gepubliceerd op 01 maart 2021
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp
11 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp
VERSLAG AAN DE REGERING De wijziging van het statuut van de operationele personeelsleden van de DBDMH beoogt dat er rekening gehouden wordt met de gevolgen van de COVID-19-pandemie op de werking van de administratie en de loopbaan van de personeelsleden.
Concreet gaat het om drie wijzigingen.
Ten eerste kon SELOR gedurende enkele maanden geen taalexamens organiseren, wat een negatieve invloed had op de kansen van de personeelsleden om binnen de gestelde termijn de in artikel 431 van het statuut van de operationele personeelsleden van de DBDMH bedoelde transitiepremie te verkrijgen. Als gevolg van de grondige wijziging van het geldelijk statuut van het operationeel personeel werd immers een overgangsregeling ingevoerd voor de personeelsleden die de tweetaligheidspremie ontvingen of deze aan het verwerven waren om dezelfde bezoldiging te behouden als in de oude regeling. De termijn voor diegenen die bezig zijn met de verwerving, wordt verlengd, teneinde rekening te houden met de inactiviteit van SELOR tijdens de pandemie.
Ten tweede kon de DBDMH wegens de pandemie geen jaarlijkse opleidingen organiseren voor het jaar 2020. Om de personeelsleden die in orde moeten zijn met de opleiding niet te benadelen, was een opschorting van deze verplichting voor het jaar 2020 noodzakelijk.
Deze afwijking maakt echter deel uit van een bredere beschouwing van de opleidingsvereisten. Artikel 260 voorziet namelijk in zeer rigide opleidingsvereisten, terwijl de behoeften (naar gelang van de graden en prioriteiten) en de capaciteit van de dienst instructie (die sterk afhankelijk is van eventuele opleidingen van de rekruten) van jaar tot jaar verschillen.
Aangezien het onmogelijk is de opleidingsbehoeften strikt te definiëren en te anticiperen op de capaciteit van de dienst, is het aan de directieraad om het met de vakbonden besproken jaarlijkse opleidingsplan goed te keuren, waarin echter minstens de federale opleidingsvereisten moeten worden opgenomen (artikel 259 § 2 van het statuut). Derhalve biedt de tekst flexibiliteit, terwijl toch een minimumdrempel wordt gegarandeerd die overeenkomt met de opleiding van de personeelsleden van de andere hulpverleningszones.
Ten derde is het wegens de gezondheidsmaatregelen niet mogelijk om de fysieke testen van de operationele personeelsleden te organiseren. Het slagen voor de tweejaarlijkse fysieke testen maak deel uit van de verplichtingen van de personeelsleden en van de bevorderingsvoorwaarden. Teneinde de loopbaan van de personeelsleden niet te schaden, biedt een wijziging van het statuut de directieraad de mogelijkheid om in geval van overmacht de geldigheid van de fysieke testen te verlengen.
De terugwerkende kracht op datum van 1 september wordt gerechtvaardigd door het feit dat bevorderingsprocedures in die periode van start zijn gegaan. Echter, om deel te nemen aan de bevorderingsexamens en om in fine bevorderd te worden, moeten de personeelsleden beantwoorden aan de bevorderingsvoorwaarden (art. 58, al. 2 van het statuut). Een van de voorwaarden voor bevordering is dat de personeelsleden in orde moeten zijn met de opleiding en de fysieke testen. Om de personeelsleden niet te benadelen en om beroepsprocedures te vermijden, is het nodig om deze opleidingsverplichting af te schaffen en toe te staan dat de personeelsleden vrijgesteld worden van de fysieke testen op het ogenblik dat deze bevorderingsprocedures worden gelanceerd.
Naast deze drie inhoudelijke wijzigingen, is de in artikel 3 bedoelde wijziging louter formeel, aangezien het gaat om een copy-paste van het statuut van de personeelsleden van de Brusselse ION's dat niet is aangepast aan de rangen van de operationele mandatarissen (A5+, A5 en A4). Artikel 3 beoogt derhalve om enkel de genoemde rangen te corrigeren voor die welke daadwerkelijk aan de operationele mandatarissen zijn toegekend.
11 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, artikel 8, tweede lid ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 24/08/2017 pub. 14/09/2017 numac 2017013133 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de DBDMH;
Gelet op de gelijke kansentest die op 1 juli 2020 is uitgevoerd;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 11 september 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting gegeven op 12 oktober 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Ambtenarenzaken gegeven op 8 december 2020;
Gelet op het protocol nr. 2020/25 van het Comité van sector XV van 8 december 2020;
Gelet op het advies nr. 68.600/2 van de Raad van State, gegeven op 20 januari 2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State ;
Overwegende dat de Covid-19-pandemie een aanzienlijke invloed heeft gehad op de functionering van de overheidsdiensten;
Overwegende dat de taalexamens gedurende enkele maanden niet door SELOR konden worden georganiseerd, wat een negatief effect heeft op de kansen van de personeelsleden om binnen de gestelde termijn de in artikel 431 bedoelde transitiepremie te verkrijgen;
Overwegende dat de opleiding van operationeel personeel niet kon worden georganiseerd tijdens de maanden van de pandemie, met als gevolg dat de personeelsleden niet kunnen voldoen aan de minimumvoorwaarden van het statuut, waardoor zij niet kunnen voldoen aan de voorwaarden voor bevordering;
Overwegende dat de opleidingseisen, die minstens de federale eisen integreren, voor de komende jaren zijn uitgedacht in overeenstemming met de behoeften van de dienst en de capaciteit van de dienst instructie om de opvolging van deze opleidingen te verzekeren;
Overwegende dat de gezondheidsmaatregelen het niet mogelijk maken de fysieke testen van de operationele personeelsleden te organiseren;
Overwegende dat het slagen voor de tweejaarlijkse fysieke testen deel uitmaakt van de verplichtingen van de personeelsleden en de bevorderingsvoorwaarden;
Overwegende dat een verlenging van de geldigheid van de fysieke testen noodzakelijk is in afwachting dat deze opnieuw worden georganiseerd;
Overwegende dat de besluiten van bijzondere machten die in tijden van pandemie door de regering zijn aangenomen, deze specifieke problemen niet aanpakken;
Overwegende dat het statuut derhalve moet worden gewijzigd om het operationele personeel niet te benadelen in zijn loopbaan;
Overwegende dat een retroactiviteit nodig is op de datum van inwerkingtreding op 1 september 2020 voor de overgangsmaatregel teneinde de continuïteit van deze maatregel te waarborgen en om nieuwe eisen inzake opleiding vast te kunnen stellen waaraan de personeelsleden tegemoet kunnen komen tijdens deze periode van pandemie en dit, ten behoeve van de personeelsleden;
Op voorstel van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp en Huisvesting;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Artikel 260 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 24/08/2017 pub. 14/09/2017 numac 2017013133 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp wordt ingetrokken.
Art. 2.In artikel 304, § 1 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 mei 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/05/2019 pub. 05/06/2019 numac 2019041144 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de DBDMH sluiten wordt de zin " In geval van overmacht, mag de directieraad beslissen om de geldigheid van de fysieke testen te verlengen. » ingevoegd tussen de woorden " fysieke » en " De personeelsleden ».
Art. 3.In lid 1 van art. 409 van datzelfde besluit, worden de woorden " A5 en van de rang A4+ » vervangen door de woorden " A5+ en van de rang A5 ».
Art. 4.In lid 2 van artikel 431 van datzelfde besluit, vervangen door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 januari 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/01/2020 pub. 11/02/2020 numac 2020020143 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp sluiten, worden de woorden "september 2020" vervangen door de woorden "december 2021".
Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2020.
Art. 6.De minister belast met Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Opgemaakt te Brussel, 11 februari 2021.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.
S. GATZ