gepubliceerd op 19 februari 2025
Huishoudelijk reglement van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen
19 SEPTEMBER 2024. - Huishoudelijk reglement van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen
TITEL 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Dit huishoudelijk reglement regelt de interne werking, respecteert de vigerende wetgeving en zal aangepast worden indien dit nodig is bij aanpassing van de wetgeving.
De officieuze afkorting is "Hoge Raad Artsen", maar in elk document wordt minstens één keer verwezen naar de officiële benaming "Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen".
De Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen is hierna "de Raad" genoemd.
Art. 2.Het gebruik van de mannelijke vorm om personen aan te duiden moet worden opgevat in de algemene betekenis, ongeacht het geslacht van de betrokken personen.
De administratie en de deelnemers zetten zich in om de persoonlijke gegevens die hen worden toevertrouwd te beschermen in overeenstemming met de AVG (Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Art. 3.Alle interne uitwisselingen en het versturen van documenten gebeuren langs elektronische weg. De documenten zijn beschikbaar op SharePoint en worden niet verstuurd, behalve in dringende gevallen.
Art. 4.Uitnodigingen en verslagen en definitieve verslagen - als die er zijn - van de werkgroepen, evenals definitieve adviezen en andere officiële publicaties, worden in het Nederlands en het Frans verstuurd. Andere communicatie wordt opgesteld: -in de taal van de auteur of, - voor antwoorden op externe vragen, in de taal van de aanvrager.
Art. 5.Simultaanvertaling is enkel voorzien tijdens plenaire vergaderingen van de Raad.
Art. 6.De correspondentie van de Raad wordt elektronisch ondertekend door de voorzitter, de ondervoorzitter en/of de secretaris.
Art. 7.De leden dienen het secretariaat van de Raad op de hoogte te brengen van wijzigingen in hun contactgegevens.
Art. 8.De Raad is gevestigd bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL).
Art. 9.In het geval van vergaderingen met fysieke aanwezigheid worden de vergaderingen gehouden in de gebouwen van de FOD VVVL in Brussel.
Vergaderingen op afstand hebben echter de voorkeur. In het kader van de besparingsmaatregelen wordt gevraagd om geen vergaderingen met fysieke aanwezigheid meer te houden na 18.00 uur en tussen 12.00 en 14.00 uur. Het type vergadering wordt bepaald door de administratie, op basis van de aanvragen en logistieke overwegingen. Werkgroepen die zonder de administratie vergaderen, kunnen een andere vergaderlocatie kiezen, op voorwaarde dat alle deelnemers zich daarin kunnen vinden.
In dat geval biedt de administratie geen logistieke ondersteuning.
Art. 10.In het geval van een vergadering op afstand, moeten deelnemers zich identificeren door hun naam te geven en hun camera's aan te zetten aan het begin van de vergadering. Deelnemers die geen lid zijn van de Raad moeten ook een identiteitsbewijs laten zien.
Deelnemers moeten ook de vertrouwelijkheid van de discussies garanderen.
Art. 11.Alleen de administratie mag opnames maken of delegeren aan de voorzitter van de betrokken zitting en alleen voor het opstellen van een verslag of een specifieke communicatie. Onder "opname" wordt verstaan elk element dat beelden, geluid of tekst bevat.
Deze bestanden worden niet langer bewaard dan nodig is voor het gebruik ervan. Als ze niet worden gepubliceerd, worden ze binnen maximaal drie maanden verwijderd: - na goedkeuring van het verslag, - of, desgevallend, na het einde van de wettelijke beroepstermijn of de uitspraak van het eindvonnis.
De administratie zal beelden van mensen alleen op een respectvolle manier gebruiken en zal geen opnames of foto's gebruiken op een manier die de vertrouwelijkheid van vergaderingen of de privacy, reputatie, waardigheid of integriteit van mensen in het gedrang kan brengen.
Art. 12.Voor plenaire vergaderingen worden aan het begin van elk kalenderjaar ten minste vier vergaderdata per jaar vastgesteld (behalve in geval van overmacht) en door de voorzitter van de Raad in overleg met het secretariaat aan de leden meegedeeld. Als de Raad wordt vernieuwd, kunnen de data opnieuw worden vastgesteld tijdens de eerste vergadering. Hetzelfde geldt voor de vergaderingen van het Bureau, die worden vastgesteld op basis van de data van de plenaire vergaderingen.
Als de agenda niet consistent is, kan de betrokken voorzitters een vergadering (plenaire vergadering, Bureau of ad-hoc werkgroep annuleren.).
Art. 13.Adviezen worden voornamelijk uitgebracht op basis van consensus. Indien een advies uitgebracht wordt op basis van een meerderheidsstandpunt, wordt het resultaat van de stemming in het advies opgenomen. De Raad kan beslissen op een beknopte wijze minderheidsstandpunten in het advies op te nemen. Er zijn geen volmachten mogelijk.
Art. 14.Tijdens de vergaderingen tekenen de aanwezige leden de aanwezigheidslijst of worden ze in de aanwezigheidslijst opgenomen in hun eigen naam en hebben ze elk één stem. Geen enkel lid mag een volmacht dragen. De plenaire vergaderingen van de Raad zijn niet openbaar. Alleen leden en genodigd mogen deelnemen. De adviezen worden 10 werkdagen nadat het advies naar de minister is verzonden, gepubliceerd op de website van de FOD VVVL, behoudens uitzondering.
Art. 15.De leden streven transparantie, onafhankelijkheid en geloofwaardigheid na van de adviezen en beslissingen van de Raad.
Indien een lid een direct of indirect belang heeft waardoor een belangenconflict kan ontstaan die mogelijks de beraadslaging en beslissingen van de Raad kan beïnvloeden, deelt het lid dit mee aan de andere leden vooraleer een advies geformuleerd wordt of een beslissing genomen wordt. Bij een belangenconflict neemt het lid geen deel aan de beraadslagingen, de beslissingname en eventuele stemming.
De leden engageren zich om de bepalingen en toekomstige uitvoeringsbesluiten van de Wet 21 december 2013 tot versterking van de transparantie, de onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van de beslissingen en adviezen op het vlak van de gezondheid, de ziekteverzekering, de veiligheid van de voedselketen en het leefmilieu te respecteren .
Voor besprekingen en beslissingen in individuele dossiers, wordt geheimhouding verwacht van de leden. Voor andere besprekingen wordt de gepaste mate van vertrouwelijkheid inzake de besprekingen verwacht.
Publieke mededelingen vanwege de Raad, gebeuren - behoudens afgesproken uitzonderingen - door de voorzitter of het Bureau in onderling overleg.
Art. 16.De betrokken voorzitters leiden de debatten. Hij waakt erover dat de Raad, het Bureau of de ad-hocwerkgroep die hij voorzit alleen de agendapunten bespreekt. zij zorgen ervoor dat de beperkte spreektijd die beschikbaar is tijdens elke vergadering billijk wordt verdeeld tussen alle leden.
Wanneer de Raad beraadslaagt, komt het algemeen belang altijd op de eerste plaats.
De betrokken voorzitters mogen op elk ogenblik de bespreking van een agendapunt bij gemotiveerde beslissing verdagen. In dat geval brengen zij het verdaagde punt vooraan op de agenda van de volgende vergadering.
Art. 17.De verslagen van de plenaire vergaderingen zijn beschikbaar op SharePoint voor alle leden van de Raad. Voor de vergaderingen van het Bureau hebben alleen de leden van het bureau er toegang toe.
De notulen van de plenaire vergadering vermelden de eventuele technische problemen en incidenten die de deelname langs elektronische weg hebben belet of verstoord.
Eventuele opmerkingen moeten binnen 15 kalenderdagen na verzending naar de secretaris worden gestuurd.
De verslagen worden goedgekeurd op de volgende vergadering of elektronisch in dringende gevallen.
Art. 18.Het secretariaat van de Raad coördineert de werking van de Raad en van het Bureau, bewaakt de procedures en zorgt voor de toepassing van de wetgeving en het huishoudelijk reglement.
Daarnaast is het belast met het administratief beheer en zorgt het voor de uitvoering van de opdrachten eigen aan het secretariaat: - nagaan of de nodige punten op de agenda van de plenaire vergaderingen en de vergaderingen van het Bureau staan; - uitnodigingen opstellen voor plenaire vergaderingen en vergaderingen van het Bureau; - verslagen opstellen van de plenaire vergaderingen en de vergaderingen van het Bureau; - de vertalingen opvolgen; - de briefwisseling opvolgen na de vergaderingen van het Bureau en van de Raad; - het logistieke beheer van de plenaire vergaderingen en de vergaderingen van het Bureau, d.w.z. het reserveren van een vergaderzaal of het organiseren van virtuele vergaderingen en, voor plenaire vergaderingen, het reserveren van tolken; - het klasseren en bewaren van de archieven van de Raad; - het beheer van SharePoint.
De secretaris van de Raad heeft eveneens de taak om de leden te informeren betreffende de werking van de Belgische Staat, de organisatie van de volksgezondheid en de reflecties die de Raad zou kunnen maken in overleg met andere instanties gerelateerd aan de gezondheidszorgberoepen.
Hij wordt daarin eventueel bijgestaan door andere ambtenaren.
TITEL 2. - De plenaire vergaderingen van de Raad
Art. 19.De voorzitter moet binnen dertig dagen na ontvangst van het verzoek een vergadering van de Raad bijeenroepen, hetzij op verzoek van de minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft (tenzij de minister een specifieke termijn bepaalt), hetzij op verzoek van het Bureau. De plenaire vergadering wordt eveneens bijeengeroepen wanneer minstens één vijfde van de leden het schriftelijk vraagt.
De adviezen die gevraagd worden door de minister tot wiens bevoegdheid Volksgezondheid behoort, worden bij voorrang behandeld. Als de Raad geen advies heeft uitgebracht binnen de door de minister gevraagde termijn, stuurt de Raad een brief aan de minister met de redenen daarvoor.
Elk door ten minste één twintigste van het aantal effectieve leden door effectieve leden of bij hun afwezigheid door hun plaatsvervanger ondertekend voorstel wordt automatisch op de agenda gebracht.
Art. 20.De uitnodigingen met de agenda moeten ten minste één week voor de vergaderdatum naar de leden worden gestuurd, behalve in dringende gevallen. Die wordt opgesteld door de voorzitter in overleg met het Bureau en de administratie. De leden van de Raad kunnen bij meerderheid van de aanwezige leden de agenda aanvaarden, ingeval deze niet binnen de voorziene tijd werd toegezonden.
Art. 21.Aan het begin van de vergadering kan de Raad bij meerderheid van de aanwezige leden beslissen om punten aan de agenda toe te voegen als de discussie een dringend karakter heeft.
Bij de bespreking van de agendapunten, melden de leden wanneer het volgens hen een punt betreft dat enkel betrekking heeft op de artsen-specialisten of dat enkel betrekking heeft op de huisartsen. De vergadering neemt hierover vervolgens een standpunt in ter bepaling van de te volgen procedure in uitvoering van art 5, § 6 van het K.B. van 21.04.1983.
Art. 22.De effectieve leden die niet kunnen deelnemen aan een vergadering, brengen de plaatsvervanger en het secretariaat zo vlug mogelijk en persoonlijk op de hoogte.
De plenaire vergadering kan evenwel akkoord gaan dat een externe expert of een plaatsvervanger een deel van de vergadering bijwoont.
Wanneer een plaatsvervanger door de Hoge Raad Artsen uitgenodigd wordt buiten het geval van afwezigheid van het effectief lid, heeft de plaatsvervanger geen stemrecht.
Art. 23.Presentiegelden en andere vergoedingen worden toegekend door de FOD VVVL: - aan de effectieve leden enkel als ze aanwezig zijn; - aan de plaatsvervangende leden enkel als ze aanwezig zijn in afwezigheid van het effectieve lid, of als ze verslaggever zijn van de werkzaamheden van een werkgroep die op de agenda staan.
Art. 24.De Raad kan een verslaggever van een werkgroep uitnodigen om zijn verslag voor te leggen.
TITEL 3. - Het Bureau
Art. 25.Het Bureau wordt voorgezeten en bijeengeroepen door de voorzitter van de Raad.
Het Bureau vergadert vóór elke vergadering van de Raad en telkens wanneer de voorzitter, de ondervoorzitter of twee leden van het Bureau dit nodig achten.
Het Bureau kan zich met raadgevende stem laten bijstaan door leden van de Raad, door deskundigen van buiten de Raad of door medewerkers van de FOD VVVL.
Art. 26.De uitnodigingen van het Bureau bevatten een agenda die is opgesteld door de voorzitter in overleg met de administratie. Het Bureau kan bij meerderheid van de aanwezige leden beslissen om dringend te bespreken punten toe te voegen. De adviesaanvragen van de minister tot wiens bevoegdheid de Volksgezondheid behoort, moeten verplicht op de agenda voorkomen.
Uitnodigingen worden ten minste een week voor de vergaderdatum naar de leden van het Bureau gestuurd, behalve in dringende gevallen.
Art. 27.De voorstellen van het Bureau zijn unaniem. Als er geen unanimiteit wordt bereikt, worden de verschillende voorstellen aan de Raad voorgelegd en gemotiveerd door de auteurs.
TITEL 4. - Ad-hoc werkgroepen
Art. 28.De Raad richt werkgroepen op overeenkomstig de bepalingen van art 5, § 5 van het KB van 21.04.1983 in het kader van zijn werking en rekening houdend met de te behandelen problematiek/materie.
De paritaire samenstelling (qua taalevenwicht, wat betreft vertegenwoordiging van huisartsen, artsen-specialisten, beroepsverenigingen en universiteiten) wordt hier zo veel als mogelijk en naargelang de te behandelen materies nagestreefd.
De Raad bepaalt de samenstelling, duur, specifieke opdracht en modaliteiten van de werkgroepen die hij opricht.
Art. 29.Werkgroepen kunnen bestaan uit zowel effectieve als plaatsvervangende leden van de Raad.
De werkgroepen kunnen een beroep doen op deskundigen van buiten de Raad wier aanwezigheid zij nuttig achten. Deze hebben enkel een raadgevende stem.
De voorzitter van de Raad, het secretariaat van de Raad kunnen deelnemen aan het werk van werkgroepen waarvan ze geen lid zijn.
Art. 30.Tijdens de eerste vergadering wijzen de leden van de werkgroep uit hun midden een voorzitter (eventueel een covoorzitter) en een verslaggever aan.
Art. 31.Werkgroepen worden door de Raad ontbonden zodra hun werk is voltooid.
Art. 32.De Raad kan gezamenlijke werkgroepen met andere Raden oprichten of eraan deelnemen. In dergelijke gevallen informeert het orgaan dat de werkgroep heeft opgericht de leden over de praktische modaliteiten voor hun deelname en wordt er een taakverdeling overeengekomen.
Art. 33.De werkgroepen beschikken enkel over de logistieke ondersteuning van de administratie, te weten: - het opstellen en versturen van de uitnodigen; - het reserveren van een vergaderzaal voor vergaderingen met fysieke aanwezigheid of het organiseren van virtuele vergaderingen; - de vertalingen opvolgen.
TITEL 5. - Vaste werkgroepen
Art. 34.Naast ad-hoc werkroepen richt de Hoge Raad Artsen volgende Vaste Werkgroepen op: - Werkgroep Specialisten: adviseert inzake individuele erkenningsdossiers van stagemeesters en -diensten overeenkomstig hun HHR en bereidt beleidsstandpunten van de plenaire vergadering voor. - Werkgroep Huisartsen: adviseert inzake individuele erkenningsdossiers van stagemeesters en -diensten overeenkomstig hun HHR en bereidt beleidsstandpunten van de plenaire vergadering voor. - Werkgroep art 145 - art 146 WUG (1): deze Werkgroep bereidt de adviezen voor inzake aanvragen voor een beperkte klinische vorming door artsen uit derde landen (art 146 WUG) en van aanvragen van artsen uit derde landen tot uitoefening (art 145 WUG).
De Werkgroep bereidt tevens ruimere ontwerp adviezen voor inzake deze materies.
Art. 35.De Werkgroep Specialisten en de Werkgroep Huisartsen zijn - elk wat hun dossiers betreft - bevoegd voor de afwerking van de procedure voorzien in art 37 van het KB van 21.04.1983 overeenkomstig de bepalingen van art 5, § 5 (deskundigen kunnen geraadpleegd worden maar nemen geen deel aan de adviesformulering).
Het advies van de plenaire vergadering is wel vereist in volgende gevallen: - voor de formulering van een negatief advies (voorafgaand aan de procedure art 38) - voor een procedure in het kader van art 40 van het KB van 21.04.1983 (behandeling notificatie van problemen) staat de plenaire vergadering ook in voor de procedure van art 37 afhandelt.
De positieve adviezen inzake erkenningsaanvragen kunnen afgewerkt worden door de Werkgroep Specialisten of de Werkgroep Huisartsen en worden elektronisch meegedeeld aan de leden van Hoge Raad Artsen op de volgende plenaire vergadering.
De voorstellen voor een negatief advies in het kader van art 37 van het KB van 21.04.1983, worden eerst voorgelegd aan de plenaire vergadering.
Bij erkenningsaanvragen waarbij een mate van retroactiviteit wordt gevraagd of wenselijk lijkt omwille van de continuïteit, wordt retroactiviteit toegekend ten hoogste tot de datum van aanvraag of tot begin van het lopend academiejaar kan toegekend worden. Een te vlot en te ruim toekennen van retroactiviteit zou immers het volgen van de voorziene procedures doorkruisen en ontmoedigen.
De Werkgroep Specialisten en de Werkgroep Huisartsen zijn bevoegd voor de toepassing van artikel 42 van het KB van 21.04.1983 waarbij een verantwoordelijke voor de opleiding en/of de stagedienst voorlopig worden erkend door de Hoge Raad Artsen. De Werkgroep motiveert de beslissing en de duur van de voorlopige erkenning die in principe en behoudens een nieuw gemotiveerd advies van de Hoge Raad Artsen maximaal 12 maand bedraagt op basis van de vastgestelde problematiek, het curriculum van de stagemeester en de context zoals de samenstelling van het stageteam. Deze gemotiveerde voorlopige erkenningen worden meegedeeld op de volgende plenaire vergadering.
TITEL 6. - Diverse bepalingen
Art. 36.Dit huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd tijdens de plenaire vergadering van 19/09/2024 en treedt in werking op dezelfde datum.
Goedgekeurd door de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen op 19/09/2024.
De voorzitter van de Hoge Raad van artsenspecialisten en van huisartsen, Prof. E. COGAN De ondervoorzitter van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen, Dr. P. WATERBLEY Voor goedkeuring, De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE _______ Nota (1) Wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, BS 18 juni 2015 (ed.1)