Etaamb.openjustice.be
Wet van 31 januari 2024
gepubliceerd op 16 februari 2024

Wet houdende oprichting van het digitaal consumentenplatform "Consumerconnect"

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024001444
pub.
16/02/2024
prom.
31/01/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

31 JANUARI 2024. - Wet houdende oprichting van het digitaal consumentenplatform "Consumerconnect" (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2.In deze wet wordt verstaan onder: 1° consument: de persoon bedoeld in artikel I.1, 2°, van het Wetboek van economisch recht; 2° FOD Economie: de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; 3° consumentengeschil: het geschil bedoeld in artikel I.19, 2°, van het Wetboek van economisch recht; 4° buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen: de tussenkomst bedoeld in artikel I.19, 3°, van het Wetboek van economisch recht; 5° gekwalificeerde entiteit: de entiteit bedoeld in artikel I.19, 4°, van het Wetboek van economisch recht; 6° melding: een mededeling waarbij de consument, al dan niet middels een tussenpersoon, aangeeft over enigerlei informatie te beschikken die verband houdt met een mogelijke inbreuk op een wettelijke, reglementaire of bestuursrechtelijke bepaling vallende onder de bevoegdheid van de inspectiediensten van de FOD Economie of van een andere inspectiedienst bedoeld in artikel 8, 2° ;7° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. HOOFDSTUK 2 - Oprichting, doelstellingen en functionaliteiten

Art. 3.§ 1. Er wordt binnen de FOD Economie een centraal digitaal consumentenplatform opgericht, genaamd Consumerconnect. § 2. Consumerconnect is een centraal aanspreekpunt waar de consument terecht kan voor het bekomen van informatie en het stellen van vragen in verband met consumentenbescherming, voor het indienen van meldingen bij de inspectiediensten van de FOD Economie of bij een andere inspectiedienst bedoeld in artikel 8, 2°, en voor het indienen van aanvragen bij een gekwalificeerde entiteit.

Art. 4.Consumerconnect: 1° stelt informatie rond consumentenbescherming rechtstreeks ter beschikking of begeleidt de consument in diens zoektocht hiernaar;2° biedt consumenten de mogelijkheid vragen te stellen rond consumentenbescherming;3° biedt consumenten de mogelijkheid een melding in te dienen bij de inspectiediensten van de FOD Economie of bij een andere inspectiedienst bedoeld in artikel 8, 2° ;4° biedt, in voorkomend geval, consumenten de mogelijkheid een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in te dienen bij een gekwalificeerde entiteit;5° biedt consumenten de mogelijkheid via een individueel gebruikersportaal de status van hun vraag en, in voorkomend geval, van hun aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil te consulteren;6° biedt consumenten de mogelijkheid via een individueel gebruikersportaal het antwoord op hun vraag te consulteren wanneer de vraag schriftelijk beantwoord werd door een interne dienst van de FOD Economie.

Art. 5.De gekwalificeerde entiteiten hebben de keuzevrijheid om zich al of niet aan te sluiten bij Consumerconnect. Zij beschikken over de volgende opties: 1° geen integratie: er wordt in een lijst van contactgegevens van gekwalificeerde entiteiten voorzien op Consumerconnect voor de gekwalificeerde entiteiten die zich hiertoe wensen te beperken.Daar kan de consument het e-mailadres, het onlineformulier of het telefoonnummer vinden dat hij dan gebruikt om in contact te treden met de betrokken entiteit; 2° een tussenoplossing, genaamd "fire and forget": Consumerconnect voorziet, voor de gekwalificeerde entiteiten die dat wensen, in een uniek, per entiteit geïndividualiseerd formulier, dat rechtstreeks naar hun databank verstuurd kan worden vanuit het platform;3° een meer verregaande integratie: Consumerconnect komt met een aangepaste oplossing naargelang de specifieke vragen of voorstellen van de gekwalificeerde entiteit om verder te gaan dan de optie bedoeld in de bepaling onder 2°. HOOFDSTUK 3 - Verwerking van persoonsgegevens

Art. 6.Met het oog op de realisatie van de functionaliteiten van Consumerconnect, bedoeld in artikel 4, verwerkt de FOD Economie persoonsgegevens in de zin van de algemene verordening gegevensbescherming.

De FOD Economie treedt op als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de algemene verordening gegevensbescherming voor wat betreft de verwerkingen van persoonsgegevens die worden verricht in het kader van de verlening van de in artikel 4 bedoelde diensten.

De FOD Economie staat in voor het overdragen of het ter beschikking stellen van de door de consument via Consumerconnect bezorgde persoonsgegevens en documenten aan de in artikel 8 bedoelde derden.

De in artikel 8 bedoelde derden treden op als verwerkingsverantwoordelijken voor wat betreft de verwerkingen van persoonsgegevens die zij verrichten of die onder hun verantwoordelijkheid worden verricht in het kader van het beheer van de vragen, meldingen en aanvragen tot buitengerechtelijke regelingen van een consumentengeschil bedoeld in artikel 4, 2° tot 4°.

Art. 7.Met het oog op de verlening van de in artikel 4 bedoelde diensten verzamelt de FOD Economie bij de consument of bij de tussenpersoon die optreedt als vertegenwoordiger van de consument de volgende persoonsgegevens, en verwerkt deze met het oog op de verwezenlijking van de volgende doeleinden: 1° om de vragen van de consument, bedoeld in artikel 4, 2°, te beantwoorden, verzamelt de FOD Economie: a) een e-mailadres, een postadres of een telefoonnummer, naar keuze van de consument of zijn vertegenwoordiger, zodat de agenten van de FOD Economie hem om eventuele aanvullende informatie kunnen vragen en een antwoord kunnen geven op zijn vraag, alsook;b) de informatie die is verstrekt door de consument of zijn vertegenwoordiger om zijn vraag te onderbouwen;2° om een gevolg te geven aan de meldingen van de consument of zijn vertegenwoordiger, met inbegrip van het opvragen van aanvullende informatie bij de consument of zijn vertegenwoordiger om hem op de hoogte te kunnen houden van de inachtneming van zijn melding, verzamelt de FOD Economie via een formulier dat ter beschikking wordt gesteld op Consumerconnect, tenzij de consument en/of zijn vertegenwoordiger zijn/hun identiteit niet bekend wenst/wensen te maken, waartoe de mogelijkheid wordt geboden op het platform: a) de naam, de voornaam, de leeftijdsgroep, de postcode en het gender van de consument;b) een e-mailadres of een telefoonnummer, naar keuze van de consument of zijn vertegenwoordiger;c) het rijksregisternummer in het geval de inspectiediensten van de FOD Economie moeten nagaan of de consument is geregistreerd in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren;d) de informatie die door of voor de consument wordt verstrekt ter ondersteuning van zijn melding, en die persoonsgegevens over de consument, zijn vertegenwoordiger of derden kan bevatten;3° om de consument of zijn vertegenwoordiger in staat te stellen een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in te dienen via Consumerconnect, verzamelt de FOD Economie, via een formulier dat ter beschikking wordt gesteld op Consumerconnect: a) de naam, de voornaam, de leeftijdsgroep en het gender van de consument;b) een e-mailadres of een postadres, naar keuze van de consument of zijn vertegenwoordiger;c) de persoonsgegevens waarvan de verwerking door de gekwalificeerde entiteiten is vereist voor de uitvoering van hun wettelijke opdrachten, krachtens de wetten tot oprichting of erkenning van die gekwalificeerde entiteiten;d) de informatie die door of voor de consument wordt verstrekt ter ondersteuning van zijn aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil, en die persoonsgegevens over de consument, zijn vertegenwoordiger of derden kan bevatten;4° om de consument of zijn vertegenwoordiger in staat te stellen toegang te krijgen tot zijn individueel gebruikersportaal om de stand van de behandeling van zijn vragen of aanvragen tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil te raadplegen, stelt de FOD Economie de volgende gegevens met betrekking tot de stand van deze vragen of aanvragen waarover hij beschikt of die hem worden meegedeeld door de gekwalificeerde entiteiten die belast zijn met de behandeling van deze aanvragen, ter beschikking van de consument of zijn vertegenwoordiger: a) de datum van het indienen van de vragen of aanvragen;en b) de stand van de behandeling ervan. In het kader van de verlening van de diensten bedoeld in artikel 4, 2°, 4°, 5° en 6°, identificeert de consument zich, teneinde de vertrouwelijkheid van de gegevens te garanderen, bij het indienen van deze vragen en aanvragen tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil aan de hand van een elektronisch identificatiemiddel dat hetzij is uitgegeven op grond van een stelsel voor elektronische identificatie dat door België is goedgekeurd, hetzij is uitgegeven in een andere lidstaat en ten behoeve van de grensoverschrijdende authenticatie is erkend overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG, voor zover dit identificatiemiddel een gelijkwaardig betrouwbaarheidsniveau heeft.

Art. 8.De FOD Economie geeft, via een passend beveiligde verbinding, de volgende persoonsgegevens door aan de volgende derden, of stelt hun die ter beschikking via het verlenen van toegang tot Consumerconnect: 1° de persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 2°, worden door de FOD Economie doorgegeven: a) aan het Europees Centrum voor de Consument (ECC) indien de vraag betrekking heeft op een dienst die wordt aangeboden door een organisatie die gevestigd is in een andere lidstaat van de Europese Unie, in Noorwegen of in IJsland;b) aan het UK International Consumer Centre (UKICC) indien de vraag betrekking heeft op een dienst die wordt aangeboden door een organisatie die gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk;2° de eventuele persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 3°, worden door de FOD Economie doorgegeven aan de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, aan de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, aan het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, aan het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, aan de Federale Overheidsdienst Financiën, aan de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, aan de Belgische Mededingingsautoriteit, aan de Nationale Bank van België, aan de Federale Gerechtelijke Politie of aan een andere bevoegde inspectiedienst, indien de melding betrekking heeft op feiten die binnen hun inspectiebevoegdheid vallen en indien deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die wettelijke inspectieopdrachten of hun wettelijke verplichtingen;3° de persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 4°, worden: a) doorgegeven door de FOD Economie aan een gekwalificeerde entiteit die bevoegd is om de aanvraag te behandelen indien deze entiteit haar eigen systeem voor geschillenbeheer gebruikt als instrument voor het beheer van het geschil;b) ter beschikking gesteld door de FOD Economie aan een gekwalificeerde entiteit die bevoegd is om de aanvraag te behandelen indien deze entiteit Consumerconnect gebruikt als beheersysteem;c) doorgegeven door de FOD Economie aan het Europees Centrum voor de Consument (ECC) indien bij het geschil een organisatie die gevestigd is in een andere lidstaat van de Europese Unie, in Noorwegen of in IJsland, betrokken is;d) doorgegeven door de FOD Economie aan het UK International Consumer Centre (UKICC) indien bij het geschil een organisatie die gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk betrokken is.

Art. 9.De persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de diensten bedoeld in artikel 4 en die betrekking hebben op de consumenten, hun eventuele vertegenwoordigers en de derden die worden beoogd door de door consumenten ingediende vragen, meldingen of aanvragen tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil, worden door de FOD Economie bewaard in een vorm die de identificatie van deze personen mogelijk maakt gedurende de volgende periode: 1° de persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 2°, worden bewaard gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum waarop het antwoord op de gestelde vraag werd gegeven;2° de eventuele persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 3°, worden bewaard gedurende een periode van één jaar vanaf de datum van de doorgifte van deze gegevens aan de in artikel 8, 2°, bedoelde instanties;3° de persoonsgegevens die zijn verzameld of gegenereerd in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 4°, worden bewaard gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum van de doorgifte van deze gegevens aan een gekwalificeerde entiteit die bevoegd is om de aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil te behandelen, indien deze entiteit haar eigen systeem voor geschillenbeheer gebruikt als instrument voor het beheer van het geschil.Wanneer een gekwalificeerde entiteit Consumerconnect gebruikt als instrument voor het beheer van het geschil, begint de maximale bewaartermijn van drie jaar te lopen vanaf de datum waarop het dossier door deze entiteit is afgesloten; 4° indien een vraag vervolgens aanleiding geeft tot een melding, worden de gegevens die zijn verzameld in het kader van de formulering van de initiële vraag, bewaard gedurende de bewaartermijn die is bepaald voor het bewaren van gegevens die zijn verzameld in het kader van meldingen;5° indien een melding wordt gevolgd door een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil, worden de gegevens die zijn verzameld in het kader van de indiening van de initiële melding, bewaard gedurende de bewaartermijn die is bepaald voor het bewaren van gegevens die zijn verzameld in het kader van buitengerechtelijke regelingen van geschillen;6° de persoonsgegevens die ter beschikking zijn gesteld van de consument in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 5°, worden ter beschikking gesteld en bewaard gedurende een termijn van een jaar vanaf de datum waarop het antwoord op de gestelde vraag werd gegeven of vanaf de datum waarop het dossier wordt afgesloten door een gekwalificeerde entiteit die bevoegd is om een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil te behandelen;7° de persoonsgegevens die ter beschikking zijn gesteld van de consument in het kader van de verlening van de dienst bedoeld in artikel 4, 6°, worden ter beschikking gesteld en bewaard gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum waarop het antwoord op de gestelde vraag werd gegeven;8° de FOD Economie bewaart de voormelde gegevens voor onbepaalde duur voor onderzoeks- en statistische doeleinden, na de gegevens te hebben geanonimiseerd, zodanig dat de identificatie van de betrokkenen onmogelijk wordt. HOOFDSTUK 4 - Inwerkingtreding

Art. 10.Deze wet treedt in werking op 1 februari 2024.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 31 januari 2024.

FILIP Van Koningswege : De minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE De minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT De staatssecretaris voor consumentenbescherming, A. BERTRAND Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers : (www.dekamer.be) Stukken : 55-3690 (2023/2024) Integraal Verslag : 25 januari 2024

^