Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 07 oktober 2021
gepubliceerd op 20 oktober 2021

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop `Zuid' op het grondgebied van gemeenten Sint-Gillis en Anderlecht

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021022244
pub.
20/10/2021
prom.
07/10/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 OKTOBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop `Zuid' op het grondgebied van gemeenten Sint-Gillis en Anderlecht


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht;

Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 juli 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 15/09/2021 numac 2021032891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globaal bedrag van 42.375.000 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de duurzame wijkcontracten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 28/07/2021 numac 2021031873 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging en aanvulling van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Brabant Noord - St Lazarus" sluiten tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract « Zuid » (reeks 10 van 2021 tot 2025) en tot toekenning aan de gemeente Sint-Gillis van een subsidie voor de uitvoering van dat programma;

Overwegende de goedkeuring in 1e lezing van het Richtplan van aanleg (RPA) "Zuid" en zijn milieueffectenrapport door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 6 mei 2021;

Overwegende dat de uitwerkingsfase van het Stadsvernieuwingscontract (SVC) "Rondom het Zuidstation" op 1 april 2021 gestart is;

Overwegende dat artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening toestaat een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op eigen initiatief kan worden bepaald of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO);

Overwegende dat met toepassing van de artikelen 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), het voorkooprecht door algemene nut gemotiveerd is met het oog op: 1° het creëren van openbare voorzieningen die met de competenties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeentes of het OCMW overeenkomen;2° de strijd tegen braakliggende en ongezonde woningen aangaan;4° het creëren van sociale woningen en woningen voor gemiddelde inkomens;5° de verwezenlijking van het maatschappelijke doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;6° de herwaardering bevorderen van de linten voor handelskernen, zoals gedefinieerd door en met toepassing van artikel 22 van de voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan vastgesteld op 3 mei 2001 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;7° de renovatie of de herbestemming van de niet-uitgebate bedrijsruimten in overeenkomst met het artikel 251, 1° ;9° de bevordering van de implementering of van de uitvoering van de programma's van stedelijke herwaardering, ingevoerd door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering. Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzame wijkcontract « Zuid » bestaat uit een door de gemeenteraad van Sint-Gillis in de zitting van 1st april 2021 goedgekeurde stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de in het kader van de stedelijke herwaardering te halen doelstellingen en prioriteiten;

Overwegende dat genoemde studie meer bepaald in de perimeter van het duurzame wijkcontract 'Zuid' volgende kenmerken heeft onderstreept: - zeldzame grondopportuniteiten gelet op de sterke bebouwingsdichtheid in de wijk; - een tekort aan kwaliteitsvolle woningen en de aanwezigheid van verlaten, onbewoonbare en bouwvallige gebouwen; - een tekort aan toegankelijke woningen voor een kwetsbaar publiek; - een sterke ondoordringbaarheid van de wijk en een tekort aan kwaliteitsvolle groene ruimten en aan groen in het algemeen; - een te prominent autoverkeer en een tekort aan openbare ruimten die mensen zich kunnen toe-eigenen en waar iedereen terecht kan; - een dicht bebouwde wijk met een sterke behoefte aan lokale voorzieningen voor plaatselijke initiatieven;

Overwegende dat de diagnose van de wijk besluit tot de noodzaak van een overheidsinterventie met het oog op de stedelijke herwaardering, met name om: - grondopportuniteiten vrij te maken teneinde plaats te vinden voor de ontwikkeling van de nodige woningen en voorzieningen; - de multifunctionele en inclusieve aspecten van de openbare ruimte te versterken en de circulatiebewegingen er terug te dringen; - de begroening en de leefomgeving van de wijk te verbeteren, met name wat de openbare ruimten en wegen betreft; - de bewoonbaarheid van de woningen te verbeteren, met name door zich te richten op de belaste of de verlaten woningen; - de kwetsbare situatie waarin een achtergesteld publiek zich bevindt, te bestrijden door het woningaanbod met een sociaal karakter, intergeneratiewoningen of het aanbod aan transitwoningen uit te breiden; - het aanbod aan buurtvoorzieningen uit te breiden, vooral met betrekking tot de jongeren en de betrokkenheid van de burger;

Overwegende dat de perimeter, voorgesteld voor voorkoop, de eigendommen groepeert die potentieel een antwoord kunnen bieden op de hierboven vermelde problematieken om zo de levensomstandigheden van de bewoners van de wijk te kunnen verbeteren.

Overwegende dat de studie licht werp op een aantal doelstellingen van het duurzaam wijkcontract `Zuid' voor de omschreven perimeter, namelijk: - de prioritaire opdrachten of reserveactiviteiten die zijn opgenomen in het programma van het basisdossier; - de begeleiding van lopende of toekomstige herdefiniëringsoperaties van het gewestelijke stadsvernieuwingsbeleid, zoals het Stadsbeleid .

Overwegende dat het strategisch luik van het RPA Zuid dat op 6 mei 2021 in eerste lezing werd goedgekeurd door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest drie grote inrichtingsprincipes voor de zone bevat: 1/ een grootstedelijke publieke ruimte, 2/ intermodaliteit ten dienste van het gebruik en tenslotte 3/ een woonvriendelijke stationswijk; dat dit luik meerdere belangrijke ambities definieert, waaronder: het versterken van de woonfunctie, de aantrekkelijkheid en de levendigheid van de wijk, de verbinding met de omliggende wijken door barrières en onderbrekingen op te heffen of inplanten van lokele en regionale voorzieningen.

Overwegende dat het dossier voor de uitwerking van het stadsvernieuwingsprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation" ook een stedenbouwkundige, sociaaleconomische en milieustudie bevat van de voor het SVC in aanmerking komende perimeter, die tot doel heeft om, uitgaande van de bestaande feitelijke en juridische situatie, de doelstellingen en prioriteiten vast te stellen die moeten worden verwezenlijkt door middel van stadsvernieuwing, die zich uitstrekt over een perimeter aan weerszijden van het Zuidstation in de gemeenten Sint-Gillis en Anderlecht.

Overwegende dat in het basisprogramma van het duurzame wijkcontract 'Zuid' operaties voorkomen voor de creatie van openbare buurtvoorzieningen voor de buurtbewoners, en met name de operaties inzake de polyvalente zaal (operatie 1.5.A), de crèche (operatie 1.6), de multifunctionele ruimte binnen de MIVB-werkruimten (operatie 1.7), infrastructuur voor sociale cohesie en onthaalinfrastructuur (operatie 1.9 en PR 1) en sportinfrastructuur (operaties PR 5);

Overwegende dat hetzelfde programma operaties voorziet voor de creatie en de renovatie van goederen tot met sociale woningen gelijkgestelde woningen, geconventioneerde woningen voor een kwetsbaar publiek, waaronder de operaties 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, en de reserveoperaties PR 3, PR 4, PR 6 en PR 7;

Overwegende dat de renovatie en de heraanleg van openbare ruimten ook geprogrammeerd wordt via operaties 3.1.B, 3.1.C, 3.1.D, 3.1.F, 3.1.G, 3.2.B, 3.2.C, 3.2.D, 3.3.B, 3.3.C, 3.4.B, 3.4.C, PR 2;

Overwegende dat de gemeente Sint-Gillis ervoor gekozen heeft een bepaald aantal percelen van het duurzame wijkcontract `Zuid' aan te duiden als voorkoopperimeter, teneinde zo goed mogelijk in overeenstemming te zijn met de intenties van haar programma;

Overwegende dat de studies die zijn uitgevoerd in het kader van de uitwerking van het Richtplan van aanleg (RPA) Zuid en de studies die zijn uitgevoerd tijdens de uitwerkingsfase van het stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation" overeenkomstig artikel 40, 3de lid, van de Ordonnantie betreffende Stadsvernieuwing van 6 oktober 2016 en in het bijzonder het 2° ervan, een reeks terreinen en percelen aan het licht hebben gebracht die kunnen voldoen aan een of meerdere van de in artikel 259 van het BWRO opgesomde publieke belangen; dat deze sites zouden kunnen overeenstemmen met operationele doelstellingen van een stadsvernieuwingscontract zoals gedefinieerd in de Ordonnantie betreffende Stadsvernieuwing van 6 oktober 2016;

Dat deze terreinen en percelen gedeeltelijk gelegen zijn in het bouwblok « Frankrijk - Bara », in het bouwblok "Frankrijk - Parenté - Bara - Veeartsen", in het bouwblok « Tweestations », in het bouwblok "Dokter Kuborn - Tweestations", in het bouwblok "Dokter Kuborn - Grondels", in het bouwblok "Grondels - Moreau" en gedeeltelijk in het bouwblok "Grondels - Prévinaire" ;

Overwegende dat de mogelijkheid om grondbeheer te verwerven over de al dan niet gebouwde vastgoederen van de huidige voorkoopperimeter de mogelijkheid zou bieden de uitvoering van het programma van het duurzame wijkcontract 'Zuid' te begeleiden via de realisatie van gronddoelstellingen van de stedelijke herwaardering, vastgelegd door de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat de mogelijkheid om grondbeheer te verwerven over de al dan niet gebouwde vastgoederen van de huidige voorkoopperimeter de mogelijkheid zou bieden de uitvoering van het ontwerpprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation" te begeleiden via de realisatie van gronddoelstellingen van de stedelijke herwaardering, vastgelegd door de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat de inroeping van het voorkooprecht op een deel van de percelen van de perimeter van het wijkcontract `Zuid' op het grondgebied van de gemeente Sint-Gillis de mogelijkheid zal creëren: - de doelstellingen van de `duurzame wijkcontracten' te halen en de nodige tools en middelen voor de uitvoering van het programma ter beschikking te stellen; - te interveniëren m.b.t. de belangen die bleken in de studie voor het DWC `Zuid'; - de reglementaire termijnen voor de uitvoering van het DWC na te leven; - het renovatie- en herstructureringsproces van de wijk te versnellen; - over te gaan tot interventies ten voordele van de wijk om de kwaliteit van de beschikbare woningen en infrastructuren te verbeteren en om de gronden bestemd als groene openbare ruimte uit te breiden;

Overwegende dat het gebruik van het recht van voorkoop op een deel van de percelen van de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation" op het grondgebied van de gemeente Anderlecht het mogelijk zal maken soortgelijke doelstellingen te bereiken;

Overwegende dat de goederen waar mogelijks groene openbare ruimten, voorzieningen van openbaar nut, handelszaken en sociale woningen kunnen komen, zoals bedoeld in artikel 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, of die de aanwezigheid van verlaten of onbewoonbare gebouwen of terreinen kunnen tegengaan, zoals bedoeld in artikel 259, 2°, van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zijn de goederen op onder meer volgende adressen: 1/ op het grondgebied van de gemeente Sint-Gillis: - Hallepoortlaan 34-35;37-38-39; 59; 60A - Koningslaan 11; 17; 42 en 44; 66 à 72 - Fonsnylaan 1A-1B; 2-2A; 71; 74-74A; 91; 105 en 107; 106; 114 en 116; 115 en 117; 128 - Jamarlaan 1A en 1B; 2 tot 24; 7 tot 17A; 31; 39 tot 51 - Vorstlaan 18-18A-18B en 20-20A; 46; 56 en 58-58A; 59; 73; 79-81; 84; 90-90A; 98-98A en 100; 105-105A; 123-125; 124 - Europaesplanade 9 tot 23-25-27 - Coenraetsstraat 2; 11; 28 tot 32; 33; 45; 57-59; 63; 74 - Engelandstraat 27; 63 - Belgradostraat 85; 108; 134 - Bosniëstraat 4; 11; 20 - Denemarkenstraat 53-53A-53B; 67-69 - Hollandstraat 30-32; 40 en 42; 49-49A tot 55 - Argonnestraat 2 tot 34; 25 tot 49-51-53-55 - Sint-Gilliskerkstraat 1A-3 - de Mérodestraat 3; 15; 52; 58-60 tot 64-64A-64B; 68; 76; 88; 96; 106 tot 110; 120; 176; 180; 192; 205 en 207; 210-210A-210B; 216 en 218; 244; 256 - Ruslandstraat 22; 23; 27; 33 tot 39; 43 en 45 - Serviëstraat 1-3 en 5-7; 2; 28-30-32 - Zwedenstraat 23; 24 en 26; 31; 41; 57 en 59 - Veeartsenstraat tussen 105 en 109, 109, 111 en 113 - Halvemaanstraat 14 en 16 - Emile Féronstraat 13; 30; 37 tot 41; 51; 61 tot 65; 73; 76; 82; 83; 87; 105 en 107; 112 tot 116; 122; 131; 135-135A; 147-151-153-159 en 161-163; 183 tot 195 - Fernand Bernierstraat 33; 37-37A tot 41-41A; 63 - Fontainasstraat 21, 23-23A-23B-23C - Joseph Claesstraat 5; 17; 30; 45; 49 tot 55; 59 en 61; 62; 79; 83; 90; 94 tot 106 - Théodore Verhaegenstraat 123A tot 129-131-133; 136-136A en 138; 153 en 155-155A; 167-167A en 167B; 188 tot 194; 206; 223 en 224 2/ Op het grondgebied van de gemeente Anderlecht: - Frankrijkstraat 91; 95; 97-101; 103; 105; 109 en 111 - Charles Parentéstraat 1; 2; 3; tussen de 2 en de 6; 5; 6; 7; 10; 11; 13; 12-16; 20-22; 28-28A-28B en 40-42 - Barastraat 122 ; 124-126 ; 136 ; 138 ; 140 ; 142-144 ; 146 ; 148 ; 150 ; 152 ; 156-160 ; 162-164 ; 166 ; 168 ; 170 ; 172-176 ; 190 en 192-194 - Veeartsenstraat 72; 74-82; 84; 86; 88; 90-92; 94-96; 101; 103-105; tussen de 105 en de 109 en 109 - Tweestationsstraat 2 ; 6 ; 8 ; 8A ; 10 ; 53 ; 55 ; 57-57a ; 59 ; 61 ; tussen de 61 en de 65 ; 65 ; tussen de 65 en de 79A ; 79A ; 84B en 122-124 - Dokter Kubornstraat 2 ; 4 ; tussen de 4 en de 8 ; 8-14 ; 16 ; tussen de 29 en de 51 ; 51; tussen de 51 en de 55 ; 55 en 57 - Grondelsstraat 122 ; 124 en tussen de 124 en de 2 Dokter Kubornstraat - Georges Moreaustraat 123 - Prévinairestraat 64-66 ; 68 ; 70-70a ; 72 en 74-76.

Overwegende dat bepaalde goederen, respectievelijk percelen, aan verschillende doelstellingen tegelijk beantwoorden. De verwerving ervan is dus bijzonder strategisch in het kader van het duurzame wijkcontract 'Zuid'; en in de uitwerking van het ontwerpprogramma van het Stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation"; dat deze percelen even gemakkelijk kunnen beantwoorden aan doelstellingen, taken en het sociale doel van de instellingen van openbaar nut en van de maatschappijen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de stedelijke herwaardering als doel heeft een stedelijke perimeter volledig of ten dele te herstructureren om zijn stedelijke, economische, maatschappelijke en milieugebonden stadsfuncties te ontwikkelen of te bevorderen, desgevallend door de opwaardering van zijn architecturale en culturele kenmerken, binnen de duurzame ontwikkeling;

Dat de stedelijke herwaardering aldus een opdracht is van openbare dienstverlening;

Dat zij wordt uitgevoerd door middel van herwaarderingsprogramma's of -operaties, waaronder de duurzame wijkcontracten en de stadvernieuwingscontracten;

Overwegende derhalve dat de gemeente alle middelen en instrumenten behoort in te zetten die nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen van dit programma;

Overwegende dat de gemeente et het Gewest alle instrumenten en middelen moet aanwenden die nodig zijn om de doelstellingen van het SVC te bereiken;

Overwegende dat de gemeente Sint-Gillis de voorkopende instantie is die het best geplaatst is om onroerend goed te verwerven op zijn eigen grondgebied met het oog op deze stedelijke herwaardering doorheen vastgoedoperaties die strekken tot de creatie van openbare voorzieningen, handelszaken, met sociale woningen gelijkgestelde woningen of transitwoningen, of begroende openbare ruimten;

Overwegende dat de gemeente Anderlecht de voorkopende instantie is die het best geplaatst is om onroerend goed te verwerven op zijn eigen grondgebied met het oog op deze stedelijke herwaardering doorheen vastgoedoperaties die strekken tot de creatie van openbare voorzieningen, handelszaken, met sociale woningen gelijkgestelde woningen of transitwoningen, of begroende openbare ruimten;

Dat in bijkomende orde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor zichzelf of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die ervan afhangt, dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;

Dat in zeer bijkomende orde de Brusselse Huisvestingsmaatschappij (BGHM) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;

Dat in nog meer bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;

Dat in nog meer bijkomende orde het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;

Dat in nog veel meer bijkomende orde Leefmilieu Brussel operaties zou kunnen uitvoeren die verband houden met de aanleg van parken of groene ruimten;

Dat in nog meer bijkomende orde de Brusselse Huisvestingsmaatschappij (BGHM) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;

Overwegende dat de voorkoopperimeter kadert in de zone voor stedelijke herwaardering (ZSH), zoals bepaald door de beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 november 2019;

Overwegende dat het bijgevolg opportuun is van deze dynamiek gebruik te maken om andere voorzieningen, openbare en groene ruimten en andere woningen op te nemen binnen de perimeter van het duurzame wijkcontract 'Zuid' en van het ontwerpprogramma van het stadsvernieuwingscontract "Rondom het Zuidstation";

Overwegende dat andere verwervingen ruilverkavelingen mogelijk zouden maken om er gemengde projecten voor woningen, voorzieningen en economische activiteit te ontwikkelen;

Overwegende dat ze gedeeltelijk zouden beantwoorden aan de opdracht van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM), belast met sociale huisvesting;

Dat het voorkooprecht op de percelen van de geplande perimeter op deze manier het bouw- en renovatieproces in de wijk zou versnellen, ten gunste van de sociale huisvesting;

Overwegende dat - conform de bepalingen van art. 27, § 1, van de ordonnantie van 6 oktober 2016 - de uitvoeringsduur van de stadsvernieuwingscontracten vijftig maanden bedraagt en dat de gemeente binnen deze termijn de bezitter van de goederen moet worden, de overheidsopdrachten voor aanneming van diensten en werken moet organiseren en gunnen, evenals de procedures voor de terbeschikkingstelling;

Overwegende dat de uitvoeringsfase van de projecten in verband met het duurzame wijkcontract 'Zuid' begint te lopen op 1 augustus 2021.

Overwegende dat het erom gaat de uitvoering van het programma voor stedelijke herwaardering 'Zuid' mogelijk te maken;

Overwegende dat de duur van de uitvoeringsfase van projecten gelinkt aan een stadvernieuwingscontract 60 maanden is;

Overwegende de termijn van 7 jaar, vastgelegd in artikel 261 van het BWRO;

Op voorstel van de minister-president bevoegd voor Stadsvernieuwing ;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De perimeter die voor voorkoop wordt voorgesteld, wordt door kadastrale percelen gevormd, die gekadastreerd zijn of geweest zijn: 1/ op het grondgebied van de gemeente Sint-Gillis, afdeling 2 - Hallepoortlaan 34-35; 37-38-39; 59; 60A A0376L 8 A0379B 9 A0393X 5 A0393E 3 - Koningslaan 11; 17; 42 en 44; 66 à 72 A0437T 2 A0437S 4 A0458M 3 A0458C 3 A0455P 2 A0455N 2 A0455V 2 A0451T 5 - Fonsnylaan 1A-1B; 2-2A; 71; 74-74A; 91; 105 en 107; 106; 114 en 116; 115 en 117; 128 A0393Z 11 A0393C 9 A0431E 6 A0431N 4 A0332T 3 A0437G 4 A0437X 4 A0437E 4 A0437C 5 A0437R 4 A0440V 2 A0440S 3 A0444M 2 - Jamarlaan 1A en 1B; 2 tot 24; 7 tot 17A; 31; 39 tot 51 A0397Z 4 A0397L 6 A0398H 7 A0398F 4 A0398G 3 A0397K 6 A0398B 9 A0397B 6 A0398R 6 A0397C 6 A0398C 7 A0397G 6 A0398T 7 A0397H 6 A0400V 3 A0397Y 5 A0397N 5 A0400P 3 A0400B 3 A0398B 7 A0398T 8 A0398P 8 A0398V 7 A0398H 03 - Vorstlaan 18-18A-18B en 20-20A; 46; 56 en 58-58A; 59; 73; 79-81; 84; 90-90A; 98-98A en 100; 105-105A; 123-125; 124 A0082A 2 A0080G A0103S 6 A0103P 5 A0103Y 5 A0103B 6 A0325X 9 A0325P 7 A0325Z 9 A0321T 00 A0320V A0319X A0318P A0291Y 5 A0270H 2 A0286T - Europaesplanade 9 tot 23-25-27 A0400Y 2 A0400W 2 A0400P 2 A0400T 3 A0398N 7 A0398M 7 A0398S 8 A0398K 7 - Coenraetsstraat 2; 11; 28 tot 32; 33; 45; 57-59; 63; 74 A0431Z 6 A0431F 7 A0339Z 3 A0340L 2 A0340B 3 A0340F 2 A0342H 10 // A0342Z 9 A0327G 2 A0327R 5 A0354E 15 - Engelandstraat 27; 63 A0380X 11 A0376Z 7 - Belgradostraat 85; 108; 134 A0446L 2 A0444G 3 A0437F 4 - Bosniëstraat 4; 11; 20 A0457P 4 A0455T 2 A0457Y 4 - Denemarkenstraat 53-53A-53B; 67-69 A0327P 3 A0328R - Hollandstraat 30-32; 40 en 42; 49-49A tot 55 A0380B 11 A0380M 9 // A0380N 9 A0380H 7 A0353G 15 A0353M 13 A0353Z 15 A0353A 12 - Argonnestraat 2 tot 34; 25 tot 49-51-53-55 A0400B 3 A0400P 3 A0400S 3 A0400C 3 A0400R 3 A0400F 3 A0400V 2 A0400E 3 A0393W 9 A0393G 11 A0393A 12 A0393G 9 A0393W A0393B 7 A0393Y 10 A0393C 5 A0393N 7 A0393V 9 A0393E 3 A0393Y 5 A0393X 10 A0393V 11 A0393P 10 A0393R 10 A0393X 12 A0393W 12 - Sint-Gilliskerkstraat 1A-3 A0110N - de Mérodestraat 3; 15; 52; 58-60 tot 64-64A-64B; 68; 76; 88; 96; 106 tot 110; 120; 176; 180; 192; 205 en 207; 210-210A-210B; 216 en 218; 244; 256 A0393C 3 A0391L 3 A0380K 10 A0380R 11 A0380S 10 A0380H 10 A0353A 14 A0353X 12 // A0353F 14 A0346M 4 A0346Z 5 A0341C 6 A0341Z 5 A0341L 5 A0341E 6 A0331D 4 A0331Z 3 A0329C 13 A0438Y 3 A0438P 3 A0460W 2 A0461B 4 A0458L 3 A0451Z 3 A0445K 2 - Ruslandstraat 22; 23; 27; 33 tot 39; 43 en 45 A0391H 2 A0390C 2 A0379A 5 A0379Y 7 A0379E 5 A0379S 9 A0379X 8 A0379W 6 A0379Z 7 - Serviëstraat 1-3 en 5-7; 2; 28-30-32 A0456P 2 A0456D 3 A0450M 3 A0450G 4 - Zwedenstraat 23; 24 en 26; 31; 41; 57 en 59 A0346B 2 A0353K 5 A0353N 15 A0346M A0346W 5 A0353F 5 A0353G 5 - Veeartsenstraat tussen de 105 en de 109, 109, 111 en 113 A0435_ 03 A0435A 04 A0435_ 07 A0435_ 05 - Halvemaanstraat 14 en 16 A0448W 4 A0448X 4 - Emile Féronstraat 13; 30; 37 tot 41; 51; 61 tot 65; 73; 76; 82; 83; 87; 105 en 107; 112 tot 116; 122; 131; 135-135A; 147-151-153-159 en 161-163; 183 tot 195 A0353S 6 A0353Z 11 A0353E 5 A0353W 4 A0346G A0342Z 11 A0342H 8 A0342G 8 A0342E 12 A0342C 12 A0354V 10 A0327D 4 A0342Y 10 A0342L 12 A0337V 2 A0337S 2 A0329F 12 A0329E 12 A0329G 12 A0329N 12 A0329G 14 A0329F 14 A0460B 3 A0461A 4 A0458Z A0455T A0455K 2 A0455P 2 A0455N 2 A0455V 2 - Fernand Bernierstraat 33; 37-37A tot 41-41A; 63 A0463A 2 A0463T 3 A0463W 3 A0463X A0456D 3 - Fontainasstraat 21, 23-23A-23B-23C A0372K - Joseph Claesstraat 5; 17; 30; 45; 49 tot 55; 59 en 61; 62; 79; 83; 90; 94 tot 106 A0415M 3 A0415Y 3 A0341C 4 A0342C 13 A0342R 4 A0342D 13 A0342K 4 A0342B 12 A0342N 4 A0342M 13 A0354R 12 A0354W 13 A0354K 13 A0325F 10 A0325S 10 A0325K 10 A0325A 11 A0325G 11 A0325Y 6 A0325Z 6 A0325B 10 - Théodore Verhaegenstraat 123A tot 129-131-133; 136-136A en 138; 153 en 155-155A; 167-167A en 167B; 188 tot 194; 206; 223 en 224 A0291Y 3 A0291V 5 A0292S 2 A0292R 2 A0292S 8 A0292K 9 A0292F 3 A0329T 8 A0329K 8 A0329A 12 A0329K 11 A0329S 13 // A0329R 13 A0329D 14 // A0329B 14 A0329W 12 A0331E 4 A0436L A0438D 4 2/ op het grondgebied van de gemeente Anderlecht - Frankrijkstraat 91; 95; 97-101; 103; 105; 109 en 111 C0331K 2 C0329Y 6 C0329H 6 C0329G 6 C0329F 6 C0329R 6 C0329X 5 - Charles Parentéstraat 1 ; 2 ; 3 ; tussen de 2 en de 6 ; 5 ; 6 ; 7 ; 10 ; 11 ; 13 ; 12-16 ; 20-22 ; 28-28A-28B en 40-42 C0329N 4 C0329C 2 C0329L 6 C0329V 4 C0329F 7 C0329K 6 C0329G 7 C0329X 4 C0329L 5 C0329M 5 C0329X 3 C0329H 7 // C0329K 7 C0329R 07 C0331K 2 - Barastraat 122 ; 124-126 ; 136 ; 138 ; 140 ; 142-144 ; 146 ; 148 ; 150 ; 152 ; 156-160 ; 162-164 ; 166 ; 168 ; 170 ; 172-176 ; 190 en 192-194 C0334B 12 C0334S 12 C0334K 10 C0334A 13 C0334C 3 C0329P 07 C0334B 9 C0334C 9 C0334W 12 C0333N 2 C0333P 2 C0329K 6 C0329E 4 C0329V 4 C0329C 2 C0329N 4 C0329T C0329R - Veeartsenstraat 72; 74-82; 84; 86; 88; 90-92; 94-96; 101; 103-105; tussen de 105 en de 109 en 109 C0329X 6 C0329N 4 C0329D 7 C0329L 6 C0329E 7 C0329A 7 C0329S 7 C0329D 2 C0329V 6 A0435_ 03 C0322_ 02 - Tweestationsstraat 2 ; 6 ; 8 ; 8A ; 10 ; 53 ; 55 ; 57-57a ; 59 ; 61 ; tussen de 61 en de 65 ; 65 ; tussen de 65 en de 79A ; 79A ; 84B en 122-124 C0329D 2 C0330W 2 C0324B 2 C0324Z // C0324A 2 C0324R C0327A 7 C0327K 14 C0327P 14 C0321P C0321C 2 C0321G 2 C0321F 2 C0320L C0319H 4 C0318K 2 C0318F 2 - Dokter Kubornstraat 2 ; 4 ; tussen de 4 en de 8 ; 8-14 ; 16 ; tussen de 29 en de 51 ; 51; tussen de 51 en de 55 ; 55 en 57 C0275R 2 C0275T 2 C0326Z 2 C0327H 14 C0327P 14 C0320L C0321F 2 C0321G 2 C0321C 2 C0321P - Grondelsstraat 122 ; 124 en tussen de 124 en de 2 Dokter Kubornstraat C0275H 3 C0275P 3 C0275M 2 - Georges Moreaustraat 123 C0273B 3 - Prévinairestraat 64-66 ; 68 ; 70-70a ; 72 en 74-76 C0227G 3 C0227C 3 // C0274D 2 C0227E 3 // C0227F 3 C0227D 3 C0227H 3, 227A3 C0227M 3 Het plan houdende vaststelling van deze perimeter is bij het besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen krijgen het statuut van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeenten Sint-Gillis en Anderlecht en dat voor een duur van 7 jaar.

Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit verband in orde van prioriteit aangeduid worden, zijn: - de gemeente Sint-Gillis en de gemeente Anderlecht, elk voor hun respectievelijke grondgebied ; - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het Gewest afhangt; - de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM); - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev); - het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Brussel Leefmilieu, - De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 4.onderhavig besluit wordt van kracht op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 5.De Minister-President bevoegd voor Stadsvernieuwing wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 7 oktober 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van gewestelijk Belang, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^