gepubliceerd op 07 december 2021
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende toekenning van een subsidie van 3 277 000,00 euro aan de vzw « Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur » voor het dienstjaar 2021, voor de opleiding van het personeel van de plaatselijke besturen en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel
22 SEPTEMBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende toekenning van een subsidie van 3 277 000,00 euro aan de vzw « Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur » (GSOB) voor het dienstjaar 2021, voor de opleiding van het personeel van de plaatselijke besturen en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;
Gelet op de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021, Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister bevoegd voor Financiën en Begroting;
Gelet op de Gelijkekansentest ;
Overwegende dat, voor het begrotingsjaar xxx, de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag van 3 277 000 EUR voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.003.15.01.41.60;
Overwegende dat de vzw "GSOB" beroepsopleidingscyclussen en seminaries organiseert ten behoeve van het personeel van de plaatselijke besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de inschrijvingsgelden ontvangen door de vzw "GSOB" en de subsidie van de GGC niet toelaten alle uitgaven van de school te dekken;
Op voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen ;
Na beraadslaging;
Besluit :
Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die daartoe zijn ingeschreven op basisallocatie 10.003.15.01.41.60 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2021, wordt een subsidie ten belope van een totaal bedrag van 3 277 000,00 euro toegekend aan de VZW « Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur », met zetel te 1050 Brussel, Kapitein Crespelstraat 35.
Art. 2.Deze subsidie wordt toegekend om de personeels- en werkingskosten van de vzw tussen 1 januari en 31 december 2021 te dekken, in het kader van: - de gedeeltelijke financiering van de opleidingen en seminaries ten behoeve van het personeel van de plaatselijke besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: gemeenten, OCMW's, intercommunales, politiezones en gemeentelijke VZW's; - de totale financiering van de specifieke opleidingen betreffende het arbeiders-personeel, de nieuwe personeelsleden en de cursussen Frans- en Nederlands; - de gedeeltelijke financiering van de modernisering van het Sociaal Handvest in de Brusselse plaatselijke besturen. - de algemene werking van de GSOB (gedeeltelijk) en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel.
Overeenkomstig artikel 22, 6° van de ordonnantie van 18 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de VZW gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1er januari 2021.
Art. 3.§ 1. De uitbetaling van de subsidie gebeurt in twee schijven op de IBAN rekening BE52 0910 1171 5609 van de VZW « Gewestelijke School voor Openbaar bestuur ». - een eerste schijf van 75 % van de subsidie, zijnde 2 457 750,00 euro, zal worden overgeschreven tegen overlegging van een schuldvordering die naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 2.
De uitbetaling van dit voorschot gebeurt nadat de begunstigde de ingevulde boordtabel (cf. artikel 4) met betrekking tot de evaluatie-indicatoren heeft bezorgd. - het saldo zal uitgekeerd worden na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken.
De schuldvordering moet gericht worden aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2 binnen een termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen.
De uitbetaling van het saldo gebeurt op voorwaarde dat de begunstigde een activiteitenverslag indient voor het contractjaar, alsook een ingevulde boordtabel (cf. artikel 4) met betrekking tot de bereikte resultaten. Het activiteitenverslag moet voor alle opleidingen die in de loop van het jaar werden georganiseerd, naar geslacht uitgesplitste statistieken betreffende de deelnemers omvatten. Bovendien moet het activiteitenverslag ook - vanuit een optiek van gender budgeting - het totaalbedrag omvatten voor de opleidingen die aan mannen en aan vrouwen ten gunste komen. Dit moet toelaten na te gaan of de uitgaven voor de opleidingen die de GSOB heeft gemaakt in gelijke mate ten gunste komen aan mannen en vrouwen. § 2. De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in PDF-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - aan het adres invoice@gob.brussels.
De schuldvordering vermeldt: - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één verzending met de schuldvordering in PDF formaat worden doorgestuurd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - Sint-Lazarusplein 2, 22ste verdieping, te 1035 Brussel. § 3. De in § 1 bedoelde verantwoordings-stukken bestaan uit de eindafrekening van uitgaven en ontvangsten, ondersteund door de bewijsstukken voor de vermelde onkosten, alsook uit het activiteitenverslag voor de periode waarop de subsidie betrekking heeft.
De in aanmerking komende uitgaven zijn : - de honoraria van de opleiders; - de personeelskosten van de GSOB: bruto lonen, maaltijdcheques, patronale bijdragen aan de RSZ en vervoerkosten met uitsluiting van alle andere uitgaven (verzekeringen, verschillende toelagen); - de werkingskosten (drukkerij, kantoorbenodigdheden, restaurantkosten, vertaling, telefoon, honoraria van de boekhouder, huurkosten van zalen, promotie- en publicatiekosten, huur en kosten).
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 30 mei 2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen - naar volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels ter attentie van de Directie Gesubsidieerde Initiatieven.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierbovenvermelde datum.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
Ze moeten chronologisch genummerd zijn en vooraan moet een lijst zitten. De lijst moet afgesloten worden met het totale bedrag en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
Uit de controle van voornoemde stukken door de beherende administratieve dienst moet blijken dat alle vastgelegde uitgaven daadwerkelijk verricht werden voor de realisatie van de acties waarvoor de subsidie verleend wordt.
Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.
Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 4.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen is aangewezen als de administratieve dienst die toeziet op het goed beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.
Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigden, op basis van de boordtabel waarin de resultaten zijn ingevuld en op basis van het activiteitenverslag, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.
Dit document moet aan de Directie Gesubsidieerde Initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 3 § 3 bedoelde verantwoordingsstukken en moet de acties tijdens het betrokken jaar betreffen
Art. 5.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2021.
Art. 7.De Minister bevoegd voor Plaatselijke besturen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 september 2021.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de plaatselijke Besturen.
B. CLERFAYT