Etaamb.openjustice.be
Arrest Van Het Grondwettelijk Hof
gepubliceerd op 25 juni 2015

Uittreksel uit arrest ****. 56/2015 van 7 mei 2015 **** : 5900 In zake : de **** vraag over artikel 39/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. Alen, en de rechters (...)

bron
grondwettelijk hof
numac
2015202693
pub.
25/06/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> GRONDWETTELIJK HOF****><****>
Uittreksel uit arrest ****. 56/2015 van 7 mei 2015 **** : 5900 In zake : de **** vraag over artikel 39/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, gesteld door de **** te ****, afdeling ****.****><****>Het **** Hof, samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. ****, en de rechters ****.-****. ****, ****.-****. ****, ****. ****, ****. **** en ****. ****, bijgestaan door de griffier ****.-****. ****, onder voorzitterschap van voorzitter ****. ****, wijst na beraad het volgende arrest : ****. Onderwerp van de **** vraag en rechtspleging Bij vonnis van 7 mei 2014 in zake ****.****. tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van ****, waarvan de expeditie ter griffie van het **** is ingekomen op 12 mei 2014, heeft de **** te ****, afdeling ****, een **** vraag gesteld die bij beschikking van het **** van 18 juni 2014 als volgt werd geherformuleerd : « Artikel 39/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, in samenhang gelezen met de artikelen 39/2, § 1, derde lid, 39/76, 39/82, § 4, tweede lid, en 57/6/2 van dezelfde wet, bepaalt dat tegen een weigering van **** van een meervoudige **** alleen beroepen tot nietigverklaring en tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid kunnen worden ingesteld. Doet dat artikel ten aanzien van de artikelen 10, 11, 23 en 191 van de ****, in samenhang gelezen met de artikelen 3 en 13 ****, een onverantwoord verschil in behandeling ontstaan tussen de **** die een eerste **** indienen en in het kader van een **** beroep, met volle rechtsmacht, de beslissing van de **** waarbij hun de status van vluchteling en de status van persoon die de subsidiaire bescherming geniet, worden geweigerd, kunnen betwisten terwijl zij tegelijkertijd het voordeel van een **** en van materiële hulp genieten, en de **** die een nieuwe **** indienen, voor wie op het ogenblik dat de beslissing tot weigering van bescherming wordt genomen en niet op het ogenblik dat de rechterlijke instantie zich uitspreekt, zonder mogelijkheid nieuwe elementen voor te leggen, slechts een niet-**** beroep openstaat, dat voorziet in een onderzoek in rechte en niet in feite, en voor wie de toegankelijkheid tot dat beroep bovendien wordt belemmerd door het feit dat tijdens het onderzoek ervan geen enkele **** noch enige materiële hulp worden toegekend ? ». (...) ****. **** rechte (...) ****.1. Artikel 39/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen bepaalt : « § 1. **** is een Raad voor ****, verder ' De **** ' genoemd.****><****>De **** is een administratief rechtscollege en is als enige bevoegd om kennis te nemen van de beroepen die worden ingesteld tegen individuele beslissingen genomen met toepassing van de wetten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. § 2. De **** bepaalt de zetel van de **** die is gevestigd op het grondgebied van het **** **** Gewest.****><****>De noodzakelijke kredieten voor de werking van de **** worden ingeschreven op de begroting van [de] Federale **** Binnenlandse **** ».****><****>Vóór de wijziging ervan bij de wet van 10 april 2014 houdende diverse bepalingen met betrekking tot de procedure voor de **** voor **** en voor de **** van **** bepaalde artikel 39/2 van de wet van 15 december 1980 : « § 1. De **** doet uitspraak, bij wijze van arresten, op de beroepen die zijn ingesteld tegen de beslissingen van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de ****.****><****>De **** kan : ****_list">1° de bestreden beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** bevestigen of hervormen;****_list">2° de bestreden beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** vernietigen hetzij omdat aan de bestreden beslissing een substantiële onregelmatigheid kleeft die door de **** niet kan worden hersteld, hetzij omdat essentiële elementen ontbreken die inhouden dat de **** niet kan komen tot de in 1° bedoelde bevestiging of hervorming zonder aanvullende **** hiertoe te moeten bevelen. **** afwijking van het tweede lid, staat het in § 2 bedoelde **** open tegen : ****_list">1° de in artikel 57/6, eerste lid, 2° bedoelde beslissing tot niet-****;****_list">2° de in artikel 57/6/1, eerste lid, bedoelde beslissing tot niet-****;****_list">3° de in artikel 57/6/2 bedoelde beslissing tot niet-****;****_list">4° de in artikel 57/6/3 bedoelde beslissing tot niet-****;****_list">5° de beslissing die toepassing maakt van artikel 52, § 2, 3° tot 5°, § 3, 3°, § 4, 3° of van artikel 57/10. § 2. De **** doet uitspraak, bij wijze van arresten als **** over de overige beroepen wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht ».****><****>Vóór de wijziging ervan bij de voormelde wet van 10 april 2014 bepaalde artikel 39/76 van de wet van 15 december 1980 : « § 1. **** **** **** of de aangewezen rechter in vreemdelingenzaken onderzoekt steeds of hij de bestreden beslissing kan bevestigen of hervormen. Hij kan zich hierbij inzonderheid steunen op de **** bepaald in artikel 57/6/1, eerste tot derde lid.****><****>**** partijen kunnen hem tot de sluiting der debatten door middel van een aanvullende nota nieuwe elementen ter kennis brengen. Onverminderd het in artikel 39/60 bedoelde verbod, beperkt de aanvullende nota zich tot deze nieuwe elementen, op straffe van het uit de debatten weren van de aanvullende nota wat het overige betreft. **** in de aanvullende nota vervatte nieuwe elementen worden ambtshalve uit de debatten geweerd.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de **** of tussenkomende partij aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken dat de vreemdeling in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming, in de zin van artikel 48/4 en indien hij bovendien cumulatief vaststelt dat hij overeenkomstig artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2°, de bestreden beslissing moet vernietigen omdat hij niet kan komen tot bevestiging of hervorming van de bestreden beslissing zonder aanvullende **** van deze nieuwe elementen, dan beveelt hij, naargelang het geval, hetzij ter terechtzitting, hetzij na de terechtzitting middels een bondig gemotiveerde beschikking, de ****-generaal voor de **** en de **** een onderzoek te doen van de door hem aangewezen nieuwe elementen en hem daarover schriftelijk verslag te doen binnen acht dagen na, naargelang het geval, de terechtzitting of de kennisgeving van de beschikking.****><****>Verzaakt de ****-generaal voor de **** en de **** uitdrukkelijk aan dit recht op onderzoek, of wordt het in het derde lid bedoelde schriftelijk verslag niet of laattijdig ingediend, dan wordt zonder verdere rechtspleging of terechtzitting, de bestreden beslissing vernietigd.****><****>Indien de ****-generaal voor de **** en de **** tijdig een schriftelijk verslag heeft neergelegd, dan wordt dit door de griffie ter kennis gebracht aan de **** of tussenkomende partij. Deze dient een **** in binnen acht dagen na de kennisgeving van het verslag.****><****>Indien de **** of tussenkomende partij nalaat om binnen de in het vijfde lid bepaalde termijn van acht dagen een **** in te dienen, dan wordt zij geacht in te stemmen met het door de ****-generaal voor de **** en de **** in zijn verslag ingenomen standpunt.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de ****-generaal voor de **** en de **** aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken om zonder meer vast te stellen dat de vreemdeling niet in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4, dan verzoekt hij, hetzij ter terechtzitting, hetzij na de terechtzitting middels een bondig gemotiveerde beschikking de **** partij of de tussenkomende partij om binnen acht dagen haar **** mee te delen inzake de door hem aangewezen nieuwe elementen en het standpunt van de ****-generaal voor de **** en de **** omtrent de weerslag die deze nieuwe elementen hebben op de mogelijkheid tot de toekenning of het behoud van de hoedanigheid van vluchteling of de subsidiaire ****.****><****>Indien de **** of tussenkomende partij nalaat om binnen de in het zevende lid bepaalde termijn van acht dagen een **** in te dienen, dan wordt zij geacht in te stemmen met het door de ****-generaal voor de **** en de **** in zijn nota of ter terechtzitting inzake de aangewezen nieuwe elementen ingenomen standpunt.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de ****-generaal voor de **** en de **** aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken dat de vreemdeling in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4 en indien hij bovendien cumulatief vaststelt dat hij overeenkomstig artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2° de bestreden beslissing moet vernietigen omdat hij niet kan komen tot bevestiging of hervorming van de bestreden beslissing zonder aanvullende **** van deze nieuwe elementen, dan leidt deze vaststelling tot de vernietiging van rechtswege van de bestreden beslissing. § 2. Kan de **** **** of rechter in vreemdelingenzaken om de reden bepaald in artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2°, de zaak niet ten gronde onderzoeken, dan motiveert hij dit in zijn beslissing en vernietigt hij de bestreden beslissing. In dit geval zendt de **** of de door deze aangewezen griffier de zaak onmiddellijk terug naar de ****-generaal voor de vluchtelingen en ****. § 3. **** **** **** of rechter in vreemdelingenzaken neemt een beslissing binnen de drie maanden na de ontvangst van het beroep of, indien met toepassing van artikel 39/69, § 1, het verzoekschrift geregulariseerd werd, na ontvangst van de regularisatie, of indien een **** dient te worden ****, vanaf de inschrijving op de rol.****><****>Betreft het een beroep in een zaak die de ****-generaal voor de vluchtelingen en **** overeenkomstig artikel 52, § 5, 52/2, § 1 of § 2, 3°, 4° of 5° met voorrang heeft behandeld, dan worden deze beroepen eveneens bij voorrang behandeld door de ****. **** in het eerste lid bepaalde termijn wordt ingekort tot twee maanden ».****><****>Vóór de wijziging ervan bij de voormelde wet van 10 april 2014 bepaalde artikel 39/82, § 4, tweede lid, van de wet van 15 december 1980 : «*****».****><****>Vóór de wijziging ervan bij de voormelde wet van 10 april 2014 bepaalde artikel 57/6/2 van de wet van 15 december 1980 : « Na ontvangst van het **** dat door de minister of diens gemachtigde werd overgezonden op grond van artikel 51/8, onderzoekt de ****-generaal voor de **** en de **** bij voorrang of er nieuwe elementen aan de orde zijn, of door de **** zijn voorgelegd, die de kans aanzienlijk groter maken dat de **** voor erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4 in aanmerking komt. Bij gebrek aan dergelijke elementen, neemt de ****-generaal voor de **** en de **** het **** niet in overweging. In het andere geval, of indien de vreemdeling voorheen het voorwerp heeft uitgemaakt van een **** die werd genomen bij toepassing van de artikelen 52, § 2, 3°, 4° en 5°, § 3, 3° en § 4, 3°, of 57/10, neemt de ****-generaal voor de **** en de **** een beslissing tot **** van de ****.****><****>**** in het eerste lid bedoelde beslissing moet worden getroffen binnen een termijn van acht werkdagen, zijnde iedere dag, behalve een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, na overzending van het **** door de minister of diens gemachtigde.****><****>Indien de vreemdeling zich bevindt in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8, § 1, en 74/9, §§ 2 en 3, of het voorwerp uitmaakt van een veiligheidsmaatregel zoals bedoeld in artikel 68, moet de in het eerste lid bedoelde beslissing worden getroffen binnen twee werkdagen, zijnde iedere dag, behalve een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, nadat de minister of diens gemachtigde het **** heeft overgezonden ».****><****>****.2. Zoals zij door het **** is geherformuleerd, heeft de **** vraag betrekking op de bestaanbaarheid, met de artikelen 10, 11, 23 en 191 van de ****, in samenhang gelezen met de artikelen 3 en 13 van het **** **** voor de rechten van de mens, van artikel 39/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, in samenhang gelezen met de artikelen 39/2, § 1, derde lid, 39/76, 39/82, § 4, tweede lid, en 57/6/2 van dezelfde wet, in zoverre het bepaalt dat tegen een weigering van **** van een meervoudige **** alleen beroepen tot nietigverklaring en tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid kunnen worden ingesteld bij de **** voor ****.****><****>De verwijzende rechter verzoekt het **** het verschil in behandeling te toetsen dat bij de in het geding zijnde bepaling in het leven zou worden geroepen tussen, enerzijds, de **** die een eerste aanvraag indienen en die in het kader van een **** beroep, met volle rechtsmacht, de beslissing van de ****-generaal voor de **** en de **** (hierna : ****) waarbij hun de status van vluchteling en de status van persoon die de subsidiaire bescherming geniet, worden geweigerd, kunnen betwisten terwijl zij tegelijkertijd het voordeel van een **** en van materiële hulp genieten, en, anderzijds, de **** die een nieuwe **** indienen en voor wie op het ogenblik dat de beslissing tot weigering van bescherming wordt genomen en niet op het ogenblik dat de rechterlijke instantie zich uitspreekt, zonder mogelijkheid nieuwe elementen voor te leggen, slechts een niet-**** beroep openstaat, dat voorziet in een onderzoek in rechte en niet in feite, en voor wie de toegankelijkheid tot dat beroep bovendien wordt belemmerd door het feit dat tijdens het onderzoek ervan geen enkele **** noch enige materiële hulp worden toegekend.****><****>****.3. Uit de **** blijkt dat bij de **** te **** een beroep is ingesteld tegen de beslissing van een **** om de maatschappelijke dienstverlening te ontnemen aan een vreemdeling wiens tweede **** het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing tot niet-**** van de **** en voor wie tegen die beslissing slechts een niet-**** **** bij de **** voor **** openstaat.****><****>****.4. Na de saisine van het **** in de thans voorliggende zaak is in het **** Staatsblad van 21 mei 2014 de wet van 10 april 2014 houdende diverse bepalingen met betrekking tot de procedure voor de **** voor **** en voor de **** van **** bekendgemaakt. Met uitzondering van artikel 29 ervan is die wet in werking getreden op 31 mei 2014.****><****>Zoals het is gewijzigd bij artikel 16 van die wet, bepaalt artikel 39/2 van de wet van 15 december 1980 voortaan : « § 1. De **** doet uitspraak, bij wijze van arresten, op de beroepen die zijn ingesteld tegen de beslissingen van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de ****.****><****>De **** kan : ****_list">1° de bestreden beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** bevestigen of hervormen;****_list">2° de bestreden beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** vernietigen hetzij omdat aan de bestreden beslissing een substantiële onregelmatigheid kleeft die door de **** niet kan worden hersteld, hetzij omdat essentiële elementen ontbreken die inhouden dat de **** niet kan komen tot de in 1° bedoelde bevestiging of hervorming zonder aanvullende **** hiertoe te moeten bevelen;****_list">3° onverminderd het bepaalde in 1° en 2°, de bestreden beslissing tot niet-**** van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** bedoeld in artikel 57/6/1, eerste lid, of in artikel 57/6/2, eerste lid, vernietigen omdat er ernstige aanwijzingen bestaan dat de verzoeker in aanmerking zou komen voor de erkenning van de hoedanigheid van vluchteling, zoals bepaald in artikel 48/3, of voor de toekenning van de subsidiaire bescherming, zoals bepaald in artikel 48/4. **** afwijking van het tweede lid, staat het in § 2 bedoelde **** open tegen : ****_list">1° de in artikel 57/6, eerste lid, 2° bedoelde beslissing tot niet-****; 2° [...]; 3° [...]; ****_list">4° de in artikel 57/6/3 bedoelde beslissing tot niet-****;****_list">5° de beslissing die toepassing maakt van artikel 52, § 2, 3° tot 5°, § 3, 3°, § 4, 3° of van artikel 57/10. § 2. De **** doet uitspraak, bij wijze van arresten als **** over de overige beroepen wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht ».****><****>Zoals het is gewijzigd bij artikel 20 van de wet van 10 april 2014, bepaalt artikel 39/76 van de wet van 15 december 1980 voortaan : « § 1. **** **** **** of de aangewezen rechter in vreemdelingenzaken onderzoekt steeds of hij de bestreden beslissing kan bevestigen of hervormen, behoudens wat de beslissing tot niet-**** betreft bedoeld in artikel 57/6/1, eerste lid, of in artikel 57/6/2, eerste lid. Hij kan zich hierbij inzonderheid steunen op de **** bepaald in artikel 57/6/1, eerste tot derde lid.****><****>**** partijen kunnen hem tot de sluiting der debatten door middel van een aanvullende nota nieuwe elementen ter kennis brengen. Onverminderd het in artikel 39/60 bedoelde verbod, beperkt de aanvullende nota zich tot deze nieuwe elementen, op straffe van het uit de debatten weren van de aanvullende nota wat het overige betreft. **** in de aanvullende nota vervatte nieuwe elementen worden ambtshalve uit de debatten geweerd.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de **** of tussenkomende partij aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken dat de vreemdeling in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming, in de zin van artikel 48/4 en indien hij bovendien cumulatief vaststelt dat hij overeenkomstig artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2°, de bestreden beslissing moet vernietigen omdat hij niet kan komen tot bevestiging of hervorming van de bestreden beslissing zonder aanvullende **** van deze nieuwe elementen, dan beveelt hij, naargelang het geval, hetzij ter terechtzitting, hetzij na de terechtzitting middels een bondig gemotiveerde beschikking, de ****-generaal voor de **** en de **** een onderzoek te doen van de door hem aangewezen nieuwe elementen en hem daarover schriftelijk verslag te doen binnen acht dagen na, naargelang het geval, de terechtzitting of de kennisgeving van de beschikking.****><****>Verzaakt de ****-generaal voor de **** en de **** uitdrukkelijk aan dit recht op onderzoek, of wordt het in het derde lid bedoelde schriftelijk verslag niet of laattijdig ingediend, dan wordt zonder verdere rechtspleging of terechtzitting, de bestreden beslissing vernietigd.****><****>Indien de ****-generaal voor de **** en de **** tijdig een schriftelijk verslag heeft neergelegd, dan wordt dit door de griffie ter kennis gebracht aan de **** of tussenkomende partij. Deze dient een **** in binnen acht dagen na de kennisgeving van het verslag.****><****>Indien de **** of tussenkomende partij nalaat om binnen de in het vijfde lid bepaalde termijn van acht dagen een **** in te dienen, dan wordt zij geacht in te stemmen met het door de ****-generaal voor de **** en de **** in zijn verslag ingenomen standpunt.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de ****-generaal voor de **** en de **** aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken om zonder meer vast te stellen dat de vreemdeling niet in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4, dan verzoekt hij, hetzij ter terechtzitting, hetzij na de terechtzitting middels een bondig gemotiveerde beschikking de **** partij of de tussenkomende partij om binnen acht dagen haar **** mee te delen inzake de door hem aangewezen nieuwe elementen en het standpunt van de ****-generaal voor de **** en de **** omtrent de weerslag die deze nieuwe elementen hebben op de mogelijkheid tot de toekenning of het behoud van de hoedanigheid van vluchteling of de subsidiaire ****.****><****>Indien de **** of tussenkomende partij nalaat om binnen de in het zevende lid bepaalde termijn van acht dagen een **** in te dienen, dan wordt zij geacht in te stemmen met het door de ****-generaal voor de **** en de **** in zijn nota of ter terechtzitting inzake de aangewezen nieuwe elementen ingenomen standpunt.****><****>Indien de **** **** of de aangewezen rechter van oordeel is dat de door de ****-generaal voor de **** en de **** aangebrachte nieuwe elementen de kans aanzienlijk groter maken dat de vreemdeling in aanmerking komt voor de erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor de subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4 en indien hij bovendien cumulatief vaststelt dat hij overeenkomstig artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2° de bestreden beslissing moet vernietigen omdat hij niet kan komen tot bevestiging of hervorming van de bestreden beslissing zonder aanvullende **** van deze nieuwe elementen, dan leidt deze vaststelling tot de vernietiging van rechtswege van de bestreden beslissing. § 2. Kan de **** **** of rechter in vreemdelingenzaken om de reden bepaald in artikel 39/2, § 1, tweede lid, 2°, de zaak niet ten gronde onderzoeken, dan motiveert hij dit in zijn beslissing en vernietigt hij de bestreden beslissing. In dit geval zendt de **** of de door deze aangewezen griffier de zaak onmiddellijk terug naar de ****-generaal voor de vluchtelingen en ****. § 3. **** **** **** of rechter in vreemdelingenzaken neemt een beslissing binnen de drie maanden na de ontvangst van het beroep of, indien met toepassing van artikel 39/69, § 1, het verzoekschrift geregulariseerd werd, na ontvangst van de regularisatie, of indien een **** dient te worden ****, vanaf de inschrijving op de rol.****><****>Betreft het een beroep in een zaak die de ****-generaal voor de vluchtelingen en **** overeenkomstig artikel 52, § 5, 52/2, § 1 of § 2, 3° of 4° met voorrang heeft behandeld, dan worden deze beroepen eveneens bij voorrang behandeld door de ****. **** in het eerste lid bepaalde termijn wordt ingekort tot twee maanden.****><****>**** **** **** of de rechter in vreemdelingenzaken die hij aanwijst, neemt een beslissing binnen dertig dagen na de ontvangst van het beroep tegen de beslissing tot niet-**** van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** bedoeld in artikel 57/6/1, eerste lid, of in artikel 57/6/2, eerste lid, of, indien met toepassing van artikel 39/69, § 1, het verzoekschrift geregulariseerd werd, na ontvangst van de regularisatie, of, indien een **** dient te worden ****, vanaf de inschrijving op de rol ».****><****>Zoals het is vervangen bij artikel 5, 2°, van de wet van 10 april 2014, bepaalt artikel 39/82, § 4, tweede lid, en volgende van de wet van 15 december 1980 voortaan : « Indien de vreemdeling het voorwerp is van een ****- of **** waarvan de tenuitvoerlegging imminent is, in het bijzonder indien hij is vastgehouden in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8 en 74/9 of ter beschikking is gesteld van de regering, en hij nog geen gewone vordering tot schorsing heeft ingeleid tegen de bedoelde ****- of ****, kan hij binnen de in artikel 39/57, § 1, derde lid, bedoelde termijn de schorsing van de tenuitvoerlegging van deze maatregel vorderen bij uiterst dringende noodzakelijkheid.****><****>Indien de vordering manifest laattijdig voorkomt, geeft de voorzitter van de **** kamer of de rechter in vreemdelingenzaken die hij daartoe aanwijst, dit aan in zijn beschikking en roept de partijen onverwijld op te verschijnen binnen vierentwintig uur vanaf de ontvangst van de vordering.****><****>**** **** of de rechter in vreemdelingenzaken doet een zorgvuldig en nauwgezet onderzoek van alle bewijsstukken die hem worden voorgelegd, inzonderheid die welke van dien aard zijn dat daaruit blijkt dat er redenen zijn om te geloven dat de uitvoering van de bestreden beslissing de verzoeker zou blootstellen aan het risico te worden onderworpen aan de schending van de grondrechten van de mens ten aanzien waarvan geen afwijking mogelijk is uit hoofde van artikel 15, tweede lid, van het **** **** tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.****><****>De vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid wordt afgedaan door de **** of de rechter in vreemdelingenzaken binnen **** uur na de ontvangst ervan.****><****>**** termijn wordt evenwel uitgebreid tot vijf dagen volgend op de dag van ontvangst door de **** van de ingeleide vordering, wanneer de effectieve verwijdering of **** van de vreemdeling voorzien is voor een datum die de acht dagen te boven ****.****><****>Indien de **** of de rechter in vreemdelingenzaken niet binnen de termijn tot een uitspraak komt, dan moet hij de eerste voorzitter of de voorzitter daarvan op de hoogte brengen. Deze neemt de nodige maatregelen opdat een uitspraak wordt gewezen, al naargelang het geval, ofwel ten laatste binnen **** uur na de ontvangst van het verzoekschrift, ofwel zo snel mogelijk. Inzonderheid kan hij daartoe de zaak evoceren en er zelf uitspraak over doen.****><****>**** afwijking van de vorige leden, doet de voorzitter van de **** kamer of de rechter in vreemdelingenzaken die hij daartoe aanwijst, bij voorrang uitspraak over de ontvankelijkheid van de vordering, indien nodig zonder de partijen op te roepen, indien de volgende voorwaarden vervuld zijn : ****_list">1° het betreft een tweede ****- of ****, en 2° de vordering is manifest laattijdig, en 3° de vordering werd minder dan twaalf uur vóór de geplande uitvoering van de maatregel ingediend, en 4° de verzoeker en **** zijn advocaat werden minstens **** uur vóór de geplande uitvoering van de maatregel ingelicht. Indien hij de vordering onontvankelijk verklaart, sluit het arrest de procedure af. Indien hij de vordering ontvankelijk verklaart, wordt de procedure **** zoals voorzien in het derde tot het zesde lid ».****><****>Zoals het is gewijzigd bij artikel 23 van de voormelde wet van 10 april 2014, bepaalt artikel 57/6/2 van de wet van 15 december 1980 voortaan : « Na ontvangst van het **** dat door de minister of diens gemachtigde werd overgezonden op grond van artikel 51/8, onderzoekt de ****-generaal voor de **** en de **** bij voorrang of er nieuwe elementen aan de orde zijn, of door de **** zijn voorgelegd, die de kans aanzienlijk groter maken dat de **** voor erkenning als vluchteling in de zin van artikel 48/3 of voor subsidiaire bescherming in de zin van artikel 48/4 in aanmerking komt. Bij gebrek aan dergelijke elementen, neemt de ****-generaal voor de **** en de **** het **** niet in overweging en hij oordeelt op een met redenen omklede wijze dat een **** niet leidt tot direct of indirect ****. In het andere geval, of indien de vreemdeling voorheen het voorwerp heeft uitgemaakt van een **** die werd genomen bij toepassing van de artikelen 52, § 2, 3°, 4° en 5°, § 3, 3° en § 4, 3°, of 57/10, neemt de ****-generaal voor de **** en de **** een beslissing tot **** van de **** en hij oordeelt op een met redenen omklede wijze dat een **** niet leidt tot direct of indirect ****.****><****>**** in het eerste lid bedoelde beslissing moet worden getroffen binnen een termijn van acht werkdagen, zijnde iedere dag, behalve een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, na overzending van het **** door de minister of diens gemachtigde.****><****>Indien de vreemdeling zich bevindt in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8, § 1, en 74/9, §§ 2 en 3, of het voorwerp uitmaakt van een veiligheidsmaatregel zoals bedoeld in artikel 68, moet de in het eerste lid bedoelde beslissing worden getroffen binnen twee werkdagen, zijnde iedere dag, behalve een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, nadat de minister of diens gemachtigde het **** heeft overgezonden ».****><****>****.5. Zoals het is gewijzigd bij artikel 16 van de wet van 10 april 2014, bepaalt artikel 39/2 van de wet van 15 december 1980 dat tegen een weigering van **** van een meervoudige **** een beroep met volle rechtsmacht en met **** werking wordt ingesteld. Daaruit volgt dat het in de **** vraag betwiste en in ****.2 vermelde verschil in behandeling sinds 31 mei 2014 niet langer bestaat.****><****>****.6. De wet van 10 april 2014 bevat een hoofdstuk 2 dat aan de overgangsbepalingen is gewijd. Artikel 26 van die wet bepaalt : « § 1. Voor wat de **** betreft die ingediend werden tegen een beslissing tot niet-**** bedoeld in de artikelen 57/6/1, eerste lid, en 57/6/2, eerste lid, van voormelde wet van 15 december 1980, die op de rol geplaatst zijn vóór de inwerkingtreding van deze wet en waarvoor op dat ogenblik nog geen **** geveld werd, brengt de griffie van de **** voor **** bij aangetekende zending de **** partij op de hoogte van het feit dat ze een nieuw verzoekschrift kan indienen met het oog op behandeling ervan conform het gestelde in artikel 39/2, § 1, eerste en tweede lid, van de wet van 15 december 1980. § 2. **** **** partij beschikt te rekenen vanaf de kennisgeving van het in § 1 bedoelde zending, over een termijn van dertig dagen om een nieuw verzoekschrift in te dienen in de zin van § 1. § 3. Indien de **** partij binnen de in § 2 gestelde termijn geen nieuw verzoekschrift neerlegt, doet de **** uitspraak op basis van het oorspronkelijk ingediende verzoekschrift dat van rechtswege gelijkgesteld wordt met een beroep zoals bedoeld in artikel 39/2, § 1, eerste lid, van de wet van 15 december 1980.****><****>Wanneer de **** partij binnen de in § 2, gestelde termijn een nieuw verzoekschrift indient, wordt de **** partij geacht afstand gedaan te hebben van haar initieel ingediend verzoekschrift en beslist de **** uitsluitend op basis van het nieuwe verzoekschrift.****><****>In de in het eerste en tweede lid bedoelde gevallen wordt de procedure **** overeenkomstig de bepalingen van artikel 39/2, § 1, eerste lid, van de wet van 15 december 1980 **** artikelen 19 en 20, 2°, van deze wet, onverminderd artikel 21 van deze wet ».****><****>****.7. Aangezien het in de **** vraag aangeklaagde verschil in behandeling is opgeheven bij de wet van 10 april 2014 zoals is aangegeven in ****.5 en aangezien die wet, overeenkomstig artikel 26 ervan, van toepassing is op de door de verzoeker voor de verwijzende rechter bij de **** voor **** ingestelde procedure, dient de zaak te worden teruggezonden naar het verwijzende rechtscollege, opdat dit de zaak opnieuw kan beoordelen en kan oordelen of een **** vraag nog nodig is.****><****>Om die redenen, het **** zendt de zaak terug naar het verwijzende rechtscollege.****><****>Aldus gewezen in het **** en het ****, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het **** Hof, op 7 mei 2015.****><****>De griffier, ****.-****. **** **** voorzitter, ****. ****
^