gepubliceerd op 17 januari 2022
Oproep tot kandidaten voor één derde van de mandaten van effectieve en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens Overeenkomstig artikel 11, (...) De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun competentie, hun ervaring, hun (...)
WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Oproep tot kandidaten voor één derde van de mandaten van effectieve en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) Overeenkomstig artikel 11, § 6, van de
wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
12/05/2019
pub.
21/06/2019
numac
2019012931
bron
federale overheidsdienst justitie
Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens
sluiten tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens, dient de Kamer van volksvertegenwoordigers over te gaan tot de hernieuwing van de mandaten van vier effectieve en vier plaatsvervangende leden (telkens 2 Nederlandstalige en 2 Franstalige leden) van de raad van bestuur van het FIRM. De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun competentie, hun ervaring, hun onafhankelijkheid en hun moreel gezag.
Zij zijn inzonderheid afkomstig uit de academische wereld, de gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld en de sociale partners. Deze categorieën dienen vertegenwoordigd te zijn met een maximum van vier leden voor elk van hen.
Aangezien 4 leden van de raad van bestuur deel uitmaken van de categorie `academische wereld' dienen de nieuwe leden afkomstig te zijn uit een van de andere categorieën: `gerechtelijke wereld', `maatschappelijk middenveld' of `sociale partners'.
Aangezien de mandaten van de drie huidige vertegenwoordigers van de `gerechtelijke wereld' openvallen, dient de Kamer minstens één lid uit deze categorie aan te wijzen.
Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur is samengesteld uit twaalf leden, van wie er maximaal twee derde hetzelfde geslacht hebben en van wie er zes tot de Nederlandse taalrol en zes tot de Franse taalrol behoren.
Gelet op het geslacht van de leden van wie het mandaat openvalt, dient de Kamer minstens één vrouwelijk lid te benoemen.
De taal waarin de kandidatuur is ingediend, bepaalt de taalrol.
Ten minste één lid moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits. Momenteel wordt dit bewijs reeds geleverd door een lid van de raad van bestuur.
Het kennisniveau van het Duits werd door de plenaire vergadering van 23 december 2021 vastgesteld op C1 voor het lezen en B2 voor het spreken.
Behoudens de voorlegging van een taalattest of document dat het gevraagde kennisniveau aantoont, kunnen de kandidaten die hun kennis van het Duits wensen aan te tonen, een taaltest afleggen bij Selor (zie verder).
Elk effectief lid heeft een plaatsvervanger die hem vervangt bij afwezigheid. De plaatsvervangende leden dienen aan dezelfde voorwaarden te voldoen.
Wanneer een effectief lid om welke reden ook zijn mandaat niet kan voleindigen, wordt het lid dat hem vervangt benoemd tot effectief lid voor de resterende duur van het mandaat en wordt een nieuw plaatsvervangend lid benoemd voor de zelfde periode.
De raad van bestuur wordt voorgezeten door een voorzitter en een vicevoorzitter die tot een verschillende taalrol behoren en die van het andere geslacht zijn, aangewezen door de Raad van bestuur voor een periode van twee jaar, een eerste jaar als vicevoorzitter en een tweede jaar als voorzitter.
Het bedrag van de zitpenningen en van de verplaatsingskosten toegekend aan de covoorzitters en aan de werkende en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur wordt bepaald door de raad van bestuur, binnen de grenzen van de beschikbare door de Kamer van volksvertegenwoordigers vastgestelde kredieten.
Opdrachten en bevoegdheden De opdrachten van het Mensenrechteninstituut worden beschreven in artikel 5 van de wet.
De raad van bestuur is belast met de volgende taken: -het algemeen beleid van het Instituut bepalen; - de schriftelijke mededelingen bedoeld in artikel 5 goedkeuren; - een ontwerp van begroting goedkeuren, op voorstel van de directeur of van de directrice, binnen het kader van de beschikbare kredieten; - een jaarlijks operationeel plan goedkeuren, op voorstel van de directeur of van de directrice; - het personeelsplan, het organigram en de functieomschrijvingen vastleggen; - beslissen over de vastleggingen en de vastleggingsprocedure, in het kader van de beschikbare kredieten; - beslissen om de gevallen bedoeld in artikel 6, § 4, van de wet al dan niet aanhangig te maken bij de Raad van State of het Grondwettelijk Hof; - studies laten uitvoeren in samenhang met de opdrachten van het Instituut.
Duur van het mandaat De leden worden aangewezen voor een duur van zes jaar. Hun mandaat kan eenmaal worden verlengd.
Om de twee jaar wordt een derde van de Raad van bestuur vernieuwd.
Onverenigbaarheden Het mandaat van effectief lid of van plaatsvervangend lid is onverenigbaar met: - de hoedanigheid van lid van het Europees Parlement, van een van de federale Kamers, of van een gemeenschaps- of gewestparlement; - de hoedanigheid van lid van de federale regering, van lid van een gemeenschaps- of gewestregering of van een provinciaal of gemeentelijk college; - de hoedanigheid van ambtenaar in functie bij een administratie; - de hoedanigheid van directeur of directrice van het Instituut of van een sectorale instantie voor de bevordering en de bescherming van de rechten van de mens; - de hoedanigheid van lid van een ministerieel kabinet of van een beleidscel.
Kandidaatstelling De kandidaturen, met cv, dienen uiterlijk binnen 30 dagen na bekendmaking van dit bericht te worden ingediend bij een aangetekende zending tegen ontvangstbewijs gericht aan de Voorzitster van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel.
De kandidaturen dienen te vermelden voor welk mandaat (effectief en/of plaatsvervangend lid) zij hun kandidatuur indienen en voor welke categorie (de gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld, sociale partners).
De kandidaten die hun kennis van het Duits wensen aan te tonen, dienen hiervan het bewijs te leveren of dienen aan te geven dat zij de taaltest Duits wensen af te leggen.
Bijkomende inlichtingen kunnen worden bekomen bij het Secretariaat-Generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, tel.: 02/549 84 21, e-mail: secretariaat.generaal@dekamer.be.
De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van de Kamer.
Zie https://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/ Privacyverklaring_benoemingen_NL.pdf