Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 april 2021
gepubliceerd op 04 juni 2021

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 050 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2021

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021041827
pub.
04/06/2021
prom.
22/04/2021
ELI
eli/besluit/2021/04/22/2021041827/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 050 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2021


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, artikelen 92 tot 95;

Gelet op artikel 3 van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat ;

Gelet op de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021, meer bepaald op het beschikbaar krediet ingeschreven op de basisallocaties 10.005.27.07.43.21 en 10.005.19.02.31.22 ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5;

Gelet op artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2012 pub. 02/10/2012 numac 2012031708 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat sluiten tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën ;

Gelet op het akkoord van de Minister van de Begroting ;

Gelet op de Gelijkekansentest;

Overwegende dat de Regering, om de diversiteit bij de lokale besturen te bevorderen, beslist heeft een subsidie toe te kennen aan overheidsinstellingen die tijdens een kalenderjaar voor contractuele betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan het gewestelijke gemiddelde;

Op voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten aangerekend op de basisallocaties 10.005.27.07.43.21 en 10.005.19.02.31.22 van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021, worden aan de lokale besturen subsidies toegekend voor een totaalbedrag van 1 070 000,00 euro, voor het jaar 2021, 1 000 000,00 op de basisallocatie 10.005.27.07.43.21 en 50 000,00 euro op de basisallocatie 10.005.19.02.31.22, mits naleving van de bepalingen van artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2012 pub. 02/10/2012 numac 2012031708 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat sluiten tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat.

Art. 2.De subsidie zal toegekend worden aan de lokale besturen die in de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021 voor contractuele betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan het gewestelijke gemiddelde.

Art. 3.§ 1. Onder "Brusselse lokale besturen" moet het volgende verstaan worden: de gemeenten, de intercommunales en de gemeentelijke vzw's die gevestigd zijn op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 2. Een vzw mag beschouwd worden als een "gemeentelijke vzw" in de zin van de ordonnantie als de volgende voorwaarden verenigd zijn: ? specifiek voorzien in behoeften van gemeentelijk belang die geen industrieel of commercieel karakter hebben; ? voor meer dan de helft gefinancierd zijn door de gemeente, meestal in de vorm van een subsidie; ? onderworpen zijn aan de controle van de gemeenteraad of van de meerderheid van de raadsleden. § 3. De gemeenten zijn de enige begunstigden van de subsidie wat de gemeentelijke vzw's betreft en zullen de bepalingen van de omzendbrief meedelen aan de intercommunales en vzw's waar ze lid van zijn, opdat die ook van de subsidie zouden kunnen genieten. § 4. De intercommunales mogen rechtstreeks onderhandelen met de administratie.

Art. 4.De subsidie wordt maar één keer toegekend per personeelslid, voor elke indienstneming die beantwoordt aan de voorwaarden vermeld in artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2012 pub. 02/10/2012 numac 2012031708 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat sluiten, voor zover het personeelslid met een overeenkomst van bepaalde duur de volledige duur van de overeenkomst heeft gepresteerd, of voor zover het personeelslid met een overeenkomst van bepaalde of onbepaalde duur nog in dienst is op 31 december 2021.

Art. 5.§ 1. De subsidies worden jaarlijks uitbetaald, op de bankrekening van de lokale besturen, na de ontvangst en analyse van de verantwoordingsstukken vermeld in § 3.

Zodra die stukken gecontroleerd zijn, zal de bevoegde ordonnateur de begunstigde vragen om een schuldvordering in te dienen voor het eindbedrag dat hem na de controle werd toegekend. § 2. Het origineel van de schuldvordering moet ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Directie Boekhouding - Iris Tower, 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2, 1035 Brussel, of rechtstreeks in pdf-formaat naar invoice@sprb.brussels.

De schuldvordering vermeldt : - de reden van de betaling; - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd; - het nummer van het visum voor de vastlegging; - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden. Voor de verzending naar invoice@sprb.brussels, zal de brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in éénzelfde pdf worden toegevoegd.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel. § 3. De gevraagde verantwoordingsstukken bestaan uit: - de lijst met alle contractuele personeelsleden die in de loop van het jaar in dienst genomen zijn, en in die lijst moet verduidelijkt worden welke personeelsleden mogelijk voldoen aan de voorwaarden voor de toekenning van de subsidie. Deze lijst moet eensluidend worden verklaard door de gemeente- secretaris; - het attest van Actiris dat de hoedanigheid van "werkzoekende" van het personeelslid bewijst, het bewijs dat het personeelslid woont in een van de statistische sectoren die de ordonnantie beoogt ("diversiteitszone"), en de loonfiches of een bankafschrift, en het arbeidscontract of de beslissing tot indienstneming en dit voor elk personeelslid dat mogelijk voldoet aan de voorwaarden voor de toekenning van de subsidie; - een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten moet worden opgesteld - dit document moet aan de directie gesubsidieerde initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 5 bedoelde verantwoordingsstukken en moet de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.

Uit de controle van voornoemde stukken door de beherende administratieve dienst moet blijken dat alle uitgaven die de begunstigde van de subsidie heeft vastgelegd overeenstemmen met de in dit besluit voorziene types van uitgaven en daadwerkelijk verricht werden met dit doel.

De originelen van de verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart 2022 ingediend worden bij het Bestuur Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Directie Gesubsidieerde Initiatieven, Iris Tower, 24de verdieping, Sint-Lazarusplein 2, 1035 Brussel.

Behalve het in één keer en volledig ingediende dossier zal geen enkel bijkomend stuk aanvaard worden na de bovenvermelde datum.

Art. 6.De bevoegde minister of zijn administratie kan de lokale besturen alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van de dossiers en kan ter plaatse elke daartoe aangewezen stap ondernemen om deze te bekomen.

Art. 7.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2021.

Art. 9.De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke besturen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 april 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT

^