Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 22 december 2023
gepubliceerd op 12 januari 2024

Ordonnantie tot wijziging van de Brusselse Huisvestingscode

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023048735
pub.
12/01/2024
prom.
22/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 DECEMBER 2023. - Ordonnantie tot wijziging van de Brusselse Huisvestingscode (1)


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.In artikel 2, § 1, 4° van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode worden in de Franse versie de woorden "Société du Logement de la Région bruxelloise" vervangen door de woorden "Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale".

Art. 3.In artikel 2, § 1, van de Code worden de volgende wijzigingen aangebracht: - punt 15° wordt vervangen als volgt: "15° maatschappelijke baten van de OVM's: het batig saldo tussen de jaarlijkse globale basishuurprijs en de jaarlijkse reële huurprijs van de OVM's"; - punt 16° wordt vervangen als volgt: "16° Sociaal tekort van de OVM's: het negatieve saldo tussen de jaarlijkse globale basishuurprijs en de jaarlijkse reële huurprijs van de OVM's".

Art. 4.In artikel 2, § 1, 19°, van de Code worden de woorden "de federatie" vervangen door het woord "federaties".

Art. 5.§ 1. In artikel 2, § 1, worden de volgende definities toegevoegd: « - 41° Brussel Huisvesting: het bestuur bevoegd voor huisvesting binnen de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel; - 42° Huurbesluit: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 houdende de regeling van de verhuur van woningen die beheerd worden door de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en door de openbare vastgoedmaatschappijen; - 43° Gewestelijke gegevensbank: de verzameling van alle registers van kandidaat-huurders in de zin van artikel 4, § 3, van het Huurbesluit, beheerd door de BGHM; - 44° Kandidaat-huurder: de persoon bedoeld in artikel 2, 8°, van het Huurbesluit; - 45° PSC: project voor sociale cohesie.". § 2. In artikel 2, § 1, 39°, als toegevoegd door artikel 4 van de ordonnantie van 31 maart 2022 tot wijziging van de Brusselse Huisvestingscode betreffende het openbaar beheersrecht en leegstaande woningen wordt het woord "naakte eigenaar" ingevoegd tussen de woorden "mede-eigenaar" en "vruchtgebruiker".

Art. 6.In de artikelen 2, § 2, 1°, 2, § 2, 2°, 3de streepje en 2, § 2, 3°, 2de streepje van de Code worden de woorden "de BGHM of" ingevoegd tussen het woord "door" en de woorden "een openbare vastgoedmaatschappij".

Art. 7.In artikel 2, § 2, laatste lid van de Code wordt het woord "maximale" geschrapt.

Art. 8.In artikel 18, § 1 wordt het vijfde lid gewijzigd als volgt: "De huurovereenkomsten die openbare beheerder sluit, zijn van rechtswege tegenwerpelijk aan de houder van een zakelijk recht en tegen elke nieuwe houder van een zakelijk recht op de woning. De openbare beheerder moet het openbaar beheer laten overschrijven op het bevoegde kantoor Rechtszekerheid. Ook bij de beëindiging van het openbaar beheer moet dezelfde formaliteit worden vervuld.".

Art. 9.Artikel 33 van de Code wordt vervangen als volgt: "Tenzij de regering ermee akkoord gaat mag de openbare vastgoedbeheerder het aantal vierkante meter bewoonbare oppervlakte van zijn huurwoningenbestand, zoals vastgesteld op 1 juli van het voorgaande jaar, niet verminderen.".

Art. 10.In de artikelen 34, § 2, 54, § 1, 59, 78, § 1 en 130, § 1, tweede lid van de Code worden de woorden "Wetboek van Vennootschappen" telkens vervangen door de woorden "Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen".

Art. 11.In artikel 38 van de Code wordt 3° vervangen als volgt: "3° sociaal afgevaardigde, commissaris of bijzondere commissaris bij een OVM;".

Art. 12.In artikel 41, 15°, van de Code worden de woorden "artikel 2, 22° " vervangen door de woorden "artikel 2, § 1, 19° ".

Art. 13.In artikel 41 van de Huisvestingscode wordt een 18° ingevoegd, dat luidt als volgt: "18° de Projecten voor Sociale Cohesie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omkaderen die worden gesubsidieerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest binnen de grenzen van de bedragen die zijn opgenomen in de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze PSC's vloeien voort uit een samenwerkingsverband tussen OVM's, vzw's en eventueel gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest teneinde acties op te zetten op woningsites die door de OVM's worden beheerd, om met name de participatieve dynamiek en de sociale cohesie te bevorderen tussen de huurders van deze woningen en tussen de bewoners van de wijken die onder het toepassingsgebied van de PSC's vallen, alsook tussen de huurders en de OVM.".

Art. 14.In artikel 42 van de Code wordt punt 5° opgeheven.

Art. 15.In artikel 45 van de Code wordt het woord "29" vervangen door het woord "39".

Art. 16.In artikel 47, § 1, van de Code worden de woorden "Dit reglement" vervangen door de woorden "Deze beheersovereenkomst".

Art. 17.In artikel 54, § 1, eerste lid, van de Code wordt de zin "Het maatschappelijk doel van de OVM's is voornamelijk sociale woningen bouwen en ter beschikking stellen." vervangen door de volgende zin: "Het doel van de OVM's, waarvan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aandeelhouder is, is voornamelijk sociale woningen bouwen en ter beschikking stellen.".

Art. 18.In artikel 54, § 2ter, derde lid, 5°, van de Code, worden de woorden "in openbaar beheer en" opgeheven.

Art. 19.In artikel 57, eerste lid, worden de woorden "van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 29/06/1999 numac 1999009706 bron ministerie van justitie Wet tot wijziging van sommige bepalingen van het Strafwetboek, van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 17 april 1878 houdende de voorafgaande titel van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964, van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis, van de wet van 5 maart 1998 betreffende de voorwaardelijke invrijheidsstelling en tot wijziging van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964 sluiten houdende het Wetboek van Vennootschappen" vervangen door de woorden "van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen".

Art. 20.In artikel 59 van de Code worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het 1ste lid: a) de woorden "bedrijfsrevisor aan die lid is" worden vervangen door de woorden "commissaris aan onder de bedrijfsrevisoren die lid zijn";b) het woord "bedrijfsrevisor" wordt vervangen door het woord "commissaris" in "Elke bedrijfsrevisor is bovendien verplicht" en in "de bedrijfsrevisor alle gegevens";2° in het 2de lid wordt het woord "bedrijfsrevisor" vervangen door het woord "commissaris".

Art. 21.In artikel 63, laatste lid van de Code wordt het woord "bedrijfsrevisor" vervangen door het woord "commissaris".

Art. 22.In artikel 64, 1° van de Code wordt het woord "beroep" vervangen door het woord "klacht".

Art. 23.In artikel 67 van de Code wordt punt 7° opgeheven.

Art. 24.In artikel 71 van de Code wordt punt 7° opgeheven.

Art. 25.In artikel 76, § 1, vierde lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° vóór het woord "gegrond" wordt het woord "zijnde" ingevoegd; 2° in het laatste lid van de Code wordt, uitsluitend in de Nederlandse versie, de zin "Hij deelt de indiener van de klacht binnen deze termijn zijn beslissing mee" vervangen door de volgende zin: "Op het einde van die termijn deelt de raad van bestuur zijn beslissing mee aan de klager.".

Art. 26.Artikel 76, § 2, laatste lid van de Code wordt vervangen door een lid opgesteld als volgt: "Indien de betwisting betrekking heeft op het einde van de huurovereenkomst voor bepaalde duur, bedragen de in het eerste, derde en vierde lid van § 1 bedoelde termijnen respectievelijk vier, vijftien en vijfenveertig dagen, die in het eerste en het derde lid van § 2 vijftien en dertig dagen, terwijl die in het tweede lid van § 2 respectievelijk vier, vijftien en drie dagen bedragen.".

Art. 27.In artikel 78, § 2, 3° van de Code worden de woorden "organen bij de betrokken OVM" vervangen door de woorden "bestuurs-, beheers- of representatieve organen van de OVM".

Art. 28.In artikel 80, derde lid, worden de woorden "aan de door haar aangestelde revisor" vervangen als volgt: "aan de commissaris of aan de bijzondere commissaris aangesteld door de Regering".

Art. 29.In de Franse versie van artikel 84, laatste lid, wordt het woord "fois" ingevoegd tussen de woorden "deux" en "par an".

Art. 30.In de Franse versie van artikel 85, § 2, 2°, wordt het woord "locataires" vervangen door het woord "locatives".

Art. 31.In artikel 120, § 2 van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode wordt het vierde lid vervangen als volgt: "De regering bepaalt de verplichte bepalingen van de beheersovereenkomsten of de huurovereenkomsten die het sociaal verhuurkantoor sluit met de concessiegevers alsook de verplichte bepalingen van de huurovereenkomsten of de onderhuurovereenkomsten die het sociaal verhuurkantoor sluit met de huurders. Hij bepaalt tevens het model van bewoningsovereenkomst die de bewoner van de transitwoning bindt aan het sociaal verhuurkantoor.

Artikel 224/2 is van toepassing op alle beheers- en huurovereenkomsten die het sociaal verhuurkantoor sluit met concessiegevers en huurders."

Art. 32.In artikel 124, § 1, 1° van dezelfde ordonnantie worden de woorden "de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen" vervangen door de woorden "het Wetboek van vennootschappen en verenigingen".

Art. 33.In artikel 124, § 1 van dezelfde ordonnantie wordt de bepaling onder 3° opgeheven.

Art. 34.In artikel 124, § 1, 5° van dezelfde ordonnantie het woord "halfjaarlijks" vervangen door het woord "jaarlijks".

Art. 35.In artikel 124, § 1 van dezelfde ordonnantie wordt de bepaling onder 9° opgeheven

Art. 36.In artikel 125, § 1 van dezelfde ordonnantie wordt de laatste zin "De standaard-huurovereenkomst bedoeld in artikel 120, § 2, vierde lid, 1°, dient voorwaarden in deze zin te bevatten." opgeheven.

Art. 37.De titel van titel VI van de Code wordt vervangen als volgt: "Sociale, bescheiden en middelgrote woningen die door de BGHM en de OVM's worden verhuurd".

Art. 38.Artikel 138 van de Code wordt opgeheven en vervangen als volgt: "De bepalingen van deze titel zijn van toepassing op de OVM's en op de sociale woningen en woningen voor bescheiden en middeninkomens die zij verhuren krachtens de artikelen 2, § 2, 1° tot 3° van deze Code.".

Art. 39.Artikel 139 van de Code wordt opgeheven.

Art. 40.In artikel 140, 1ste lid, van de Code worden de woorden "de dwingende bepalingen van het Burgerlijk Wetboek" vervangen door de woorden "Titel XI van deze Code".

Art. 41.In artikel 140, eerste lid van de Code wordt 3° vervangen als volgt: "3° de voorwaarden voor inschrijving van de kandidaat-huurders en de procedure die moet worden gevolgd voor de indiening en de behandeling van de aanvragen tot huisvesting".

Art. 42.In artikel 140, 1ste lid, 4°, van de Code worden de woorden "sommige kandidaten met een bescheiden inkomen" vervangen door de woorden "bepaalde kandidaat-huurders".

Art. 43.Artikel 141 van de Code wordt vervangen als volgt: "Op advies van de BGHM stelt de Regering standaardhuurovereenkomsten op.".

Art. 44.In artikel 142, § 1, van de Code worden de woorden "Met uitzondering van de overeenkomsten opgesteld in het kader van de uitvoering van het in de artikelen 18 tot en met 22 bedoelde openbaar beheersrecht" geschrapt.

Art. 45.In artikel 142, § 2, eerste lid van de Code worden de woorden "huisvestingsmaatschappijen" vervangen door het woord "OVM's".

Art. 46.In artikel 142, § 3, tweede lid, van de Code worden de woorden "het verlopen van de overeenkomst" vervangen door de woorden "het verlopen van de negenjarige huurovereenkomst of het verstrijken van de termijn van elke verlenging van drie jaar".

Art. 47.In artikel 142, § 3, derde lid, van de Code worden de woorden "van negen jaar" ingevoegd tussen de woorden "van bepaalde duur" en de woorden "worden voorgesteld".

Art. 48.In artikel 142, § 4, van de Code worden de woorden "van een doorstroming" telkens vervangen door de woorden "van een verandering van woning".

Art. 49.In artikel 143, § 1, van de Code worden de woorden "van een sociale woning" ingevoegd tussen de woorden "De huurders" en "met een inkomen".

Art. 50.In artikel 143, § 2, laatste lid van de Code worden de woorden "31 december van het verstreken dienstjaar" vervangen door de woorden "1 januari van het dienstjaar".

Art. 51.In artikel 143, § 4, van de Code worden de volgende wijzigingen aangebracht: - in het eerste lid worden de woorden "het maximuminkomen dat door het Woningfonds gehanteerd wordt voor de toekenning van zijn gewone hypotheekleningen tegen verminderde rente, verhoogd met 50%," vervangen door de woorden "een bedrag op 1 januari 2023 van 77.542,50 euro,"; - na het tweede lid wordt een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Het in lid 1 bedoelde bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex. Het bedrag wordt elk jaar op 1 januari aangepast in functie van de stijging of de daling in procenten uitgedrukt van de gezondheidsindex van de maand augustus van het jaar dat voorafgaat aan de herziening ten opzichte van de gezondheidsindex van de maand augustus van het voorgaande jaar."; - het laatste lid wordt geschrapt.

Art. 52.In artikel 144, 1ste lid, van de Code worden de woorden ", bescheiden of middelgrote" ingevoegd tussen de woorden "sociale" en "woning" en worden de woorden "OVM's die aan zijn aanvraag tegemoet kunnen komen" vervangen door de woorden "door hem gekozen OVM's".

Art. 53.In artikel 144, tweede lid, van de Code worden de woorden "regels vast" vervangen door de woorden "inschrijvingsprocedure vast, met inbegrip van de regels".

Art. 54.Artikel 144 van de Huisvestingcode wordt aangevuld met acht alinea's, die als volgt luiden: "De inschrijving van de kandidaat-huurder in het register wordt uitgevoerd door de OVM waar hij zijn inschrijvingsformulier indiende.

Alle registers van kandidaat-huurders van de OVM's zijn samengebracht in een gewestelijke gegevensbank die wordt beheerd door de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij, teneinde de gegevensuitwisseling tussen de OVM's te vergemakkelijken.

Onder de verwerking van persoonsgegevens in de gewestelijke gegevensbank wordt verstaan het beheer en de controle van inschrijvingsaanvragen en de toewijzing van woningen, evenals de gegevensuitwisseling met openbare instellingen in het kader van het sociale huisvestingsbeleid.

Het doel van de verwerking van persoonsgegevens waarin deze Huisvestingscode en haar uitvoeringsbesluiten voorzien, is het recht op behoorlijke huisvesting zoals vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet te waarborgen en het mogelijk te maken om: 1° de kandidaat-huurders te identificeren;2° de naleving van de toelatingsvoorwaarden en de voorrangsrechten te controleren;3° de naleving van de andere bepalingen betreffende de inschrijving en de toewijzing van woningen te controleren;4° het beheer en de behandeling van de inschrijvingsaanvragen mogelijk te maken;5° de overdracht van informatie tussen de OVM's die bij een kandidatuur betrokken zijn, mogelijk te maken om meerdere procedures voor kandidaat-huurders en dubbele inschrijvingen te voorkomen;6° het beheer van de toewijzingen mogelijk te maken;7° het inlichten van de betrokkenen over hun rechten en plichten mogelijk te maken;8° het mogelijk te maken om bij te dragen aan het beheer en de controle van de sociale maatregelen in het kader van het sociale huisvestingsbeleid op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;9° anonieme statistieken op te stellen. De categorieën van persoonsgegevens die alleen worden verwerkt indien noodzakelijk voor de beoogde doeleinden, en de categorieën van betrokken personen zijn de volgende: 1° de identiteit en de contactgegevens, de hoofdverblijfplaats van de kandidaat-huurders en de identiteit van de andere personen die in de aanvraag staan vermeld;2° het geslacht, de geboortedatum, de burgerlijke staat van de kandidaat-huurders en van de andere personen die in de aanvraag staan vermeld en de eventuele verwantschap tussen al die personen;3° het rijksregisternummer van de kandidaat-huurders en van de leden die deel uitmaken van de aanvraag en de vermelding van het register waarin ze staan ingeschreven;4° de gezinssamenstelling van de kandidaat-huurders;5° de inkomsten van de kandidaat-huurders en van de leden die deel uitmaken van de aanvraag en die geen kinderen ten laste hebben;6° de inlichtingen betreffende de eventuele onroerende goederen van de kandidaat-huurders en van de leden die deel uitmaken van de aanvraag;7° de inlichtingen betreffende de erkenning van een eventuele handicap van de kandidaat-huurders en van de leden die deel uitmaken van de aanvraag, evenals de inlichtingen die nodig zijn voor de toewijzing van een specifieke woning voor personen met een erkende handicap die een dergelijke woning nodig hebben;8° de inlichtingen betreffende de ontvangen kinderbijslagen voor kinderen die deel uitmaken van het gezin;9° de inlichtingen betreffende een eventueel geschil met kandidaat-huurders die eerder al een door een OVM of door de BGHM beheerde woning huurden;10° de inlichtingen betreffende situaties die recht geven op voorrangsrechten;11° elke andere inlichting die nodig zou blijken op basis van de evolutie van het huisvestingsbeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om een van de beoogde doeleinden te bereiken en die door de regering zou worden vastgesteld. Persoonsgegevens van kandidaat-huurders worden door de betrokken OVM's en de BGHM bewaard gedurende de tijd die nodig is om hun aanvraag te onderzoeken en een woning toe te wijzen, en, indien van toepassing, gedurende de tijd die nodig is om eventuele geschillen daarover te behandelen en om eventuele verzoeken om af te zien van uitschrijving te behandelen.

De betrokken OVM's en de BGHM zijn, overeenkomstig artikel 4, 7) van de GDPR, gezamenlijk verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens van de kandidaat-huurders.

De regering stelt de beheersmodaliteiten vast van de registers van de OVM's en van de gewestelijke gegevensbank, met inbegrip van het geïnformatiseerde beheer ervan.

De BGHM is gemachtigd om de gegevens uit de gewestelijke gegevensbank door te geven aan openbare instellingen in overeenstemming met de bepalingen betreffende de verwerking van persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor elk doel dat verband houdt met het sociale huisvestingsbeleid op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De regering bepaalt voor elk doel de betrokken openbare instellingen, evenals welke van de gegevenscategorieën die zijn opgenomen in het 6e lid van dit artikel en die noodzakelijk zijn voor het betrokken doel.".

Art. 55.In artikel 165, worden de woorden "een verhuispremie en een tegemoetkoming in de huur van de nieuwe woning" vervangen door de woorden "een toelage in de vorm van een verhuispremie en een huurtoelage".

Art. 56.Een artikel 165/1 wordt toegevoegd, luidend als volgt: "Artikel.165/1. § 1. De doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens bedoeld in artikel 165 zijn de volgende: 1° het in artikel 23 van de Grondwet vastgelegde recht op behoorlijke huisvesting waarborgen voor personen die uit een crisissituatie komen en hun intrek nemen in een woning die op de private markt wordt gehuurd en die voldoen aan de objectieve criteria voor de toekenning van een toelage, door gedeeltelijk tegemoet te komen in de huur- en verhuiskosten, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 6°, 7°, 8°, 9°, 10°, 11°, 13° en 14° ;2° bepalen of de aanvragers van de toelage voldoen aan de voorwaarden voor het toekennen van de toelage met het oog op de beslissing over de toelageaanvraag, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 8°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17° ;3° het bedrag van de toelage bepalen voor aanvragers die voldoen aan alle toekenningsvoorwaarden voor de toelage, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 5°, 6°, 8° en 11° ;4° nagaan of aan de toekenningsvoorwaarden voldaan blijft gedurende de hele periode dat men recht heeft op de toelage in toepassing van de artikelen 92 tot 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, aan de hand van de gegevens vermeld in § 2, 2°, 3°, 4°, 5°, 9°, 11°, 12°, 13° en 14° ;5° de invordering betekenen van de ten onrechte betaalde toelagen, in toepassing van artikelen 92 tot en met 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, aan de hand van de gegevens vermeld in § 2, 1° en 2° ;6° de toelagen betalen, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° en 7° ;7° administratieve boetes opleggen aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1° en 2° ;8° het recht op toegang, rectificatie, verwijdering, beperking van de verwerking, de meldingsplicht in geval van rectificatie of verwijdering van persoonsgegevens of beperking van de verwerking en het recht op bezwaar van de betrokkenen beheren, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° en 3°. § 2. Om de in paragraaf 1 genoemde doeleinden te verwezenlijken, worden de volgende categorieën van persoonsgegevens verwerkt: 1° de gegevens van burgerlijke identiteit;2° de contactgegevens;3° het rijksregisternummer als zoekopdracht in de gegevensbanken van derde besturen;4° de volgende gegevens betreffende de hoofdverblijfplaats: het adres, de datum van inschrijving op het adres;5° de volgende gegevens over de personen die deel uitmaken van het gezin van de aanvrager of de ontvanger van de toelage: hun naam en voornaam, de datum van opname in het gezin, de geboortedatum en het identificatienummer in het Rijksregister: 6° het aantal meerderjarige kinderen van 25 jaar of jonger die deel uitmaken van het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is, die recht geven op kinderbijslag;7° het bankrekeningnummer;8° de totale en afzonderlijke belastbare inkomsten van alle meerderjarige gezinsleden;9° de gegevens met betrekking tot eventuele onroerende goederen of zakelijke rechten op onroerende goederen van de begunstigde en van de personen die deel uitmaken van zijn gezin;10° het bedrag van de huurprijs zoals vermeld in de huurovereenkomst op de datum dat deze gesloten is;11° de gegevens betreffende de inschrijving op de wachtlijst voor een sociale woning, met inbegrip van de datum van inschrijving, het aantal voorkeurrechten, het referentienummer, de datum van schrapping en de datum van het ongedaan maken van de schrapping;12° de gegevens met betrekking tot het soort steun en de periode van ontvangst van een tegemoetkoming toegekend in toepassing van de artikelen 11, § 1, 165, 166 of 166bis van de Brusselse Huisvestingscode die de aanvrager, de begunstigde of een lid van zijn gezin ontvangt;13° de identificatiegegevens van de verhuurder van de gehuurde woning om na te gaan of de gehuurde woning toebehoort aan een bloed- of aanverwant tot de tweede graad van de aanvrager of de begunstigde, of aan een van de leden van hun gezin;14° de identiteitsgegevens van de verhuurder van de gehuurde woning om na te gaan of de woning beheerd wordt door een openbare vastgoedmaatschappij of door een sociaal verhuurkantoor en om het type overeenkomst tussen de huurder en verhuurder te bepalen;15° de gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van zijn aanvraag een installatiepremie heeft ontvangen die werd toegekend door een OCMW van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in toepassing van artikel 57bis van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, of begeleiding kreeg van een erkende Brusselse instelling voor hulp aan daklozen;16° informatie waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van de aanvraag verbleven heeft in een erkend opvangcentrum voor slachtoffers van intrafamiliaal geweld, of waaruit blijkt dat de aanvrager werd opgevolgd door een erkende dienst voor de begeleiding van slachtoffers van intrafamiliaal geweld of voor de begeleiding van minderjarigen in moeilijkheden of in gevaar;17° informatie waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van zijn aanvraag een gedomicilieerde huurder is geweest van een woning gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarvoor een verhuurverbod werd opgelegd door de Gewestelijke Huisvestingsinspectie in toepassing van artikel 8 van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode of waarvoor een burgemeester van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een onbewoonbaarheidsbesluit heeft uitgevaardigd in toepassing van artikel 135, § 2 van de Nieuwe Gemeentewet. § 3. 1° De gegevens bedoeld in paragraaf 2 worden verzameld bij de volgende instanties: - de gegevens bedoeld in § 2, § 1, 1°, 2°, 4°, 5° en 13° worden gehaald uit het Rijksregister, via de gewestelijke dienstenintegrator; - de gegevens bedoeld in § 2, 6° worden gehaald bij de gewestelijke instanties die instaan voor kinderbijslag; - de gegevens bedoeld in § 2, 8°, 9°, 10°, 13° en 14° worden verzameld bij de Federale Overheidsdienst Financiën; - de gegevens bedoeld in § 2, 11° en 14° worden verzameld bij de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij via de gewestelijke dienstenintegrator; - de gegevens bedoeld in § 2, 2° 3°, 7°, 15°, 16° en 17° worden verzameld bij de aanvrager of begunstigde van de toelage; 2° In afwijking van de bepalingen van § 1, 1° tot 4°, worden de gegevens, vermeld in paragraaf 3, verzameld bij de aanvrager of de begunstigde van de toelage zolang ze niet rechtstreeks bij de voornoemde instanties kunnen worden verzameld;3° De gegevensverzameling bedoeld in dit artikel wordt beperkt tot het detailniveau dat vereist is voor de nodige controles, waar nodig met de hulp van de gewestelijke dienstenintegrator. § 4. De categorieën van betrokken personen op wie de verwerking betrekking heeft op basis van paragraaf 2 van dit artikel, zijn: 1° burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, alsook de leden van hun gezin;2° de begunstigden van de toelage en de leden van hun gezin;3° derden die op verzoek van de aanvrager of de begunstigde of in opdracht van de rechtbank tussenkomen in de procedure voor het aanvragen of ontvangen van de toelage;4° bloed- of aanverwanten tot de tweede graad van de aanvrager of de begunstigde van de huurtoelage, of van een van de leden van zijn gezin. § 5. De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden bewaard door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar vanaf het besluit tot weigering van de toelageaanvraag en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure.

De persoonsgegevens van de burgers die de toelage hebben ontvangen, en van hun gezinsleden, die worden verzameld in het kader van de behandeling van de toelagesaanvraag, de uitbetaling van de toelage en de verificatie van de voorwaarden voor het recht op de toelage, worden door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar bewaard, vanaf het einde van de periode waarin het recht op de toelage bestond en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure.

Het feit dat een toelage werd toegekend aan een aanvrager, en de duur van de toelage worden bewaard ten minste tot de opheffing of vernietiging van het besluit op grond waarvan de toelage is toegekend. § 6. Brussel Huisvesting is in de zin van artikel 4, 7) van de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens van de in paragraaf 4 bedoelde categorieën van personen voor de verwezenlijking van de in artikel 165/1 § 1ste genoemde doeleinden.".

Art. 57.Artikel 166/1 wordt opgeheven en vervangen door wat volgt: "

Artikel 166/1.§ 1. Het doeleinde van de verwerking van persoonsgegevens in uitvoering van artikelen 165 en 166 bestaat erin om het recht op een behoorlijke huisvesting, vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet, te waarborgen en het volgende mogelijk te maken: 1° de identificatie van de huurders en kandidaat-huurders;2° de identificatie van de burgers die de toelage hebben aangevraagd, de begunstigden van de toelage en de leden van hun huishouden;3° de vaststelling en regeling van de huurprijs en/of gesocialiseerde huurprijs;4° de behandeling van aanvragen voor een toelage of vergoeding, met het oog op het beslissen over de toekenning van de toelage of vergoeding;5° de controle op de naleving van de toekenningsvoorwaarden voor de toelage of vergoeding, gedurende de hele periode waarin de toelage wordt ontvangen, in toepassing van de artikelen 92 tot 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;6° De invordering van de ten onrechte betaalde toelagen of ten onrechte toegepaste vergoeding, in toepassing van artikelen 92 tot en met 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;7° het opleggen van een administratieve boete aan elke persoon aan wie de toelage ten onrechte werd uitbetaald of voor wie de vergoeding ten onrechte werd toegepast, onder de door de Regering bepaalde voorwaarden;8° het opstellen van geanonimiseerde statistieken. § 2. De categorieën van betrokken personen op wie de verwerking betrekking heeft, zijn: 1° huurders en kandidaat-huurders;2° burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, begunstigden van de toelage, alsook de leden van hun gezin;3° derden die in de procedure tussenkomen. § 3. Om de in paragraaf 1 genoemde doeleinden te verwezenlijken, kunnen de volgende categorieën van persoonsgegevens worden verwerkt: 1° de gegevens van burgerlijke identiteit;2° de contactgegevens;3° het Rijksregisternummer;4° de gegevens met betrekking tot de hoofdverblijfplaats;5° de gezinssamenstelling;6° het aantal kinderen die deel uitmaken van het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is, die recht geven op kinderbijslag;7° het bankrekeningnummer;8° de gezinsinkomsten;9° de informatie over de eventuele onroerende goederen of zakelijke rechten op onroerende goederen en de daaraan verbonden controles;10° Het aantal personen met een erkende handicap die deel uitmaken van het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is;11° de kenmerken van de woning in kwestie als die te maken hebben met de huurders en kandidaat-huurders, met inbegrip van het energieverbruik;12° de initiële huurprijs en de gesocialiseerde huurprijs;13° de informatie dat de referentiepersoon kandidaat-huurder is voor een Brusselse sociale woning en het aantal voorkeurrechten van deze persoon;14° het bedrag van de huurprijs zoals vermeld in de huurovereenkomst op de datum dat deze gesloten is;15° de informatie dat een persoon in het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is, een andere toelage ontvangt toegekend krachtens artikelen 11, § 1, 165 en 166;16° de informatie dat de woning toebehoort aan een bloed- of aanverwant tot de tweede graad van de aanvrager of begunstigde van de huurtoelage of van één van de leden van zijn gezin;17° de informatie dat de verhuurde woning beheerd wordt door een openbare vastgoedmaatschappij of een sociaal verhuurkantoor;18° de gegevens met betrekking tot een eventueel geschil met de huurders en kandidaat-huurders;19° de informatie dat de kandidaat-huurder als referentiepersoon is ingeschreven in de gewestelijke gegevensbank en het aantal voorkeurrechten van deze persoon. Punten 3° tot en met 19° hebben geen betrekking op de categorieën van personen bedoeld in paragraaf 2, 3°. § 4. De persoonsgegevens van de kandidaat-huurders worden bewaard door de betrokken openbare vastgoedbeheerders en, als het nodig is ze door te geven, door Brussel Huisvesting en de BGHM, zolang als nodig is om hun kandidatuur te onderzoeken, alsook, in voorkomend geval, zolang als nodig is om het geschil erover te regelen.

De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden door Brussel Huisvesting bewaard gedurende vijf jaar vanaf het besluit tot weigering van de toelageaanvraag en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure, voor gegevens die zijn verzameld voor de verwerking van de geweigerde toelageaanvraag.

De persoonsgegevens van de huurders worden bewaard door de betrokken openbare vastgoedbeheerders gedurende de volledige looptijd van de overeenstemmende huurovereenkomsten en tot vijf jaar daarna, alsook, in voorkomend geval, zolang als nodig is om het geschil erover te regelen.

De persoonsgegevens van de huurders worden, als het nodig is om ze door te geven, bewaard door Brussel Huisvesting tot het verlopen van de verjaringstermijnen uit de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, en uit de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle.

De persoonsgegevens van de huurders worden, als het nodig is ze door te geven, bewaard door de BGHM, zolang als nodig is om de overeenstemmende tegemoetkoming vast te stellen en te regelen.

De persoonsgegevens van andere personen die tussenkomen bij deze tegemoetkoming worden enkel bewaard door de betrokken openbare vastgoedbeheerders, Brussel Huisvesting en de BGHM als en voor zolang de bewaring ervan noodzakelijk is voor de doeleinden vermeld in paragraaf 1.

De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden bewaard door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar vanaf het besluit tot weigering van de toelageaanvraag en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure, voor gegevens die zijn verzameld voor de verwerking van de toelageaanvraag.

De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden bewaard door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar na de verjaring van de beroepstermijn naar gemeen recht en, in voorkomend geval, het definitieve einde van de beroepsprocedure, voor gegevens die door Brussel Huisvesting worden verwerkt die nodig zijn voor de beslissing die een einde stelt aan het recht op een toelage.

Het feit dat een toelage werd toegekend aan een aanvrager, het bedrag en de duur van de toelage worden bewaard ten minste tot de opheffing of vernietiging van het besluit op grond waarvan de toelage is toegekend. § 5. Naast de gevallen waarin de wet al voorziet, zullen de ingezamelde persoonsgegevens enkel aan derden bezorgd worden als en voor zover dit nodig is voor de doeleinden vermeld in paragraaf 1ste. § 6. De betrokken openbare vastgoedbeheerders, Brussel Huisvesting en de BGHM zijn, in toepassing van artikel 4, 7) van de AVG, de gezamenlijke verantwoordelijken voor de verwerking van de persoonsgegevens van de categorieën van personen bedoeld in § 2, 1°, voor de verwezenlijking van de doeleinden vermeld in § 1, 1°, 3° en 8°.

De betrokken openbare vastgoedbeheerders worden ermee belast aan de huurders en kandidaat-huurders de informatie uit artikelen 13 en 14 van de AVG mee te delen en fungeren als contactpunt hieromtrent, in het bijzonder voor de uitoefening van de rechten waarover deze personen beschikken. Zij worden ook belast met de communicatie bedoeld in artikelen 33 en 34 van de AVG na overleg met Brussel Huisvesting en de BGHM. De betrokken openbare vastgoedbeheerders, Brussel Huisvesting en de BGHM overleggen overigens tijdig en naar behoren over alle andere kwesties die de bescherming van persoonsgegevens betreffen, terwijl ze elk de gepaste technische en organisatorische maatregelen moeten treffen en handhaven om de persoonsgegevens die ze verwerken te beschermen. Tot slot zijn alle gezamenlijke verantwoordelijken ten aanzien van elkaar verantwoordelijk voor tekortkomingen inzake de AVG. Brussel Huisvesting is in de zin van artikel 4, 7) van de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens van de in § 2, 2° bedoelde categorieën van personen voor de verwezenlijking van de in § 1, 2° en 4° tot en met 8° genoemde doeleinden. § 7. De regering kan bepalen dat huishoudens, om in aanmerking te komen voor de in artikel 166 bedoelde bijstand, een formulier moeten invullen en ondertekenen waarin zij om bijstand voor hun huur vragen en dat de persoonsgegevens bevat die nodig zijn om hun verzoek te behandelen.".

Art. 58.Een artikel 166/2 wordt toegevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 166/2.§ 1. Het doeleinde van de verwerking van persoonsgegevens bedoeld in artikel 166 is: 1° het in artikel 23 van de Grondwet vastgelegde recht op behoorlijke huisvesting waarborgen voor kandidaat-huurders die ingeschreven zijn op de wachtlijst voor een sociale woning gedurende de wachttijd voor de toewijzing van een sociale woning en die voldoen aan de objectieve criteria voor toekenning van een toelage, door gedeeltelijk tegemoet te komen in de huur- en verhuiskosten, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 6°, 7°, 8°, 9°, 10°, 11°, 12°, 13°, 14° en 15° ;2° bepalen of de aanvrager van de toelage voldoet aan de voorwaarden voor het toekennen van de toelage met het oog op de beslissing over de toekenning of weigering van de aanvraag, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 8°, 9°, 12°, 13°, 14° en 15° ;3° het bedrag bepalen van de toelage voor aanvragers die voldoen aan alle toekenningsvoorwaarden voor de toelage, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 5°, 6°, 8°, 11° en 12° ;4° nagaan of aan de toekenningsvoorwaarden voldaan blijft gedurende de hele periode dat men recht heeft op de toelage in toepassing van de artikelen 92 tot 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, aan de hand van de gegevens vermeld in § 2, 2°, 3°, 4°, 5°, 9°, 12°, 13°, 14° et 15° ;5° het aantal verlengingen van uitkeringsperiodes vaststellen aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 5° en 10° ;6° de invordering betekenen van de ten onrechte betaalde toelagen, in toepassing van artikelen 92 tot en met 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1° en 2° ;7° de toelagen betalen, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° et 7° ;8° een administratieve boete opleggen aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1° en 2° ;9° het recht op toegang, rectificatie, beperking van de verwerking, de meldingsplicht in geval van rectificatie of verwijdering van persoonsgegevens of beperking van de verwerking en het recht op bezwaar van de betrokkenen beheren, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° en 3°. § 2. Om de in paragraaf 1 genoemde doeleinden te verwezenlijken, worden de volgende categorieën van persoonsgegevens verwerkt: 1° de gegevens van burgerlijke identiteit;2° de contactgegevens;3° het Rijksregisternummer als zoekopdracht in de gegevensbanken van derde besturen;4° gegevens met betrekking tot de hoofdverblijfplaats;5° gegevens over de personen die deel uitmaken van het gezin;6° het aantal meerderjarige kinderen van jonger dan 25 jaar die deel uitmaken van het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is, die recht geven op kinderbijslag;7° het bankrekeningnummer;8° de totale en afzonderlijke belastbare inkomsten van alle meerderjarige gezinsleden;9° de informatie over de eventuele onroerende goederen of zakelijke rechten op onroerende goederen en de daaraan verbonden controles;10° Het aantal personen met een erkende handicap die deel uitmaken van het gezin dat aanvrager of begunstigde van de huurtoelage is;11° het bedrag van de huurprijs zoals vermeld in de huurovereenkomst op de datum dat deze gesloten is;12° de gegevens betreffende de inschrijving op de wachtlijst voor een sociale woning, met inbegrip van de datum van inschrijving, het referentienummer, het aantal voorkeurrechten, de datum van schrapping, de datum van het ongedaan maken van de schrapping, het bedrag van het gezinsinkomen zoals doorgegeven aan de referentie-OVM op de dag van inschrijving of bevestiging van inschrijving op de wachtlijst;13° de gegevens over het soort steun en de uitkeringsperiode van een tegemoetkoming toegekend in toepassing van de artikelen 11, § 1, 165, 166 of 166bis die de aanvrager, de begunstigde of een lid van zijn gezin ontvangt;14° de identificatiegegevens van de verhuurder van de gehuurde woning om na te gaan of de gehuurde woning toebehoort aan een bloed- of aanverwant tot de tweede graad van de aanvrager of de begunstigde van de toelage, of aan een van de leden van zijn gezin;15° de identificatiegegevens van de verhuurder van de gehuurde woning om na te gaan of de woning beheerd wordt door een openbare vastgoedmaatschappij of een sociaal verhuurkantoor. § 3. De gegevens bedoeld in § 2, § 1, 2°, 4° en 5° worden gehaald uit het Rijksregister, via de gewestelijke dienstenintegrator.

De gegevens bedoeld in § 2, 10° worden enerzijds verzameld bij de Directie-generaal Personen met een handicap van de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid en haar respectieve opvolgers van de gefedereerde entiteiten zoals bepaald in de artikelen 1 en 5, § 1, II van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen en anderzijds bij de verzekeringsinstellingen via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de gewestelijke dienstenintegrator.

De gegevens bedoeld in § 2, 6° worden gehaald bij de gewestelijke instanties die instaan voor kinderbijslag.

De gegevens bedoeld in § 2, 8°, 9°, 11°, 14° en 15° worden verzameld bij de Federale Overheidsdienst Financiën.

De gegevens bedoeld in § 2, 12° en 15° worden verzameld bij de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij via de gewestelijke dienstenintegrator.

De gegevensverzameling bedoeld in dit artikel wordt beperkt tot het detailniveau dat vereist is voor de nodige controles, waar nodig met de hulp van de gewestelijke dienstenintegrator. § 4. De categorieën van betrokkenen op wie deze paragraaf 2 van dit artikel bedoelde verwerkingen betrekking hebben, zijn: 1° burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, alsook de leden van hun gezin;2° de begunstigden van de toelage en de leden van hun gezin;3° derden die op verzoek van de aanvrager of de begunstigde of in opdracht van de rechtbank tussenkomen in de procedure voor het aanvragen of ontvangen van de toelage;4° bloed- of aanverwanten tot de tweede graad van de aanvrager of de begunstigde van de huurtoelage, of van een van de leden van zijn gezin. § 5. De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden bewaard door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar vanaf het besluit tot weigering van de toelageaanvraag en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure, voor gegevens die zijn verzameld voor de verwerking van de toelageaanvraag.

De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, van de begunstigden van een toelage en van de leden van hun gezin worden bewaard door Brussel Huisvesting gedurende vijf jaar na de verjaring van de beroepstermijn naar gemeen recht en, in voorkomend geval, het definitieve einde van de beroepsprocedure, voor gegevens die door Brussel Huisvesting worden verwerkt die nodig zijn voor de beslissing die een einde stelt aan het recht op een toelage.

Het feit dat een toelage werd toegekend aan een aanvrager en de duur van de toelage worden bewaard ten minste tot de opheffing of vernietiging van het besluit op grond waarvan de toelage is toegekend. § 6. Brussel Huisvesting is in de zin van artikel 4, 7) van de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens van de in paragraaf 4 bedoelde categorieën van personen voor de verwezenlijking van de in paragraaf 1 genoemde doeleinden.".

Art. 59.Een artikel 166bis wordt toegevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 166bis.Het Gewest kan aan de gezinnen een premie bij de verhuiskosten toekennen onder de voorwaarden die de Regering vaststelt en binnen de perken van de kredieten die hiertoe op de gewestbegroting zijn ingeschreven.".

Art. 60.Een artikel 166bis/1 wordt toegevoegd, luidend als volgt: "Art. 166bis/1. § 1. Het doeleinde van de verwerking van persoonsgegevens bedoeld in artikel 166 is de volgende: 1° het in artikel 23 van de Grondwet vastgelegde recht op behoorlijke huisvesting waarborgen voor personen die uit een crisissituatie komen en hun intrek nemen in een sociale woning of een woning beheerd door een SVK en die voldoen aan de objectieve criteria voor de toekenning van een toelage, door gedeeltelijk tegemoet te komen in de verhuiskosten, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 6°, 7°, 8°, 9° en 11° ;2° bepalen of de aanvragers van de toelage voldoen aan de voorwaarden voor het toekennen van de toelage met het oog op de beslissing over de toelageaanvraag, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 8°, 9°, 10°, 11°, 12°, 13° en 14° ;3° het bedrag van de toelage bepalen voor aanvragers die voldoen aan alle toekenningsvoorwaarden voor de toelage, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 5°, 6°, 8° en 9° ;4° de invordering betekenen van de ten onrechte betaalde toelagen, in toepassing van artikelen 92 tot en met 95 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, aan de hand van de gegevens vermeld in § 2, 1° en 2° ;5° de toelagen betalen, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° en 7° ;6° administratieve boetes opleggen aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1° en 2° ;7° het recht op toegang (art.15 AVG), rectificatie (art. 16 AVG), verwijdering (art. 17 AVG), beperking van de verwerking (art. 18 AVG), de meldingsplicht in geval van rectificatie of verwijdering van persoonsgegevens of beperking van de verwerking (art. 19 AVG) en het recht op bezwaar (art. 21 AVG) van de betrokkenen beheren, aan de hand van de gegevens bedoeld in § 2, 1°, 2° en 3°. § 2. Om de in paragraaf 1 genoemde doeleinden te verwezenlijken, worden de volgende categorieën van persoonsgegevens verwerkt: 1° de gegevens van de burgerlijke identiteit: namen, voornamen en geboortedatum;2° de contactgegevens;3° het Rijksregisternummer als zoekopdracht in de gegevensbanken van derde besturen;4° de volgende gegevens betreffende de hoofdverblijfplaats: het adres, de datum van inschrijving op het adres;5° de gegevens over de personen die deel uitmaken van het gezin van de aanvrager van de toelage: de toelage: hun naam en voornaam, de datum van opname in het gezin, de geboortedatum en het identificatienummer in het Rijksregister;6° de informatie dat de meerderjarige leden van 25 jaar of jonger van het gezin dat de huurtoelage aanvraagt, recht geven op kinderbijslag;7° het bankrekeningnummer;8° de totale en afzonderlijke belastbare inkomsten van alle meerderjarige gezinsleden zoals ze op de aanslagbiljetten staan;9° de gegevens betreffende de inschrijving op de wachtlijst voor een sociale woning, met inbegrip van de datum van inschrijving en het referentienummer;10° de gegevens met betrekking tot het soort tegemoetkoming en de periode van ontvangst van de tegemoetkoming toegekend in toepassing van de artikelen 11, § 1, 165, 166 of 166bis van de Brusselse Huisvestingscode die de aanvrager of een lid van zijn gezin ontvangt;11° de gegevens van de verhuurder van de gehuurde woning om na te gaan of de woning beheerd wordt door een openbare vastgoedmaatschappij of door een sociaal verhuurkantoor en om het type overeenkomst tussen de huurder en verhuurder te bepalen;12° de gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van zijn aanvraag een installatiepremie heeft ontvangen die werd toegekend door een OCMW van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in toepassing van artikel 57bis van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, of begeleiding kreeg van een erkende Brusselse instelling voor hulp aan daklozen;13° informatie waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van de aanvraag verbleven heeft in een erkend opvangcentrum voor slachtoffers van intrafamiliaal geweld, of waaruit blijkt dat de aanvrager werd opgevolgd door een erkende dienst voor de begeleiding van slachtoffers van intrafamiliaal geweld of voor de begeleiding van minderjarigen in moeilijkheden of in gevaar;14° de informatie waaruit blijkt dat de aanvrager in de zes maanden voorafgaand aan de indiening van zijn aanvraag een gedomicilieerde huurder is geweest van een woning gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarvoor een verhuurverbod werd opgelegd door de Gewestelijke Huisvestingsinspectie in toepassing van artikel 8 van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode of waarvoor een burgemeester van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een onbewoonbaarheidsbesluit heeft uitgevaardigd in toepassing van artikel 135, § 2 van de Nieuwe Gemeentewet. § 3. 1° De gegevens bedoeld in paragraaf 2 worden verzameld bij de volgende instanties: - de gegevens bedoeld in § 2, § 1, 1°, 2°, 4° en 5° worden gehaald uit het Rijksregister, via de gewestelijke dienstenintegrator; - de gegevens bedoeld in § 2, 6° worden gehaald bij de gewestelijke instanties die instaan voor kinderbijslag; - de gegevens bedoeld in § 2, 8° en 11° worden verzameld bij de Federale Overheidsdienst Financiën; - de gegevens bedoeld in § 2, 9° en 11° worden verzameld bij de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij via de gewestelijke dienstenintegrator; - de gegevens bedoeld in § 2, 2°, 3°, 7°, 12°, 13° en 14° worden verzameld bij de aanvrager van de toelage; 2° In afwijking van de bepalingen van § 1, 1° tot 4°, worden de in paragraaf 3 vermelde gegevens verzameld bij de aanvrager van de toelage zolang ze niet rechtstreeks bij de voornoemde instanties kunnen worden verzameld;3° De gegevensverzameling bedoeld in dit artikel wordt beperkt tot het detailniveau dat vereist is voor de nodige controles, waar nodig met de hulp van de gewestelijke dienstenintegrator. § 4. De categorieën van betrokkenen op wie deze in paragraaf 2 van dit artikel bedoelde verwerkingen betrekking hebben, zijn: 1° burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend, alsook de leden van hun gezin;2° derden die op verzoek van de aanvrager of in opdracht van de rechtbank tussenkomen in de procedure voor het aanvragen van de toelage. § 5. De persoonsgegevens van de burgers die een toelageaanvraag hebben ingediend en van de leden van hun gezin die zijn verzameld voor de verwerking van de toelageaanvraag, worden door Brussel Huisvesting bewaard gedurende vijf jaar vanaf het besluit tot weigering van de toelage en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure.

De persoonsgegevens van de burgers die de toelage hebben ontvangen en van de leden van hun gezin die zijn verzameld in het kader van de verwerking van de toelageaanvraag en de betaling van de toelage, worden door Brussel Huisvesting bewaard gedurende vijf jaar vanaf de datum van de betaling van de toelage en, in voorkomend geval, het einde van de beroepsprocedure.

Het feit dat een toelage werd toegekend aan de aanvrager wordt bewaard ten minste tot de opheffing of vernietiging van het besluit op grond waarvan de toelage is toegekend. § 6. Brussel Huisvesting is in de zin van artikel 4, 7) van de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens van de in paragraaf 4 bedoelde categorieën van personen voor de verwezenlijking van de in paragraaf 1 genoemde doeleinden.".

Art. 61.In artikel 167, is het woord "arrêté" vervangen door het woord "arrête" in de Franse versie.

Art. 62.In artikel 168: - in het punt 6 wordt het woord "huursubsidies" vervangen door het woord "toelagen"; - een punt 7° is toegevoegd als volgt: "7° vergoeding.".

Art. 63.Artikel 169 wordt vervangen door wat volgt: "

Artikel 169.§ 1. De Regering stelt de toekenningsvoorwaarden van de tegemoetkomingen vast. Ze kan met name rekening houden met de volgende criteria: 1° het onroerend vermogen van de persoon of het gezin die de aanvraag indient;2° de bewoning, de verkoop of de verhuur van de woning;3° de staat van het gebouw;4° de aard en de omvang van de uit te voeren werken alsook de kostprijs hiervan;5° het type huurovereenkomst tussen verhuurder en huurder, de gezondheids- en bewoonbaarheidsnormen van de gehuurde woningen en het inkomen waarover de kandidaat voor de tegemoetkoming mag beschikken. § 2. De berekeningswijze voor de tegemoetkomingen wordt vastgesteld door de Regering, en kan bepaald worden in functie van: 1° de gezinssamenstelling en -typologie;2° het gezinsinkomen;3° de geografische ligging van het goed; 4° van het duur van het onvangst van de premie.".

Art. 64.Deze ordonnantie treedt in werking de dag die volgt op de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad, uitgezonderd artikel 51, dat in werking treedt op 1 januari 2024.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 22 december 2023.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2023-2024 A-791/1 Ontwerp van ordonnantie A-791/2 Verslag Integraal verslag: Bespreking: vergadering van donderdag 14 december 2023 Aanneming: vergadering van vrijdag 15 december 2023

^