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de gemeenten of OCMW's vallen, tot stand te brengen;2° het bestaan van verlaten of onbewoonbare gebouwen te bestrijden;4° woningen van het sociale type of middenklassewoningen tot stand te brengen;5° het mogelijk te maken om het maatschappelijk doel en de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verwezenlijken;7° niet-uitgebate bedrijfsruimten in de zin van artikel 251, 1° te vernieuwen of een nieuwe bestemming te geven;9° de implementatie of de uitvoering van de programma's voor stedelijke herwaardering, die door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering zijn ingevoerd, te bevorderen;11° het hydrografische netwerk te herstellen en de overstromingsrisico's te voorkomen; Stadsvernieuwingscontract `Rondom Simonis' Overwegende dat het stedelijke herwaarderingsprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" een stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter bevat, die tot doel heeft om uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand te bepalen welke doelstellingen en prioriteiten bij de stedelijke herwaardering binnen een perimeter in de gemeenten Sint-Jans-Molenbeek en Koekelberg verwezenlijkt moeten worden, zoals goedgekeurd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 17 maart 2022;
Overwegende dat die studie onder meer duidelijk maakt dat het nodig is om in de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis": - over te gaan tot de renovatie en de aanleg van een bepaald aantal openbare en groene ruimten, waarvan de huidige inrichting in het licht van de uitdagingen voor de hedendaagse stad verouderd is; - voorzieningen te ontwikkelen die voldoen aan de behoeften waarop door de inwoners en in de diagnose is gewezen; - te zorgen voor toegankelijke huisvesting voor de bewoners; - leegstand en onbewoonbaarheid te bestrijden;
Overwegende dat in de diagnose over de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" geconcludeerd wordt dat de overheid werk moet maken van een stedelijke herwaardering om meer bepaald: - de klimaatbewuste stad te verwezenlijken door klimaatassen, koeltezones en ecologische voorzieningen te ontwikkelen en door het geïntegreerd regenwaterbeheer te verbeteren; - het stedelijk weefsel te verbeteren door de grote verkeersaders multimodaler te maken en door alternatieve trajecten in te richten; - de grootstedelijke aantrekkingskracht te vergroten en de lokale identiteiten te versterken door in te zetten op renovatie en door de mobiliteit en de openbare ruimten in het gewest te verbeteren; - het ondernemings- en opleidingsklimaat te stimuleren door herbestemmingen te bevorderen, de wijken te reorganiseren en de economische activiteiten te integreren in het dagelijkse leven;
Overwegende dat er een verband bestaat tussen de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis", die aan het voorkooprecht wordt onderworpen, en twee duurzame wijkcontracten, "Jacquet" en "Zwarte Vijvers" genoemd, waarvoor de programma's gelijktijdig met het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" werden uitgewerkt;
Overwegende dat de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" die aan het voorkooprecht wordt onderworpen, de goederen omvat die mogelijk geschikt zijn om een oplossing te bieden voor de problemen en tegemoet te komen aan de hoofddoelstellingen die hierboven staan omschreven, en op die manier de leefomgeving van de inwoners van de wijken rond Simonis, Ossegem, de Leopold II-laan en het Zwarte Vijversplein te verbeteren;
Overwegende dat in het basisprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" operaties zijn opgenomen die ertoe strekken openbare ruimten in te richten, te renoveren en te herwaarderen, zoals de aanleg van een wandelzone langs spoorlijn L28 (A1.1; A1.2; A1.3), de renovatie van de omgeving van het metrostation Simonis (A1.6) en de aanleg van een groen schoolparcours (A2.2) via de ontwikkeling van het groene netwerk (A2.2D);
Overwegende dat in het basisprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" ook gemengde operaties zijn opgenomen, die met sociale woningen gelijkgestelde of geconventioneerde woningen, buurtinfrastructuur en handels- of productieruimten met aanhorigheden omvatten, zoals de projecten Z1.2, Z2.1, Z2.3 en Z3.2;
Overwegende dat het basisprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" voorziet in de totstandbrenging van openbare buurtvoorzieningen, zoals een socioculturele voorziening met gewestelijke uitstraling (Z2.4), een gebied met voorzieningen die de ecologische transitie begeleiden (Z2.5) en een kringloopcentrum met een logistieke hub (Z3.5), maar ook in de bouw van een nieuw sportcentrum en van een polyvalente ruimte (Z3.3) en in de oprichting van een projecthotel (Z4.2);
Overwegende dat in het basisprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" operaties zijn opgenomen om leegstaande woningen weer op de markt te brengen als met gemeentelijke sociale woningen gelijkgestelde woningen (T1.3);
Overwegende dat de mogelijkheid om het grondbeheer over de al dan niet bebouwde onroerende goederen in de door dit besluit vastgestelde perimeter van voorkoop te verwerven de kans zal bieden om de uitvoering van het programma van het stadsvernieuwingscontract te begeleiden door stedelijke herwaarderingsdoelstellingen die opgenomen zijn in de ordonnantie van 6 oktober 2016, te verwezenlijken;
Overwegende dat het nodig is om de goederen en percelen die deel uitmaken van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" te verwerven om de huisvesting, de buurtgerichte en gewestelijke infrastructuur en de openbare en groene ruimten te behouden, uit te breiden of te verbeteren, hetgeen overeenstemt met de hoofddoelstellingen van het stadsvernieuwingsbeleid;
Overwegende dat de regering zoveel mogelijk aansluitend op de intenties van het programma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" beslist heeft om bepaalde goederen en percelen op te nemen in een perimeter van voorkoop.
Duurzaam wijkcontract "Jacquet" Overwegende dat ook het stedelijke herwaarderingsprogramma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" een stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter bevat, die tot doel heeft om uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand te bepalen welke doelstellingen en prioriteiten door middel van de stedelijke herwaardering verwezenlijkt moeten worden, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2022;
Overwegende dat in die studie de volgende kenmerken van de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" worden benadrukt: - een sterke vastgoeddruk op de huur- en koopmarkt; - een tekort aan openbare, sociale, bescheiden en middenklassewoningen; - een gebrek aan openbare voorzieningen voor kinderopvang en voor intergenerationele en interculturele activiteiten voor de buurtbewoners; - een grote hoeveelheid leegstaande gebouwen; - braakliggende gronden; - de bebouwing rond de grote invalswegen in de gemeente (Gentsesteenweg, Jetsesteenweg) is van slechte kwaliteit en veroorzaakt grote fysieke en visuele breuken tussen de wijken; - de economische activiteit in de perimeter neemt af en is te weinig divers; - de aanwezigheid van een zeer dicht stadsweefsel in de hele perimeter van het duurzaam wijkcontract, met dichtbebouwde binnenterreinen van huizenblokken;
Overwegende dat in de diagnose over de wijk geconcludeerd wordt dat de overheid werk moet maken van een stedelijke herwaardering om meer bepaald: - de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en haar multifunctioneler te maken; - de aanwezige groene ruimten in de wijk te verbeteren en toegankelijk te maken om ze gebruiksvriendelijk en gezellig te laten zijn; - de bestaande bebouwing en de ongunstige stedenbouwkundige situatie te verbeteren door onder meer het probleem van de gaten in de gevelrijen aan te pakken; - het aanbod van nieuwe, toegankelijke woningen uit te breiden; - het aanbod van buurtvoorzieningen, vooral voor jongeren (kinderopvang), sport en cultuur te vergroten; - de ontwikkeling van plaatselijke burger- en verenigingsinitiatieven en de coördinatie daarvan te bevorderen; - met elkaar verbonden groene ruimten aan te leggen en tot hun recht te laten komen om een groen netwerk tot stand te brengen;
Overwegende dat de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" die aan het voorkooprecht wordt onderworpen, de goederen omvat die mogelijk geschikt zijn om een oplossing te bieden voor de problemen en tegemoet te komen aan de hoofddoelstellingen die hierboven staan omschreven en op die manier de leefomgeving van de inwoners van de Jacquetwijk te verbeteren;
Overwegende dat bepaalde doelstellingen van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" die in de studie voor de vastgestelde perimeter staan omschreven, erop gericht zijn: - de prioritaire en aanvullende operaties die opgenomen zijn in het programma van het basisdossier te verwezenlijken; - lopende of toekomstige herwaarderingsoperaties die kaderen in het gewestelijke stadsvernieuwingsbeleid, zoals bijvoorbeeld het stadsbeleid, te begeleiden;
Overwegende dat in het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" operaties zijn opgenomen die ertoe strekken openbare buurtvoorzieningen voor de wijkbewoners (operatie 1.3) tot stand te brengen, met meer bepaald een kinderdagverblijf (operatie 1.1A), socio-culturele infrastructuur om de sociale cohesie te bevorderen (operatie 1.1B), een jeugdhuis (1.2A) en een speelplein (operatie 3.6), alsook de aanvullende operaties 8.5 en 8.7;
Overwegende dat in het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" ook operaties zijn opgenomen die tot doel hebben om gebouwen in te richten of te renoveren tot met sociale huisvesting gelijkgestelde, geconventioneerde of voor kwetsbare doelgroepen bestemde woningen, zoals de operaties 1.3, 1.4, 1.6, een deel van 1.7. en de aanvullende operaties 8.1, 8.2, 8.3, 8.6 en een deel van 8.7;
Overwegende dat daarnaast bepaald is om openbare ruimten te renoveren en herin te richten via de operaties 1.5, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 en aanvullende operatie 8.4 en een deel van 8.7 en om de ruimte te vergroenen via de operaties 4.1, 4.2 en 4.3 en een deel van aanvullende operatie 8.6;
Overwegende dat de mogelijkheid om het grondbeheer over de al dan niet bebouwde onroerende goederen in de door dit besluit vastgestelde perimeter van voorkoop te verwerven de kans zal bieden om de uitvoering van het programma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" te begeleiden door stedelijke herwaarderingsdoelstellingen die opgenomen zijn in de ordonnantie van 6 oktober 2016, te verwezenlijken;
Overwegende dat de gemeente Koekelberg zoveel mogelijk aansluitend op de intenties van het programma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" beslist heeft om bepaalde goederen en percelen van dat contract te onderwerpen aan het voorkooprecht.
Duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" Overwegende dat het stedelijke herwaarderingsprogramma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" een stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter bevat, die tot doel heeft om uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand te bepalen welke doelstellingen en prioriteiten door middel van de stedelijke herwaardering verwezenlijkt moeten worden, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 februari 2022;
Overwegende dat in die studie de volgende kenmerken van de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" worden benadrukt: - een zeer grote bevolkingsdichtheid; - de aanwezigheid van een in vergelijking met het gewestelijke gemiddelde zeer jonge bevolking; - zeer veel dichtbebouwde huizenblokken met weinig of geen groen op de binnenterreinen; - weinig openbare ruimten in de perimeter (met uitzondering van het wegennet) en zelfs nagenoeg geen openbare groene ruimten, met uitzondering van het Gieterijpark; - een verhoogd risico op overstromingen, vooral langs de Zwarte Vijversstraat, het Zwarte Vijversplein en de Piersstraat, waar vroeger de bedding van de Molenbeek liep; - het overgrote deel van de grond is verhard, niet doorlaatbaar en vervuild; - de aanwezigheid van woningen van matige kwaliteit en overbezette woningen die amper aan de gezinsgrootte zijn aangepast; - de aanwezigheid van meerdere goederen die opgenomen zijn op de lijst van ongezonde gebouwen; - een grote vraag naar sociale woningen; - te weinig openbare voorzieningen voor jongeren in verhouding tot de vraag; - in de perimeter is er een tekort aan voorzieningen voor gezondheidszorg, vooral voor psychologische ondersteuning; - een gebrek aan speelruimte voor kinderen in de perimeter; - te weinig sportvoorzieningen in verhouding tot de vraag; - de aanwezigheid van een belangrijke handelsas in de perimeter; - de aanwezigheid van locaties met erfgoedkundige waarde, zoals het Huis van Culturen en Sociale Samenhang, het Brussels Museum voor Industrie en Arbeid en het Gieterijpark;
Overwegende dat in de diagnose over de wijk geconcludeerd wordt dat de overheid werk moet maken van een stedelijke herwaardering om meer bepaald: - op zoek te gaan naar vastgoed dat mogelijkheden biedt voor de ontwikkeling van toegankelijke woningen en de nodige voorzieningen; - de woningen beter bewoonbaar te maken door de bestaande bebouwing te renoveren; - de kansarmoede waarin bepaalde mensen en dan in het bijzonder kinderen leven, te bestrijden door hen meer toekomstperspectief te bieden via projecten waardoor zij zich kunnen toeleggen op een passie of zij toegang krijgen tot de digitale wereld; - het aanbod van buurtvoorzieningen, vooral voor jongeren (allerlei speelpleinen) en cultuur, te vergroten; - de ontwikkeling van plaatselijke burger- en verenigingsinitiatieven op het vlak van beroepsinschakeling en de coördinatie daarvan te bevorderen; - het gratis sportaanbod uit te breiden door de bestaande infrastructuur te versterken of door nieuwe infrastructuur te bouwen; - de openbare ruimte multifunctioneler en inclusiever te maken door ontmoetingen te bevorderen en tegelijk het verkeer te beperken om de geluidsoverlast in de wijk te verminderen; - de wijk groener en leefbaarder te maken, met aandacht voor de openbare ruimten en de wegen, door bijvoorbeeld een groene wandelroute aan te leggen; - het groene netwerk te versterken door de binnenterreinen van huizenblokken en de openbare ruimten voor leerlingen te verbeteren en te vergroenen;
Overwegende dat de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" die aan het voorkooprecht wordt onderworpen, de goederen en percelen omvat die mogelijk geschikt zijn om een oplossing te bieden voor de problemen en tegemoet te komen aan de hoofddoelstellingen die hierboven staan omschreven en op die manier de leefomgeving van de inwoners van de Zwarte Vijverswijk te verbeteren;
Overwegende dat bepaalde doelstellingen van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" die in de studie voor de vastgestelde perimeter staan omschreven, erop gericht zijn: - de prioritaire en aanvullende operaties die opgenomen zijn in het programma van het basisdossier te verwezenlijken; - lopende of toekomstige herwaarderingsoperaties die kaderen in het gewestelijke stadsvernieuwingsbeleid, zoals bijvoorbeeld het stadsbeleid, te begeleiden;
Overwegende dat in het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" operaties zijn opgenomen die ertoe strekken openbare buurtvoorzieningen voor de wijkbewoners tot stand te brengen, met onder meer een polyvalent centrum (operatie 1.1), een welzijnshuis (operatie 1.2) en een ruimte om te zorgen voor meer plaats in de buitenschoolse opvang (een deel van operatie 1.3);
Overwegende dat in het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" ook operaties zijn opgenomen die tot doel hebben om gebouwen in te richten of te renoveren tot met sociale huisvesting gelijkgestelde, geconventioneerde of voor kwetsbare doelgroepen bestemde woningen, zoals de operaties 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 en 4.4;
Overwegende dat daarnaast het voornemen is opgevat om openbare ruimten te renoveren en herin te richten via de operaties 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 en de aanvullende operaties R.1, R.2, R.3 en R.4;
Overwegende dat de mogelijkheid om het grondbeheer over de al dan niet bebouwde onroerende goederen in de door dit besluit vastgestelde perimeter van voorkoop te verwerven de kans zal bieden om de uitvoering van het programma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" te begeleiden door stedelijke herwaarderingsdoelstellingen die opgenomen zijn in de ordonnantie van 6 oktober 2016, te verwezenlijken;
Overwegende dat de gemeente Sint-Jans-Molenbeek zoveel mogelijk aansluitend op de intenties van het programma van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" beslist heeft om bepaalde percelen van dat contract te onderwerpen aan het voorkooprecht.
Zone voor stedelijke herwaardering Overwegende dat de zone voor stedelijke herwaardering samengesteld is uit wijken die het moeilijk hebben en waarin de overheid sterker investeert; Dat zij door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd bepaald om er de levenskwaliteit en de sociaaleconomische integratie van de bewoners te verbeteren en er de plaatselijke economie een nieuwe dynamiek te geven;
Overwegende dat stedelijke herwaardering als doel heeft om een stedelijke perimeter volledig of ten dele te herstructureren om de economische, maatschappelijke en milieugebonden stadsfuncties te ontwikkelen of te bevorderen, desgevallend door de opwaardering van de architecturale en culturele kenmerken, met het oog op een duurzame ontwikkeling; Dat stedelijke herwaardering aldus iets heeft van een opdracht van algemeen belang en wordt uitgevoerd door middel van herwaarderingsprogramma's en -operaties, zoals duurzame wijkcontracten en stadsvernieuwingscontracten;
Percelen die niet vallen onder een duurzaam wijkcontract of stadsvernieuwingscontract Overwegende dat de perimeter van voorkoop zich deels bevindt buiten de perimeters van de duurzame wijkcontracten en het stadsvernieuwingscontract die hierboven zijn vermeld, maar er via enkele percelen aan grenst, wat een kans biedt om de inspanningen die met de in de ordonnantie van 6 oktober 2016 omschreven beleidsinstrumenten geleverd worden om buurtvoorzieningen, infrastructuur en met sociale huisvesting gelijkgestelde en geconventioneerde woningen tot stand te brengen, aan te vullen en te versterken;
Overwegende dat op basis van de artikelen 20 en 40 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 onroerende goederen die gelegen zijn op kadastrale percelen of niet-gekadastreerde openbare ruimten en die niet in de in aanmerking komende perimeter of stedelijke herwaarderingszone gelegen zijn maar wel direct grenzen aan een in aanmerking komende perimeter, mee mogen aansluiten op een duurzaam wijkcontract (art. 20) of een stadsvernieuwingscontract (art. 40), indien de regering het belang daarvan vaststelt;
Overwegende dat het aangewezen is om de stedelijke herwaarderingsdynamiek aan te grijpen om andere goederen of percelen dan degene die deel uitmaken van de respectieve programma's en perimeters van de duurzame wijkcontracten "Jacquet" en "Zwarte Vijvers" of van het programma en de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis", op te nemen in de perimeter van voorkoop;
Overwegende dat het door die goederen of percelen aan te kopen, mogelijk kan worden gemaakt om voorzieningen van collectief belang en van openbare diensten te vestigen, het bestaan van verlaten of onbewoonbare gebouwen te bestrijden, woningen van het sociale type of middenklassewoningen tot stand te brengen of groene openbare ruimten te verwezenlijken en op die manier dus te voldoen aan een of meerdere doelstellingen van algemeen belang die bepaald zijn in artikel 259 van het BWRO; dat die projecten uitgevoerd kunnen worden door openbare instellingen die onder de bevoegdheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vallen, door openbare instellingen die onder de bevoegdheid van de gemeenten of OCMW's vallen of eventueel door instellingen van openbaar nut of vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met het oog op de verwezenlijking van hun maatschappelijk doel en opdrachten;
Overwegende dat dankzij de aankoop van die goederen en percelen voldaan kan worden aan de intenties van de programma's van de desbetreffende contracten of aan de opdrachten van openbare instellingen door er gemengde projecten met woningen en voorzieningen, infrastructuur en openbare en groene ruimten te ontwikkelen;
Overwegende dat door de aankoop van die goederen en percelen deels tegemoet gekomen kan worden aan de openbare dienstopdracht van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM), die verantwoordelijk is voor sociale huisvesting;
Dat het voorkooprecht op die goederen en percelen in de vooropgestelde perimeter op die manier het bouw- en renovatieproces in de wijk ten gunste van sociale huisvesting in de ruime betekenis van het woord zal versnellen;
Bepaling van de aan het voorkooprecht onderhevige goederen en percelen Overwegende dat de goederen die plaats zouden kunnen bieden voor openbare groenvoorzieningen, uitrustingen van openbaar nut, handelszaken en sociale woningen, zoals bedoeld in artikel 259, 1°, 4°, 5°, 7°, 9° en 11° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, of die gebruikt kunnen worden om het bestaan van verlaten en ongezonde gebouwen en gronden te bestrijden, zoals bedoeld in artikel 259, 2° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zich onder meer bevinden op de volgende adressen: 1/ Op het grondgebied van de gemeente Koekelberg: - Leopold II-laan 224/230, 232; - Gentsesteenweg 168, 215, 219, 305, 311, 323, 335, 337, 339, 341; - Jetsesteenweg 110, 112, 169, 171, 173, 175, 177, 179, 197, 199, 201, 203; - Eugène Simonisplein 11, 13; - Henri Vanhuffelplein 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10; - Albert Dilliestraat 1, 4, 6, 8; - Antoine Courtstraat 2, 4, 26; - Huidevetterijstraat 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15; - Ganshorenstraat 3, 71/73; - Wapenstilstandstraat 1, 5; - Sint-Annakerkstraat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34/36, 35, 37, 38/38A, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46/48, 47, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73/75, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 98, 100, 102, 104, 106, 108, 110, 120, 122, 124, 126, 128; - Kubismestraat 2; - De Neckstraat 17; - Neepstraat 23, 25, 27, 29; - Emile Sergrijselsstraat 1/3/5; - François Hellinckxstraat 1, 2, 3, 4, 5, 7, 7A, 9, 11, 13, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35/41, 43, 45, 47, 49 & 51; - Herkoliersstraat 32, 34, 34A, 36, 38, 39, 40, 46, 46A, 49, 49A, 51, 53, 55, 82, 88, 90, 92, 94; - Jean Jacquetstraat 1, 2, 3, 4, 5, 6/8, 7, 10, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 43, 46, 48, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71A, 72; - Jules Debeckerstraat 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 58, 60, 62, 64, 66, 68, 70, 72, 74, 76, 78, 82, 84, 86, 88, 90, 92; - Engelenbergstraat 16, 18, 20, 22, 30, 32, 34, 38, 40; - Philippe Piermezstraat 3, 12; - Sint-Juliaanstraat 9, 17, 19; - Schmitzstraat 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 60, 62, 64, 73; - Stepmanstraat 1, 3, 5, 7, 9, 9A, 11, 15, 17; - Van Bergenstraat 1, 2, 4, 6, 8, 10 12, 14, 16; - Vanhoegaerdestraat 40; 2/ Op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek: - Jean Dubrucqlaan 50, 52, 56, 80, 82, 84, 86, 90, 92, 96, 98A, 98, 102, 104, 106, 108, 110, 120, 124, 140, 148-152 & 160; - Belgicalaan 56, 58, 60, 62; - Sippelberglaan 2, 4A, 4B, 6A, 6B, 8A, 8B, 10; - Mahatma Gandhilaan 15; - Leopold II-laan 184d, 184c; - Gentsesteenweg 76, 78/80, 106, 124, 140, 148/152, 168, 167/169, 171A, 173, 175, 360, 375, 377, 381, 383, 385, 387, 389, 389A, 389B, 391, 391A, 391B; - Steenweg op Merchtem 42 tot 62, even kant; - Kruising Leiestraat en Jetsesteenweg; - Huizenblok tussen Berchemstraat, Piersstraat, Tazieauxstraat en Steenweg op Merchtem; - Huizenblok tussen Karperstraat, Kortrijkstraat, Vanderdussenstraat en Oostendestraat; - Huizenblok tussen Zwarte Vijversstraat, Vanderdussenstraat en Gentsesteenweg; - Huizenblok tussen Mommaertsstraat, Hovenierstraat, Piersstraat, Pastorijstraat en Steenweg op Merchtem, met uitzondering van Mommaertsstraat 2/2A, Steenweg op Merchtem 55/67 en Piersstraat 93 tot 97, oneven kant; - Huizenblok tussen Vierwindenstraat, Wissenstraat, de Grimberghestraat en Gentsesteenweg, met uitzondering van Vierwindenstraat 27/31 en Wissenstraat 23; - Kortrijkstraat 38 en 58 tot 76, even kant; - Paalstraat 78, 99; - Karperstraat 52, 52A tot 52B, even kant; - Delaunoystraat 71 tot 73, oneven kant; - Célidéestraat: 28, 30, 34, 42, 44, 60, 62 - Kolomstraat 56; - Vermicellifabriekstraat 4/8; - de Grimberghestraat 67/69; - Fuchsiasstraat 103, 107, 109, 111 & 115; - Joseph Scholsstraat 5; - Leiestraat 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 48, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 68, 70, 72, 74 & 76; - Zeepziederijstraat 27; - Vierwindenstraat 57 tot 67, oneven kant en 60/62; - Marcel Betbèzestraat 11; - Wissenstraat 26, 34; - Piersstraat 12, 14, 16; - Tazieauxstraat 2, 10 tot 26, even kant, 58, 60; - Eerwaarde Pater Pirestraat: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 15, 19, 21 - Paruckstraat 3, 5, 7, 9, 15, 17, 19, 23, 25, 35, 39 - Ransfortstraat 29 tot 31, oneven kant, 80; - Vanhoegaerdestraat 9, 13, 37 tot 39, oneven kant.
Overwegende dat bepaalde goederen en percelen voor meerdere doelen tegelijk in aanmerking komen ; dat het in het kader van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" en de duurzame wijkcontracten "Jacquet" en "Zwarte Vijvers" dus van bijzonder groot strategisch belang is om ze te verwerven; dat die percelen ook geschikt kunnen zijn om de doelstellingen, de opdrachten en het maatschappelijk doel van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, te verwezenlijken;
Volgorde van voorrang van de voorkooprechthebbende overheden Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend in eigen naam of voor een instelling van openbaar nut die ervan afhangt, de voorkooprechthebbende overheid is die het best geplaatst is om met het oog op de uitoefening van zijn materiële bevoegdheid voor stedelijke herwaardering in het kader van de uitvoering van het programma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" onroerende goederen aan te kopen voor samenhangende gemengde vastgoedoperaties die tegelijk voorzien in uitrustingen, woningen en economische activiteiten die aangepast zijn aan het plaatselijke en stedelijke karakter, voor operaties voor de heraanleg van voor het publiek bestemde ruimten of voor de uitvoering van operaties waarvoor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd is;
Overwegende dat in bijkomende orde de gemeente Koekelberg de voorkooprechthebbende overheid is die het best geplaatst is om op haar grondgebied gelegen onroerende goederen aan te kopen om op basis van het programma van het duurzaam wijkcontract "Jacquet" en aansluitend op het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" een stedelijke herwaardering door te voeren via samenhangende gemengde vastgoedoperaties die tegelijk voorzien in uitrustingen, woningen en economische activiteiten die aangepast zijn aan het plaatselijke en stedelijke karakter of operaties voor de heraanleg van voor het publiek bestemde ruimten;
Overwegende dat in bijkomende orde de gemeente Sint-Jans-Molenbeek de voorkooprechthebbende overheid is die het best geplaatst is om op haar grondgebied gelegen onroerende goederen aan te kopen om op basis van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" en aansluitend op het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" een stedelijke herwaardering door te voeren via vastgoedoperaties die voorzien in openbare uitrustingen, handelszaken, met sociale huisvesting gelijkgestelde woningen, transitwoningen en openbare groenvoorzieningen;
Dat in zeer bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) rekening houdend met haar middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren;
Dat in nog meer bijkomende orde de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) rekening houdend met haar middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties op het vlak van huisvesting zou kunnen uitvoeren;
Dat in nog meer bijkomende orde het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rekening houdend met zijn middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties op het vlak van huisvesting zou kunnen uitvoeren;
Dat in nog veel meer bijkomende orde Leefmilieu Brussel operaties zou kunnen uitvoeren die verband houden met de aanleg van parken of groene ruimten;
Dat in uiterst bijkomende orde de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (MSI) rekening houdend met haar middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren.
Duur van het voorkooprecht Overwegende dat overeenkomstig de bepalingen van art. 45, § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 de uitvoeringstermijn van de stadsvernieuwingscontracten zestig maanden bedraagt; dat het Gewest, de gemeente of om het even welke andere begunstigde van het stadsvernieuwingscontract binnen die termijn in bezit moet treden van de goederen, de overheidsopdrachten voor aanneming van diensten en werken moet organiseren en toewijzen en de terbeschikkingstellingsprocedures moet vaststellen;
Overwegende dat de uitvoeringsfase van de projecten die kaderen in het stadsvernieuwingscontract "Rondom Simonis" begint te lopen vanaf 1 april 2022; dat het nodig is om de uitvoering van het herwaarderingsprogramma voor deze wijk mogelijk te maken;
Overwegende dat overeenkomstig de bepalingen van art. 27, § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 de uitvoeringstermijn van de duurzame wijkcontracten vijftig maanden bedraagt; dat de gemeente binnen die termijn in bezit moet treden van de goederen, de overheidsopdrachten voor aanneming van diensten en werken moet organiseren en toewijzen en de terbeschikkingstellingsprocedures moet vaststellen;
Overwegende dat de uitvoeringsfase van de projecten die kaderen in het duurzaam wijkcontract "Jacquet" begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de regeringsbeslissing om het duurzaam wijkcontract "Jacquet" goed te keuren; dat het nodig is om de uitvoering van het herwaarderingsprogramma voor deze wijk mogelijk te maken;
Overwegende dat de uitvoeringsfase van de projecten die kaderen in het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de regeringsbeslissing om het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" goed te keuren; dat het nodig is om de uitvoering van het herwaarderingsprogramma voor deze wijk mogelijk te maken;
Overwegende dat de geldigheidsduur van de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter krachtens artikel 261 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening zeven jaar bedraagt;
Op voorstel van de minister-president, die bevoegd is voor stadsvernieuwing;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter omvat de volgende kadastrale percelen, die gekadastreerd zijn of het zijn geweest: § 1 Op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek: Afdeling 21012, sectie A:
- Jean Dubrucqlaan 50, 52, 56, 80, 82, 84, 86, 90, 92,96, 98A, 98, 102, 104, 106, 108, 110, 120, 124, 148-152 & 160;
A26h2, A26n2, A26c2, A28m, A29n, A30w, Am2, A31s, A31r, A11r15, A11w12, A11a16 - Belgicalaan 56, 58, 60, 62 A11l16, A11y11, A11n12, A19N - Leopold II-laan 184d, 184c A106r6 - Leiestraat 23, 25, 27, 29, 48, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 68, 70, 72, 74 & 76 A25k, A25l, A25h, A26t2, A26h2, A26p2, A26x2, A26c2, A26l2, A26m2, A26b2, A27w2, A27s2, A27r, A27v2, A27t2, A31s, A19r, A19h, A19p, A19s Afdeling 21522, sectie B:
- Gentsesteenweg 76, 78/80, 106 B636d, B635a, B627d, B627c, B686h - Gentsesteenweg 167/169, Gentsesteenweg 171A tot 175, oneven kant, Tazieauxstraat 58 tot 60, even kant B72e, B70x, B70f2, B70g2, B70n2, B70p2 - Huizenblok tussen Berchemstraat, Piersstraat, Tazieauxstraat en Steenweg op Merchtem B18m, B18l, B18g, B18f, B18k, B17s2, B17f4, B17e4, B17z3, B17v3, B17d4, B17x2, B17k4, B17y2, B17b4, B17y3, B17r2, B17h2, B17h4, B47v7, B47s8, B21k, B22t6, B22p8, B22g8, B22l4, B22l8, B22b8, B22n4, B22x8, B22w7, B22f3, B22k9, B22l7, B22x2, B22y2, B22z2, B22a3, B22n3, B22e4, B22n8, B22t5, B22x5, B22v8, B22h8, B22v7, B47l8, B47m7, B47w8, B47t6, B47g7, B47p8, B47l7, B47m8, B47z8, B47y8, B47x8, B47z6, B47a7, B47g5, B47h8, B47w6, B47x7, B47a9, B47y7, B47k7, B47g8, B47k8, B47c8, B47e7 - Huizenblok tussen Mommaertsstraat, Hovenierstraat, Piersstraat, Pastorijstraat en Steenweg op Merchtem, met uitzondering van Mommaertsstraat 2/2A, Steenweg op Merchtem 55/67 en Piersstraat 93 tot 97, oneven kant B27h, B27k, B28b, B29l, B29h, B29k, B31r4, B30k, B30x, B30h, B30g, B30f, B30w, B30y, B31b2, B31m4, B31k4, B31l4, B31f2, B31w3, B31c4, B31l2, B31p4, B39e, B39f2,B43g, B42p, B42l, B42k, B42n, B25a5, B25b5, B25p6, B25t7, B25l4, B25k4, B25z7, B25a8, B25s4, B25a7, B25z6, B25w4, B25x6, B25l7, B25v7, B25h7, B25r7, B25g7, B25n7, B25k7, B25w7, B25y7;
B25d6, B25x3, B25p7, B25x7, B25m7, B25p5, B25t4, B25t5 - Huizenblok tussen Vierwindenstraat, Wissenstraat, de Grimberghestraat en Gentsesteenweg, met uitzondering van Vierwindenstraat 27/31 en Wissenstraat 23 B709l3, B706r, B705t, B705v, B705r, B705w, B707d3, B707t4, B707p4, B707y5, B707f3, B707r5, B707h3, B707l5, B707g5, B707l4, B707x5, B707v4, B707s5, B707c5, B707d5, B707p5, B707t5, B707z5, B707z4, B707a6, B707b6, B707x2, B730r2, B730y2, B730r, B730n2, B730v2, B708w2, B708v2, B730w2, B730v,B730z2, B708r2, B729x11, B729h13, B729m13, B729a10, B729d12, B729m4, B729f10, B729y11, B729d13, B729n13, B713n2, B729t12, B729s12, B729b11, B729e12, B729e4, B729a12, B729d9, B729h10, B729c6, B729n12, B729b13, B729n12, B729m12, B729e6, B729f6, B729b12, B729c12, B729m11, B729k8, B729n11, B729g10, B729k12, B726b,B725e, B724d, B723c, B722g, B721l, B720f, B719h, B719m, B719p, B717p, B718l, B717r, B717l, B713b2, B713m2, B713h2, B711s, B712m, B712r, B712s, B712p, B710p, B710s, B710k, B710r,B710h, B713n2, B740a - Karperstraat 52 en de Grimberghestraat 67/69 B731r4, B731r2 - Vierwindenstraat 60/62 en Kolomstraat 56 B702l, B700b3 - Piersstraat 12, 14, 16 B6p, B6k4, B6f4 - Tazieauxstraat 2, Tazieauxstraat 10 tot 26, even kant en Steenweg of Merchtem 42 tot 62, even kant B49a5, B49b5, B49y5, B49k6, B49t4, B49b6, B51e4, B51g4, B51p4, B48k2, B48s, B50y, B50a2, B50z, B50w, B50n, B50b2, B51s4, B51p5, B51e3, B51t4, B51v4 - Ransfortstraat 80 B468b10 - Vanhoegaerdestraat 9, 13, 37, 39, oneven kant, en Vermicellifabriekstraat 4, 6, 8 B6d4, B3b3, B3x2, B3g4 Afdeling 21523, sectie B:
- Huizenblok tussen Karperstraat, Kortrijkstraat, Vanderdussenstraat en Oostendestraat B732g2, B732b2, B732c2, B732d2, B732w, B732n, B732m, B732l, B747e, B747x3, B747e3, B747z3, B747p, B747l4, B747v, B747s4, B752v3, B752w3, B752l2, B752m, B752f4,, B752p, B752h4, B752a4, B752d3, B752m3, B752l3, B752n3, B752e3, B752g4, B752c4, B764l2, B764d3, B765r3, B765n, B765h3, B765d3, B765c3, B765e3, B770w, B770v, B770z, B771h2, B771v, B771w, B771s, B771g2, B770k, B770l, B770g, B765k2, B765l2, B765g3, B765x2, B765v2, B765w2, B764g2, B764h2, B764t, B764a3, B764b3, B764e3, B752d4, B752w, B752v, B752e4, B752t, B752p3, B747g4, B747h3, B747m, B732r, B732e2, B732t, B732f2, B732v, B732z, B732a2 - Huizenblok tussen Zwarte Vijversstraat, Vanderdussenstraat en Gentsesteenweg B742c14, B742z13, B742b11, B742v14, B742g10, B742z10, B742d13, B742z12, B742r3, B742e4, B742d4, B742g5, B742v4, B742g14, B742w4, B742t7, B742s14, B742f15, B742b3, B742x14, B742l13, B742r2, B742n14, B742p2 - Paalstraat 78, 99 B914r10, B914s10, B914t10, B917c7, B917d7 - Zeepziederijstraat 27 en Delaunoystraat 71 tot 73, oneven kant B914s8, B914c10, B914e9 - Kortrijkstraat 38 en 58 tot 76, even kant B753n2, B769l, B769f, B769p, B773s5 B769n, B769k, B772v, B772r, B772s, B772t, B775f2, B775r3, B775e2 - Karperstraat 52A tot 52B, even kant, en Wissenstraat 26 en 34 B747n4, B747p3, B747y2, B747r4 - Vierwindenstraat 57 tot 67, oneven kant B753t2, B753r2, B759l, B759m, B761f, B761h - Ransfortstraat 29 tot 31, oneven kant B933p2, B933l2 Afdeling 21526, sectie D:
- Sippelberglaan 2, 4A, 4B, 6A, 6B, 8A, 8B, 10 D134w2, D98g, D99a, D113g, D95k2, D86l, D83/02m3 - Mahatma Gandhilaan 15 D134w2 - Gentsesteenweg 375, 377, 381, 383, 385, 387, 389, 389A, 389B 391, 391A, 391B D266r2, D119g, D117v2/2, D117/02l2, D117/02k2, D117/02a2, D117f3, D177d03, D119k, D114a2, D117/02c3, D114p, D114v, D114z D117c3/2, D114a2, D114p, D11 - Fuchsiasstraat 103, 107, 109, 111 & 115;
D82/r4, D82T3, D83/02f4, D83/02L3, D83/02M3 - Eerwaarde Pater Pirestraat: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 15, 19, 21 D82/e3, D82f3, D82g3, D82h3, D82k3, D82F4, D82P4, D82x, D82r3, D82S4 - Paruckstraat 3, 5, 7, 9, 15, 17, 19, 23, 25, 35, 39 D82s4, D101a3, D101p2, D101z2, D101h2, D101f2, D101x2, D101s2, D101t2, D101a2, D101c2, D101v2 - Célidéestraat: 28, 30, 34, 42, 44, 60, 62 D101v2, D101r2, D112l, D112/02R, D112/02m, D112/02s - Joseph Scholsstraat 5 D114v, D114t, D114x - Marcel Betbèzestraat 11 D96k2 Afdeling 21012, sectie E:
- Leiestraat 11, 13, 15, 17, 19, 21 E30r, E30p, E30n, E30l, E30m, E34d2, E34g2, E34z, E34a2, E34h2, - Kruising Leiestraat en Jetsesteenweg E30r, E30p, E30l, E30n, E30m Afdeling 21012, sectie F:
- Jean Dubrucqlaan 140 F365x3 § 2 Op het grondgebied van de gemeente Koekelberg Afdeling 21492, sectie B:
- Leopold II-laan 224/230, 232 B276n, B49t - Gentsesteenweg 215, 219, 305, 311, 323, 335, 337, 339, 341 B214s3, B199a, B159f, B159/02m2, B159/02n2, B159/02y, B159G, B159/04w2, B159/04m4, B159/04r3 - Jetsesteenweg 110, 112, 169, 171, 173, 175, 177, 179, 197, 199, 201, 203 B343e2, B343d2, B431h, B433h, B433l, B434d, B434/02d, B434/02f, B443v - Eugène Simonisplein 11, 13 B67s5, B67r5 - Henri Vanhuffelplein 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 B115v25, B115t22, B115y21, B115z23, B115k17, B115g27, B115c26, B115x20 - Albert Dilliestraat 1, 4, 6, 8 B115k17, B115d11, B115e10, B115s9 - Antoine Courtstraat 2, 4, 26 B115b2, B115b2, B171v3 - Huidevetterijstraat 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 B115f18, B115a24, B115g22, B115e17, B115v24, B115f17, B115c21, B115x26 - Ganshorenstraat 3, 71/73 B138z, B116/02b4 - Wapenstilstandstraat 1, 5 B26z2, B64z, B26r3 - Sint-Annakerkstraat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34/36, 35, 37, 38/38A, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46/48, 47, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73/75, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 98, 100, 102, 104, 106, 108, 110, 120, 122, 124, 126, 128 B49t, B272g, B51s2, B271c3, B51e, B271x2, B51f, B271a3, B51r2, B271n2, B51z2, B271y2, B53x, B271f2, B53t, B271z2, B53l, B270l2, B53f, B270e2, B53a2, B270x, B53z, B270w, B53b2, B270v, B53p, B270g2, B53c2, B270f2, B270m2, B115y20, B244e, B115e19, B115h22, B243k4, B115z2, B243h4, B115h27, B243a4, B115n5, B243v3, B115m24, B243l4, B115p5, B115l24, B243t3, B115l20, B243b4, B115x20, B243m4, B115C22, B115e20, B115g26, BB115y26, B115z21, B115b27, B242y8, B115m26, B242w8, B115k23, B242d09, B115w26, B242r, B242a9, B115w21, B242x8, B115d27, B242y6, B115m8, B242f2, B137a3, B242c9, B137b3, B242e2, B137t2, B242s6, B137t2, B137p2, B242c2, B138p, B242p7, B138v, B242f6, B138z, B242l7, B239v, B239e2, B239a2, B239h02, B140p, B140s, B140r, B141a4, B141b4, B141z3, B141m2, B141n2 - Kubismestraat 2 B147/02y - De Neckstraat 17 B064D02 - Neepstraat 23, 25, 27, 29 B152/04m2, B156/02f, B156/03f, B156/03e - Emile Sergrijselsstraat 1/3/5 B243e4 - François Hellinckxstraat 1, 2, 3, 4, 5, 7, 7A, 9, 11, 13, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35/41, 43, 45, 47, 49, 51;
B159/04v2, B158/02g7, B159/04z2, B158/02v2, B158/02n4, B159/04k3, B159/04m3, B159/04l3, B159/04e2, B159p4, B158/02c7, B159/02B7, B158/02r5, B158/02f5, B158/02y6, B158/02Z4, B158/02a5, B158/02n2, B15802k5, B15802d7, B15802s6, B158/02n5, B158/02m5, B158/02A7 B159/04, B159/04v2, B159/04m3, B158c7/2, B158/02d7, B158/02e7, B159/04N, B158/02C7, B158/02l6 - Herkoliersstraat 32, 34, 34A, 36, 38, 39, 40, 46, 46a, 49, 49A, 51, 53, 55, 82, 88, 90, 92, 94 B252f5, B252e5, B252r3, B251k, B270k2, B249a, B244f, B115w, B52p, B57r, B58W, B115d25, B113w3, B113x3, B113z, B113z3, B113/02 - Jean Jacquetstraat 1, 2, 3, 4, 5, 6/8, 7, 10, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 43, 46, 48, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71A, 72 B127w2, B145g, B127w, B147g2, B127a2, B147h2, B147/02a2, B147k2, B147b2, B155b2, B155v3, B155r3, B155n3, B155l3, B155g3, B155x3, B158h7, B155c3, B155t2, B158y, B158/02w4, B158a2, B158/02p4, B158t, B158/02t5, B159/02g2, B158/02n4, B159/02l2, B158/02f7, B159/02a2, B158/03g, B159/02k2, B159/04c3, B159/02h, B159/04t2, B159/02c, B159/04n4, B159/02x, B159/04k4, B159/02y - Jules Debeckerstraat 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 58, 60, 62, 64, 66, 68, 70, 72, 74, 76, 78, 82, 84, 86, 88, 90, 92;
B113v3, B113m3, B113w, B113x2, B113y2, B113n2, B113y2, B113h2, B113A4, B113z2, B113y3, B113p3, B113c4, B113d4, B113s3, B113w2, B113d2, B113r2, B113b4, B113n3, B116/02t3, B116/02f4, B116/02v3, B116/02w3, B116/02y3, B116/02x3, B116/02b2, B116/02z2, B116/02h3, B116/02t2, B116/02e3, B116/02a3, B116/02b3, B116/02z3, B116/02n3, B116/02e4, B116/02h2, B116d4, B116/02k2, B116/02l, deel van B116/02b4 B116/02t3, B116/02y3, B116/02x3, B116/02c4, B116/02f4, B116/02w3 - Engelenbergstraat 16, 18, 20, 22, 30, 32, 34, 38, 40 B422k, B427r, B430r, B431h, B431l, B433k, B433l, B434/02f - Philippe Piermezstraat 3, 12 B158w, B155x3, B162s - Sint-Juliaanstraat 9, 17, 19 B342v, B342f2, B342d2 - Schmitzstraat 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 60, 62, 64, 73 B214g3, B214l3, B214m3, B214w3, B224s2, B141m4 - Stepmanstraat 1, 3, 5, 7, 9, 9A, 11, 15, 17 B152/04m2, B152/04g2, B152/04l2, B152/04k2, B152/04n2, B152/03b2, B152/03f2 - Van Bergenstraat 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 B115g27, B115n19, B115m20, B115h25, B115g25 B115y23, B115f27, B115r23, B115s23, B115n23, B115p13 - Vanhoegaerdestraat 40 B323/07d Het plan houdende vaststelling van deze perimeter is bij het besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.
Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen krijgen het statuut van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeenten Koekelberg en Sint-Jans-Molenbeek voor een duur van 7 jaar.
Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit verband in volgorde van voorrang aangeduid worden, zijn: - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend in eigen naam of voor een instelling van openbaar nut die ervan afhangt; - de gemeente Koekelberg en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, elk op hun respectieve grondgebied; - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev); - de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM); - het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - Leefmilieu Brussel; - de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (MSI).
Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 5.De minister-president, die bevoegd is voor stadsvernieuwing, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 16 juni 2022.
Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld