Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van --
← Terug naar "Oproep tot kandidaten voor één derde van de mandaten van effectieve en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens Overeenkomstig artikel 11, (...) De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun competentie, hun ervaring, hun (...)"
Oproep tot kandidaten voor één derde van de mandaten van effectieve en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens Overeenkomstig artikel 11, (...) De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun competentie, hun ervaring, hun (...) Appel à candidats pour un tiers des mandats de membres effectifs et suppléants du conseil d'administration de l'Institut fédéral pour la protection et la promotion des droits humains Conformément à l'article 11, § 6, de la loi du 12 (...) Les membres du conseil d'administration sont désignés sur base de leur compétence, de leur expérien(...)
WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS Oproep tot kandidaten voor één derde van de mandaten van effectieve en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) Overeenkomstig artikel 11, § 6, van de wet van 12 mei 2019 tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens, dient de Kamer van volksvertegenwoordigers over te gaan tot de hernieuwing van de mandaten van vier effectieve en vier plaatsvervangende leden (telkens CHAMBRES LEGISLATIVES, CHAMBRE DES REPRESENTANTS Appel à candidats pour un tiers des mandats de membres effectifs et suppléants du conseil d'administration de l'Institut fédéral pour la protection et la promotion des droits humains (IFDH) Conformément à l'article 11, § 6, de la loi du 12 mai 2019 instituant un Institut fédéral pour la protection et la promotion des droits humains, la Chambre des représentants doit procéder au renouvellement des mandats de quatre membres effectifs et quatre membres suppléants
2 Nederlandstalige en 2 Franstalige leden) van de raad van bestuur van het FIRM. (respectivement 2 francophones et 2 néerlandophones) du conseil
De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun d'administration de l'IFDH.
competentie, hun ervaring, hun onafhankelijkheid en hun moreel gezag. Les membres du conseil d'administration sont désignés sur base de leur
Zij zijn inzonderheid afkomstig uit de academische wereld, de compétence, de leur expérience, de leur indépendance et de leur
autorité morale. Ils sont particulièrement issus du monde académique,
gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld en de sociale du monde judiciaire, de la société civile et des partenaires sociaux.
partners. Deze categorieën dienen vertegenwoordigd te zijn met een Ces catégories doivent être représentées avec un maximum de quatre
maximum van vier leden voor elk van hen. membres pour chacune d'elles.
Aangezien 4 leden van de raad van bestuur deel uitmaken van de categorie `academische wereld' dienen de nieuwe leden afkomstig te zijn uit een van de andere categorieën: `gerechtelijke wereld', `maatschappelijk middenveld' of `sociale partners'. Aangezien de mandaten van de drie huidige vertegenwoordigers van de `gerechtelijke wereld' openvallen, dient de Kamer minstens één lid uit deze categorie aan te wijzen. Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur is samengesteld uit twaalf leden, van wie er maximaal twee derde hetzelfde geslacht hebben en van wie er zes tot de Nederlandse taalrol en zes tot de Franse taalrol behoren. Gelet op het geslacht van de leden van wie het mandaat openvalt, dient de Kamer minstens één vrouwelijk lid te benoemen. De taal waarin de kandidatuur is ingediend, bepaalt de taalrol. Ten minste één lid moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits. Momenteel wordt dit bewijs reeds geleverd door een lid van de raad van bestuur. Het kennisniveau van het Duits werd door de plenaire vergadering van Vu que 4 membres du conseil d'administration font partie de la catégorie 'monde académique' les nouveaux membres doivent provenir d'une des autres catégories: 'monde judiciaire', 'société civile' ou 'partenaires sociaux'. Vu que les mandats des trois représentants actuels du 'monde judiciaire' deviennent vacants, la Chambre doit désigner au minimum un membre de cette catégorie. Composition du conseil d'administration Le conseil d'administration est composé de douze membres dont au maximum deux tiers sont du même sexe, et dont six appartiennent au rôle linguistique néerlandophone et six au rôle linguistique francophone. Vu le genre des membres dont le mandat devient vacant, la Chambre doit nommer au moins un membre de sexe féminin. La langue dans laquelle la candidature est introduite détermine le rôle linguistique. Au moins un membre doit amener la preuve de la connaissance de l'allemand. Actuellement cette preuve est déjà amenée par un membre du conseil d'administration. Le niveau de connaissance de l'allemand a été établi par la séance
23 december 2021 vastgesteld op C1 voor het lezen en B2 voor het spreken. Behoudens de voorlegging van een taalattest of document dat het gevraagde kennisniveau aantoont, kunnen de kandidaten die hun kennis van het Duits wensen aan te tonen, een taaltest afleggen bij Selor (zie verder). Elk effectief lid heeft een plaatsvervanger die hem vervangt bij afwezigheid. De plaatsvervangende leden dienen aan dezelfde voorwaarden te voldoen. Wanneer een effectief lid om welke reden ook zijn mandaat niet kan voleindigen, wordt het lid dat hem vervangt benoemd tot effectief lid voor de resterende duur van het mandaat en wordt een nieuw plaatsvervangend lid benoemd voor de zelfde periode. De raad van bestuur wordt voorgezeten door een voorzitter en een vicevoorzitter die tot een verschillende taalrol behoren en die van het andere geslacht zijn, aangewezen door de Raad van bestuur voor een periode van twee jaar, een eerste jaar als vicevoorzitter en een tweede jaar als voorzitter. plénière du 23 décembre 2021 à C1 pour la lecture et B2 pour l'expression. A moins de présenter un certificat linguistique ou un document attestant du niveau de connaissance requis, les candidats qui souhaitent démontrer leur connaissance de l'allemand, peuvent présenter un test linguistique au Selor (cf. infra). Chaque membre effectif a un suppléant qui le remplace en cas d'absence. Les membres suppléants doivent satisfaire aux mêmes conditions. Lorsqu'un membre effectif ne peut, pour une raison quelconque, achever son mandat, le membre qui le remplace est nommé membre effectif pour la durée du mandat qui reste à courir et un nouveau membre suppléant est nommé pour la même période. Le conseil d'administration est présidé par un président et un vice-président appartenant à un rôle linguistique différent et de sexe opposé, désignés par le conseil d'administration pour une période de deux ans, une première année en qualité de vice-président suivie d'une année en qualité de président.
Het bedrag van de zitpenningen en van de verplaatsingskosten toegekend Le montant des jetons de présence et des frais de déplacement
aan de covoorzitters en aan de werkende en plaatsvervangende leden van attribués aux co-présidents et aux membres effectifs et suppléants du
de raad van bestuur wordt bepaald door de raad van bestuur, binnen de conseil d'administration est fixé par le conseil d'administration dans
grenzen van de beschikbare door de Kamer van volksvertegenwoordigers les limites des crédits disponibles, fixés par la Chambre des
vastgestelde kredieten. représentants.
Opdrachten en bevoegdheden Missions et compétences
De opdrachten van het Mensenrechteninstituut worden beschreven in Les missions de l'Institut des droits humains sont décrites à
artikel 5 van de wet. l'article 5 de la loi.
De raad van bestuur is belast met de volgende taken: Le conseil d'administration est chargé des tâches suivantes:
-het algemeen beleid van het Instituut bepalen; - déterminer la politique générale de l'Institut;
- de schriftelijke mededelingen bedoeld in artikel 5 goedkeuren; - adopter les communications écrites visées à l'article 5;
- een ontwerp van begroting goedkeuren, op voorstel van de directeur - adopter un projet de budget, sur proposition du directeur ou de la
of van de directrice, binnen het kader van de beschikbare kredieten; directrice, dans le cadre des crédits disponibles;
- een jaarlijks operationeel plan goedkeuren, op voorstel van de - adopter un plan opérationnel annuel, sur proposition du directeur ou
directeur of van de directrice; de la directrice;
- het personeelsplan, het organigram en de functieomschrijvingen - fixer le plan du personnel, l'organigramme et les profils de
vastleggen; fonction;
- beslissen over de vastleggingen en de vastleggingsprocedure, in het kader van de beschikbare kredieten; - beslissen om de gevallen bedoeld in artikel 6, § 4, van de wet al dan niet aanhangig te maken bij de Raad van State of het Grondwettelijk Hof; - studies laten uitvoeren in samenhang met de opdrachten van het Instituut. Duur van het mandaat De leden worden aangewezen voor een duur van zes jaar. Hun mandaat kan eenmaal worden verlengd. Om de twee jaar wordt een derde van de Raad van bestuur vernieuwd. Onverenigbaarheden Het mandaat van effectief lid of van plaatsvervangend lid is onverenigbaar met: - de hoedanigheid van lid van het Europees Parlement, van een van de federale Kamers, of van een gemeenschaps- of gewestparlement; - décider des engagements et de la procédure d'engagement, dans le cadre des crédits disponibles; - décider ou non de saisir le Conseil d'Etat ou la Cour constitutionnelle dans les cas visés à l'article 6, § 4 de la loi; - faire réaliser des études en lien avec les missions de l'Institut. Durée du mandat Les membres sont désignés pour une durée de six ans. Leur mandat peut être renouvelé une fois. Un tiers du conseil d'administration est renouvelé tous les deux aux. Incompatibilités Le mandat de membre effectif et de membre suppléant est incompatible avec: - la qualité de membre du Parlement européen, de l'une des Chambres fédérales ou d'un Parlement de Communauté ou de Région;
- de hoedanigheid van lid van de federale regering, van lid van een - la qualité de membre du gouvernement fédéral, de membre d'un
gemeenschaps- of gewestregering of van een provinciaal of gemeentelijk gouvernement de Communauté ou de Région ou d'un collège provincial ou
college; communal;
- de hoedanigheid van ambtenaar in functie bij een administratie; - la qualité de fonctionnaire auprès d'une administration;
- de hoedanigheid van directeur of directrice van het Instituut of van een sectorale instantie voor de bevordering en de bescherming van de rechten van de mens; - de hoedanigheid van lid van een ministerieel kabinet of van een beleidscel. Kandidaatstelling De kandidaturen, met cv, dienen uiterlijk binnen 30 dagen na bekendmaking van dit bericht te worden ingediend bij een aangetekende zending tegen ontvangstbewijs gericht aan de Voorzitster van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel. De kandidaturen dienen te vermelden voor welk mandaat (effectief en/of plaatsvervangend lid) zij hun kandidatuur indienen en voor welke categorie (de gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld, sociale partners). De kandidaten die hun kennis van het Duits wensen aan te tonen, dienen hiervan het bewijs te leveren of dienen aan te geven dat zij de taaltest Duits wensen af te leggen. Bijkomende inlichtingen kunnen worden bekomen bij het Secretariaat-Generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, tel.: 02/549 84 21, e-mail: secretariaat.generaal@dekamer.be. De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van de Kamer. Zie https://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/ - la qualité de directeur ou de directrice de l'Institut ou d'une instance du secteur de la promotion et de la protection des droits humains; - la qualité de membre d'un cabinet ministériel ou d'une cellule stratégique. Candidature Les candidatures, accompagnées d'un curriculum vitae, doivent être introduites au plus tard 30 jours après la publication de cet avis par courrier recommandé avec accusé de réception à la Présidente de la Chambre des représentants, Palais de la Nation, 1008 Bruxelles. Les candidats doivent mentionner le mandat (membre effectif et/ou suppléant) et la catégorie (monde judiciaire, société civile, partenaires sociaux) pour lesquels ils introduisent leur candidature. Les candidats qui souhaitent amener la preuve de leur connaissance de l'allemand doivent en fournir la justification ou indiquer qu'ils souhaitent présenter l'épreuve d'allemand. De plus amples informations peuvent être obtenues auprès du Secrétariat général de la Chambre des représentants, tél.: 02/549.84.21, courriel: secretariat.general@lachambre.be. Les données à caractère personnel des candidats sont traitées conformément à la déclaration de confidentialité figurant sur le site internet de la Chambre. Voir https://www.lachambre.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/
Privacyverklaring_benoemingen_NL.pdf Privacyverklaring_benoemingen_FR.pdf
^