Etaamb.openjustice.be
Wet van 21 december 2013
gepubliceerd op 20 februari 2014

Wet tot versterking van de transparantie, de onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van de beslissingen en adviezen op het vlak van de gezondheid, de ziekteverzekering, de veiligheid van de voedselketen en het leefmilieu

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2014024057
pub.
20/02/2014
prom.
21/12/2013
ELI
eli/wet/2013/12/21/2014024057/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)Kamer (parl. doc.)Senaat (fiche)
Document Qrcode

21 DECEMBER 2013. - Wet tot versterking van de transparantie, de onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van de beslissingen en adviezen op het vlak van de gezondheid, de ziekteverzekering, de veiligheid van de voedselketen en het leefmilieu


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtingen hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder : 1. direct belang : directe band van een persoon als bedoeld in artikel 3 met een onderneming, instelling of organisatie waarvan de activiteiten, technieken, producten, processen, diensten of strategieën binnen het kader vallen van de bevoegdheden van de in artikel 3 bedoelde instanties, zoals beloning, bezit van aandelen en/of obligaties, een vergoeding in natura, een deskundigen- en consultancyverslag, de organisatie van en/of deelname aan congressen, de participatie aan en/of de financiering van wetenschappelijk onderzoek, octrooien;2. indirect belang : indirecte band van een persoon als bedoeld in artikel 4 met een onderneming, instelling of organisatie waarvan de activiteiten, technieken, producten, processen, diensten of strategieën binnen het kader vallen van de bevoegdheden van de in artikel 3 bedoelde instanties, zoals een voordeel dat hij niet persoonlijk ontvangt, maar dat gaat naar een instantie, een vennootschap waarvoor die persoon werkt, naar zijn echtgenoot, degene met wie hij wettelijk of feitelijk samenwoont, een bloedverwant in de eerste graad in de nederdalende of de opgaande lijn;3. belangenconflict : de situatie waarin de belangen van een persoon, zoals bedoeld in artikel 4, de conclusies van de in artikel 3 bedoelde instanties zouden kunnen beïnvloeden om daaruit een direct of indirect belang te ontlenen;ook banden met personen, ondernemingen, instellingen of groepen die in concurrentie kunnen komen met die welke in een bepaald advies worden genoemd kunnen een belangenconflict zijn; 4. algemene belangenverklaring : een verklaring op erewoord waarmee de persoon op wie deze wet van toepassing is de in artikel 3 bedoelde instantie inlicht over alle belangen die verband houden met de activiteiten van dat orgaan, die ten minste in de afgelopen drie jaar werden vastgesteld;de Koning bepaalt het model van de algemene belangenverklaring, evenals de nadere regels voor de indiening, bijwerking, bewaring en openbaarmaking, na advies van de in artikel 3 bedoelde instanties en van de in de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens bedoelde Commissie tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Art. 3.Bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad maakt de Koning de lijst op van de instanties die bevoegd zijn op het vlak van de volksgezondheid, de ziekteverzekering, de veiligheid van de voedselketen en het leefmilieu waarop deze wet van toepassing is, en hij werkt ze bij.

Art. 4.Eenieder die betrokken is bij het uitbrengen van adviezen, voorstellen, aanbevelingen of besluiten die uitgaan van een in artikel 3 bedoelde instantie, ongeacht of hij er lid van is, dan wel als expert werd benoemd of uitgenodigd of als wetenschappelijk verslaggever aangesteld, stelt bij zijn ambtsaanvaarding een algemene belangenverklaring op.

De in het eerste lid bedoelde persoon mag pas nadat de verklaring is onderschreven en/of bijgewerkt, deelnemen aan de werkzaamheden, beraadslagingen en stemmingen van de instantie waarin hij zitting heeft. Het in artikel 5, eerste lid, bedoelde Comité doet, op grond van de in die algemene belangenverklaring vervatte inlichtingen, uitspraak over de deelname van de betrokken persoon aan de werkzaamheden, beraadslagingen en stemmingen.

De in artikel 3 bedoelde instanties lichten de bij deze wet bedoelde personen in over de verplichtingen die krachtens dit artikel op hen rusten en over de te volgen procedure om zich daaraan te conformeren en herinneren hen op geregelde tijdstippen aan hun verplichtingen ter zake.

In afwijking van de eerste tot derde lid kan de bij deze wet bedoelde persoon zijn algemene belangenverklaring invullen na zijn ambtsaanvaarding of bij de aanvang van zijn consultancy-opdracht indien de instantie, in buitengewone en niet te voorziene omstandigheden, dringend een beroep op hem moet doen. In dat geval kleedt de instantie de urgentie met redenen om voor de ambtsaanvaarding of de aanvang van de consultancy-opdracht van die persoon.

Art. 5.Alle in deze wet bedoelde instanties stellen hun eigen systeem op voor het beheer van belangenconflicten. Een voor elke instantie specifiek Comité, is ermee belast, aan de hand van de algemene belangenverklaringen, de potentiële belangenconflicten te beoordelen waarbij de in deze wet bedoelde personen betrokken zijn, ten einde uitspraak te doen over de deelname van die personen aan de werkzaamheden, beraadslagingen en stemmingen. De beslissingen dienaangaande worden met redenen omkleed. De Koning bepaalt de nadere toepassingsregels van dit lid, met inbegrip van de regels betreffende de samenstelling en de werkwijze van voornoemd Comité.

Ten einde transparantie te waarborgen maken de instanties hun huishoudelijk reglement, hun gedragscode, hun systeem voor het beheer van belangenconflicten en de samenstelling van het in het eerste lid bedoelde Comité publiek toegankelijk.

Zodra de adviezen, voorstellen, aanbevelingen of besluiten van de in artikel 3 bedoelde instanties zijn uitgebracht, wordt de agenda van de werkvergaderingen die daartoe hebben geleid, samen met de besluiten en de namen van degenen die daartoe hebben bijgedragen, openbaar gemaakt, met uitzondering van vertrouwelijke informatie van commerciële, industriële of wetenschappelijke aard, dan wel informatie waarop het medisch beroepsgeheim rust.

Art. 6.§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 100 euro tot 1.000 euro, of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die verzuimt de in artikel 4, vierde lid, bedoelde algemene belangenverklaring op te maken of bij te werken.

Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van 200 euro tot 15.000 euro, of met een van die straffen alleen wordt gestraft : 1. eenieder die onjuiste informatie verstrekt die afbreuk doet aan de oprechtheid van zijn verklaring;2. eenieder die ongunstige informatie verdoezelt of misleidende informatie verspreidt tijdens de in artikel 4, tweede lid, bedoelde werkzaamheden en beraadslagingen. Eenieder die een andere bepaling van deze wet overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van 50 euro tot 100 euro. § 2. Indien een persoon die aan de werkzaamheden, beraadslagingen of stemmingen heeft deelgenomen bij een belangenconflict betrokken is, doet het in artikel 5, eerste lid, bedoelde Comité, in het licht van de omvang van dat belangenconflict, uitspraak over de geldigheid van het advies, het voorstel, de aanbeveling of de beslissing van die instantie.

De Koning bepaalt de regels voor de toepassing van deze paragraaf.

Art. 7.Deze wet treedt in werking op de eerste dag van de 24e maand na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

De Koning kan een datum van inwerkingtreding bepalen voorafgaand aan de in het eerste lid vermelde datum.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met `s Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 21 december 2013.

FILIP Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Met `s Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, Mevr. A. TURTELBOOM _______ Nota Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) : Stukken : 53-2041 Integraal verslag : 12 en 13 juni 2013 Senaat (www.senate.be) : Stukken : 5-2315

^