gepubliceerd op 21 februari 2017
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toezending door de gemeenten van gegevens over het gemeentepersoneel en de lokale mandatarissen aan de toezichthoudende overheid
23 DECEMBER 2016. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toezending door de gemeenten van gegevens over het gemeentepersoneel en de lokale mandatarissen aan de toezichthoudende overheid
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 14 mei 1998, houdende regeling van het administratief toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, laatst gewijzigd door de ordonnantie van 23 juni 2016;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 12 augustus 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De identificatiegegevens en de gegevens betreffende het administratieve carrièreverloop van elk personeelslid worden driemaandelijks aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het betreft de volgende gegevens met betrekking tot de identificatie : 1) naam, voornaam, initialen van de tweede voornaam;2) rijksregisternummer;3) geslacht;4) nationaliteit;5) geboortedatum;6) tewerkgesteld als gehandicapte (ja/nee);7) adres Het betreft de volgende gegevens met betrekking tot het administratieve carrièreverloop : 1) statuut van het personeel (statutair, contractueel, gesubsidieerde contractueel);2) categorie van het personeel (administratief, technisch, onderwijs);3) graad (niveau, graadbenaming, weddeschaal);4) taalrol 5) type contract (onbepaalde duur, bepaalde duur, vervanging);6) datum van indiensttreding;7) datum van uitdiensttreding;8) reden van uitdiensttreding (ontslag, pensioen, overlijden);9) datum van loopbaanwijziging en beschrijving (stage, benoeming, bevordering, tuchtstraf);10) wekelijkse arbeidsduur;11) aantal gewerkte uren in dat trimester;12) functionele code.
Art. 2.De identificatiegegevens van elke mandataris worden driemaandelijks aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het betreft de volgende gegevens : 1) naam, voornaam, initialen van de tweede voornaam;2) rijksregisternummer;3) geboortedatum;4) geslacht;5) nationaliteit;6) adres;7) functie van de mandataris;8) begindatum van de uitoefening van de functie;9) einddatum van de uitoefening van de functie;10) naam van de lijst waarop de mandataris werd verkozen;11) verklaring van taalaanhorigheid (ja/nee).
Art. 3.De gegevens betreffende de verloningen van elk personeelslid worden jaarlijks aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het betreft de volgenden gegevens : 1) jaarlijkse kost (bruto jaarloon verhoogt met vakantietoelage, patronale bijdragen, toelagen, vergoedingen en extralegale voordelen);2) jaarlijkse patronale bijdragen;3) vakantiegeld;4) bedragen van elke premie en elk extralegaal voordeel.
Art. 4.De toezending van de gegevens gebeurt naar keuze van de gemeenten via een protocol SFTP of HTTPS. Beide mogelijkheden werken via een elektronische handtekening. Het gebruikte formaat is XML, met als tekencodering UTF-8. De integriteit van de inhoud van de bestanden wordt gegarandeerd.
Art. 5.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen stelt voor deze verzendingen de praktische modaliteiten vast.
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand volgend op deze waarin het in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt.
Art. 7.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen is belast met uitvoering van dit besluit.
Brussel, 23 december 2016.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, R. VERVOORT