gepubliceerd op 12 januari 2004
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de retributies verschuldigd aan de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp voor de verrichte opdrachten van brandpreventie
18 DECEMBER 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de retributies verschuldigd aan de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp voor de verrichte opdrachten van brandpreventie
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, gewijzigd bij ordonnantie van 12 maart 1998, inzonderheid het artikel 7;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 15 december 2003;
Gelet op de akkoordbevinding van de minister bevoegd voor Begroting van 18 december 2003;
Op voorstel van de Minister belast met Openbare Werken, Vervoer, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, Besluit :
Artikel 1.De in dit besluit bedoelde prestaties zijn die welke voortvloeien uit de opdrachten van de BHDBDMH bedoeld in artikel 4, § 2, van de ordonnantie van 19 juli 1990, gewijzigd bij ordonnantie van 12 maart 1998. HOOFDSTUK 1. - Nieuwbouw Afdeling 1. - Onderzoek van de dossiers
Art. 2.§ 1. Het onderzoek van de dossiers met betrekking tot de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning, met het oog op : * het bouwen; * het herbouwen; * het gebruiken van een terrein voor het plaatsen van meerdere vaste installaties, Met uitzondering van de reclame-inrichtingen en uithangborden die het onderwerp vormen van Titel VI van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 april 2003 tot vastlegging van de Titels I tot VII van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening die van toepassing is op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Geeft aanleiding tot de betaling van volgende retributies: * Eengezinswoningen : Dossierkosten : euro 160 b) Appartementsgebouwen : b.1. minder dan 5 appartementen : * Openingskosten van het dossier per appartement : euro 20 * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders, garages inbegrepen) : euro 0,60/m2. b. 2.vijf appartementen en meer : * Openingskosten van het dossier per gebouw : euro 100; * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders, garages inbegrepen) : euro 0,60/m2 b.3. Deze bedragen worden vermeerderd met : * 10 % ingeval het gebouw meer dan 5 boven- en/of ondergrondse bouwlagen telt * 20 % ingeval de hoogte meer dan 25 meter bedraagt; * 30 % ingeval de hoogte meer dan 50 meter bedraagt. c) Kantoorgebouwen, openbare gebouwen, nijverheids- en handelsgebouwen, gebouwen toegankelijk voor het publiek, ondergrondse garages en andere gebouwen : * Openingskosten van het dossier per gebouw of inrichting : euro 100; * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders en garages inbegrepen) : euro 0,60 /m2 c. 1.Deze bedragen worden vermeerderd met : * 10 % ingeval het gebouw meer dan 5 boven- en/of ondergrondse bouwlagen telt; * 20 % ingeval de hoogte meer dan 25 meter bedraagt; * 30 % ingeval de hoogte meer dan 50 meter bedraagt § 2. De betaling van de in dit artikel vastgestelde retributies geldt voor het onderzoek van een basisplan en het opstellen van een advies ter zake van de Brandweer, eventueel met inbegrip van de noodzakelijk geachte brandpreventie-maatregelen.
Ingeval verschillende plannen ingediend worden in het raam van een enkele stedenbouwkundige vergunning, zal alleen het basisplan gefactureerd worden tenzij de oppervlakte in m2 van een der plannen meer dan 10 % afwijkt van de oppervlakte in m2 van het basisplan.
In dat geval wordt op elk plan, waarvan de oppervlakte in m2 meer dan 10 % van het basisplan afwijkt, ook een retributie geheven overeenkomstig artikel 2, § 1.
Onder basisplan wordt verstaan het eerste bij de Brandweer ingediende plan of stel van plannen. § 3. Ingeval van weigering van de in § 1 bedoelde stedenbouwkundige vergunning van ambtswege, is slechts 10 % van de factuur verschuldigd met een minimum van euro 160 en kan het saldo teruggevorderd worden. Afdeling 2. - Controle nieuwbouw
Art. 3.§ 1. De eindcontrole op de goede uitvoering van de in artikel 2 vooropgestelde preventiemaatregelen, met het opstellen van een eindverslag, geeft aanleiding tot betaling van volgende retributies : a) Eengezinswoningen : Dossierkosten : euro 40 b) Appartementsgebouwen : b.1. Minder dan 5 appartementen : * Openingskosten van het dossier per appartement : euro 5 * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders, garages inbegrepen) : euro 0,15/m2 b.2. vijf appartementen en meer : * Openingskosten van het dossier per gebouw : euro 25; * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders, garages inbegrepen) : euro 0,15/m2. b.3. Deze bedragen worden vermeerderd met : * 10 % ingeval het gebouw meer dan 5 boven- en/of ondergrondse bouwlagen telt; * 20 % ingeval de hoogte meer dan 25 meter bedraagt; * 30 % ingeval de hoogte meer dan 50 meter bedraagt. c) Kantoorgebouwen, openbare gebouwen, nijverheids- en handelsgebouwen, gebouwen toegankelijk voor het publiek, ondergrondse garages en andere gebouwen : * Openingskosten van het dossier per gebouw of inrichting : euro 25; * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders en garages inbegrepen) : euro 0,15 /m2 c. 1.Deze bedragen worden vermeerderd met : * 10 % ingeval het gebouw meer dan 5 boven- en/of ondergrondse bouwlagen telt; * 20 % ingeval de hoogte meer dan 25 meter bedraagt; * 30 % ingeval de hoogte meer dan 50 meter bedraagt. § 2. Onder m2 zoals bedoeld in dit artikel worden de maten verstaan die aangegeven zijn op de plannen die de basis vormen voor de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning.
De werkelijke maten van het gebouw, zoals het uiteindelijk werd opgetrokken, zullen slechts voor de berekening van de factuur in aanmerking komen indien zij de opgegeven maten van de plannen voor de stedenbouwkundige vergunning met 10 % of meer overschrijden. § 3. De krachtens dit artikel opgelegde retributie dient betaald te worden op grond van de geïndexeerde tarieven van het jaar waarin de eindcontrole op de goede uitvoering van de preventiemaatregelen heeft plaatsgehad. § 4. In geval de eindcontrole op de goede uitvoering van de preventiemaatregelen negatief uitvalt zal elke bijkomende controle op haar beurt aanleiding geven tot betaling van volgende retributies : a) dossierkosten : euro 25;b) uurprijs : euro 70 HOOFDSTUK 2.- Verbouwingen Afdeling 1. - Onderzoek der dossiers
Art. 4.§ 1. Het onderzoek met betrekking tot de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning, met het oog op het verbouwen van een bestaand gebouw, geeft aanleiding tot de betaling van de volgende retributies : a. Eengezinswoningen : * Verbouwingen van 100 m2 of minder : euro 40. * Verbouwingen van meer dan 100 m2 : euro 100 b. Andere gebouwen : * dossierkosten : euro 25 * prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders en garages inbegrepen) : euro 0,30 § 2.Ingeval van weigering van de in § 1 bedoelde stedenbouwkundige vergunning van ambtswege is 10 % van de factuur verschuldigd met een minimum van euro 95, behalve voor de eengezinswoningen waar het tarief 40 euro bedraagt, en kan het saldo teruggevorderd worden. Afdeling 2. - Controle op verbouwingen
Art. 5.De eindcontrole op de goede uitvoering van de in artikel 4 voorop gestelde preventiemaatregelen, met het opstellen van een eindverslag, geeft aanleiding tot betaling van volgende retributies : A. eengezinswoningen : euro 40 B. andere gebouwen : * Dossierkosten : euro 25 * Prijs per m2 vloeroppervlakte (kelders en garages inbegrepen : euro 0,08 * Er wordt steeds een minimumbedrag aangerekend van euro 95 HOOFDSTUK 3. - Opdrachten en controlebezoeken
Art. 6.Het onderzoek van de toepassing van de wetten, verordeningen en regels van goed vakmanschap geven aanleiding tot de betaling van retributies in de volgende gevallen : * De bezoeken en adviezen verstrekt tijdens het onderzoek van de aanvragen met betrekking tot milieuattesten en milieuvergunningen; * Het veiligheidsattest afgeleverd door de Brandweer na onderzoek en rapportering voor de huur of verhuur van gemeubelde woningen; * De bezoeken en adviezen verstrekt met betrekking tot voor het publiek toegankelijke plaatsen; * De periodieke controle van de spektakelzalen en bioscoopzalen * De aanvragen voor bezoek of advies vanwege een nationale, gewestelijke of gemeenschapsoverheden, de gemeentelijke overheid; * De bezoeken, adviezen of attesten afgeleverd door de Brandweer in verband met preventiemaatregelen tegen brand en paniek, * De bezoeken of adviezen afgeleverd bij het wijzigen, zonder werken, van de bestemming van een gebouwd goed, * Het begeleiden van evacuatie-oefeningen Deze retributies zijn als volgt vastgesteld : a) dossierkosten : euro 25;b) uurprijs : euro 70: HOOFDSTUK 4.- Retributieregeling
Art. 7.De betaling van de krachtens artikelen 2 tot en met 6 verschuldigde retributie omvat ofwel de studie op plan ofwel het bezoek ter plaatse, met het opstellen van een advies, eventueel met inbegrip van noodzakelijk geachte preventiemaatregelen.
In de gevallen waarin een uurprijs is voorzien, wordt elk begonnen uur voor een volledig uur aangerekend.
Art. 8.De retributies bedoeld in dit besluit zijn betaalbaar bij overhandiging van het gevraagde advies of attest.
De Directeur Generaal of Adjunct Directeur Generaal kunnen eventuele uitzonderingen op deze regel toestaan, op voorstel van de officier-dienstchef.
Ook al worden het werk of de door de Brandweer geadviseerde preventie-maatregelen niet uitgevoerd, dient dit bedrag alleszins betaald te worden, omdat de verrichtingen van de Brandweer niet gekoppeld zijn aan het verdere verloop van het dossier.
Art. 9.De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in wiens voordeel de prestatie geleverd wordt.
Indien bij uitstel van betaling, toegekend door de beslissing van de Directeur Generaal of de adjunct-directeur-generaal in toepassing van artikel 8 van dit besluit, de retributie niet betaald is binnen de maand na de ontvangst van het betalingsbericht of de factuur, noch na een eerste kosteloze aanmaning, zal zonder voorafgaande ingebrekestelling op de verschuldigde sommen een nalatigheidsintrest berekend worden volgens de wettelijke intrestvoet met ingang van de datum van het betalingsbericht of de factuur.
Bovendien zal een bedrag ten belope van 15 % van de op de vervaldag verschuldigde bedragen aangerekend worden als deelname in de administratiekosten.
Deze administratiekosten bedragen minimaal euro 15.
Art. 10.De vastgestelde bedragen houden rekening met het indexcijfer van de consumptiegoederen van de maand januari 2004.
De bedragen worden elk jaar in januari geïndexeerd. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 11.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 april 1995 tot vaststelling van de verschuldigde retributies voor de door de Brandweer verrichte opdrachten van brandpreventie, wordt opgeheven.
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2004.
Art. 13.De minister bevoegd voor brandbestrijding en dringende medische hulp wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 18 december 2003.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stads-vernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, D. DUCARME De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, J. CHABERT