Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2019
gepubliceerd op 03 april 2019

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van de vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met elektrische voertuigen of tot uitbreiding van de vroeger toegekende vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met een aantal elektrische voertuigen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2019030317
pub.
03/04/2019
prom.
21/03/2019
ELI
eli/besluit/2019/03/21/2019030317/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 MAART 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van de vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met elektrische voertuigen of tot uitbreiding van de vroeger toegekende vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met een aantal elektrische voertuigen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988, 16 juli 1993 en 13 juli 2001, het artikel 6, § 1, X, 8° ;

Gelet op de ordonnantie van 27 april 1995 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, de artikelen 3 tot 5;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/09/2003 pub. 02/10/2003 numac 2003031472 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het maximum aantal voertuigen waarvoor vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst afgeleverd kunnen worden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/09/2003 pub. 02/10/2003 numac 2003031473 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende bepaling van de aanvullende criteria volgens dewelke de vergunningsaanvragen voor het exploiteren van een taxidienst onderzocht worden alsook, van de vorm en de inhoud van het bericht bestemd voor het publiek en van de onderzoeksprocedure van de aanvragen sluiten tot vaststelling van het maximum aantal voertuigen waarvoor vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst afgeleverd kunnen worden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/09/2003 pub. 02/10/2003 numac 2003031472 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het maximum aantal voertuigen waarvoor vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst afgeleverd kunnen worden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/09/2003 pub. 02/10/2003 numac 2003031473 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende bepaling van de aanvullende criteria volgens dewelke de vergunningsaanvragen voor het exploiteren van een taxidienst onderzocht worden alsook, van de vorm en de inhoud van het bericht bestemd voor het publiek en van de onderzoeksprocedure van de aanvragen sluiten houdende bepaling van de aanvullende criteria volgens dewelke de vergunningsaanvragen voor het exploiteren van een taxidienst onderzocht worden, alsook van de vorm en de inhoud van het bericht bestemd voor het publiek en van de onderzoeksprocedure van de aanvragen;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 03/05/2007 numac 2007031181 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur sluiten betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, de artikelen 48 tot 52;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 juni 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/06/2012 pub. 06/11/2012 numac 2012205153 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende elektrische taxi's sluiten betreffende elektrische taxi's;

Gelet op het bericht van 13 juni 2013, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 25 juni 2013, met een oproep aan de exploitanten van een taxidienst of de kandidaat-exploitanten van een taxidienst, alsook de rechtzetting ("erratum") bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 5 juli 2013;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 december 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/12/2016 pub. 04/01/2017 numac 2016031891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende aanwijzing van de leden van de jury belast met het uitbrengen van een advies betreffende de vergunnings-aanvragen voor het exploiteren van elektrische voertuigen als taxivoertuig sluiten houdende aanwijzing van de leden van de jury belast met het uitbrengen van een advies betreffende de vergunningsaanvragen voor het exploiteren van elektrische voertuigen als taxivoertuig;

Gelet op het arrest nr. 242.902 van 9 november 2018 van de Raad van State, dat het besluit van 26 januari 2017 vernietigt tot toekenning van de vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met elektronische voertuigen of tot uitbreiding van de vroeger toegekende vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst met een aantal elektrische voertuigen;

Gelet op het advies dat op 30 januari 2019 werd uitgebracht door een jury die werd samengesteld door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 december 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/12/2016 pub. 04/01/2017 numac 2016031891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende aanwijzing van de leden van de jury belast met het uitbrengen van een advies betreffende de vergunnings-aanvragen voor het exploiteren van elektrische voertuigen als taxivoertuig sluiten houdende aanwijzing van de leden van de jury belast met het uitbrengen van een advies betreffende de vergunningsaanvragen voor het exploiteren van elektrische voertuigen als taxivoertuig;

Overwegende dat 242 aanvragen werden ingediend na de bekendmaking van het voormelde bericht in het Belgisch Staatsblad;

Overwegende dat 55 aanvragen volledig en tijdig werden ingediend, zodat ze kunnen worden onderzocht en vergeleken met het oog op een selectie, aangezien het aantal voertuigen waarvoor deze exploitatieaanvragen werden ingediend het maximumaantal van 50 elektrische voertuigen overschrijdt waarvoor deze vergunningen overeenkomstig de geldende regelgeving kunnen worden afgeleverd of uitgebreid; dat in het bijzonder het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakte bericht hieraan herinnert;

Overwegende dat voor 2 volledige, tijdig ingediende aanvragen blijkt dat de indieners schuldenaars zijn van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, en ze dus verworpen worden wegens niet-naleving van artikel 2, § 3, 2° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 03/05/2007 numac 2007031181 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur sluiten betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur;

Overwegende dat het onderzoek en de vergelijking van al deze aanvragen werden voorbereid door de jury belast met het uitbrengen van een advies, die vervolgens het voormelde advies van 30 januari 2019 heeft uitgebracht; dat de Regering de inhoud van dit advies volstrekt volgt;

Overwegende dat na het onderzoek en de vergelijking van de verschillende aanvragen punten werden toegekend overeenkomstig de bepaling van artikel 6 van het besluit van 4 september 2003 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, overeenkomstig de bepaling van artikel 5 van het besluit van 21 juni 2012 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende elektrische taxi's en rekening houdend met de wegingscoëfficiënten zoals vastgesteld in het bericht van 13 juni 2013, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 25 juni 2013, alsook in de rechtzetting ("erratum"), bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 5 juli 2013;

Overwegende dat de Raad van State in zijn voormelde vernietigingsarrest meent dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de rating van de geldende subcriteria voor het criterium in verband met de "exploitatievoorwaarden" had moeten verduidelijken;

Overwegende overigens dat de eerste auditeur voor het criterium met betrekking tot het `volume van de kofferruimte' in zijn verslagen een alternatieve berekening voorgesteld heeft, gegrond op een kofferruimte met een maximumvolume van 895 liter; dat hij daarnaast van mening is dat het gegeven `hernieuwbare energie' bij het criterium `soort oplaadpunten en hun aantal' geen enkele rechtsgrondslag heeft als beoordelingscriterium in de zin van artikel 6 van het voormelde besluit van 4 september 2003 of in de zin van artikel 5 van het voormelde besluit van 21 juni 2012, en dat dit bijgevolg des te meer het geval zou zijn als subcriterium of als beoordelingselement voor een criterium, in het bijzonder voor het criterium betreffende een beheersplan; dat hij eveneens de mening is toegedaan dat de jury bij de evaluatie van de eisen met betrekking tot het subcriterium `beheersplan' geen rekening mag houden met de `algemene presentatie van het dossier', aangezien dit gegeven geenszins verband houdt met de exploitatie van een elektrische taxidienst en niet voorspelbaar is;

Overwegende dat het bericht van 13 juni 2013, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 25 juni 2013, het aantal voertuigen per exploitant niet beperkt, net zo min als de rechtzetting ("erratum"), bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 5 juli 2013; dat de regering haar wil kenbaar heeft gemaakt en het aantal wenst te beperken tot 7 voertuigen per exploitant; dat de beperking bedoeld is om verschillende tekortkomingen van de markt te verhelpen; dat deze beperking voldoende diversiteit tussen concurrenten op de markt vrijwaart, aangezien ze vermijdt dat de toekenning slechts twee of drie spelers ten goede zou komen; dat door deze beperking de gelijkheid van kansen tussen kleine en grote exploitanten is gewaarborgd; dat die beperking de exploitanten meer garantie biedt op het vlak van rentabiliteit, en garant staat voor een betere taxispreiding tussen de verschillende segmenten van de sector; dat deze beperking borg staat voor een kwaliteitsvolle dienstverlening in tijd en plaats; dat de beperking tot 7 werd ingegeven door een samenloop van al die verschillende verzuchtingen;

Overwegende dat de exploitatie van een vergunde exploitant die failliet is verklaard wettelijk als activiteit wordt stopgezet; dat de verleende vergunning zonder voorwerp wordt beschouwd ingevolge het vonnis van faillietverklaring, zodat de vergunning vervalt;

Overwegende dat, overeenkomstig artikel 7, § 1 van de ordonnantie van 27 april 1995, de overeenkomstig dit besluit afgeleverde vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst 7 jaar geldig zijn, en dat met toepassing van artikel 7, §§ 1 en 3 van die ordonnantie, de vergunning tot uitbreiding van een bestaande exploitatievergunning met een aanvullend aantal voertuigen, geen invloed heeft op de duur van deze eerdere vergunning tot exploitatie, die gelijk blijft aan de duur bedoeld in artikel 7 van die ordonnantie, vanaf de aflevering ervan of vanaf de datum bedoeld ter gelegenheid van de recentste hernieuwing ervan;

Gelet op het openbaar nut van de taxidiensten;

Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, gegeven op 14 maart 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 20 maart 2019;

Gelet op de gelijkekansentest van 11 maart 2019;

Op voorstel van de Minister belast met Mobiliteit en Openbare Werken, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De volgende vergunningen voor het exploiteren van een taxidienst worden toegekend: - aan de heer Ibrahim HABIMANA, een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met een elektrisch voertuig. Deze vergunning wordt toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de CVBA "Z.E. TAXI", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met drie elektrische voertuigen. Deze vergunning wordt toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de NV "LIBERTY CARS" de uitbreiding met zeven elektrische voertuigen van de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst die haar eerder werd toegekend; - à la BVBA "ALRAHA" de uitbreiding met zeven elektrische voertuigen van de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst die haar eerder werd toegekend; - aan de GCV "NEW HOPE", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "HANY", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste drie elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "TAXI NATIONAL", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de heer Désiré NSENGIYUMVA, een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "MALIESSE", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "JMP TAXI", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste twee elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "KARDAM TAXI", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "OMEGA", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste vier elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "J.F. TAXI", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste drie elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "ZRAYEB COMPANY", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste twee elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de GCV "ALPHA", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste vier elektrische voertuigen. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014. - aan de VOF "KINIGI", een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met ten hoogste één elektrisch voertuig. Deze vergunning zal worden toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014; - aan de BVBA "CABITAR", de uitbreiding met twee elektrische voertuigen van de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst die haar eerder werd toegekend; - aan de CVOA "NANAZ", de uitbreiding met vijf elektrische voertuigen van de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst die haar eerder werd toegekend; - aan de heer Khalid RIFI LAROUSSI, een vergunning voor het exploiteren van een taxidienst met een elektrisch voertuig. Deze vergunning wordt toegekend voor een duur van zeven jaar die aanvangt op 1 januari 2014;

Art. 2.Als de in de artikel 1 bepaalde vergunningen door de exploitant worden geweigerd, of bij gebrek aan effectieve inverkeerstelling van de elektrische voertuigen binnen de zes maanden vanaf de kennisgeving van de vergunning of de uitbreiding ervan, kunnen deze in dalende volgorde, en bij loting door een gerechtsdeurwaarder in geval van identieke scores, worden toegekend aan: - de GCV "BPH", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "MILIMO", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "Z-TAXIS", voor zeven elektrische voertuigen; - de BVBA "TRECO", voor zeven elektrische voertuigen; - de EBVBA "RAYANE & PARTNER", voor zeven elektrische voertuigen; - de BVBA "Z-TRANS", voor zeven elektrische voertuigen; - de BVBA "TRAMYSO", voor zeven elektrische voertuigen; - de CVOA "LANGLICHE", voor één elektrisch voertuig; - de heer Mohamed ZITOUNI (in de vorm van een op te richten rechtspersoon), voor één elektrisch voertuig; - aan de GCV "PIGEON EXPRESS", de uitbreiding met twee elektrische voertuigen van de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst die haar eerder werd toegekend; - de BVBA "DKM", voor vier elektrische voertuigen; - de BVBA "FYLRA", voor twee elektrische voertuigen; - de heer Atifi YASSEN, voor één elektrisch voertuig; - de BVBA "CABISAR BIS", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "KAVE", voor één elektrisch voertuig; - de CVBA "MAHDAOUI", voor zeven elektrische voertuigen; - de heer Damien WALCKIERS, voor zeven elektrische voertuigen; - de GCV "WABER", voor drie elektrische voertuigen; - de GCV "MICHEL", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "KARA", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "SIDI & CO SERVICES", voor zeven elektrische voertuigen; - de heer Deo SANGWO (in de vorm van een op te richten rechtspersoon), voor twee elektrische voertuigen; - de GCV "HAHATI TX", voor drie elektrische voertuigen; - de CVBA "E.M.A.", voor twee elektrische voertuigen; - aan de GCV "LUCA LIMOUSINE", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "B.K", voor twee elektrische voertuigen; - de BVBA "AKBAS", voor één elektrisch voertuig; - de GCV "B.J.M.", voor twee elektrische voertuigen; - de heer Abel Majid M'RABET, voor één elektrisch voertuig; - "TAXI RPURE" (in de vorm van een op te richten rechtspersoon), voor één elektrisch voertuig; - de BVBA "S.T.E.A.", voor één elektrisch voertuig; - de heer Jean-Claude MPUNGA, voor één elektrisch voertuig; - de heer Ates CEMAL, voor één elektrisch voertuig; - de heer Serge PATIN, voor één elektrisch voertuig.

Art. 3.Als de krachtens artikel 1 vergunde exploitatie failliet wordt verklaard, worden de vergunningen ervan zonder voorwerp, vervallen ze vanaf de datum van het vonnis van faillietverklaring en vallen ze de in artikel 2 bedoelde categorie toe.

Art. 4.Als de in de artikel 1 bepaalde vergunningen door de exploitant worden geweigerd, of bij gebrek aan effectieve inverkeerstelling van de elektrische voertuigen binnen de zes maanden vanaf de kennisgeving van de vergunning of de uitbreiding ervan, kan de minister, bevoegd voor bezoldigd vervoer van personen, de vergunningen toekennen aan de in artikel 2 bedoelde exploitanten, met eerbiediging van de vastgestelde rangschikking.

Art. 5.De minister bevoegd voor bezoldigd vervoer van personen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 31 maart 2019.

Brussel, 21 maart 2019.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET

^