Etaamb.openjustice.be
Arrest
gepubliceerd op 24 januari 2024

Uittreksel uit arrest nr. 69/2023 van 27 april 2023 Rolnummers 7761 en 7767 In zake : de prejudiciële vragen over de artikelen 28 en 36 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 februari 2017 « betreffende de steun voor tewerkstelling ten b Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de rechters(...)

bron
grondwettelijk hof
numac
2023046954
pub.
24/01/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

GRONDWETTELIJK HOF


Uittreksel uit arrest nr. 69/2023 van 27 april 2023 Rolnummers 7761 en 7767 In zake : de prejudiciële vragen over de artikelen 28 en 36 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 februari 2017 « betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen », gesteld door de Arbeidsrechtbank te Luik, afdeling Luik.

Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de rechters T. Giet, J. Moerman, M. Pâques, Y. Kherbache, T. Detienne, D. Pieters, S. de Bethune, E. Bribosia, W. Verrijdt en K. Jadin, bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter P. Nihoul, wijst na beraad het volgende arrest : I. Onderwerp van de prejudiciële vragen en rechtspleging Bij twee vonnissen, van 21 en 22 februari 2022, waarvan de expedities ter griffie van het Hof zijn ingekomen op 23 februari 2022 en op 3 maart 2022, heeft de Arbeidsrechtbank te Luik, afdeling Luik, de volgende prejudiciële vraag gesteld : « Schenden de artikelen 28 en 36 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen (Belgisch Staatsblad van 16 maart 2017) artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet en/of de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, waarbij die bepalingen al dan niet in onderlinge samenhang worden gelezen, en eventueel in samenhang worden gelezen met artikel 2, lid 1, van het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten, met artikel 12, lid 1, van het Europees Sociaal Handvest en met artikel 1 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, in zoverre zij, voor het Waalse Gewest, vanaf 1 juli 2020, de werkhervattingstoeslag voor onbepaalde duur afschaffen die de werknemers genoten die zijn bedoeld in artikel 129bis van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten houdende de werkloosheidsreglementering vóór de opheffing ervan bij de in de voorliggende prejudiciële vraag bedoelde bepalingen ? ».

Die zaken, ingeschreven onder de nummers 7761 en 7767 van de rol van het Hof, werden samengevoegd. (...) III. In rechte (...) Ten aanzien van de in het geding zijnde bepalingen en de context ervan B.1.1. De prejudiciële vragen hebben betrekking op de « werkhervattingstoeslag ». Dat is een aanvulling op het inkomen als loontrekkende of zelfstandige, die de federale wetgever heeft ingevoerd om niet-actieve ouderen opnieuw aan het werk te krijgen. Het gaat om een maandelijkse forfaitaire premie die wordt uitbetaald door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en de uitbetalingsinstellingen.

B.1.2. Sinds de Zesde Staatshervorming zijn de gewesten bevoegd voor het doelgroepenbeleid inzake tewerkstelling (artikel 6, § 1, IX, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen).

B.1.3. Het decreet van het Waalse Gewest van 2 februari 2017 « betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen » (hierna : het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten) past binnen de hervorming van het Waalse Gewest inzake tewerkstellingssteun ten behoeve van de doelgroepen.

Die hervorming komt neer op de invoering van drie soorten steun voor indienstneming, namelijk (1) de werkuitkering voor laaggeschoolde of middelhoog geschoolde jonge werkzoekenden bij het begin van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, (2) de werkuitkering voor langdurig werkzoekenden bij het begin van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst en (3) een vermindering van de werkgeversbijdragen om de aanwerving van oudere werknemers te bevorderen.

Bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten worden een groot aantal federale en gewestelijke steunmaatregelen voor tewerkstelling opgeheven, waaronder de werkhervattingstoeslag (Parl. St., Waals Parlement, 2016-2017, nr. 698/1, pp. 2-4).

B.1.4.1. Meer in het bijzonder worden bij artikel 28 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten verschillende bepalingen van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten « houdende de werkloosheidsreglementering » (hierna : het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten) opgeheven.

Bij de punten 1° en 2° van dat artikel worden onder meer de artikelen 129bis, 129ter en 129quater van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten, die de werkhervattingstoeslag regelen die wordt toegekend aan de oudere werknemers die het werk hervatten als loontrekkende (artikel 129bis) of als zelfstandige (artikelen 129ter en 129quater), opgeheven.

B.1.4.2. De prejudiciële vragen hebben enkel betrekking op de werkhervattingstoeslag die wordt toegekend aan de oudere werknemers die het werk hervatten als loontrekkende (artikel 129bis van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten).

B.1.5.1. Artikel 129bis van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten bepaalde, vóór de opheffing ervan bij het in het geding zijnde artikel 28, 2° : « § 1. In uitvoering van artikel 7, § 1, derde lid, p, van de besluitwet van 28 december 1944Relevante gevonden documenten type besluitwet prom. 28/12/1944 pub. 01/12/2009 numac 2009000782 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Besluit-wet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders kan de werkhervattingstoeslag toegekend worden aan de werknemer die het werk als loontrekkende werknemer hervat en die : [...] 2° ofwel volledig werkloos is wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil in de zin van artikel 44, en voldoet aan de volgende voorwaarden : a) op de laatste dag van de maand van de werkhervatting de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben;b) niet beschouwd worden als werknemer met gezinslast in de zin van artikel 110, § 1, eerste lid, 5° of 6° ;c) 20 jaar beroepsverleden als loontrekkende bewijzen overeenkomstig hetgeen bepaald werd krachtens artikel 119, 3° ;d) geen bedrijfstoeslag genieten toegekend in het kader van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag of geen aanvullende vergoeding in het kader van het koninklijk besluit van 19 september 1980 betreffende het recht op werkloosheidsuitkeringen en op aanvullende vergoedingen van ontslagen bejaarde grensarbeiders of die volledig werkloos zijn gesteld;e) terwijl alle voorwaarden vervuld zijn om te kunnen genieten van een stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, dit stelsel niet geweigerd hebben en evenmin afstand gedaan hebben van de bedrijfstoeslag. De werkhervattingstoeslag ten bedrage van 150 EUR per kalendermaand kan toegekend worden indien de werknemer gelijktijdig de volgende voorwaarden vervult : 1° de werknemer dient een aanvraag in tot het bekomen van de werkhervattingstoeslag en hij voldoet op het tijdstip van de aanvang van de arbeidsovereenkomst en van de aanvraag, aan alle toelaatbaarheids- en toekenningsvoorwaarden om aanspraak te kunnen maken op uitkeringen;2° de werknemer is in de loop van de maand waarvoor de toeslag gevraagd wordt, verbonden door een arbeidsovereenkomst;3° de werknemer heeft voor de betreffende maand geen enkele uitkering als volledig werkloze overeenkomstig een uitkeringsstelsel voorzien in artikel 100 of 103, noch een uitkering in het kader van een volledige of gedeeltelijke beroepsloopbaanonderbreking of in het kader van het tijdskrediet, noch een uitkering in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering als volledig werkloze, ontvangen;4° de werknemer heeft voor de beschouwde periode geen inkomensgarantie-uitkering aangevraagd;5° de werknemer geniet geen bedrijfstoeslag toegekend in het kader van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag of geniet geen aanvullende vergoeding in het kader van het koninklijk besluit van 19 september 1980 betreffende het recht op werkloosheidsuitkeringen en op aanvullende vergoedingen van ontslagen bejaarde grensarbeiders of die volledig werkloos zijn gesteld;6° de werknemer heeft voorheen nog geen uitkering genoten als bedoeld in 5°. [...] § 1bis. In uitvoering van artikel 7, § 1, derde lid, p, van de besluitwet van 28 december 1944Relevante gevonden documenten type besluitwet prom. 28/12/1944 pub. 01/12/2009 numac 2009000782 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Besluit-wet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders kan de tijdelijke werkhervattingstoeslag toegekend worden aan de werknemer die het werk als loontrekkende werknemer hervat, die op dat tijdstip volledig werkloos was wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil in de zin van artikel 44, en voldoet aan de voorwaarden bedoeld in § 1, eerste lid, 2°, a), b), d) en e) en in het tweede tot en met vierde lid.

De tijdelijke werkhervattingstoeslag bedraagt 150 euro per kalendermaand gedurende de eerste 12 maanden, 100 euro gedurende de daaropvolgende 12 maanden en 50 euro voor de daaropvolgende 12 maanden.

Er wordt een nieuwe periode van 36 maanden toegekend indien er tussen het tijdstip van de nieuwe indiensttreding, waarvoor de toeslag wordt aangevraagd, en de laatste maand waarvoor de toeslag werd uitbetaald, een periode van ten minste 24 kalendermaanden gelegen is. [...] § 3. Het recht op de werkhervattingstoeslag wordt toegekend voor een hernieuwbare periode van 12 maanden, voor zover de werknemer in dienst blijft bij dezelfde werkgever. [...] ».

B.1.5.2. Vóór de opheffing ervan bij het in het geding zijnde artikel 28, 2°, van het decreet van 7 februari 2017, werd de werkhervattingstoeslag toegekend « voor onbepaalde duur » indien de betrokken werknemer voldeed aan alle voorwaarden die waren vastgesteld bij artikel 129bis, § 1, van het koninklijk besluit van 25 november 1991. Die toeslag was daarentegen « tijdelijk » wanneer de werknemer al die voorwaarden vervulde met uitzondering van die volgens welke hij twintig jaar beroepsverleden als loontrekkende moest bewijzen. B.1.6. Het voormelde artikel 129bis vindt zijn wettelijke grondslag in artikel 7, § 1, derde lid, p), van de besluitwet van 28 december 1944Relevante gevonden documenten type besluitwet prom. 28/12/1944 pub. 01/12/2009 numac 2009000782 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Besluit-wet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten « betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders », dat bepaalt : « § 1. [...] Onder de voorwaarden, die de Koning bepaalt, heeft de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening tot taak : [...] p) met behulp van de instellingen opgericht krachtens punt i), onder de voorwaarden en de modaliteiten die door de Koning worden vastgesteld, ten laste van de werkloosheidsverzekering, de uitbetaling verzekeren van de werkhervattingstoeslag voor bepaalde categorieën van werklozen die het werk hervatten, hierbij inbegrepen de werklozen die een beroepsactiviteit als zelfstandige starten om aan de werkloosheid te ontsnappen, met het oog op de bevordering van hun herintegratie op de arbeidsmarkt. Deze toeslag wordt voor de toepassing van de fiscale wetgeving beschouwd als een werkloosheidsuitkering. Zij wordt voor de toepassing van dit artikel en zijn uitvoeringsbesluiten beschouwd als een werkloosheidsuitkering behoudens indien de Koning daarvan afwijkt. De periode die gedekt is door deze werkhervattingstoeslag, wordt voor de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen en voor de berekening van het rustpensioen niet beschouwd als een periode waarvoor een werkloosheidsuitkering werd betaald. [...] ».

B.1.7. Het in het geding zijnde artikel 36 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten voert een overgangsregeling in op grond waarvan de begunstigden van een werkhervattingstoeslag die voor onbepaalde duur is toegekend dat aanvullend inkomen kunnen blijven ontvangen tot uiterlijk 30 juni 2020, en op grond waarvan de begunstigden van een tijdelijke werkhervattingstoeslag die kunnen blijven ontvangen tot de einddatum ervan.

Het bepaalt : « De artikelen 129bis tot 129quater van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten houdende de werkloosheidsreglementering blijven van toepassing op de indienstnemingen, statutaire aanwervingen of vestigingen als zelfstandige die beginnen te lopen voor de inwerkingtreding van dit decreet, op de indienstnemingen, statutaire aanwervingen of vestigingen als zelfstandige die het voorwerp hebben uitgemaakt van een aanvraag voor de toekenning of de hernieuwing van een werkhervattingstoeslag voor de inwerkingtreding van dit decreet en op de indienstnemingen, statutaire aanwervingen of vestigingen als zelfstandige die het voorwerp hebben uitgemaakt van een hernieuwingsaanvraag ingediend na de inwerkingtreding van dit decreet.

De werkhervattingtoeslagen voor de in het vorige lid bedoelde indienstnemingen, statutaire aanwervingen of vestigingen als zelfstandige worden tot hun vervaldatum toegekend voor de tijdelijke toeslagen en maximum tot 30 juni 2020 voor de toeslagen met een onbepaalde duur ».

B.2.1. In de parlementaire voorbereiding van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten wordt vermeld : « In het verlengde van de verbintenissen die werden aangegaan in de regionale beleidsverklaring, heeft de Regering, op initiatief van haar minister van Werkgelegenheid, een diepgaande reflectie op gang gebracht om het beleid inzake tewerkstellingssteun te hervormen. Aan die reflectie namen talrijke actoren deel waarbij de ` Groupe des partenaires sociaux wallons ' uiteraard nauw werd betrokken. Er werden overigens belangrijke contacten gelegd met het Federaal Planbureau, de FOREm, de RVA, de RSZ, de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, het IWEPS en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven.

Die grondige reflectie heeft geleid tot dit ontwerpdecreet, dat tot doel heeft de middelen te bundelen die nodig zijn om de werkzoekende centraal te stellen in het Waalse politieke debat. [...] Ingevolge de bevoegdheidsoverdracht die werd doorgevoerd krachtens de Zesde Staatshervorming, is het Waalse Gewest bevoegd geworden om zijn eigen beleid inzake tewerkstellingssteun te organiseren op basis van ` doelgroepen ', wat het Gewest de mogelijkheid biedt om de voor die aangelegenheid geldende regelgeving, de financiering, de implementatie en de controle ervan te herdefiniëren. Door die overdracht kreeg Wallonië dus een nooit eerder geziene kans om nieuwe budgetten te activeren, teneinde de ondernemingen ertoe aan te zetten werknemers uit die doelgroepen in dienst te nemen. [...] Het ontwerpdecreet dat u wordt voorgelegd, is het resultaat van langdurig overleg met de sociale partners en heeft tot doel het bestaande wetgevende kader voor het beleid inzake tewerkstellingssteun te vereenvoudigen teneinde het doeltreffender te maken voor de spelers op de arbeidsmarkt.

Het huidige systeem van tewerkstellingssteun is ingewikkeld en moeilijk leesbaar voor de gebruikers, wat in het nadeel is van zowel de al dan niet tewerkgestelde werknemers als de werkgevers en de verschillende actoren op het terrein. Op dit ogenblik is er immers een cumulatie van subsidies, talloze mechanismen voor vermindering van de sociale bijdragen (doelgroepen), activeringen van werkloosheidsuitkeringen (ACTIVA, SINE, PTP) en premies en aanvullingen, die naast elkaar bestaan.

Het is dan ook vanuit een bekommernis van vereenvoudiging en transparantie dat de Regering, na overleg met de GPS-W, aan het Waalse Parlement dit ontwerp van een globale reorganisatie van het beleid inzake tewerkstellingssteun in Wallonië voorstelt. Deze hervorming houdt een grondige herwerking in van de thans geldende bepalingen inzake vermindering van werkgeversbijdragen, toekenning van premies en subsidies en uitvoering van het ACTIVA-plan. De begrippen ` jonge werknemers ', ` oudere werknemers ', het opleidingsniveau en de duur van de niet-tewerkstelling worden geharmoniseerd binnen de drie nieuwe hoofdlijnen van het steunbeleid, teneinde de interpretatie, de analyse, de evaluatie en, indien nodig, een verdere ontwikkeling van de tewerkstellingssteun te vereenvoudigen. Die harmonisering past overigens binnen de administratieve vereenvoudiging die aan deze hervorming ten grondslag ligt. Het ontwerp, dat expliciet werd uitgewerkt omwille van de leesbaarheid, laat het aan de uitvoerende macht over de nadere regels voor de tenuitvoerlegging ervan vast te stellen.

Concreet stelt het ontwerp drie regelingen van transversale tewerkstellingssteun voor die gericht zijn op de eigenschappen van de werknemers, regelingen die gelden voor vrijwel alle sectoren. Die steunmaatregelen beogen twee doelgroepen op basis van leeftijd : de laaggeschoolde of middelhoog geschoolde werkzoekenden die jonger zijn dan 25 jaar, die activeringsmaatregelen genieten, en de werknemers die ouder zijn dan 55 jaar, die een vermindering van sociale bijdragen genieten. Een derde steunmaatregel, in de vorm van activering van de uitkeringen, is bedoeld voor de langdurig werkzoekenden (met meer dan één jaar van niet-tewerkstelling), en dat ongeacht hun leeftijd.

De Regering heeft dus, met instemming van de GPS-W, geopteerd voor een systeem van activering van werkuitkeringen voor de jonge werkzoekenden en de langdurig werkzoekenden. Zij heeft daarentegen een systeem van vermindering van sociale bijdragen gehandhaafd om de oudere werknemers gemakkelijker aan het werk te houden. [...] De drie nieuwe regelingen die bij dit ontwerp worden ingevoerd, vervangen een reeks eerdere - federale of gewestelijke - steunmaatregelen waarvoor het ontwerp in een uitdoofregeling voorziet. [...] Dit geldt eveneens voor de premies, [...] de ` werkhervattingstoeslag ' [...].

Teneinde de werkgelegenheidsgraad te verhogen lijkt het immers noodzakelijk in te zetten op het behoud van de oudere werknemers op de arbeidsmarkt, en de mogelijkheden tot aanwerving van oudere werkzoekenden te bevorderen. [...] De financiële stimulans van een vermindering van de werkgeversbijdragen is een belangrijke maatregel om het doel van verhoging van de werkgelegenheidsgraad voor die doelgroep te bereiken. [...] Bij het decreet worden overigens diverse bestaande steunmaatregelen opgeheven en vervangen door de drie nieuwe regelingen die het ontwerpdecreet invoert. Die opheffing gaat gepaard met een aanzienlijke reeks overgangsmaatregelen, die ertoe strekken de rechtszekerheid van de bestaande regelingen te waarborgen door meer bepaald de begunstigden van de vroegere steunmaatregelen toe te laten die steunmaatregelen te blijven genieten voor een bepaalde periode, en zelfs tot het einde ervan » (Parl. St., Waals Parlement, 2016-2017, nr. 698/1, pp. 3, 4 en 5).

B.2.2. In de commissie verklaarde de bevoegde minister : « In maart 2015 vertrouwde de Regering een mandaat toe aan de ` Groupe des partenaires sociaux ', de GPS-W, om voor de reorganisatie van de tewerkstellingssteun pistes voor te stellen die beantwoorden aan de krijtlijnen die zijn uitgetekend in de regionale beleidsverklaring, en vooral tegemoetkomen aan de bezorgdheden en verwachtingen van de werkzoekenden, de werknemers en de Waalse werkgevers.

In het kader van de bespreking van het ` Pacte pour l'emploi et la formation ' heeft mevrouw de Minister een sturingscomité opgericht dat bestaat uit de sociale partners en vertegenwoordigers van de Regering.

Dat comité heeft het werk van de GPS-W ondersteund en geïnspireerd door onder meer het organiseren van hoorzittingen van een aantal federale, gewestelijke en academische deskundigen, die het mogelijk hebben gemaakt de bestaande steunmaatregelen voor tewerkstelling te evalueren. Werden aldus gehoord : de RVA, de RSZ, de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, het Federaal Planbureau, de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, het IWEPS, de FOREm en twee hoogleraren die vermaard zijn om hun onderzoek en werkzaamheden op dit gebied, dhr. Vanderlinden van de UCL en dhr. Tojerow van de ULB. Die werkzaamheden hebben geleid tot een voorstel van de sociale partners voor een globaal hervormingsplan voor de tewerkstellingssteun, dat vervolgens werd aangevuld en op 31 januari 2016 gezamenlijk werd bekrachtigd door de Waalse Regering en de GPS-W. [...] Daarnaast lijkt het landschap van de tewerkstellingssteun, ondanks het feit dat de werkloosheid in Wallonië de afgelopen maanden gestaag is afgenomen, nog steeds veel te ingewikkeld : meer dan 40 geïnventariseerde steunregelingen, overlappingen, verschillende maatregelen voor eenzelfde publiek die aan verschillende criteria beantwoorden.

Het belangrijkste doel van de hervorming bestaat er dus in de regelingen van tewerkstellingssteun leesbaarder en bijgevolg doeltreffender te maken. Die leesbaarheid kan enkel worden bereikt door het aantal mechanismen te verminderen, aantal dat ertoe leidde dat veel werkgevers niet weten dat bepaalde steunmaatregelen beschikbaar zijn, of er eenvoudigweg geen beroep op doen wegens de ingewikkelde tenuitvoerlegging ervan. [...] De hervorming van de tewerkstellingssteun heeft tot doel die steun te bundelen in één enkel mechanisme : enerzijds, de activering voor het inschakelingscontract, de steun voor laaggeschoolde of middelhoog geschoolde jongeren en de steun voor langdurig werkzoekenden en, anderzijds, een vermindering van de sociale bijdragen voor oudere werknemers » (Parl. St., Waals Parlement, 2016-2017, nrs. 697/4, 698/10 en 699/2, pp. 3 en 4).

Ten aanzien van de prejudiciële vragen B.3. Uit de prejudiciële vragen en uit de verwijzingsbeslissingen blijkt dat uitsluitend artikel 28, 2°, van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten, in zoverre het artikel 129bis van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 14/12/2020 numac 2020043849 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VI type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 01/10/2021 numac 2021033177 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheids-reglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel VII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 25/01/2022 numac 2021022765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel IX sluiten opheft, en artikel 36 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten, in zoverre het de toekenning van de werkhervattingstoeslag van onbepaalde duur beperkt tot uiterlijk 30 juni 2020, in het geding zijn.

B.4.1. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid van die in het geding zijnde bepalingen met artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet, dat onder meer het recht op sociale zekerheid waarborgt.

B.4.2. In de prejudiciële vragen wordt het Hof eveneens verzocht de in het geding zijnde bepalingen te onderzoeken in het licht van artikel 12.1 van het « Europees Sociaal Handvest ».

B.4.3. Artikel 12.1 van het Herziene Europees Sociaal Handvest, opgemaakt te Straatsburg op 3 mei 1996, dat - evenals artikel 12.1 van het Europees Sociaal Handvest, opgemaakt te Turijn op 18 oktober 1961 - het opschrift « Recht op sociale zekerheid » draagt, bepaalt : « Teneinde de onbelemmerde uitoefening van het recht op sociale zekerheid te waarborgen, verplichten de Partijen zich : 1. een stelsel van sociale zekerheid in te voeren of in stand te houden ». Artikel B.2 van deel III van het Herziene Europees Sociaal Handvest - dat ten aanzien van België in werking is getreden op 1 mei 2004 - bepaalt dat « de aanvaarding van de verplichtingen van elke bepaling van dit Handvest [...] tot gevolg [moet] hebben dat, vanaf de datum van inwerkingtreding van die verplichtingen ten aanzien van de betrokken Partij, de overeenstemmende bepaling van het Europees Sociaal Handvest [...], zal ophouden van toepassing te zijn op de betrokken Partij in geval die Partij door de eerste van beide voornoemde akten of door beide akten zou gebonden zijn ».

België heeft de verplichtingen aanvaard die voortvloeien uit artikel 12 van het Herziene Europees Sociaal Handvest dat nagenoeg dezelfde inhoud heeft als artikel 12 van het Europees Sociaal Handvest, zodat laatstgenoemde bepaling niet langer van toepassing is op België.

B.4.4. Artikel 12.1 van het Herziene Europees Sociaal Handvest, in de veronderstelling dat het door de prejudiciële vraag wordt beoogd, erkent het recht op sociale zekerheid op een wijze die gedeeltelijk analoog is met artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet, zodat het Hof bij zijn beoordeling ermee rekening houdt.

B.4.5. Ten slotte wordt in de prejudiciële vragen niet vermeld in welk opzicht de in het geding zijnde bepalingen afbreuk zouden kunnen doen aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, aan artikel 2, lid 1, van het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten en aan artikel 1 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag voor de rechten van de mens.

Wanneer, daarenboven, zoals dat te dezen het geval is, zulks evenmin uit de verwijzingsbeslissingen kan worden afgeleid, beschikt het Hof niet over de noodzakelijke elementen om uitspraak te doen.

B.5. Bijgevolg onderzoekt het Hof de bestaanbaarheid van de in het geding zijnde bepalingen met artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel 12.1 van het Herziene Europees Sociaal Handvest, in zoverre zij, voor het Waalse Gewest, de werkhervattingstoeslag die zonder beperking in de tijd wordt toegekend aan de oudere werknemers die het werk hebben hervat als loontrekkende, afschaffen.

B.6.1. Artikel 23 van de Grondwet bepaalt dat ieder het recht heeft om een menswaardig leven te leiden. Daartoe waarborgen de onderscheiden wetgevers, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten en zij bepalen de voorwaarden voor de uitoefening ervan. Artikel 23 van de Grondwet bepaalt niet wat die rechten, waarvan enkel het beginsel wordt uitgedrukt, impliceren, waarbij elke wetgever, overeenkomstig het tweede lid van dat artikel, ermee is belast die rechten te waarborgen, rekening houdend met de overeenkomstige plichten.

B.6.2. Artikel 23 van de Grondwet bevat een standstill-verplichting die eraan in de weg staat dat de bevoegde wetgever het beschermingsniveau dat wordt geboden door de van toepassing zijnde wetgeving, in aanzienlijke mate vermindert zonder redelijke verantwoording.

B.6.3. In sociaal-economische aangelegenheden beschikt de bevoegde wetgever over een ruime beoordelingsbevoegdheid om de maatregelen te bepalen die moeten worden aangenomen om de door hem vastgestelde doelstellingen te bereiken.

B.6.4. De standstill-verplichting kan niet zo worden begrepen dat ze elke wetgever, in het raam van zijn bevoegdheden, de verplichting oplegt om niet te raken aan de bij wet bepaalde nadere regels van sociale zekerheid. Zij verbiedt hun om maatregelen aan te nemen die, zonder redelijke verantwoording, een aanzienlijke achteruitgang zouden betekenen van het in artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet gewaarborgde recht, maar zij ontzegt hun niet de bevoegdheid om te oordelen hoe dat recht op de meest adequate wijze wordt gewaarborgd.

B.7.1. De Waalse Regering voert aan dat de in het geding zijnde vermindering van het beschermingsniveau inzake sociale zekerheid niet aanzienlijk is omdat zij zou worden gecompenseerd door, enerzijds, de « doelgroepvermindering » voor oudere werknemers, bedoeld in artikel 339 van de programmawet (I) van 24 december 2002, zoals het werd vervangen bij artikel 15 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten en, anderzijds, de « werkuitkering » bedoeld in artikel 4 van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten, die wordt toegekend aan langdurig werkzoekenden (artikel 1, 7°, van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten).

B.7.2. Zonder dat het nodig is om na te gaan of de in het geding zijnde bepalingen een aanzienlijke achteruitgang van het beschermingsniveau van het recht op sociale zekerheid inhouden, volstaat het vast te stellen dat de in het geding zijnde bepalingen redelijkerwijs worden verantwoord door motieven van algemeen belang.

B.8. Zoals blijkt uit de in B.2 aangehaalde parlementaire voorbereiding, heeft de decreetgever, met de aanneming van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten, ernaar gestreefd, enerzijds, de wetgeving inzake tewerkstellingssteun voor doelgroepen te vereenvoudigen en, anderzijds, die steun doeltreffender te maken.

B.9. De afschaffing van de werkhervattingstoeslag leidt tot een vermindering van het aantal maatregelen voor tewerkstellingssteun die de doelgroepen genieten, maar past tegelijkertijd binnen een meer globale hervorming waarbij het gehele systeem van steunmaatregelen voor de tewerkstelling van de doelgroepen wordt herwerkt.

Daardoor laat die maatregel toe een systeem van steunmaatregelen voor tewerkstelling van doelgroepen, dat als te ingewikkeld wordt beschouwd, « leesbaarder » te maken en de maatregelen van tewerkstellingssteun doeltreffender te maken, dat wil zeggen gemakkelijker uit te voeren door de spelers op de arbeidsmarkt, hetgeen de aanwerving van de werknemers van de doelgroepen kan bevorderen.

B.10. Uit de in B.2 aangehaalde parlementaire voorbereiding blijkt dat het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten in een globale hervorming kadert die het gevolg is van de overdracht aan de gewesten van de bevoegdheid voor het doelgroepenbeleid inzake tewerkstelling, en dat het het resultaat is van een « diepgaande reflectie » waarbij « verschillende actoren » werden betrokken en van « langdurig sociaal overleg » over de reorganisatie van de tewerkstellingssteun in het Waalse Gewest, element waarmee het Hof in zijn onderzoek rekening houdt.

B.11. De decreetgever heeft de gevolgen van de afschaffing van de werkhervattingstoeslag voldoende verzacht door middel van een overgangsregeling die de begunstigden van de werkhervattingstoeslag toelaat die toeslag te blijven ontvangen gedurende maximaal drie jaar na de inwerkingtreding van het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201455 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen type decreet prom. 02/02/2017 pub. 16/03/2017 numac 2017201453 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het inschakelingscontract sluiten.

B.12. De in het geding zijnde bepalingen zijn bestaanbaar met artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel 12.1 van het Herziene Europees Sociaal Handvest.

Om die redenen, het Hof zegt voor recht : De artikelen 28, 2°, en 36 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 februari 2017 « betreffende de steun voor tewerkstelling ten behoeve van de doelgroepen » schenden niet artikel 23, derde lid, 2°, van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel 12.1 van het Herziene Europees Sociaal Handvest.

Aldus gewezen in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof, op 27 april 2023.

De griffier, F. Meersschaut De voorzitter, P. Nihoul

^