gepubliceerd op 28 december 2018
Ordonnantie houdende wijziging van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle
GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD
13 DECEMBER 2018. - Ordonnantie houdende wijziging van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle
De Verenigde Vergadering heeft aangenomen en Wij, Verenigd College, bekrachtigen hetgeen volgt : Artikel 1 Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 135 van de Grondwet.
Artikel 2 Artikel 2 van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle wordt vervangen als volgt : «
Art. 2.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° diensten van het Verenigd College : de administratie waarover het Verenigd College eigenlijk beschikt, in de zin van de artikelen 87 en volgende van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen en artikel 79 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen ; 2° autonome bestuursinstelling : elke rechtspersoon, andere dan de Gemeenschappelijke Gemeenschaps-commissie van Brussel-Hoofdstad, geklasseerd in de lijst van institutionele eenheden van de publieke sector van het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR), bedoeld in punt 18° van dit artikel onder de subsector van de administraties van de deelstaten (S.1312) volgens het Europees systeem van de rekeningen, die van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad afhangen ; 3° bicommunautaire entiteit : de diensten van het Verenigd College en de autonome bestuursinstellingen ;4° boekhoudkundige entiteit : de diensten van het Verenigd College of elke autonome bestuursinstelling ;5° administratieve eenheid : onderdeel van het organigram van de diensten van het Verenigd College of de autonome bestuursinstellingen ;6° opdracht : het geheel van programma's die bijdragen tot een welbepaald openbaar beleid ;7° programma : het geheel van begrotingskredieten aangewend voor de uitvoering van een activiteit of een coherent geheel van activiteiten ;8° activiteit : de concrete actie gevoerd om de vastgestelde doelstellingen te bereiken ;9° recurrente verbintenissen : de verbintenissen zoals salarissen, pensioenen, abonnementen of huurgelden, waarvan de gevolgen zich over meerdere jaren uitstrekken en waarvan de aanrekening op het jaar waarin ze ontstaan, een last zou betekenen die daarmee geen economische band heeft ;10° subsidie : elke vorm van financiële ondersteuning die door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie wordt verstrekt voor een door derden georganiseerde activiteit die het algemeen belang dient, ongeacht de benaming die aan die ondersteuning wordt gegeven, en ongeacht de benaming of de aard van de handeling waarmee die ondersteuning wordt toegekend ;11° gift : elke vorm van overdracht van middelen door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of te haren gunste, los van enige specifieke waardering van prestaties, en los van enige door de begunstigde te organiseren activiteit van algemeen nut ;12° prijs : elke vorm van financiële steun eenzijdig door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie ten gunste van derden als waardering voor hun activiteiten.De prijs kan bestaan uit het toekennen van gelden of uit het verlenen van een voordeel in natura waarvan de financiële last gedragen wordt door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie ; 13° economische classificatie : de economische classificatie opgesteld in toepassing van artikel 5 van het samenwerkingsakkoord van 1 oktober 1991 tussen de federale overheid, de Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Gewesten tot oprichting van een algemene gegevensbank ;14° hoofdgroep qua aard : het onderdeel van de economische classificatie dat overeenstemt met het eerste cijfer van de economische code ;15° functionele classificatie : de functionele classificatie opgesteld in toepassing van artikel 5 van het samenwerkingsakkoord van 1 oktober 1991 tussen de federale overheid, de Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Gewesten tot oprichting van een algemene gegevensbank ;16° administratief krediet : het bedrag ingeschreven op de basisallocaties ;17° Europees rekeningenstelsel : bijlage A bij de Europese verordening (EU) nr.549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie of, in geval van een nieuwe Europese verordening die de voormelde verordening nr. 549/2013 vervangt, de methodologische bijlage bij die nieuwe Europese verordening over het Europees rekeningensysteem ; 18° lijst van de eenheden van de overheidssector (INR) : de lijst van de eenheden van de overheidssector opgesteld door de Nationale Bank van België met het oog op de productie van statistieken betreffende de procedure bij buitensporige tekorten krachtens de artikelen 108, eerste lid, j), en 109, § 3, vierde lid, van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen zoals gewijzigd door de wet van 28 februari 2014 tot wijziging, wat het Instituut voor de Nationale Rekeningen betreft, van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen ;19° institutionele sectoren en subsectoren : de institutionele sectoren en subsectoren afgebakend in hoofdstuk 2 van het Europees rekeningenstelsel, en waarvan de nomenclatuur is opgenomen in hoofdstuk 23 van het Europees rekeningenstelsel ;20° ESR-code : cijfercode toegekend door het Europees rekeningenstelsel aan de verschillende institutionele sectoren en subsectoren, volgens de nomenclatuur van institutionele sectoren en subsectoren opgenomen in hoofdstuk 23 van het Europees rekeningenstelsel ;21° overheidssector volgens het Europees rekeningenstelsel : het geheel van institutionele eenheden opgenomen in de lijst bedoeld bij punt 18° van dit artikel, die het Instituut voor de Nationale Rekeningen in aanmerking neemt voor het opstellen van de statistieken betreffende de procedure bij buitensporige tekorten krachtens artikel 108, eerste lid, j), van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen zoals gewijzigd door de wet van 28 februari 2014 tot wijziging, wat het Instituut voor de Nationale Rekeningen betreft, van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen ; 22° overheidsinstellingen volgens het Europees rekeningenstelsel : institutionele eenheden van de overheidssector waaraan de lijst van eenheden van de overheidssector van het INR bedoeld bij punt 18° van dit artikel de ESR-code S.13 toekent ; 23° organieke subsidie : subsidies die opgelegd worden door een organieke wet- of regelgeving die de begunstigde, de toekenningsvoorwaarden en het bedrag op strikte en definitieve wijze vastlegt, uitgezonderd subsidies waarvoor de toekenning afhankelijk is van de beschikbaarheid van begrotingskredieten ;24° juistheid van de aanrekening op de begroting : de naleving, bij de aanrekening van de dossiers op de basisallocaties uit de begroting, van de voorschriften betreffende de economische codes vervat in de economische classificatie als bedoeld in punt 13° van dit artikel, alsook van de administratieve specialiteit als bedoeld in artikel 4, § 7, van deze ordonnantie.».
Artikel 3 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 3 de woorden « Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « bicommunautaire entiteit ».
Artikel 4 Artikel 9 van dezelfde ordonnantie wordt aangevuld met een derde lid, luidend : « Overeenkomstig artikel 16/9 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof werkt het Verenigd College zijn begroting voor de bicommunautaire entiteit uit op basis van de macro-economische prognoses van de economische begroting van het Instituut voor de Nationale Rekeningen bedoeld in artikel 108, eerste lid, g) van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen. De eventuele afwijkingen ten aanzien van deze prognoses worden uitdrukkelijk vermeld en gemotiveerd in de informatieve en rechtvaardigende documenten bij de begroting. ».
Artikel 5 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 11 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « iedere boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 6 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 12 de woorden « de diensten van het Verenigd College » vervangen door de woorden « iedere boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 7 Artikel 20 van dezelfde ordonnantie, wordt aangevuld met de bepalingen onder de punten 7° tot 10°, luidend : « 7° overeenkomstig artikel 16/9 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, eventuele afwijkingen, bij het opstellen van de begroting, ten aanzien van de macro-economische prognoses van de economische begroting van het Instituut voor de Nationale Rekeningen bedoeld in artikel 108, eerste lid, g) van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen, evenals hun verantwoording ; 8° overeenkomstig artikel 16/11, 1°, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, een gevoeligheidsanalyse met daarin een overzicht van de ontwikkelingen van de belangrijkste begrotingsvariabelen onder minstens verschillende groei- en renteaannames ;9° overeenkomstig artikel 16/11, 2°, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, de vermelding van alle instellingen en fondsen van de bicommunautaire entiteit die niet in de begroting van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zijn opgenomen maar die deel uitmaken van de bicommunautaire consolidatieperimeter, alsook een analyse van hun impact op het vorderingensaldo en op de schuld van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie ;10° overeenkomstig artikel 16/14 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, relevante informatie over voorwaardelijke verplichtingen met mogelijk grote gevolgen voor de begroting, zoals onder meer overheidsgaranties, oninbare leningen en uit de exploitatie van overheidsbedrijven voortvloeiende verplichtingen, en informatie over participaties in kapitaal van particuliere en overheidsbedrijven, voor zover het om economisch significante bedragen gaat.».
Artikel 8 In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 21/1 ingevoegd, luidend : «
Art. 21/1.§ 1. Overeenkomstig artikel 16/12, § 1, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, schrijft de begroting van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zich in een begrotingskader voor de middellange termijn in dat de regeerperiode dekt en dat een periode van minimaal drie jaar bestrijkt. De jaarlijkse begroting wordt aangevuld met een meerjarige begrotingsplanning op basis van het begrotingskader voor de middellange termijn. De meerjarige begrotingsplanning bevat de volgende elementen : 1° algemene en transparante meerjarige begrotingsdoelstellingen voor het overheidstekort, de overheidsschuld of eventuele andere samenvattende begrotingsindicatoren, zoals de uitgaven ;2° prognoses voor elke belangrijke uitgaven- en ontvangstenpost van de overheid, bij ongewijzigd beleid ;3° een beschrijving van de geplande beleidsmaatregelen voor de middellange termijn die gevolgen hebben voor de overheidsfinanciën, uitgesplitst naar de voornaamste ontvangsten- en uitgavenposten, waarbij wordt getoond op welke wijze de aanpassing aan de middellangetermijndoelstellingen voor de begroting wordt verwezenlijkt, afgezet tegen de prognoses bij ongewijzigd beleid ;4° een beoordeling van de wijze waarop de voorgenomen beleidsmaatregelen in het licht van hun rechtstreekse langetermijnimpact op de overheidsfinanciën de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn zouden kunnen beïnvloeden. § 2. Overeenkomstig artikel 16/12, § 2, eerste lid, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, is de meerjarige begrotingsplanning gebaseerd op de economische prognoses van het Instituut voor de Nationale Rekeningen bedoeld in artikel 108, eerste lid, g), van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen. § 3. Overeenkomstig artikel 16/12, § 2, tweede lid, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, worden het begrotingskader, de meerjarige begrotingsplanning en de aanpassingen ervan gepubliceerd samen met de documenten ter informatie bij en ter verantwoording van de begroting.
Zij vormen een apart document dat uiterlijk op 30 november van het jaar dat aan het begrotingsjaar voorafgaat bij de Verenigde Vergadering wordt ingediend.
Overeenkomstig artikel 16/12, § 2, derde lid, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, wordt elke afwijking van de jaarlijkse begroting in vergelijking met dit begrotingskader in ditzelfde document uitgelegd. § 4. Overeenkomstig artikel 16/12, § 2, vierde lid, van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, mag een nieuw Verenigd College het door een vorig Verenigd College bepaalde begrotingskader op middellange termijn aanpassen aan zijn nieuwe beleidsprioriteiten. In dit geval geeft het nieuw Verenigd College de verschillen met het voorgaande begrotingskader voor de middellange termijn aan. ».
Artikel 9 In artikel 24 van dezelfde ordonnantie wordt de eerste volzin van het derde lid opgeheven.
Artikel 10 In dezelfde ordonnantie worden in de artikelen 30, 31, 33 en 34 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « iedere boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 11 In artikel 35 van dezelfde ordonnantie wordt het tweede lid vervangen als volgt : « De vastgestelde rechten die evenwel niet vóór 1 februari van het volgend jaar zijn geboekt, maken deel uit van een volgend jaar. Dit met uitzondering van de verplichte organieke uitgaven, niet afhankelijk van het bestaan van beschikbare begrotingskredieten, van autonome bestuursinstellingen van tweede categorie die het voorwerp uitmaken van een organieke wet- en regelgeving en kunnen worden geboekt tot en met 31 maart van het volgende jaar. ».
Artikel 12 In artikel 36 van dezelfde ordonnantie wordt het eerste lid, d), vervangen als volgt : « d) de betreffende boekhoudkundige entiteit bezit een verantwoordingsstuk. ».
Artikel 13 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 41, 1°, de woorden « Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « boekhoudkundige entiteit ».
In hetzelfde artikel, 2°, a) en b) worden in de Franstalige tekst de woorden « Vannée budgétaire » vervangen door de woorden « l'année budgétaire ».
Artikel 14 In dezelfde ordonnantie wordt in artikel 43 in de Franstalige tekst het woord « Vannée » telkens vervangen door de woorden « l'année ».
Artikel 15 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 44 de woorden « Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 16 In artikel 44 van dezelfde ordonnantie wordt het derde lid opgeheven.
Artikel 17 Artikel 45 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : «
Art. 45.Elke ontvangst is het voorwerp van een vaststelling van een recht, een ordonnancering en een invordering. De contante rechten zijn vastgestelde rechten die gelijktijdig met de vaststelling worden ingevorderd. ».
Artikel 18 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 46 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « elke boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 19 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 47 de woorden « Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 20 Artikel 48 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : «
Art. 48.De vastgestelde rechten ten gunste van elke boekhoudkundige entiteit, houden op te bestaan door de betaling, de annulering of de verjaring ervan.
Een vastgesteld recht kan in onderstaande gevallen gedeeltelijk of volledig geannuleerd worden door de bevoegde ordonnateur : 1° op grond van een verantwoordingsstuk dat een correctie rechtvaardigt van het geboekte vastgestelde recht of waaruit de uitdoving door verjaring blijkt ;2° niet-rentabiliteit van de invorderingsprocedure voor een niet-fiscale schuldvordering ;3° de bedragen worden overeenkomstig specifieke ordonnanties als oninvorderbaar beschouwd. De beslissing om vastgestelde rechten te annuleren ten gunste van de Diensten van het Verenigd College of een autonome bestuursinstelling van eerste categorie wordt genomen door het Verenigd College, onverminderd de delegaties aan de secundaire, gedelegeerde of gesubdelegeerde ordonnateurs.
De beslissing om vastgestelde rechten te annuleren ten gunste van een bestuursinstelling van tweede categorie wordt genomen door het beheersorgaan van die instelling, onverminderd de delegaties aan de gedelegeerde of gesubdelegeerde ordonnateurs.
Het Verenigd College bepaalt de aanstelling van de gedelegeerde en gesubdelegeerde ordonnateurs met het oog op de annulering van de vastgestelde rechten alsook hun verantwoordelijkheden. ».
Artikel 21 Artikel 49 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : «
Art. 49.Een vastgesteld recht wordt voor onbepaalde termijn opgeschort wanneer de bevoegde ordonnateur, nadat hij al het nodige heeft gedaan voor de invordering, vaststelt dat de schuldenaar in de onmogelijkheid verkeert om te betalen en de betreffende vordering niet aan de voorwaarden voldoet om te worden geannuleerd. ».
Artikel 22 In artikel 52 van dezelfde ordonnantie wordt het tweede lid vervangen als volgt : « De uitgaven met betrekking tot de recurrente verbintenissen zoals gedefinieerd in artikel 2, 9°, van deze ordonnantie, maken het voorwerp uit van een voorvastlegging. ».
Artikel 23 Artikel 54, 4°, van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : « 4° de naleving van het beginsel van goed financieel beheer zoals gedefinieerd in artikel 4, § 4, van deze ordonnantie. Bij de juridische verbintenis vergewist de ordonnateur zich van de dekking van die verbintenis door de overeenkomstige boekhoudkundige vastlegging. ».
Artikel 24 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 55 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « elke boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 25 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 56 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « elke boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 26 In artikel 57 van dezelfde ordonnantie wordt in de Franse tekst het woord « comptable » vervangen door het woord « comptable-trésorier ».
Artikel 27 In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 58/1 ingevoegd, luidend : «
Art. 58/1.De algemene rekening van de Diensten van het Verenigd College wordt opgemaakt door de Leden van het Verenigd College bevoegd voor Begroting. Uiterlijk op 31 mei van het jaar volgend op het jaar waarop ze betrekking heeft, en vanaf de algemene rekening over het begrotingsjaar 2019, wordt de algemene rekening ter certificering aan het Rekenhof, evenals aan het Verenigd College, bezorgd via de leden die bevoegd zijn voor Begroting.
Onder « certificering » wordt verstaan het met redenen omklede en gedetailleerde oordeel over de regelmatigheid, de waarachtigheid en de betrouwbaarheid van de algemene rekening van de Diensten van het Verenigd College.
Uiterlijk op 31 oktober van het jaar volgend op het jaar waarop ze betrekking heeft, bezorgt het Rekenhof die certificering aan de Verenigde Vergadering en voegt er zijn opmerkingen aan toe. ».
Artikel 28 In artikelen 62, 63, 64, 65 en 66 van dezelfde ordonnantie worden de woorden « van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « van de Diensten van het Verenigd College ».
Artikel 29 In artikel 67 van dezelfde ordonnantie wordt paragraaf 1 vervangen als volgt : « § 1. Het Verenigd College keurt de bepalingen goed van de aanstelling van de rekenplichtigen, namelijk : 1° de centraliserende rekenplichtige van de uitgaven ;2° de centraliserende rekenplichtige van de ontvangsten ;3° de rekenplichtige van de geschillen ;4° de rekenplichtige van de liggende gelden ;5° de rekenplichtige(n) van de ontvangsten ;6° de beheerder(s) van voorschotten ;7° de rekenplichtige vreemd vermogen. Het Verenigd College bepaalt eveneens de verantwoordelijkheden van de bovenstaande rekenplichtigen.
De rekenplichtigen zijn belast, onder hun eigen handtekening, manueel of elektronisch, met de uitvoering van de thesaurieverrichtingen op één of meerdere rekeningen geopend op hun naam bij de kassier.
De thesaurieverrichtingen omvatten enkel de verrichtingen, op bevel, van invordering en betaling, alsook de inschrijving ervan in de boekhouding.
De rekenplichtigen zijn gemachtigd om te gaan met gelden. Ze zijn verantwoordelijk voor hun bewaring.
Ze maken een rekening op van de thesaurieverrichtingen die ze hebben uitgevoerd : 1° minstens één keer per jaar, met afsluiting op 31 december ;2° bij vaststelling van een tekort ;3° op de dag waarop hun functie van rekenplichtige eindigt ;4° voor wat de beheerder van de voorschotten betreft, driemaandelijks. Die rekening wordt ter beschikking gesteld van het Rekenhof.
De rekenplichtigen leggen bij het Rekenhof verantwoording af voor hun zware fout, hun zware nalatigheid en hun herhaaldelijk begane lichte fout, die het ontstaan van het tekort hebben vergemakkelijkt of mogelijk gemaakt. ».
Artikel 30 In artikel 67 van dezelfde ordonnantie wordt paragraaf 8 vervangen als volgt : « § 8. De rekenplichtige vreemd vermogen voert ontvangsten- en uitgavenverrichtingen uit die geen budgettaire weerslag hebben. ».
Artikel 31 In artikel 67 van dezelfde ordonnantie wordt paragraaf 9 vervangen als volgt : « § 9. Behalve de uitzonderingen beslist door het Verenigd College, zijn de functies van ordonnateur, van boekhouder van de Diensten van het Verenigd College en van rekenplichtige onderling gescheiden en onverenigbaar. ».
Artikel 32 In artikel 67 van dezelfde ordonnantie wordt een paragraaf 10 ingevoegd, luidend : « § 10. Het Verenigd College regelt de modaliteiten tot uitoefening van de functies beschreven in §§ 1 tot en met 8. ».
Artikel 33 Artikel 67 van dezelfde ordonnantie wordt aangevuld met een paragraaf 11, luidend : « § 11. De functie van rekenplichtige is onverenigbaar met de audit- en controlefuncties bedoeld in artikelen 78 tot 81. ».
Artikel 34 Artikel 69 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : «
Art. 69.De rekenplichtigen kunnen ten laste van hun rekeningen betalingen verrichten door middel van circulaire cheques, internationale mandaten en assignaties op naam van de begunstigde, of een elektronisch oplaadbaar betaalmiddel dat eenzelfde functie vervult. ».
Artikel 35 In artikel 71 van dezelfde ordonnantie wordt het derde lid vervangen als volgt : « Die controleur wordt aangesteld door het Verenigd College. ».
Artikel 36 In artikel 72, eerste lid, 3°, van dezelfde ordonnantie worden de woorden « , op straffe van nietigheid, » opgeheven.
Artikel 37 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 73, eerste lid, de woorden « legt periodiek aan het Rekenhof het overzicht voor van » vervangen door de woorden « stelt aan het Rekenhof het overzicht ter beschikking van ».
Artikel 38 In artikel 74, derde lid van dezelfde ordonnantie, worden de woorden « boekhouder van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « boekhouder van iedere boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 39 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 77 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « elke boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 40 In artikel 79 van dezelfde ordonnantie wordt het tweede lid vervangen als volgt : « Naast de uitoefening van die controle bij de Diensten van het Verenigd College en de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie, vervullen de inspecteurs van financiën de functie van budgettaire en financiële raadgever van de leden van het Verenigd College bij wie ze zijn geaccrediteerd. ».
Artikel 41 In artikel 81 van dezelfde ordonnantie wordt het eerste lid vervangen als volgt : « Volgens de modaliteiten bepaald door het Verenigd College kunnen de inspecteurs van financiën worden belast met een onderzoeksopdracht voor financiële en begrotingsaspecten bij de Diensten van het Verenigd College en de autonome bestuursinstellingen. ».
Artikel 42 In dezelfde ordonnantie worden in artikelen 82 en 84 de woorden « de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » vervangen door de woorden « elke boekhoudkundige entiteit ».
Artikel 43 In dezelfde ordonnantie worden in artikel 84 de woorden « Voor deze controle doet zij met name een beroep op de inspecteurs van financiën » vervangen door de woorden « Voor die controle doet zij met name beroep op de inspecteurs van financiën of de daartoe aangewezen controlediensten ».
Artikel 44 Artikel 88 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : «
Art. 88.Conform artikel 15 van de voornoemde wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten en onverminderd de bepalingen van artikel 89 en de verjaringstermijnen bepaald in specifieke ordonnanties, zijn de verjaringsregels van het gemeen recht van toepassing op elke boekhoudkundige entiteit. ».
Artikel 45 In dezelfde ordonnantie wordt een Titel X/1 ingevoegd die als volgt luidt : « Titel X/1. Bijzondere bepalingen van toepassing op de Autonome bestuursinstellingen
Art. 96/1.De autonome bestuursinstellingen bedoeld in artikel 2, 2°, van deze ordonnantie zijn onderverdeeld in : 1° de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie, opgericht bij ordonnantie, met rechtspersoonlijkheid, en rechtstreeks onderworpen aan het gezag van het Verenigd College ;2° de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie, opgericht bij ordonnantie, met rechtspersoonlijkheid, begunstigd met een organieke autonomie, onverminderd de toezicht- en controlebevoegdheid van het Verenigd College, zoals de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag. De autonome bestuursinstellingen van tweede categorie staan onder het toezicht van het Verenigd College.
Art. 96/2.§ 1. Het Verenigd College bepaalt de structuur van de ontvangsten- en uitgavenbegroting van de autonome bestuursinstellingen. De op de basisallocaties ingeschreven bedragen zijn uitgedrukt in duizenden euro.
De begroting van de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie wordt uiterlijk op 31 december van het jaar dat aan het begrotingsjaar vooraf gaat door de Verenigde Vergadering goedgekeurd. De aanpassingen, in de loop van een begrotingsjaar, van de initiële begroting van een autonome bestuursinstelling worden eveneens goedgekeurd door de Verenigde Vergadering. § 2. Het ontwerp van begroting van iedere autonome bestuursinstelling van eerste categorie wordt opgemaakt door het Verenigd College.
Dit ontwerp van begroting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Verenigde Vergadering, samen met het ontwerp van algemene uitgavenbegroting.
De goedkeuring door de Verenigde Vergadering van de begroting van een autonome bestuursinstelling van eerste categorie wordt verkregen door het stemmen van de bepalingen die er betrekking op hebben in de ordonnantie houdende de algemene uitgavenbegroting. § 3. Het begrotingsontwerp van elke autonome bestuursinstelling van tweede categorie wordt door haar beheersorgaan opgesteld en ter goedkeuring aan het Verenigd College overgemaakt. Die begroting wordt aan de Verenigde Vergadering meegedeeld als bijlage bij de algemene uitgavenbegroting.
Art. 96/3.Indien een autonome bestuursinstelling niet tijdig haar ontwerpbegroting heeft overgemaakt, dan worden de eventuele stortingen van de tussenkomsten van de diensten van het Verenigd College voor die instelling geblokkeerd volgens door het Verenigd College vast te stellen regels.
Art. 96/4.§ 1. Elke autonome bestuursinstelling kan : 1° overschrijdingen van limitatieve vastleggings- en/of vereffeningskredieten die zijn ingeschreven op de uitgavenbasisallocaties van haar uitgavenbegroting doorvoeren ;2° herverdelingen tussen limitatieve vastleggings- of vereffeningskredieten die zijn ingeschreven op de uitgavenbasisallocaties van haar uitgavenbegroting doorvoeren. Een herverdeling of overschrijding van de uitgavenkredieten van een autonome bestuursinstelling mag niet leiden tot een verslechtering van haar vorderingensaldo. § 2. Onder kredietoverschrijding wordt de begrotingsverrichting verstaan die erin bestaat tijdens het begrotingsjaar het bedrag te verhogen van de limitatieve vastleggings- en/of vereffeningskredieten die zijn ingeschreven op de uitgavenbasisallocaties van de initiële of aangepaste uitgavenbegroting van de betrokken instelling.
Een overschrijding van de vereffeningskredieten kan slechts toegestaan worden ten belope van de compensatie door bijkomende ontvangsten die niet zijn ingeschreven op de ontvangstenbasisallocaties van de initiële of aangepaste ontvangstenbegroting van de instelling, gerealiseerd in termen van vastgestelde rechten, en die betrekking hebben op het lopende begrotingsjaar.
Elke beslissing tot overschrijding van kredieten wordt onverwijld meegedeeld aan de Verenigde Vergadering, het Verenigd College en het Rekenhof.
Indien de kredietoverschrijdingen hogere tussenkomsten, zoals subsidies, kunnen meebrengen vanwege de diensten van het Verenigd College dan deze die reeds voorzien zijn in hun begroting, dan moeten die tussenkomsten vooraf worden goedgekeurd door de stemming van een overeenkomstig krediet in de algemene uitgavenbegroting.
Het Verenigd College stelt de modaliteiten vast die van toepassing zijn op de kredietoverschrijdingen. § 3. Onder herverdeling van limitatieve vastleggings- of vereffeningskredieten ingeschreven op de uitgavenbasisallocaties wordt de begrotingsverrichting verstaan die erin bestaat tijdens het begrotingsjaar de verdeling over de basisallocaties van het totaalbedrag aan vastleggings- of vereffeningskredieten dat is ingeschreven in de initiële of aangepaste uitgavenbegroting van de betrokken instelling op budgettair neutrale wijze te wijzigen.
Elke beslissing tot herverdeling van kredieten wordt onverwijld meegedeeld aan de Verenigde Vergadering, het Verenigd College en het Rekenhof.
Het Verenigd College stelt de modaliteiten vast die van toepassing zijn op de kredietherverdelingen. § 4. Bij de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie vereisen herverdelingen en overschrijdingen van limitatieve uitgavenkredieten, vóór enige tenuitvoerlegging, de toestemming van het Verenigd College, na advies van de Inspectie van Financiën en na akkoordbevinding van de Leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting.
Bij de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie vereisen herverdelingen en overschrijdingen van limitatieve uitgavenkredieten, vóór enige tenuitvoerlegging, de toestemming van het beheersorgaan, na akkoordbevinding van de commissarissen van het Verenigd College bij de instelling.
Art. 96/5.Er wordt in elke autonome bestuursinstelling van eerste categorie aangesteld : 1° een gedelegeerde ordonnateur, in de zin van artikel 24 ;2° rekenplichtigen, in de zin van artikel 67 ;3° een boekhouder, in de zin van artikel 44. De beheersorganen stellen in elke autonome bestuursinstelling van tweede categorie, volgens de regels vastgesteld door het Verenigd College, hun gedelegeerde ordonnateurs in de zin van het eerste lid, 1°, hun rekenplichtigen in de zin van het eerste lid, 2° en hun boekhouders in de zin van het eerste lid, 3° aan.
Voormelde functies zijn onderling gescheiden en onverenigbaar.
De functies van rekenplichtige, in de zin van het eerste lid, 2°, en boekhouder, in de zin van het eerste lid, 3°, mogen worden uitgeoefend door personeelsleden van een andere boekhoudkundige entiteit, op voorwaarde dat de onderlinge scheiding en onverenigbaarheid van de functies worden nageleefd.
Art. 96/6.§ 1. De algemene rekening van iedere autonome bestuursinstelling van eerste categorie wordt opgemaakt onder het gezag van het Verenigd College en overgemaakt aan het Rekenhof vóór 31 mei van het jaar volgend op het jaar waarop ze betrekking heeft.
Het Rekenhof certificeert de regelmatigheid, de waarachtigheid en de betrouwbaarheid van de algemene rekening van de instelling. Het maakt die certificering over aan de Verenigde Vergadering als bijlage bij de algemene rekening en voegt er zijn opmerkingen aan toe.
De overmaking gebeurt ten laatste op 31 oktober. § 2. De algemene rekening van iedere autonome bestuursinstelling van tweede categorie wordt opgemaakt door haar beheersorgaan uiterlijk op 31 juli van het jaar volgend op het jaar waarop ze betrekking heeft.
De instelling maakt ze ter goedkeuring over aan het Verenigd College.
Het Verenigd College legt onverwijld de goedgekeurde rekening ter controle voor aan het Rekenhof.
Het Rekenhof certificeert de regelmatigheid, de waarachtigheid en de betrouwbaarheid van de algemene rekening van de instelling. Het maakt die certificering over aan de Verenigde Vergadering als bijlage bij de algemene rekening en voegt er zijn opmerkingen aan toe.
De mededeling gebeurt ten laatste op 31 oktober. § 3. Het Rekenhof kan die rekeningen in zijn Boeken van opmerkingen publiceren.
Art. 96/7.Het Verenigd College organiseert een administratieve en begrotingscontrole binnen de autonome bestuursinstellingen.
De commissarissen van het Verenigd College, aangesteld door het Verenigd College, zijn bevoegd voor de uitoefening van die controle bij de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie.
De commissarissen hebben de bevoegdheid om iedere controle te verrichten die hen noodzakelijk lijkt voor de uitoefening van hun mandaat.
De commissarissen voeren hun opdracht uit op stukken en ter plaatse.
Ze hebben toegang tot alle dossiers en archieven van de diensten die tot hun bevoegdheid behoren en ontvangen van die diensten alle inlichtingen die zij vragen.
Het Verenigd College bepaalt de modaliteiten van de administratieve en begrotingscontrole.
Art. 96/8.§ 1. De autonome bestuursinstellingen zijn ertoe gelast een of meerdere financiële rekeningen toe te vertrouwen aan de kassier voorzien in artikel 62. § 2. De autonome bestuursinstellingen van tweede categorie kunnen daarnaast rekeningen openen bij een andere kredietinstelling dan de kassier middels het akkoord van de Leden van het Verenigd College bevoegd voor de Financiën. ».
Artikel 46 In dezelfde ordonnantie wordt in Titel XI een artikel 97/1 ingevoegd, luidend als volgt: «
Art. 97/1.Titel X van deze ordonnantie is niet van toepassing op de autonome bestuursinstellingen. ».
Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 13 december 2018.
Het Lid van het Verenigd College bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, het Openbaar Ambt, de Financiën, de Begroting en de Externe Betrekkingen G. VANHENGEL Het Lid van het Verenigd College bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, het Openbaar Ambt, de Financiën, de Begroting en de Externe Betrekkingen D. GOSUIN Het Lid van het Verenigd College bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen, het Gezinsbeleid en de Filmkeuring P. SMET Het Lid van het Verenigd College bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen, het Gezinsbeleid en de Filmkeuring C. FREMAULT _______ Nota Documenten van de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : Gewone zitting 2018-2019 B-130/1 Ontwerp van ordonnantie B-130/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming: vergadering van vrijdag 7 december 2018