gepubliceerd op 09 augustus 2022
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 10.000.000,00 euro aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest voor het ondersteunen van deze gemeenten in het kader van de tijdelijke bescherming van personen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten voor het dienstjaar 2022
5 MEI 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 10.000.000,00 euro aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest voor het ondersteunen van deze gemeenten in het kader van de tijdelijke bescherming van personen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten voor het dienstjaar 2022
DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;
Gelet op de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;
Gelet op het besluit van de Regering van 18 juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, gewijzigd bij besluiten van de Regering van 16 maart et 29 november 2001, 30 maart, 15 juni, 13 juli en 19 oktober 2006, 19 juli 2007, 22 mei 2008, 22 december 2010, 1 en 30 juni 2011, 3 mei et 12 juli 2012, 7 maart, 18 juli en 5 september 2013, 16 december 2021, artikel 5, § 14° ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het besluit van de Regering van 16 december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;
Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën van 2 mei 2022;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 4 mei 2022;
Gelet op de Gelijkekansentest van 12 avril 2022;
Overwegende dat, voor het begrotingsjaar 2022, de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag van 10.000.000,00 EUR. voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.26.43.22;
Overwegende dat het Russische leger op 24 februari 2022 Oekraïne is binnengevallen;
Overwegende dat deze militaire aanval wordt beschouwd als de grootste in Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog;
Overwegende dat volgens het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen al meer dan 4 miljoen Oekraïners op 29 maart 2022 hun land waren ontvlucht, voor het merendeel vrouwen en kinderen;
Overwegende dat dit cijfer waarschijnlijk snel zal stijgen wegens de benarde levensomstandigheden en de toegenomen onveiligheid ter plaatse;
Overwegende dat Oekraïners zonder visum binnen de Europese Unie mogen reizen (visa waiver), zodat ze er zonder enige formaliteit gedurende 90 dagen kunnen verblijven en reizen;
Overwegende dat de Europese ministers van Binnenlandse Zaken de richtlijn 2001/55/EG hebben geactiveerd van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van t?del?ke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen;
Overwegende dat de lidstaten op basis van deze maatregel de personen die het conflict in Oekraïne ontvluchten een geschikt antwoord kunnen bieden; De personen die in aanmerking komen krijgen een beschermingsstatus die vergelijkbaar is met de vluchtelingenstatus, in om het even welk land van de Europese Unie, voor een jaar, hernieuwbaar; dat de richtlijn ook kan worden toegepast op personen die rechtmatig in Oekraïne verblijven zonder er vluchteling te zijn, en die ook nood hebben aan een toevluchtsoord;
Overwegende dat België dient rekening te houden met een massale toevloed in opeenvolgende golven van vluchtelingen in België, gelet op het soepele personenverkeer van Oekraïners tussen lidstaten van de Europese Unie en op de felle gevechten die momenteel in Oekraïne plaatsvinden;
Overwegende dat het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen bij zijn meest pessimistische verwachtingen rekening houdt met ongeveer 7 miljoen vluchtelingen, zodat er in België uiteindelijk 200.000 personen zouden worden geregistreerd, goed voor 2 tot 3% van de Oekraïense vluchtelingen;
Overwegende dat het nationale crisiscentrum voor de Oekraïners met tijdelijke beschermingsstatus (OBTB's) inzake opvang algauw een informele verdeelsleutel heeft voorgesteld van 10% voor Brussel, 30% voor Wallonië en 60% voor Vlaanderen;
Overwegende dat Brussel in zijn beleid niet nodeloos wenst te talmen en zich daarom op deze verdeling en op de gegevens van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen baseert, dus 200.000 OBTB's van wie 20.000 op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat de werkelijke situatie anders zal zijn;
Overwegende dat het cijfer van 20.000 OBTB's een inschatting is van het aantal Oekraïners die de gemeenten op een of andere manier zullen begeleiden, en dat dit in geen geval neerkomt op het aantal Oekraïners dat met daadwerkelijke woonplaats bij de gemeente is ingeschreven. Het geraamde doel is dat 20.000 personen hulpbehoevend zullen zijn. Er wordt geen rekening gehouden met de personen die geen hulp behoeven.
Dit aantal moet dus niet worden vereenzelvigd met het aantal Oekraïners die bij de gemeente een A-kaart zijn komen aanvragen;
Overwegende dat er gewestelijke steun moet worden toegekend aan de gemeenten voor de taken van die laatste in het kader van de organisatie van de huisvesting op hun grondgebied van OBTB's (Oekraïense Begunstigden van Tijdelijke Bescherming) die niet door het Gewest worden geholpen.
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering belast met de Plaatselijke besturen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Een subsidie van 10.000.000,00 euros, ten laste van basisallocatie 10.005.27.26.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022, wordt toegekend aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
Art. 2.De subsidie heeft betrekking op de periode van 24 februari 2022 tot 31 oktober 2022 en is bestemd voor het ondersteunen van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest in het kader van de tijdelijke bescherming van personen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten en van hun integratie voor het dienstjaar 2022.
Overeenkomstig artikel 19, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 24 februari 2022.
Na de invasie van Oekraïne door het Russische leger zijn de gemeenten snel voorbereidingen beginnen te treffen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Het is dus noodzakelijk 24 februari 2022 te gebruiken als begindatum voor de gesubsidieerde periode.
Art. 3.§ 1. De subsidie wordt in twee schijven gestort op de IBAN rekening van de begunstigden.
Een eerste schijf van 5.000.000 euro zal worden verdeeld volgens de in de bijlage vermelde sleutel "bevolking" en zal per direct en alleszins vóór 15 mei op de bankrekening van de begunstigden worden gestort via ordonnancering van de betaling. § 2. De tweede schijf zal uitgekeerd worden: - na ontvangst en analyse van de bewijsstukken als bedoeld in § 3, ten belope van het aantal opvangplaatsen dat de gemeenten en hun inwoners creëerden tijdens de periode van 24 februari 2022 tot 31 oktober 2022, meegedeeld door het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen; - Het toegekende bedrag zal als volgt worden berekend: Het aantal opvangplaatsen zal berekend worden op basis van het aantal door de gemeenten en hun inwoners gecreëerde opvangplaatsen op het grondgebied van de gemeente, zoals ingeschreven op het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen.
De tweede schijf zal verdeeld worden naar rato per gemeente van het totaal aantal gecreëerde opvangplaatsen door elke gemeente en haar inwoners. - Het toegekende bedrag zal ter goedkeuring aan de gemeenteontvanger worden bezorgd. - Het toegekende bedrag zal per direct op de bankrekening van de begunstigden worden gestort via ordonnancering van de betaling.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - Sint- Lazarusplein 2, 22ste verdieping, te 1035 Brussel. § 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit: - het aantal tussen 24 februari 2022 en 31 oktober 2022 door de gemeente en haar inwoners gecreëerde opvangplaatsen op het grondgebied van de gemeente, zoals ingeschreven op het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen.
Het aantal opvangplaatsen zal meegedeeld worden door dit platform van de CIBG. De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Het verleende bedrag zal ter goedkeuring aan de gemeenteontvanger worden bezorgd.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 4.De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 5.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 24 februari 2022.
Art. 7.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 5 mei 2022.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke besturen, B. CLERFAYT
Bijlage : Basisallocatie 10.005.27.26.43.22 Verdeelsleutel voor de eerste schijf van de subsidie
Communes / Gemeenten
Population 2021 Bevolking 2021
Clef de répartition Verdeelsleutel
Anderlecht
121.929
9,99%
Auderghem / Oudergem
34.723
2,85%
Berchem-Sainte-Agathe / Sint-Agatha-Berchem
25.441
2,09%
Bruxelles / Brussel
186.916
15,32%
Etterbeek
48.331
3,96%
Evere
43.061
3,53%
Forest / Vorst
56.281
4,61%
Ganshoren
25.189
2,06%
Ixelles / Elsene
87.488
7,17%
Jette
52.854
4,33%
Koekelberg
21.873
1,79%
Molenbeek Saint-Jean / Sint-Jans-Molenbeek
98.112
8,04%
Saint-Gilles / Sint-Gillis
49.196
4,03%
Saint-Josse-ten-Noode / Sint-Joost-ten-Node
27.124
2,22%
Schaerbeek / Schaarbeek
131.451
10,77%
Uccle / Ukkel
84.774
6,95%
Watermael-Boitsfort / Watermaal-Bosvoorde
25.221
2,07%
Woluwe-Saint-Lambert / Sint-Lambrechts-Woluwe
58.010
4,76%
Woluwe-Saint-Pierre / Sint-Pieters-Woluwe
41.996
3,44%
TOTAL / TOTAAL
1.219.970
100%
De gegevens betreffende de bevolking (jaarlijkse evolutie) komen uit de site van het BISA Jaarlijkse evolutie v IBSA (bisa.brussels) Laaste update: 15/09/2021.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 5 mei 2022.
Brussel, 5 mei 2022.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke besturen, B. CLERFAYT