gepubliceerd op 12 december 2022
Uittreksel uit arrest nr. 85/2022 van 23 juni 2022 Rolnummer 7614 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 21 en 25 van het decreet van het Waalse Gewest van 11 februari 2021 « tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 b Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de rechters(...)
GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 85/2022 van 23 juni 2022 Rolnummer 7614 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 21 en 25 van het decreet van het Waalse Gewest van 11 februari 2021 « tot wijziging van het
decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
08/02/2018
pub.
01/03/2018
numac
2018201006
bron
waalse overheidsdienst
Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen
sluiten betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen », ingesteld door Françoise Abad Gonzales.
Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de rechters T. Giet, J. Moerman, M. Pâques, S. de Bethune en W. Verrijdt, bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter P. Nihoul, wijst na beraad het volgende arrest : I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 13 juli 2021 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 15 juli 2021, heeft Françoise Abad Gonzales, bijgestaan en vertegenwoordigd door Mr. P. Levert, advocaat bij de balie te Brussel, en door Mr. N. Tison, advocaat bij de balie te Charleroi, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 21 en 25 van het decreet van het Waalse Gewest van 11 februari 2021 « tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen » (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 17 februari 2021). (...) II. In rechte Ten aanzien van de bestreden bepalingen en de context ervan B.1. Bij artikel 5, § 1, IV, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, ingevoegd bij artikel 12 van de bijzondere wet van 6 januari 2014 « met betrekking tot de Zesde Staatshervorming », vermeldt « de gezinsbijlagen » onder de persoonsgebonden aangelegenheden die worden beoogd in artikel 128, § 1, van de Grondwet. Overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet bepaalt artikel 3, 8°, van het bijzonder decreet van de Franse Gemeenschap van 3 april 2014 « betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen » dat het Waalse Gewest, op het grondgebied van het Franse taalgebied, de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap inzake gezinsbijslagen uitoefent.
B.2.1. Bij het decreet van het Waalse Gewest van 8 februari 2018 « betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen » (hierna : het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten) wordt die bevoegdheid inzake gezinsbijslagen ten uitvoer gelegd.
Overeenkomstig artikel 23 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten wordt een openbare bestuurseenheid met rechtspersoonlijkheid, « Waals openbaar kinderbijslagfonds » genoemd (afgekort en hierna : FAMIWAL), opgericht, die, wat het Waalse Gewest betreft, in de rechten, verplichtingen, goederen en lasten van het Federaal agentschap voor de kinderbijslag treedt voor wat betreft de betaling van de gezinsbijslagen bedoeld in artikel 5, § 1, IV, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.
In een hoofdstuk III getiteld « Het dagelijks beheer », bepalen de artikelen 37 en 38 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten de bevoegdheden van de directeur-generaal van FAMIWAL. In datzelfde hoofdstuk bepaalt artikel 39 dat de Regering « [...] de Directeur-generaal [aanwijst] voor een mandaat van rang A2 onder de voorwaarden bepaald in Boek II van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode ».
B.2.2. Onder een titel X « Overgangsbepalingen », bepaalde artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, wat betreft de eerste aanwijzing van de Directeur-generaal van FAMIWAL, een regeling die afweek van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten « houdende de Waalse Ambtenarencode » (hierna : de Waalse Ambtenarencode). Dat artikel bepaalde : « § 1. Voor de eerste aanwijzing van de directeur-generaal zijn de artikelen 340 en 343 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse ambtenarencode, niet van toepassing.
Om deel te nemen aan de vergelijkende selecties voor de functie van directeur-generaal voor de eerste aanwijzing moeten de kandidaten aan de volgende voorwaarden vervullen : 1° ze moeten houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of geslaagd zijn voor een vergelijkend examen voor overgang naar niveau A of een ermee gelijkgesteld niveau of houder zijn van een getuigschrift van verworven competenties buiten elk diploma dat toegang verleent tot niveau A, waarbij dat getuigschrift wordt uitgereikt of erkend door de School voor overheidsbestuur of door een ander orgaan aangeduid bij het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode of erkend in het kader van het federaal openbaar ambt;2° het bewijs kunnen leveren van een beroepservaring van ten minste 8 jaar, waaronder 2 jaar ervaring inzake beheer van teams of projecten. § 2. Op de voordracht van het beheerscomité keurt de Regering de opdrachtbrief van de directeur-generaal goed. § 3. SELOR is belast met de organisatie van een selectieproef betreffende de aanwijzing van de directeur-generaal.
Daartoe wordt een selectiecommissie opgericht. Ze wordt door SELOR georganiseerd en voorgezeten en ze bestaat uit vijf leden : 1° de afgevaardigd bestuurder van SELOR of diens vertegenwoordiger;2° twee leden aangewezen wegens hun hoedanigheid van deskundige, die onbetwistbare bekwaamheden hebben inzake management of inzake gezinsbijslagen en die gekozen worden buiten de diensten van de Regering, van de instellingen ressorterend onder Sectorcomité XVI en van de ministeriële kabinetten;3° twee mandatarissen in functie van rang A1 of A2. De kandidaturen worden bij SELOR ingediend dat de toelaatbaarheid ervan onderzoekt.
De kandidaten die toelaatbaar zijn verklaard leggen een computergestuurde assessmentproef af die de generieke managementcompetentie meet en aangepast is aan het niveau van de te begeven functie.
De kandidaten die geslaagd zijn voor de computergestuurde assessmentproef leggen voor de selectiecommissie een mondelinge proef af uitgaande van een praktijkgeval dat betrekking heeft op de te begeven managementfunctie. De proef heeft tot doel zowel de specifieke competenties als de managementvaardigheden te evalueren die vereist zijn voor de uitoefening van deze functie.
Aan het einde van de in het vijfde lid bedoelde en van de vergelijking van de diploma's en verdiensten van de kandidaten, worden de kandidaten ingedeeld ofwel in de groep A ' zeer geschikt ', ofwel in de groep B ' geschikt ', ofwel in de groep C ' minder geschikt ', ofwel in de groep D ' niet geschikt '. Deze indeling wordt gemotiveerd. In de groep A en in de groep B worden de kandidaten gerangschikt.
De kandidaten worden op de hoogte gebracht van hun indeling in de groep A, B, C of D en van hun rangschikking in de groepen A en B. Met de kandidaten van de groep A wordt een aanvullend onderhoud georganiseerd met de bedoeling hen te vergelijken wat betreft hun specifieke competenties, hun relationele en managementvaardigheden zoals bepaald in de functiebeschrijving en het competentieprofiel van de te begeven management- of staffunctie. Dit onderhoud wordt geleid door de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister bevoegd voor Gezinsbijslagen. Indien de Minister van Ambtenarenzaken ook bevoegd is voor Gezinsbijslagen, kan de Regering een tweede Minister aanwijzen om dit onderhoud te leiden ».
Die overgangsregeling week aldus af van de procedure voor de selectie van kandidaten, voor de procedure tot eerste aanwijzing van directeur-generaal van FAMIWAL, waarbij de andere voorwaarden vastgelegd in boek II van de Waalse Ambtenarencode van toepassing bleven.
B.2.3. Wat betreft die afwijkende overgangsregeling van « primo-aanwijzing » voor het eerste mandaat van directeur-generaal van FAMIWAL, werd in de parlementaire voorbereiding van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten het volgende uiteengezet : « Voor de aanwijzing van de directeur-generaal, zal een beroep worden gedaan op de pool van kandidaten bedoeld in artikel 341/8 van de Waalse Ambtenarencode.
Aangezien de personeelsleden van FAMIFED die thans de opdrachten uitvoeren tot het federale niveau behoren en dus niet onderworpen zijn aan de Ecole d'Administration public (hierna : EAP), wordt evenwel in een bijzondere procedure voorzien om het eerste mandaat van het Kinderbijslagfonds in te vullen en op die manier de personen die worden overgedragen van het federale niveau en die werkzaam zijn in die aangelegenheid de mogelijkheid te bieden om te solliciteren naar dat eerste mandaat. Het is ook de bedoeling de continuïteit van de dienst te verzekeren.
Om te kunnen deelnemen aan de vergelijkende selectie voor het ambt van directeur-generaal, moeten kandidaten een ambt van niveau A of een gelijkwaardig ambt vervullen of houder zijn van het getuigschrift van buiten diploma verworven competenties, dat toegang geeft tot niveau A - dit getuigschrift wordt uitgereikt of erkend door de Ecole d'Administration publique of door een orgaan aangewezen bij het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode of erkend in het kader van het federaal openbaar ambt -, en moeten zij het bewijs kunnen leveren van een beroepservaring van ten minste acht jaar, waaronder twee jaar ervaring inzake beheer van teams of projecten.
Er wordt voorzien in de oprichting van een Selectiecommissie georganiseerd door SELOR, die overigens zal instaan voor de volgende stappen : - het onderzoek van de toelaatbaarheid; - de organisatie van een computergestuurde proef waarmee de generieke managementcompetenties kunnen worden gemeten; - de organisatie van een assessment en van een mondelinge proef voor de door SELOR georganiseerde Selectiecommissie, die tot doel heeft zowel de specifieke competenties als de managementvaardigheden te evalueren.
Dit artikel wordt toegepast onverminderd de toepassing van de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, en van de uitvoeringsbesluiten ervan » (Parl. St., Waals Parlement, 2017-2018, nr. 989/1, pp. 36-37).
B.2.4. De oorspronkelijke ontworpen bepaling was opgenomen in een artikel 38, § 3, waarover de gemachtigde van de minister van Sociaal Beleid, Gezondheid, Kansengelijkheid, Openbaar Ambt en Administratieve Vereenvoudiging van het Waalse Gewest antwoordde dat het « enkel van toepassing is voor de aanwijzing van de eerste directeur-generaal van het Kinderbijslagfonds, en dat rekening houdend met de bijzondere omstandigheden van die aanwijzing (overdracht van bevoegdheden, van personeel, invoering van het nieuwe model, oprichting van een autonoom openbaar kinderbijslagfonds en, bovendien, het feit dat de huidige beheerder van het openbaar kinderbijslagfonds met pensioen gaat) », en dat, buiten die afwijking, « de Ambtenarencode van toepassing is » (ibid., p.84).
Rekening houdend met dat antwoord, suggereerde de afdeling wetgeving van de Raad van State dat « de regelgeving betreffende de eerste aanwijzing in het ambt van directeur-generaal wordt opgenomen in een overgangsbepaling » (ibid., pp. 84-85).
B.3.1. Het beroep tot vernietiging is gericht tegen de artikelen 21 en 25 van het decreet van het Waalse Gewest van 11 februari 2021 « tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen » (hierna : het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten).
Bij artikel 21 van het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten wordt artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten opgeheven.
Artikel 25 van het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten bepaalt : « Dit decreet heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2020. [...] In afwijking van het eerste lid hebben de artikelen 11, § 2, 19 en 21 uitwerking met ingang van 1 januari 2021. [...] ».
B.3.2.1. De oorspronkelijke tekst van het voorontwerp van decreet dat voor advies aan de afdeling wetgeving van de Raad van State werd voorgelegd, had tot doel artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten aan te vullen met een paragraaf 2, die luidde als volgt : « De kandidaat die aan het einde van de procedure bedoeld in § 1 wordt aangewezen als directeur-generaal, maakt deel uit van de pool van kandidaten in de zin van artikel 341/8 van het besluit van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, dat werd ingevoerd bij het besluit van 31 augustus 2006 » (Parl. St., Waals Parlement, 2020-2021, nr. 402/1, p. 29).
Die bepaling werd als volgt verantwoord : « Deze bepaling heeft tot doel de mandataris die aan het einde van de procedure bedoeld in artikel 135 wordt aangewezen als directeur-generaal van FAMIWAL, in te schrijven op de lijst van kandidaten voor een mandaat waarin de Ambtenarencode voorziet in het kader van de procedure tot aanwijzing van een mandataris » (ibid., p. 25).
B.3.2.2. De afdeling wetgeving van de Raad van State maakte de volgende opmerkingen over die bepaling : « Na te zijn verzocht elementen aan te brengen die verantwoorden dat de mandataris die is aangewezen krachtens het ontworpen artikel 135, § 1, van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten moet worden opgenomen in de pool van kandidaten, en in reactie op het voorstel om eerder artikel 341/8 van de Waalse Ambtenarencode te wijzigen opdat die mandataris daarin wordt beoogd, gaf de gemachtigde van de minister het volgende aan : ' De procedure die bepaald is in artikel 135 van het decreet maakt het mogelijk, voor personen die meer bepaald van het federale niveau komen en die niet beschikken over het getuigschrift management waarin de Ambtenarencode voorziet, toegang te verkrijgen tot een mandaatfunctie.
Gelet op de zware procedure en de uitoefening van een eerste mandaat, zou het niet rechtvaardig zijn de mandataris die het gehaald heeft en die gunstig werd beoordeeld niet de mogelijkheid te bieden om opnieuw te solliciteren naar zijn functie van mandataris. Het zou de facto verkieslijk zijn de Waalse Ambtenarencode te wijzigen '.
Het komt de wetgever niet toe de samenstelling van de pool van kandidaten, zoals vastgesteld krachtens artikel 341/8 van de Waalse Ambtenarencode, te bepalen. De wijziging van die bepaling, teneinde de eerste directeur-generaal in de erin bedoelde pool van kandidaten te laten opnemen, valt onder de bevoegdheid van de Regering.
Artikel 19 van het voorontwerp zal bijgevolg worden weggelaten » (ibid., p. 18).
B.3.3. De decreetgever heeft het voorstel van de afdeling wetgeving van de Raad van State gevolgd en heeft ervoor gekozen de afwijkende regeling van primo-aanwijzing vervat in artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten op te heffen. In de parlementaire voorbereiding van het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten wordt uiteengezet : « De overgangsbepaling van artikel 135 op grond waarvan kan worden afgeweken van het getuigschrift ' management openbare besturen ', wordt opgeheven » (Parl. St., Waals Parlement, 2020-2021, nr. 402/1, p. 4). In de toelichting bij het ontworpen artikel 21 wordt aangegeven : « Die bepaling heeft tot doel artikel 135 van het decreet op te heffen in het licht van het advies van de Raad van State, en dat om aan FAMIWAL een mandataris toe te wijzen die het getuigschrift ' management openbare besturen ' heeft behaald overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, dat preciseert dat de Regering de directeur-generaal aanwijst voor een mandaat van rang A2 onder de voorwaarden bepaald in Boek II van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode » (ibid., p. 8).
Ten aanzien van de ontvankelijkheid van het beroep B.4. De verzoekende partij verantwoordt haar belang om in rechte te treden door het feit dat zij waarnemend directrice van FAMIWAL is en dat, op grond van artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, haar kandidaatstelling voor die betrekking werd geldig verklaard door SELOR, dat zij slaagde voor de eerste twee selectieproeven en in december 2020 « A-zeer geschikt » werd verklaard door de selectiecommissie. Zij is van mening dat de bestreden bepalingen, die met terugwerkende kracht artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten opheffen, tot gevolg hebben dat zij wordt uitgesloten van elke toekomstige selectieprocedure.
B.5.1. In hoofdorde betwist de Waalse Regering het belang van de verzoekende partij om in rechte te treden, omdat deze volgens haar niet doet blijken van een belang bij de vernietiging van de bestreden bepalingen, noch in haar hoedanigheid van waarnemend directrice, noch in haar hoedanigheid van kandidate die « zeer geschikt » werd verklaard in een selectieprocedure op grond van het opgeheven artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten.
B.5.2. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en ongunstig zou kunnen worden geraakt.
B.5.3. De vraag of de situatie van de verzoekende partij rechtstreeks en ongunstig zou kunnen worden geraakt door de bepalingen die zijn aanvecht, hangt af van de draagwijdte van die bepalingen en van de gevolgen die zij kunnen hebben. Het onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep valt bijgevolg samen met het onderzoek ten gronde ervan.
B.6.1. In ondergeschikte orde werpt de Waalse Regering de gedeeltelijke niet-ontvankelijkheid van het beroep op in zoverre het gericht is tegen artikel 25, eerste, tweede en vierde lid, aangezien het beroep slechts ontvankelijk is in zoverre het betrekking heeft op de termen « en 21 », vervat in artikel 25, derde lid, van het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten.
B.6.2. Het Hof moet de omvang van het beroep tot vernietiging vaststellen uitgaande van de inhoud van het verzoekschrift en in het bijzonder op basis van de uiteenzetting van de middelen. Het Hof beperkt zijn onderzoek tot de bepalingen waartegen middelen zijn gericht.
B.6.3. Uit de uiteenzetting van de middelen blijkt dat artikel 25 van het decreet van 11 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/02/2021 pub. 17/02/2021 numac 2021030368 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 8 februari 2018 betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten enkel wordt bestreden in zoverre het de datum van inwerkingtreding van artikel 21 van hetzelfde decreet vaststelt, te dezen op 1 januari 2021.
Het Hof beperkt zijn onderzoek van het bestreden artikel 25 bijgevolg in die mate.
Ten gronde B.7. Het eerste middel is afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in samenhang gelezen met het algemeen beginsel van de niet-retroactiviteit van wetten en van rechtszekerheid.
Volgens de verzoekende partij heeft de opheffing, met terugwerkende kracht, van artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, voor haar onevenredige gevolgen omdat zij haar het voordeel van de lopende procedure tot primo-aanwijzing en van de haar toegekende vermelding « A-zeer geschikt » ontneemt, hetgeen haar zou discrimineren ten opzichte van de andere rechtzoekenden en ten opzichte van de andere overheidsambtenaren die het beginsel van de niet-retroactiviteit van wetten wel genieten.
B.8. Het tweede middel, dat subsidiair is, is afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.
In het licht van de verantwoording van artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, die vermeld was in de parlementaire voorbereiding bij de aanneming van die bepaling, is de verzoekende partij van mening dat geen enkel criterium verantwoording biedt voor de opheffing, met terugwerkende kracht, van die bepaling, noch voor de onevenredige gevolgen die eruit voortvloeien voor de verzoekende partij, vermits zij niet wordt beschouwd als een lid van de pool van kandidaten voor de uitoefening van het openbaar ambt, bedoeld in artikel 348/1 van de Waalse Ambtenarencode, waarnaar artikel 39 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten verwijst.
B.9. Aangezien beide middelen kritiek uitoefenen op de draagwijdte en de gevolgen van de bestreden bepalingen ten aanzien van de verzoekende partij, onderzoekt het Hof ze samen.
B.10.1. Het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie sluit niet uit dat een verschil in behandeling tussen categorieën van personen wordt ingesteld, voor zover dat verschil op een objectief criterium berust en het redelijk verantwoord is.
Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betwiste maatregel en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer vaststaat dat er geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende middelen en het beoogde doel.
B.10.2. De niet-retroactiviteit van de wetten is een waarborg die tot doel heeft rechtsonzekerheid te voorkomen. Die waarborg vereist dat de inhoud van het recht voorzienbaar en toegankelijk is, zodat de rechtzoekende de gevolgen van een bepaalde handeling in redelijke mate kan voorzien op het ogenblik dat die handeling wordt gesteld. De terugwerkende kracht is enkel verantwoord indien die absoluut noodzakelijk is voor de verwezenlijking van een doelstelling van algemeen belang.
Indien blijkt dat de terugwerkende kracht bovendien tot doel of tot gevolg heeft dat de afloop van gerechtelijke procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat de rechtscolleges worden verhinderd zich uit te spreken over een welbepaalde rechtsvraag, vereist de aard van het in het geding zijnde beginsel dat uitzonderlijke omstandigheden of dwingende motieven van algemeen belang het optreden van de wetgever verantwoorden, dat, ten nadele van een categorie van burgers, afbreuk doet aan de aan allen geboden jurisdictionele waarborgen.
B.11.1. Bij de bestreden bepalingen wordt de afwijkende regeling bedoeld in artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten opgeheven, met uitwerking op 1 januari 2021.
In tegenstelling tot hetgeen de verzoekende partij in haar verzoekschrift aanvoert, heeft die opheffing bijgevolg geen terugwerkende kracht tot 1 januari 2020, maar een beperkte terugwerkende kracht, tot 1 januari 2021.
Vanaf 1 januari 2021 wordt de aanwijzing van de directeur-generaal van FAMIWAL bijgevolg geregeld, overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, door de algemene regeling die van toepassing is op een mandaat van rang A2, onder de voorwaarden bepaald in boek II van de Waalse Ambtenarencode.
B.11.2.1. In dat boek II van de Waalse Ambtenarencode, met als opschrift « Mandaatregeling betreffende de ambtenaren-generaal », is titel II met als opschrift « Mandaatregeling », vervangen bij het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 28/03/2013 numac 2013027076 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering van het Waalse Gewest en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren. - Addendum type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 06/02/2013 numac 2013200650 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten « tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren » (hierna : het besluit van 20 september 2012), voortaan zonder afwijking van toepassing op de aanwijzing van de directeur-generaal van FAMIWAL. B.11.2.2. Artikel 341/8 van die Code regelt in dat verband een selectieprocedure per pool van kandidaten, met het oog op een aanwijzing in de mandaten van ambtenaren-generaal binnen de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren. Dat artikel bepaalt : « Er wordt een pool van kandidaten samengesteld voor de uitoefening van een mandaat in de zin van deze Titel.
Alleen de leden van deze pool kunnen hun kandidatuur voor een bij mandaat in te vullen betrekking indienen.
De pool van de kandidaten voor een mandaat bestaat uit : 1° de houders van het getuigschrift management openbare besturen;2° mandatarissen in dienst binnen de diensten van de Regering en van de in artikel 1 bedoelde instellingen op de dag van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 28/03/2013 numac 2013027076 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering van het Waalse Gewest en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren. - Addendum type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 06/02/2013 numac 2013200650 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren of voor wie de betrekking vacant is verklaard en de aanwervingsprocedure is opgestart op de dag van die inwerkingtreding, en die het voorwerp hebben uitgemaakt van een melding ' zeer gunstig ' of ' gunstig ' bij de overeenkomstig artikel 10 van hetzelfde besluit verrichte evaluatie;3° leden van de pool van kandidaten voor de uitoefening van een mandaat bepaald bij artikel 14 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren;4° mandatarissen in dienst binnen ' Wallonie-Bruxelles International ' op de dag van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering en van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van ' Wallonie-Bruxelles International ' of voor wie de betrekking vacant is verklaard en de aanwervingsprocedure is opgestart op de dag van die inwerkingtreding, en die het voorwerp hebben uitgemaakt van een melding ' zeer gunstig ' of ' gunstig ' bij de evaluatie die door de Regering ten gevolge van de installatie van het Parlement is verricht;5° de mandataris in dienst binnen de Openbare Bestuursschool op de dag van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 28/03/2013 numac 2013027076 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering van het Waalse Gewest en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren. - Addendum type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 06/02/2013 numac 2013200650 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren en die het voorwerp hebben uitgemaakt van een melding ' zeer gunstig ' of ' gunstig ' bij de overeenkomstig artikel 10 van hetzelfde besluit verrichte evaluatie;6° de adjunct-administrateur-generaal van de ' FOREm ' die het voorwerp heeft uitgemaakt van een melding ' zeer gunstig ' of ' gunstig ' bij de evaluatie verricht overeenkomstig artikel 10 van het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 28/03/2013 numac 2013027076 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering van het Waalse Gewest en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren. - Addendum type besluit van de waalse regering prom. 20/09/2012 pub. 06/02/2013 numac 2013200650 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de diensten van de Waalse Regering en van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren;7° de adjunct-administrateur-generaal van ' Wallonie-Bruxelles International ' die het voorwerp heeft uitgemaakt van een melding ' zeer gunstig ' of ' gunstig ' bij de evaluatie die door de Regering aangewezen ten gevolge van de installatie van het Parlement verricht is overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering en het besluit van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van ' Wallonie-Bruxelles International '. De leden van de pool worden niet gerangschikt. Hun lijst wordt in alfabetische volgorde vastgesteld. Die lijst wordt door de Openbare Bestuursschool gehouden. De leden van de pool moeten de School schriftelijk elke wijziging van hun persoonlijke gegevens mededelen.
De opname in de pool geeft geen enkel ander recht dan het recht om zijn kandidatuur in te dienen voor een bij mandaat in te vullen betrekking. Ze geeft geen aanleiding tot een soort beloning of bezoldiging.
De houder van het brevet voor overheidsmanagement, bedoeld in artikel 2, 5°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 29/11/2002 numac 2002029566 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van een « Ecole d'Administration publique » in de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 16/01/2003 numac 2002029573 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 november 2001 tot aanwijzing van de leden van de Pedagogische raad van de « Haute Ecole de la Communauté française du Luxembourg Schuman » sluiten tot oprichting van een ' Ecole d'Administration publique ' (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap wordt gelijkgesteld met de houder van het getuigschrift management overheidsbesturen op voorwaarde dat hij geslaagd is voor het examen bedoeld in artikel 341/7 van deze Code in de versie die van toepassing was vóór de inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 20 mei 2021 tot wijziging van diverse bepalingen betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode en het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van ' Wallonie-Bruxelles-International ' ».
B.11.2.3. Overeenkomstig de regeling die werd ingevoerd bij het besluit van 20 september 2012, bestaat de pool « uit de houders van het getuigschrift management overheidsbesturen en uit de ermee gelijkgestelde personen » (verslag aan de Regering, Belgisch Staatsblad van 28 maart 2013, p. 19808).
B.11.3. Nadat haar door een parlementslid was gevraagd « of de afschaffing van de afwijking die was toegekend aan de mandataris van rang A2 van het openbaar kinderbijslagfonds FAMIWAL een rechtstreeks gevolg zal hebben voor de huidige directrice » en « of een nieuwe procedure zal worden opgestart door een vacantverklaring van het mandaat, om te voorzien in de vervanging van het huidige mandaat » (Parl. St., Waals Parlement, 2020-2021, nr. 402/5, p. 5), antwoordde de minister : « Wat de algemene directie van FAMIWAL betreft, zal de afschaffing van de overgangsregeling toelaten een einde te maken aan een afwijkende procedure en terug te keren naar een algemene regeling, waaraan alle ambtenaren van het Waalse Gewest die zich in een vergelijkbare situatie bevinden, worden onderworpen. De bestaansreden van artikel 135 van het decreet van 2018, dat ertoe strekte een onmiddellijke operationalisering van FAMIWAL te verzekeren, is niet meer pertinent in het licht van de huidige situatie. Een afwijkende procedure van de Waalse Ambtenarencode was gerechtvaardigd gelet op de bijzondere omstandigheden : overdracht van bevoegdheden, van personeel, invoering van het nieuwe model, oprichting van een autonoom openbaar kinderbijslagfonds en, bovendien, het feit dat de huidige beheerder van het openbaar kinderbijslagfonds met pensioen gaat, alsook op het feit dat men de continuïteit van de openbare dienst wilde verzekeren.
Dat is thans niet langer het geval.
Er is op dit ogenblik geen directeur-generaal van FAMIWAL, maar een directrice die de hogere functies uitoefent en die in feite inspectrice-generaal is. Zij zal haar betrekking van inspecteur-generaal weer opnemen. Het is dus de bedoeling een procedure op te starten om de directrice-generaal aan te wijzen » (ibid., p. 7).
B.12.1. Het is inherent aan een nieuwe regeling, zelfs wanneer het gaat om een opheffingsregeling, dat een onderscheid wordt gemaakt tussen personen die zijn betrokken bij rechtstoestanden die onder het toepassingsgebied van de vroegere regeling vallen en personen die zijn betrokken bij rechtstoestanden die onder het toepassingsgebied van de nieuwe regeling vallen. Een dergelijk onderscheid maakt op zich geen schending van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet uit. Elke wetswijziging zou immers onmogelijk worden indien zou worden aangenomen dat een opheffingsbepaling die grondwetsartikelen zou schenden om de enkele reden dat zij de toepassingsvoorwaarden van de vroegere regeling wijzigt.
B.12.2. Te dezen heeft het bestaan van een afwijkende overgangsregeling voor de aanwijzing van het eerste mandaat van directeur-generaal van FAMIWAL niet ertoe geleid dat men er recht op heeft dat die overgangsregeling noch gewijzigd, noch opgeheven wordt.
Dat geldt in het bijzonder wanneer de redenen welke die overgangsregeling hebben gerechtvaardigd, niet meer bestaan.
Zoals in de in B.2.3 geciteerde parlementaire voorbereiding wordt vermeld, was de regeling vastgelegd bij artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten verantwoord door de context van de overdracht van bevoegdheden inzake gezinsbijslagen en door het feit dat men het personeel van de federale administratie de mogelijkheid wilde bieden om zich kandidaat te stellen voor het eerste mandaat van directeur-generaal van FAMIWAL, met het oog op continuïteit van de openbare dienst.
Drie jaar na de inwerkingtreding van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten en na verschillende vacantverklaringen voor die betrekking, kon de decreetgever oordelen dat het niet langer verantwoord was om voor dat eerste mandaat af te wijken van de algemene selectieregels waarin de Waalse Ambtenarencode voor openbare mandatarissen voorziet, en dat bijgevolg de afwijkende overgangsregeling bepaald bij artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten moest worden opgeheven.
B.12.3. Zoals in B.2.1 is vermeld, was artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, vóór de opheffing ervan, beperkt tot het organiseren van een afwijkende regeling voor de selectie van kandidaten voor de eerste aanwijzing van de directeur-generaal van FAMIWAL, zonder enig recht toe te kennen om te worden aangewezen op grond van die afwijkende selectieregeling en zonder,voor het overige, af te wijken van de Waalse Ambtenarencode. Door die afwijkende regeling op te heffen, herstellen de bestreden bepalingen, voor alle Waalse mandatarissen, de toepassing van dezelfde vereisten in de procedure voor de selectie van kandidaten.
Een voorlopige uitoefening van het ambt van directeur-generaal van FAMIWAL verleent overigens geen enkel recht op een definitieve aanwijzing, die onderworpen is aan de voorwaarden die zijn vastgesteld door de Waalse Ambtenarencode.
B.12.4. Noch het feit dat de verzoekende partij in december 2020 de vermelding « A-zeer geschikt » heeft gekregen tijdens de in september 2020 opgestarte selectieprocedure, op grond van artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten - dat op 1 januari 2021 werd opgeheven -, noch het feit dat zij werd aangewezen als « waarnemend » directeur-generaal van FAMIWAL, verleent haar bijgevolg een recht om te worden aangewezen op grond van die bepaling.
De bepalingen betreffende de aanwijzing van mandatarissen zijn overigens vastgelegd in de artikelen 344 en 345 van de Waalse Ambtenarencode.
Rekening houdend met het beperkte karakter van de terugwerkende kracht van de bestreden bepalingen, die alleen in het eerste middel wordt bekritiseerd, kan de opheffing van artikel 135 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten de situatie van de verzoekende partij bijgevolg niet rechtstreeks en ongunstig raken, aangezien zij geen van haar rechten schendt, noch de geldigheid van de selectieprocedure die eind 2020 werd georganiseerd aantast.
B.13. Bovendien, in zoverre het kritiek uitoefent op het verschil tussen de situatie van de verzoekende partij, die niet wordt beschouwd als een lid van de pool van kandidaten voor de uitoefening van het openbaar ambt, bedoeld in artikel 341/8 van de Waalse Ambtenarencode, en de situatie van de kandidaten bedoeld in diezelfde bepaling, klaagt het tweede middel, dat subsidiair is, een verschil in behandeling aan dat zijn oorsprong niet vindt in de bestreden bepalingen, maar in artikel 39 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, dat boek II van de Waalse Ambtenarencode, meer bepaald artikel 341/8 ervan, van toepassing maakt op de procedure voor aanwijzing van de directeur-generaal van FAMIWAL. In zoverre het betrekking zou hebben op artikel 39 van het decreet van 8 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/2018 pub. 01/03/2018 numac 2018201006 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het beheer en de betaling van de gezinsbijslagen sluiten, zou het beroep niet ontvankelijk zijn ratione temporis. In zoverre het betrekking zou hebben op artikel 341/8 van de Waalse Ambtenarencode, die een reglementaire bepaling is, zou het beroep niet onder de bevoegdheid van het Hof vallen. Het komt de bevoegde rechter toe na te gaan of die bepaling bestaanbaar is met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.
De bewering dat de opleidingen met het oog op het behalen van het getuigschrift ' management openbare besturen ' niet vóór een bepaalde datum zouden worden georganiseerd, betreft ten slotte de toepassing van het voormelde artikel 341/8. Die kritiek valt niet onder de bevoegdheid van het Hof, dat enkel de bestaanbaarheid van bepalingen van wetgevende aard met de Grondwet kan onderzoeken, en niet de wijze waarop die worden toegepast, noch a fortiori de wijze waarop reglementaire bepalingen worden toegepast.
Om die redenen, het Hof verwerpt het beroep.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof, op 23 juni 2022.
De griffier, F. Meersschaut De voorzitter, P. Nihoul