Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 05 februari 2024

Bericht van 25 januari 2024 met betrekking tot de mededeling van statistische gegevens over de overheidsopdrachten onder de Europese drempels 1. Algemeen opzet Overeenkomstig artikel 165, § 2, van de wet van 17 juni 2016 inzake overheids ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor werken gegund in 2021 waarvan het geraamde ind(...)

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2024000981
pub.
05/02/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER


Bericht van 25 januari 2024 met betrekking tot de mededeling van statistische gegevens over de overheidsopdrachten onder de Europese drempels 1. Algemeen opzet Overeenkomstig artikel 165, § 2, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten (hierna de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten genoemd)worden de aanbesteders verzocht om uiterlijk op 15 maart 2024 de negen volgende gegevens over te maken: ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor werken gegund in 2021 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor leveringen gegund in 2021 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor diensten gegund in 2021 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor werken gegund in 2022 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor leveringen gegund in 2022 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor diensten gegund in 2022 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor werken gegund in 2023 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor leveringen gegund in 2023 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking; ? het totale gegunde bedrag van alle opdrachten voor diensten gegund in 2023 waarvan het geraamde individuele bedrag lager is dan de drempels voor de Europese bekendmaking.

Deze inlichtingen zullen vervolgens hernomen worden in het verslag dat België moet voorleggen aan de Europese Commissie. 2. Wat wanneer gebruik wordt gemaakt van een raamovereenkomst? Wanneer gebruik gemaakt wordt van een raamovereenkomst moet alleen de totale waarde bij de gunning van de raamovereenkomst worden meegeteld. Met andere woorden, de waarde van de verschillende contracten op basis van de raamovereenkomst, mag niet in de berekening worden opgenomen om een dubbeltelling te vermijden.

Het komt de aanbesteder die de raamovereenkomst plaatst toe om de gegevens over te maken. Hij dient niet alleen rekening te houden met het luik dat betrekking heeft op de invulling van zijn eigen behoeften, maar eveneens met hetgeen afgenomen is of zal worden door eventuele andere aanbesteders op de betreffende raamovereenkomst.

Indien het een aankoopcentrale betreft die de opdracht plaatst, komt het aan haar toe om te communiceren over de gegevens. Een aanbesteder die geen raamovereenkomst plaatst, maar alleen een bestelling plaatst in het kader van de raamovereenkomst, hoeft dus geen gegevens door te geven.

Er dient te worden opgemerkt dat men enkel de waarden onder de Europese drempel moet vermelden (maar boven de 30.000 euro om opdrachten van geringe waarde uit te sluiten, zie hieronder) 3. Wat met de opdrachten van geringe waarde? De opdrachten van geringe waarde als bedoeld in de artikelen 92 en 152 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten (onder de 30.000 euro) mogen niet worden meegenomen in de rapportageoefening. 4. Belang van de rapportage, ook indien moeilijkheden optreden om bepaalde cijfers te achterhalen Het is van belang dat elke aanbesteder tijdig de verplichting nakomt om de betreffende gegevens door te sturen in uitvoering van artikel 165 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten.Er is overigens geen systeem voorhanden om eventuele ontbrekende gegevens in te vullen door middel van extrapolatie. Indien een aanbesteder wordt geconfronteerd met moeilijkheden bij het maken van de raming (bijvoorbeeld bij afwezigheid van een contractmanagementsysteem dat toelaat op eenvoudige wijze de opdrachten gebaseerd op de raamovereenkomst af te splitsen), dan moet men in gedachten houden dat ook in dat geval, de gegevens belangrijk zijn. In bepaalde gevallen zal de aanbesteder dan, zo goed als mogelijk, een inschatting moeten maken. Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling een wilde gok te doen. Er moet een oprechte en volledige inschatting worden gemaakt op basis van de gegevens die beschikbaar zijn bij de aanbesteder. 5. Bijkomende informatie omtrent de drempelbedragen Voor bijkomende informatie omtrent de Europese drempels, wordt verwezen naar: - voor het jaar 2021, het ministerieel besluit van 20 december 2019Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/12/2019 pub. 24/12/2019 numac 2019042849 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Ministerieel besluit tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2017 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2017 betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied; - Voor de jaren 2022-2023, het ministerieel besluit van 08 december 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 08/12/2021 pub. 23/12/2021 numac 2021034378 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Ministerieel besluit tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied. 6. Praktische inlichtingen - webform toepassing De inlichtingen moeten worden doorgestuurd naar de FOD Kanselarij van de Eerste Minister, Dienst Overheidsopdrachten, via de onderstaande webform toepassing: www.overheidsopdrachten.belgie.be Brussel, 25 januari 2024.

De Eerste Minister A. DE CROO

^