Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 19 juli 2001
gepubliceerd op 29 september 2001

Ordonnantie houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2001031305
pub.
29/09/2001
prom.
19/07/2001
ELI
eli/ordonnantie/2001/07/19/2001031305/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JULI 2001. - Ordonnantie houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1)


De Brusselse Hoofdstedelijke Raad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Deze ordonnantie regelt het gewoon administratief toezicht op de verenigingen van gemeenten, hierna intercommunales genoemd, waarvan het ambtsgebied de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet overschrijdt.

Art. 3.Voor de toepassing van deze ordonnantie, worden de akten van de intercommunales en de besluiten van de Regering verzonden, hetzij bij ter post aangetekende brief met ontvangstmelding, hetzij per bode, tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij via e-mail.

Art. 4.Inzake de haar toegemeten termijnen is de Regering aan de volgende regels gehouden : 1° de termijn gaat in de dag na die waarop de akte van de intercommunale ontvangen is;2° de vervaldag wordt gerekend tot de termijn;3° van elk besluit van de Regering moet schriftelijk kennis gegeven worden aan de intercommunale, en op straffe van nietigheid van dit besluit, moet het verzonden worden uiterlijk de dag waarop de termijn verstrijkt. Wanneer de vervaldag een zaterdag, een zondag of een feestdag is, wordt de vervaldag op de volgende werkdag uitgesteld. Onder feestdagen worden de volgende dagen verstaan : 1 januari, paasmaandag, 1 mei, hemelvaartsdag, pinkstermaandag, 21 juli, 15 augustus, 1, 2, 11 en 15 november, 25 en 26 december, alsmede de bij ordonnantie of bij besluit van de Regering bepaalde dagen.

Art. 5.Elk besluit tot vernietiging, schorsing, niet-goedkeuring, dat een vervangend optreden inhoudt, moet formeel met redenen omkleed zijn. HOOFDSTUK II. - Informatie van de toezichthoudende overheid

Art. 6.De akten van de algemene vergadering, de raad van bestuur en het college van commissarissen van de intercommunales worden binnen de twintig dagen nadat ze zijn vastgesteld, toegezonden aan de Regering.

Deze kan ook andere organen van de intercommunales aanduiden waarvan de akten haar eveneens moeten worden overgemaakt.

De toezending van de niet in het eerste lid bedoelde akten kan ten allen tijde door de Regering worden gevraagd. HOOFDSTUK III. - Algemeen toezicht

Art. 7.De Regering kan bij besluit de uitvoering schorsen van de akte waarbij een intercommunale de wet of de statuten schendt of het algemeen belang schaadt.

De schorsingstermijn bedraagt veertig dagen vanaf de ontvangst van de akte.

De intercommunale kan de geschorste akte intrekken of rechtvaardigen.

Op straffe van nietigheid van de geschorste akte, zendt zij de akte waarbij zij de geschorste akte rechtvaardigt naar de Regering binnen een termijn van veertig dagen vanaf de ontvangst van het schorsingsbesluit.

De schorsing is opgeheven na het verstrijken van een termijn van veertig dagen vanaf de ontvangst van de akte waarbij de intercommunale de geschorste akte rechtvaardigt.

Art. 8.De Regering kan bij besluit de akte vernietigen waarbij een intercommunale de wet of de statuten schendt of het algemeen belang schaadt.

De vernietigingstermijn bedraagt veertig dagen vanaf de ontvangst van de akte of, in voorkomend geval, vanaf de ontvangst van de akte waarbij de intercommunale een geschorste akte rechtvaardigt. HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringstoezicht

Art. 9.Aan de goedkeuring van de Regering wordeen onderworpen : 1° de oprichtingsakte, de statuten en de eventuele bijlagen die er, krachtens de statuten, integraal deel van uitmaken, alsook elke aangebrachte wijziging;2° de overeenkomsten betreffende de leveringen en diensten van gemeentelijk belang tussen de intercommunales onderling of tussen de intercommunales en de gemeenten;3° de organieke regels betreffende het personeelsstatuut.

Art. 10.De goekeuringstermijn bedraagt veertig dagen na ontvangst van de akte.

Deze termijn kan één keer door de Regering verlengd worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan de oorspronkelijke termin. De beslissing tot verlenging van de in het vorige lid bedoelde termijn moet ter kennis worden gebracht van de intercommunales vóór het verstrijken van de termijn.

Als die termijnen niet in acht worden genomen, wordt de akte geacht te zijn goedgekeurd. HOOFDSTUK V. - Speciaal commissaris

Art. 11.§ 1. De Regering kan bij besluit een speciaal commissaris aanwijzen wanneer de intercommunale de gevraagde inlichtingen en gegevens niet verstrekt of geen uitvoering heeft gegeven aan de maatregelen die voorgeschreven zijn bij de wetten, ordonnanties, besluiten, verordeningen of statuten of bij een rechterlijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan.

De speciaal commissaris is ertoe gemachtigd de gevraagde inlichtingen of opmerkingen in te zamelen of alle nodige maatregelen te nemen in plaats van de intercommunale binnen de perken van het hem bij het besluit verleende mandaat. § 2. Voordat de Regering een speciaal commissaris stuurt : 1° stuurt ze de intercommunale bij ter post aangetekende brief een met reden omklede waarschuwing waarin ze uitlegt wat van haar verwacht wordt of welke maatregelen ze niet genomen heeft;2° geeft ze de intercommunale bij dezelfde waarschuwing een welbepaalde en redelijke termijn om op de aan haar gerichte vraag in te gaan, haar houding te verantwoorden, haar standpunt te bevestigen of de voorgeschreven maatregelen te nemen. § 3. De kosten, erelonen of bezoldigingen verbonden aan de uitvoering van de opdracht van de speciaal commissaris komen voor rekening van de personen die tijdens de uitoefeneing van hun functie of van hun mandaat in gebreke zijn gebleven. Die kosten worden, zoals de inkomstenbelasting, ingevorderd door de ontvanger van de directe belastingen nadat de Regering het bevelschrift uitvoerbaar heeft verklaard. HOOFDSTUK VI. - Opheffings- en overgangsbepalingen

Art. 12.De artikelen 20 en 28, derde lid, van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales worden opgeheven, inzoverre zij bepalingen bevatten omtrent het toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 13.Deze ordonnantie is niet van toepassing op de akten van de intercommunales gesteld voor de inwerkingtreding van de ordonnantie.

Ze is evenmin van toepassing op het toezicht op die akten.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 19 juli 2001.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsdvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, F.-X. de DONNEA De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken, Vervoer, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, J. CHABERT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werkgelegenheid, Economie, Energie en Huisvesting, E. TOMAS De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Ambtenarenzaken en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel, D. GOSUIN _______ Nota (1) Gewone zitting 2000-2001. Documenten van de Raad. - Ontwerp van ordonnantie, A - 173/1. - Verslag, A - 173/2. - Amendementen na verslag, A - 173/3.

Volledig verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 13 juli 2001.

^