Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2021
gepubliceerd op 03 januari 2022

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021022490
pub.
03/01/2022
prom.
10/11/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 NOVEMBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, artikel 40 § 1;

Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, meer bepaald de artikelen 6 en 8, § 2;

Overwegende het besluit van 28 januari 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het mandaat van de leidend ambtenaar, de adjunct-leidend-ambtenaar en de inspecteurs-generaal van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, in bijzonderheid artikels 2 en 3;

Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 24/08/2017 pub. 14/09/2017 numac 2017013133 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, en in het bijzonder Boek IV - Het mandaat;

Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, en in het bijzonder boek IV - Het mandaat;

Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en in het bijzonder boek IV - Het mandaat;

Overwegende het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/04/2015 pub. 29/06/2015 numac 2015031262 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/04/2015 pub. 29/06/2015 numac 2015031263 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op protocol nr. 2020/24 van het Sectorcomité XV;

Gelet op de gelijkekansentest van 7 mei 2020 in uitvoering van artikel 2 van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit van 21 mei 2021;

Gelet op advies nr. 68.987/4van de Raad van State, gegeven op 31 maart 2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van op 12 januari 1973;

Op voordracht van de minister belast met Openbaar Ambt, de minister belast met Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, de minister belast met Economie en de minister belast met Vuilnisophaling en -verwerking;

Na beraadslaging, Besluit : HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE EVALUATIECOMMISSIE HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Het statuut van de overheidsdiensten: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel;2° Het statuut van de instellingen van openbaar nut: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;3° Het DBDMH-statuut: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 24/08/2017 pub. 14/09/2017 numac 2017013133 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp;4° Het secretariaat: het secretariaat van de evaluatiecommissie.

Art. 2.De termijnen bestaan uit alle weekdagen, met inbegrip van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, zoals beoogd in artikelen 193, § 1 van het statuut van de overheidsdiensten en, 186, § 1 van het statuut van de instellingen van openbaar nut. Onder `werkdag' verstaat men elke andere dag dan zaterdag, zondag en de wettelijke feestdagen.

Elke termijn wordt berekend vanaf de dag volgend op de afgifte van het stuk of vanaf de derde werkdag volgend op de aangetekende verzending ervan, waarbij de postdatum als bewijs geldt. HOOFDSTUK II. - Evaluatiecommissies en het secretariaat

Art. 3.De evaluatiecommissie opgericht bij artikel 463 van het statuut van de overheidsdiensten, bij artikel 456 van het statuut van de instellingen van openbaar nut en artikel 403 van het DBDMH-statuut zetelt in de kantoren van Brussel Openbaar Ambt (talent.brussels) gelegen op de Emile Jacqmainlaan 20 te 1000 Brussel.

Art. 4.Het secretariaat vergewist zich ervan dat elke kandidaat die geselecteerd wordt om deel uit te maken van de commissie de bij dit huishoudelijke reglement gevoegde deontologische code ondertekent.

Het secretariaat waakt over het correcte verloop van de evaluatieprocedures en hun overeenstemming met de geldende besluiten.

Het secretariaat kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor beslissingen van de evaluatiecommissie die indruisen tegen de geldende besluiten. HOOFDSTUK III. - Aanhangigmaking van de evaluatiecommissie en oproeping van de leden

Art. 5.Na afloop van elke evaluatieperiode nodigt het secretariaat, in naam van de voorzitter, de mandaathouders per mail op hun professioneel mailadres uit voor een gesprek met de evaluatiecommissie.

Het secretariaat wint het advies of de adviezen in zoals bepaald in artikel 467 van het statuut van de overheidsdiensten, artikel 460 van het statuut van de instellingen van openbaar nut en artikel 409 van het DBDMH-statuut. Het secretariaat draagt deze over aan de leden van de commissie per mail ten laatste 5 dagen voor het evaluatiegesprek.

Art. 6.De evaluatiecommissie wordt door het secretariaat bijeengeroepen per mail.

De oproepingsmail wordt minstens 5 dagen voor de zitting naar de effectieve leden gestuurd.

Art. 7.In geval van verhindering brengen de effectieve leden de voorzitter en het secretariaat hiervan op de hoogte zodat voor vervanging gezorgd kan worden en dit, behoudens uitzonderlijke en met redenen omklede omstandigheden, minstens vijf dagen voor het plaatsvinden van de zitting.

Art. 8.De documentatie betreffende elk dossier wordt als bijlage toegevoegd aan de oproepingsmail van de leden. HOOFDSTUK IV. - Oproeping van de mandaathouders

Art. 9.Het secretariaat, in naam van de voorzitter van de evaluatiecommissie, roept de mandaathouder op voor een evaluatiegesprek. Dit gebeurt minstens 10 dagen voor het gesprek via mail. Bij de oproeping voegt hij het advies of de adviezen, zoals bepaald in artikel 468 van het statuut van de overheidsdiensten, artikel 461 van het statuut van de instellingen van openbaar nut en artikel 410 van het DBDMH-statuut.

De oproepingsmail bevat de ledenlijst van de evaluatiecommissie.

Art. 10.De leden van de evaluatiecommissie moeten voordat het evaluatiegesprek plaatsvindt, beschikken over het activiteitenverslag, bedoeld in artikel 465 van het statuut van de openbare diensten, artikel 458 van het statuut van de instellingen van openbaar nut en artikel 406 van het statuut DBDMH, dat de mandataris per mail naar het secretariaat moet versturen.

Daartoe bevestigt het secretariaat ontvangst van dit verslag en stuurt het zo snel mogelijk per mail door naar de leden van de evaluatiecommissie ten laatste tien dagen voor het evaluatiegesprek. HOOFDSTUK V. - Zitting en stemming

Art. 11.De voorzitter opent en sluit de zittingen.

Hij leidt de debatten en waakt over het goede verloop van de zitting.

Hij gaat na of de samenstelling van de evaluatiecommissie in overeenstemming is met artikel 463 van het statuut van de overheidsdiensten, artikel 456 van het statuut van de instellingen van openbaar nut en, artikel 403 van het DBDMH-statuut.

Geen lid van de evaluatiecommissie mag zetelen wanneer hij zich in een situatie bevindt die ertoe kan leiden dat zijn onpartijdigheid in gevaar wordt gebracht.

Bij afwezigheid van de (vice)voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.

Art. 12.§ 1. De evaluatiecommissie vergadert pas geldig indien minstens de meerderheid van de leden aanwezig zijn. § 2. De leden van de evaluatiecommissie zijn gebonden tot geheimhouding omtrent de beraadslagingen en besluiten alsmede aangaande alle informatie waarvan zij kennis zouden hebben gekregen bij het uitvoeren van hun opdracht.

Elk lid van de evaluatiecommissie, met inbegrip van de voorzitter, is stemgerechtigd.

De evaluatievermelding wordt met meerderheid van stemmen toegekend. In geval van ex aequo heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter heeft de ondervoorzitter de doorslaggevende stem.

De secretarissen stellen het proces-verbaal van de zitting op, houden een aanwezigheidslijst bij en laten de deontologische code in bijlage van dit besluit tekenen door de leden van de evaluatiecommissie voorafgaand aan de eerste zitting.

Het door de evaluatiecommissie goedgekeurde evaluatieverslag wordt in het proces-verbaal opgenomen en digitaal ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Het evaluatieverslag wordt via mail met ontvangstbevestiging aan de geëvalueerde mandaathouder meegedeeld en voor iedere geëvalueerde mandaathouder aan de betrokken HR-dienst en aan de Minister bevoegd voor Openbaar Ambt overgemaakt. Voor de operationele mandaathouders die onder het DBDMH-statuut vallen dient het evaluatieverslag te worden overgemaakt aan de Minister die bevoegd is voor brandbestrijding en dringende medische hulp.

Art. 13.De evaluatieprocedure van mandaathouders mag op digitale wijze georganiseerd worden. Hiertoe ontvangt de mandataris bij zijn oproep een link naar het online platform.

Het maken van opnames op welke wijze dan ook is verboden. HOOFDSTUK V. - Opheffingsbepalingen

Art. 14.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/04/2015 pub. 29/06/2015 numac 2015031262 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/04/2015 pub. 29/06/2015 numac 2015031263 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt opgeheven. HOOFDSTUK VI. - Eindbepalingen

Art. 15.De ministers bevoegd voor Openbaar Ambt, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, Economie en Vuilnisophaling en -verwerking, worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Voor wat betreft de evaluatie van de operationele mandaathouders vallend het toepassingsgebied van het DBDMH-statuut wordt de minister bevoegd voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 10 november 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Territoriale Ontwikkeling, Stadsvernieuwing, Toerisme, Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Klimaatomschakeling, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering, Plaatselijke Besturen en Dierenwelzijn, B. CLERFAYT

Bijlage: Deontologische code De leden van de commissie verbinden zich ertoe: ? te handelen met loyaliteit, integriteit, onafhankelijkheid, ijver en competentie; ? zowel de procedure als de kandidaten te respecteren, alsook de waarden van de gewestelijke overheidsdiensten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; ? hun onafhankelijkheid en onpartijdigheid te garanderen, die onlosmakelijk verbonden is aan het uitoefenen van hun functie; ? voor de aanvang van de procedure elke omstandigheid te communiceren die van invloed kan zijn op hun onafhankelijkheid of een belangenconflict kan veroorzaken, of die als dusdanig beschouwd zou kunnen worden; ? vertrouwelijk te handelen, in het bijzonder wat betreft de geheimhouding van bekomen informatie en deliberaties; ? objectiviteit en neutraliteit te tonen, en een eerlijke behandeling te garanderen voor alle kandidaten, zonder enige vorm van partijdigheid of discriminatie.

Indien een lid van de evaluatiecommissie afwijkt van deze deontologische code, kan hij/zij niet langer zetelen.

Datum: Naam en handtekening : Gelezen om te worden bijgevoegd aan het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Klimaatomschakeling, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ

^