gepubliceerd op 17 juli 1998
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten
19 MAART 1998. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur, inzonderheid op het artikel 19;
Gelet op besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten;
Gelet op het besluit van de Regering van 6 november 1997 over de adviesaanvraag binnen een termijn van een maand;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 9 februari 1997, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Op de voordracht van de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Besluit :
Artikel 1.Artikel 3, § 1, van het besluit van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten wordt vervangen door de volgende paragraaf : « § 1. De leden worden aangewezen voor een hernieuwbare termijn van 5 jaar.
Op de voordracht van de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, worden twee leden aangewezen uit de kring van de ambtenaren van rang 11 of hoger van het Ministerie en (of) de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die een voldoende kennis hebben van het onderwerp openbaarheid van bestuur.
Twee leden worden aangewezen wegens hun grondige kennis omtrent de openbaarheid van bestuur. Zij dienen in het bezit te zijn van een universitair diploma en mogen geen ambtenaar zijn van het Ministerie of van één van de instellingen bedoeld in het tweede lid ».
Art. 2.Artikel 11, derde lid van het voornoemde besluit van de Regering wordt vervangen door het volgende lid : « De Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken wijst twee ambtenaren van niveau 1 van het Ministerie als secretaris en adjunct-secretaris van de Commissie aan ».
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 4.De Minister voor Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 maart 1998.
De Minister-Voorzitter, Ch. PICQUE De Minister van Ambtenarenzaken, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, R. GRIJP