gepubliceerd op 03 november 2006
Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en Japan betreffende de sociale zekerheid, ondertekend te Brussel op 23 februari 2005 (2)
10 MEI 2006. - Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en Japan betreffende de sociale zekerheid, ondertekend te Brussel op 23 februari 2005 (1) (2)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.
Art. 2.De Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en Japan betreffende de sociale zekerheid, ondertekend te Brussel op 23 februari 2005, zal volkomen gevolg hebben.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 10 mei 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, K. DE GUCHT De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE De Minister van Middenstand, Mevr. S. LARUELLE De Minister van Pensioenen, B. TOBBACK Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota's (1) Zitting 2005-2006 : Senaat : Documenten.- Ontwerp van wet ingediend op 13 maart 2006, nr. 3-1618/1. Verslag nr. 3-1618/2.
Parlementaire Handelingen. - Bespreking. Vergadering van 30 maart 2006. - Stemming.Vergadering van 30 maart 2006.
Kamer van volksvertegenwoordigers : Documenten. - Ontwerp overgezonden door de Senaat, nr. 51-2393/1. - Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekrachtiging voorgelegd, nr. 51-2393/2.
Parlementaire Handelingen. - Bespreking. Vergadering van 20 april 2006. - Stemming.Vergadering van 20 april 2006. (2) Deze Overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2007. Agreement between the Kingdom of Belgium and Japan on social security the Kingdom of Belgium and Japan, Being desirous of regulating their mutual relations in the field of social security, Have agreed as follows : PART I. - GENERAL PROVISIONS Article 1 Definitions 1. For the purpose of this Agreement, (a) The term « Belgium » means the Kingdom of Belgium;(b) The term « national » means, as regards Japan, a Japanese national within the meaning of the law on nationality of Japan; as regards Belgium, a person with Belgian nationality; (c) The term « legislation » means, as regards Japan, the laws and regulations of Japan concerning the Japanese pension systems and the Japanese health insurance systems specified in paragraph 2 of Article 2 except those promulgated for the implementation of other agreements on social security comparable with this Agreement; as regards Belgium, the laws and regulations specified in paragraph 1 of Article 2; (d) The term « competent authority » means, as regards Japan, any of the Governmental organizations competent for the Japanese pension systems and the Japanese health insurance systems specified in paragraph 2 of Article 2; as regards Belgium, the Ministers responsible, within their competence, for applying the laws and regulations specified in paragraph 1 of Article 2; (e) The term « competent institution » means, as regards Japan, any of the insurance institutions, or any association thereof, responsible for the operation of the Japanese pension systems and the Japanese health insurance systems specified in paragraph 2 of Article 2; as regards Belgium, the institution, the organization or the authority responsible in full or in part for the implementation of the laws and regulations specified in paragraph 1 of Article 2; (f) The term « period of coverage » means, as regards Japan, a period of contributions under the Japanese legislation, concerning the Japanese pension systems specified in paragraph 2 (a) (i) to (v) of Article 2, and any other period taken into account under that legislation for establishing entitlement to benefits; as regards Belgium, any period recognized as an insurance period by the Belgian legislation and any period recognized as equivalent to an insurance period by that legislation; (g) The term « benefit » means a pension or any other cash benefit under the legislation of a Contracting State.2. For the purpose of this Agreement, any term not defined in this Agreement shall have the meaning assigned to it under the applicable legislation. Article 2 Matters Covered This Agreement shall apply, 1. as regards Belgium, to the laws and regulations concerning : (a) old-age and survivors' pensions for salaried persons and self-employed persons;(b) the invalidity insurance for salaried persons, sailors of the merchant marine, mine workers and self-employed persons;(c) the social security for salaried persons;and (d) the social security for self-employed persons; this Agreement shall also apply to the laws and regulations which will amend the aforementioned laws and regulations; however, for the purpose of this Agreement, Articles 5, 6, 14 to 24, 29, 30, 33 (except for paragraph 4), 34 and paragraph 2 of Article 36 shall only be applicable to the laws and regulations referred to in subparagraphs (a) and (b); and 2. as regards Japan, (a) to the following Japanese pension systems : (i) the National Pension (except the National Pension Fund); (ii) the Employees' Pension Insurance (except the Employees' Pension Fund); (iii) the Mutual Aid Pension for National Public Officials; (iv) the Mutual Aid Pension for Local Public Officials and Personnel of Similar Status (except the pension system for members of local assemblies); and (v) the Mutual Aid Pension for Private School Personnel (the Japanese pension systems specified in (ii) to (v) shall hereinafter be referred to as « Japanese pension systems for employees »); however, for the purpose of this Agreement, the National Pension shall not include the Old Age Welfare Pension or any other pensions which are granted on a transitional or complementary basis for the purpose of welfare and which are payable wholly or mainly out of national budgetary resources; and (b) to the Japanese health insurance systems implemented under the following laws, as amended : (i) the Health Insurance Law (Law No.70, 1922); (ii) the Seamen's Insurance Law (including the provisions on employment insurance and workers' accident compensation insurance) (Law No. 73, 1939); (iii) the National Health Insurance Law (Law No. 192, 1958); (iv) the Law Concerning Mutual Aid Association for National Public Officials (Law No. 128, 1958); (v) the Law Concerning Mutual Aid Association for Local Public Officials and Personnel of Similar Status (Law No.152, 1962); and (vi) the Law Concerning Mutual Aid for Private School Personnel (Law No. 245, 1953); however, for the purpose of this Agreement, Articles 5, 6, 14 to 24, 29, 30, 33 (except for paragraph 4), 34 and paragraph 2 of Article 36 shall only be applicable to the Japanese pension systems referred to in subparagraph (a).
Article 3 Persons Covered This Agreement shall apply to a person who is or has been subject to the legislation of a Contracting State and other persons who derive rights from such person.
Article 4 Equality of Treatment Unless otherwise provided in this Agreement, the persons specified in Article 3, who ordinarily reside in the territory of a Contracting State, shall receive equal treatment with nationals of that Contracting State in the application of the legislation of that Contracting State.
Article 5 Payment of Benefits to Beneficiaries Abroad 1. Unless otherwise provided in this Agreement, any provision of the legislation of one Contracting State which restricts entitlement to or payment of benefits solely because the person ordinarily resides outside or is absent from the territory of that Contracting State shall not be applicable to persons who ordinarily reside in the territory of the other Contracting State.However, the foregoing shall not affect the provisions of the Japanese legislation which require a person who is aged 60 or over but under 65 on the date of the first medical examination or of death to reside ordinarily in the territory of Japan for the acquisition of entitlement to the Disability Basic Pension or the Survivors' Basic Pension. 2. The old-age and survivors' benefits to be paid from one Contracting State shall be paid to nationals of the other Contracting State who ordinarily reside in the territory of a third country, under the same conditions as if they were nationals of the first Contracting State who ordinarily reside in the territory of the third country. Article 6 Reduction of the Amount of Benefits and Suspension of Payment of Benefits The provisions of the legislation of one Contracting State concerning the reduction of the amount of a benefit or suspension of payment of a benefit, where a benefit payable under that legislation to a beneficiary coincides with a benefit payable under the legislation of the other Contracting State or where a beneficiary of the benefit payable under the legislation of that Contracting State works as an employee or a self-employed person in the territory of the other Contracting State, shall be applied to that beneficiary. However, this Article shall not apply when benefits of the same nature coincide.
PART II. - PROVISIONS CONCERNING THE APPLICABLE LEGISLATION Article 7 General Provisions 1. Unless otherwise provided in this Agreement, a person who works as an employee or a self-employed person in the territory of a Contracting State shall, with respect to that employment or self-employment, be subject only to the legislation of that Contracting State.2. In case of simultaneous exercise of a self-employed activity in the territory of Belgium and an employed activity in the territory of Japan, the employed activity exercised in the territory of Japan shall be assimilated to an employed activity exercised in the territory of Belgium, in order to determine the obligations resulting from the Belgian legislation concerning the social status of self-employed persons. Article 8 Special Provisions 1. Where a person who is covered under the legislation of one Contracting State and employed in the territory of that Contracting State by an employer with a place of business in that territory is sent by that employer from that territory to work in the territory of the other Contracting State, the employee shall be subject only to the legislation of the first Contracting State as if that employee were working in the territory of the first Contracting State, provided that the period of such detachment is not expected to exceed five years.2. If the detachment referred to in paragraph 1 of this Article continues beyond five years, the competent authorities of the two Contracting States or the competent institutions designated by those competent authorities may agree that the employee remains subject only to the legislation of the first Contracting State.3. Paragraph 1 of this Article shall apply where a person who has been sent by his employer from the territory of one Contracting State to the territory of a third country is subsequently sent by that employer from the territory of the third country to the territory of the other Contracting State.4. Where a person who is covered under the legislation of one Contracting State and who ordinarily works as a self-employed person in the territory of that Contracting State, works temporarily as a self-employed person only in the territory of the other Contracting State, that person shall be subject only to the legislation of the first Contracting State as if that person were working in the territory of the first Contracting State, provided that the period of the self-employed activity in the territory of the other Contracting State is not expected to exceed five years.5. If the self-employed activity in the territory of the other Contracting State referred to in paragraph 4 of this Article continues beyond five years, the competent authorities of the two Contracting States or the competent institutions designated by those competent authorities may agree that the self-employed person remains subject only to the legislation of the first Contracting State. Article 9 Employees on Board a Sea-Going Vessel or on an Aircraft A person who works as an employee on board a sea-going vessel flying the flag of either Contracting State or on an aircraft in international traffic shall, with respect to that employment, be subject only to the legislation of the Contracting State in whose territory the employer is located.
Article 10 Civil Servants, Members of Diplomatic Missions and Members of Consular Posts 1. Subject to paragraph 2 of this Article, where any civil servant of one Contracting State or any person treated as such in the legislation of that Contracting State is sent to work in the territory of the other Contracting State, that person shall be subject only to the legislation of the first Contracting State as if that person were working in the territory of the first Contracting State.2. This Agreement shall not affect the provisions of the Vienna Convention on Diplomatic Relations of April 18, 1961, or the Vienna Convention on Consular Relations of April 24, 1963. Article 11 Exceptions to Articles 7 to 10 The Japanese competent authority or the Japanese competent institution and the Belgian competent authority may agree to grant an exception to Articles 7 to 10 in the interest of particular persons or categories of persons, provided that those persons or categories of persons shall be subject to the legislation of one of the Contracting States.
Article 12 Accompanying Spouse and Children As regards the accompanying spouse or children of a person who works in the territory of Japan and who is subject to the Belgian legislation in accordance with Article 8, 9, paragraph 1 of Article 10 or Article 11, (a) In cases in which the accompanying spouse or children are persons other than Japanese nationals, the Japanese legislation shall not apply to them.However, when the accompanying spouse or children so request, the foregoing shall not apply. (b) In cases in which the accompanying spouse or children are Japanese nationals, the exemption from the Japanese legislation shall be determined in accordance with the Japanese legislation. Article 13 Compulsory Coverage Paragraph 1 of Article 7, Articles 8 and 9, paragraph 1 of Article 10 and Article 12 shall apply only to compulsory coverage under the legislation of each Contracting State. Article 8 shall not apply to a person who is employed in the territory of Japan by an employer with a place of business in that territory or ordinarily works as a self-employed person in the territory of Japan, if that person is not covered under the Japanese legislation concerning the Japanese pension systems specified in paragraph 2 (a) (i) to (v) of Article 2.
PART III. - PROVISIONS CONCERNING BENEFITS CHAPTER 1. - Provisions concerning Belgian Benefits Section 1. - Old-Age and Survivors' Benefits Article 14 Totalization 1. Subject to paragraph 2 of this Article, for the acquisition of the right to Belgian old-age or survivors' benefits by a person who has periods of coverage completed pursuant to the Belgian legislation, periods of coverage completed pursuant to the Japanese legislation concerning benefits shall be totalized with periods of coverage completed pursuant to the Belgian legislation by the Belgian competent institution, when necessary and to the extent that they do not overlap with periods of coverage completed pursuant to the Belgian legislation.2. If the Belgian legislation subordinates the acquisition of the right to certain Belgian old-age or survivors' benefits to the condition that the periods of coverage are to be completed in a particular occupation, only periods of coverage completed pursuant to the Japanese legislation and considered by the Belgian competent institution as being completed in the same occupation shall be totalized by the Belgian competent institution for that purpose.3. If the Belgian legislation subordinates the acquisition of the right to certain Belgian old-age or survivors' benefits to the condition that the periods of coverage are to be completed in a particular occupation, and when the periods of coverage totalized according to paragraph 2 of this Article do not result in entitlement to the said benefits, those totalized periods of coverage shall be considered by the Belgian competent institution valid for the determination of the benefits provided for in the Belgian general scheme of salaried persons. Article 15 Calculation of the Amount of Benefits 1. If a person is entitled to Belgian old-age or survivors' benefits without totalization, the Belgian competent institution shall calculate the amount of those benefits on the basis of the periods of coverage completed only pursuant to the Belgian legislation.The Belgian competent institution shall also calculate the amount of those benefits that would be obtained by applying the rules specified in paragraph 2 of this Article. Only the higher of these two amounts shall be used. 2. If a person is entitled to Belgian old-age or survivors' benefits solely by totalization of the periods of coverage completed in accordance with Article 14, the following rules apply : (a) the Belgian competent institution shall calculate the theoretical amount of the benefit that would be paid if all the periods of coverage completed pursuant to the legislation of the two Contracting States were exclusively completed pursuant to the legislation it applies;(b) the Belgian competent institution shall then calculate the amount payable, on the basis of the amount specified under subparagraph (a), in proportion to the duration of the periods of coverage pursuant to the legislation it applies, in relation to the duration of all the periods of coverage referred to in subparagraph (a). Section 2. - Invalidity Benefits Article 16 Totalization For the acquisition of the right to Belgian invalidity benefits by a person who has periods of coverage pursuant to the Belgian legislation, Article 14 shall apply mutatis mutandis.
Article 17 Calculation of the Amount of Benefits 1. If the right to Belgian invalidity benefits is opened solely by totalization of the periods of coverage pursuant to the Belgian legislation and the periods of coverage pursuant to the Japanese legislation in accordance with Article 16, paragraph 2 of Article 15 shall apply mutatis mutandis to the calculation of the amount of the benefits payable.2. If the right to Belgian invalidity benefits is opened without recourse to Article 16, and if the amount resulting from the sum of the Japanese disability benefit and of the Belgian invalidity benefit calculated in accordance with paragraph 1 of this Article is lower than the amount of the benefit payable solely on the basis of the Belgian legislation, the Belgian competent institution shall grant a complement equal to the difference between the total amount of these two benefits and the amount payable solely according to the Belgian legislation. Article 18 Minimum Period of Coverage In the cases referred to in paragraph 1 of Article 17, no Belgian invalidity benefit shall be paid by the Belgian competent institution when the total duration of the periods of coverage completed pursuant to the Belgian legislation before the contingency arose is less than one year.
Article 19 Special Provisions concerning Invalidity Benefits The beneficiary of a Belgian invalidity benefit shall be still entitled to this benefit during a stay in the territory of Japan when this stay has first been authorized by the Belgian competent institution. This authorization can, however, only be refused by the Belgian competent institution if the stay takes place in the period during which, by virtue of the Belgian legislation, the Belgian competent institution must estimate or revise the state of invalidity.
Section 3. - Common Provisions to the Belgian Benefits Article 20 New Calculation of the Amount of Benefits 1. If, because of the rising cost of living, the variation of the wage levels or other adaptation causes, the amount of Japanese old-age, survivors' or disability benefits are changed with a given percentage or amount, there shall be no obligation on the Belgian competent institution to proceed to a new calculation of the amount of Belgian old-age, survivors' or invalidity benefits.2. On the other hand, if the method of establishing entitlement to or the rules for calculation of Japanese old-age, survivors' or disability benefits should be changed, a new calculation shall be carried out by the Belgian competent institution in accordance with Article 15 or 17. CHAPTER 2. - Provisions concerning Japanese Benefits Article 21 Totalization 1. Where a person does not have sufficient periods of coverage to fulfill the requirement for entitlement to Japanese benefits, the Japanese competent institution shall take into account, for the purpose of establishing entitlement to those benefits under this Article, the periods of coverage pursuant to the Belgian legislation insofar as they do not coincide with those periods of coverage pursuant to the Japanese legislation.However, this paragraph shall not apply to the additional pension for specified occupations under the mutual aid pensions and the lump-sum benefit equivalent to the refund of contributions. 2. In applying paragraph 1 of this Article, (a) periods of coverage pursuant to the Belgian legislation shall be taken into account as periods of coverage pursuant to Japanese pension systems for employees and as corresponding periods of coverage pursuant to the National Pension.(b) periods of coverage recognized pursuant to the Belgian legislation as following periods shall be taken into account as a period of equivalent work under the Employees' Pension Insurance : (i) a period during which a person performs the permanent work underground in a mine;and (ii) a period during which a person works as an employee on board a sea-going vessel.
Article 22 Special Provisions concerning Disability Benefits and Survivors' Benefits 1. Where the Japanese legislation requires for entitlement to disability benefits or survivors' benefits (except the lump-sum benefits equivalent to the refund of contribution) that the date of the first medical examination or of death lies within specified periods of coverage, this requirement shall be deemed to be fulfilled for the purpose of establishing entitlement to those benefits if such a date lies within periods of coverage pursuant to the Belgian legislation. However, if entitlement to disability benefits or survivors' benefits (except the lump-sum benefits equivalent to the refund of contribution) under the National Pension is established without applying this Article, this Article shall not be applied for the purpose of establishing entitlement to disability benefits or survivors' benefits (except the lump-sum benefits equivalent to the refund of contribution) based on the same insured event under Japanese pension systems for employees. 2. In applying paragraph 1 of this Article, as regards a person who possesses periods of coverage pursuant to two or more Japanese pension systems for employees, the requirement referred to in that paragraph shall be deemed to be fulfilled for one of those pension systems in accordance with the Japanese legislation. Article 23 Calculation of the Amount of Benefits 1. Where entitlement to a Japanese benefit is established by virtue of paragraph 1 of Article 21 or paragraph 1 of Article 22, the Japanese competent institution shall calculate the amount of that benefit in accordance with the Japanese legislation, subject to paragraphs 2 to 5 of this Article.2. With regard to the Disability Basic Pension and other benefits, the amount of which is a fixed sum granted regardless of the period of coverage, if the requirements for receiving such benefits are fulfilled by virtue of paragraph 1 of Article 21 or paragraph 1 of Article 22, the amount to be granted shall be calculated according to the proportion of the sum of the periods of contribution and the premium-exempted periods under the pension system from which such benefits will be paid to the sum of those periods of contribution and premium-exempted periods and periods of coverage pursuant to the Belgian legislation.3. With regard to disability benefits and survivors' benefits under Japanese pension systems for employees, insofar as the amount of those benefits to be granted is calculated on the basis of the specified period determined by the Japanese legislation when the periods of coverage pursuant to those systems are less than that specified period, if the requirements for receiving such benefits are fulfilled by virtue of paragraph 1 of Article 21 or paragraph 1 of Article 22, the amount to be granted shall be calculated according to the proportion of the periods of coverage pursuant to Japanese pension systems for employees to the sum of those periods of coverage and periods of coverage pursuant to the Belgian legislation.However, when the sum of the periods of coverage exceeds that specified period, the sum of the periods of coverage shall be regarded as equal to that specified period. 4. With regard to the calculation of the amount of benefits under Japanese pension systems for employees in accordance with paragraphs 2 and 3 of this Article, if the person entitled to the benefits possesses periods of coverage pursuant to two or more such pension systems, the periods of contribution under the pension system from which such benefits will be paid referred to in paragraph 2 of this Article or the periods of coverage pursuant to Japanese pension systems for employees referred to in paragraph 3 of this Article shall be the sum of the periods of coverage pursuant to all such pension systems.However, when the sum of the periods of coverage equals or exceeds the specified period determined by the Japanese legislation within the meaning of paragraph 3 of this Article, the method of calculation stipulated in paragraph 3 of this Article and this paragraph shall not apply. 5. With regard to the Additional Pension for Spouses which is included in the Old-age Employees' Pension and any other benefits that may be granted as a fixed sum in cases where the period of coverage pursuant to Japanese pension systems for employees equals or exceeds the specified period determined by the Japanese legislation, if the requirements for receiving such benefits are fulfilled by virtue of paragraph 1 of Article 21, the amount to be granted shall be calculated according to the proportion of the periods of coverage pursuant to the Japanese pension system for employees from which such benefits will be paid to that specified period. Article 24 Exception to Article 4 Article 4 shall not affect the provisions on complementary periods for Japanese nationals on the basis of ordinary residence outside the territory of Japan under the Japanese legislation.
PART IV. - MISCELLANEOUS PROVISIONS Article 25 Administrative Collaboration 1. For the implementation of this Agreement, the competent authorities of the two Contracting States shall agree on the necessary administrative arrangements and designate the liaison institutions and the competent institutions.2. The competent authorities of the two Contracting States shall directly communicate to each other any information concerning the measures taken for the implementation of this Agreement.3. The competent authorities of the two Contracting States shall directly communicate to each other, as soon as possible, all information about changes to their respective legislation insofar as those changes affect the implementation of this Agreement.4. The competent authorities and competent institutions of the two Contracting States, within the scope of their respective authorities, shall provide any assistance necessary for the implementation of this Agreement.This assistance shall be provided free of charge.
Article 26 Charges or Fees and Legalization 1. Insofar as the legislation and other relevant laws and regulations of one Contracting State contain provisions on an exemption or reduction of administrative charges or consular fees for documents to be submitted under the legislation of that Contracting State, those provisions shall also apply to documents to be submitted in the application of this Agreement and the legislation of the other Contracting State.2. Documents which are presented for the purpose of this Agreement and the legislation of a Contracting State shall not require legalization or any other similar formality by diplomatic or consular authorities. Article 27 Languages of Communication 1. In implementing this Agreement, the competent authorities and competent institutions of the two Contracting States may communicate directly in Japanese for Japan and in one of the official languages for Belgium with each other and with any concerned person wherever the person may reside.2. In implementing this Agreement, applications or any other documents may not be rejected by the Japanese competent authorities and competent institutions for the reason that they are written in one of the official languages of Belgium nor by the Belgian competent authorities and competent institutions for the reason that they are written in Japanese. Article 28 Confidentiality of Information 1. The competent authorities or competent institutions of one Contracting State shall, in accordance with its laws and regulations, send to the competent authorities or competent institutions of the other Contracting State information about an individual collected under its legislation insofar as that information is necessary for the implementation of this Agreement.2. Unless otherwise required by the laws and regulations of one Contracting State, information about an individual which is transmitted in accordance with this Agreement to that Contracting State by the other Contracting State shall be used exclusively for the purpose of implementing this Agreement.Such information received by a Contracting State shall be governed by the laws and regulations of that Contracting State for the protection of confidentiality of personal data.
Article 29 Applications, Appeals and Declarations 1. When a written application for benefits, an appeal or any other declaration under the legislation of one Contracting State is submitted to a competent authority or competent institution of the other Contracting State which is competent to receive similar applications, appeals or declarations under the legislation of that other Contracting State, that application for benefits, appeal or declaration shall be deemed to be submitted on the same date to the competent authority or competent institution of the first Contracting State and shall be dealt with, according to the procedure and legislation of the first Contracting State.2. The competent authority or competent institution of one Contracting State shall send the application for benefits, appeal or any other declaration submitted in accordance with paragraph 1 of this Article to the competent authority or competent institution of the other Contracting State without delay. Article 30 Payment of Benefits Payments of benefits under this Agreement may be made in the currency of either Contracting State. In case provisions for restricting the exchange of currencies or remittance are introduced by either Contracting State, the Governments of the two Contracting States shall immediately consult on the measures necessary to ensure the payments of benefits by either Contracting State under this Agreement.
Article 31 Resolution of Disagreement Any disagreement regarding the interpretation or application of this Agreement shall be resolved by consultation between the authorities concerned of the two Contracting States.
Article 32 Headings The headings of Parts, Chapters, Sections and Articles of this Agreement are inserted for convenience of reference only and shall not affect the interpretation of this Agreement.
PART V. - TRANSITIONAL AND FINAL PROVISIONS Article 33 Events prior to the Entry into Force 1. In the implementation of this Agreement, the events before its entry into force shall be taken into account.2. This Agreement shall not establish any entitlement to benefits for any period prior to its entry into force.3. In the implementation of this Agreement, periods of coverage completed before its entry into force shall be taken into account for establishing entitlement to benefits by virtue of this Agreement.4. In applying paragraph 1 or 4 of Article 8, in the case of persons whose detachment or self-employment referred to in those paragraphs commenced prior to the entry into force of this Agreement, the period of such detachment or self-employment shall be considered to begin on the date of entry into force of this Agreement. Article 34 Revision, Forfeiture and Prescription 1. Any benefit that was not paid or that was suspended by reason of the nationality of a beneficiary or by reason of his ordinary residence outside of the territory of one Contracting State shall, upon application by that beneficiary, be paid or restored on the date of entry into force of this Agreement.2. The amount of benefits determined before the entry into force of this Agreement shall be revised upon application by a beneficiary if any increase in the amount of the benefits results from the application of this Agreement.3. The application of this Agreement shall not, for a beneficiary, result in any reduction in the amount of benefits to which entitlement was established before the entry into force of this Agreement.4. If the application referred to in paragraph 1 or 2 of this Article or the application for the benefit by a beneficiary at the age concerning the establishment of entitlement to such benefit, which is acquired under this Agreement, is made within two years from the date of entry into force of this Agreement, any right arising from the implementation of this Agreement shall be acquired on that date.The legislation of either Contracting State concerning the forfeiture or the prescription of rights shall not be applicable to that application. 5. If the application referred to in paragraph 4 of this Article is made after two years from the date of entry into force of this Agreement, the rights which are not subject to forfeiture or which are not prescribed shall be determined subject to the legislation of each Contracting State. Article 35 Entry into Force This Agreement shall enter into force on the first day of the third month following the month in which the Contracting States shall have completed an exchange of diplomatic notes informing each other that their respective constitutional requirements necessary for the entry into force of this Agreement have been fulfilled.
Article 36 Duration and Termination 1. This Agreement shall remain in force for an indefinite period. Either Contracting State may give to the other Contracting State, through diplomatic channels, written notice of termination of this Agreement. In that event, this Agreement shall remain in force until the last day of the twelfth month following the month in which the termination was notified.2. If this Agreement is terminated in accordance with paragraph 1 of this Article, rights regarding entitlement to and payment of benefits acquired under it shall be retained.
In witness whereof, the undersigned, being duly authorized thereto, have signed this Agreement.
Done at Brussels, on February 23, 2005, in duplicate in the English language.
Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en Japan betreffende de sociale zekerheid Het Koninkrijk België en Japan, Verlangend hun wederzijdse betrekkingen op het gebied van de sociale zekerheid te regelen, Zijn het volgende overeengekomen : TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1 Definities 1. Voor de toepassing van deze Overeenkomst, (a) De term « België » betekent : het Koninkrijk België;(b) De term « onderdaan » betekent : voor Japan, een onderdaan van Japan in de zin van de Japanse nationaliteitswet; voor België, een persoon van Belgische nationaliteit; (c) De term « wetgeving » betekent : voor Japan, de Japanse wetten en verordeningen betreffende de Japanse pensioensystemen en de Japanse ziekteverzekeringssystemen bedoeld in paragraaf 2 van artikel 2, behalve deze afgekondigd voor de uitvoering van andere overeenkomsten betreffende de sociale zekerheid vergelijkbaar met deze Overeenkomst; voor België, de wetten en verordeningen bedoeld in paragraaf 1 van artikel 2; (d) De term « bevoegde autoriteit » betekent :, voor Japan, elk van de overheidsorganen bevoegd voor de Japanse pensioensystemen en de Japanse ziekteverzekeringssystemen bedoeld in paragraaf 2 van artikel 2; voor België, de ministers die, binnen hun bevoegdheid, belast zijn met de uitvoering van de wetten en verordeningen bedoeld in paragraaf 1 van artikel 2; (e) De term « bevoegde instelling » betekent : voor Japan, elk van de verzekeringsinstellingen, of elke vereniging daarvan, verantwoordelijk voor de werking van de Japanse pensioensystemen en de Japanse ziekteverzekeringssystemen bedoeld in paragraaf 2 van artikel 2; voor België, de instelling, het organisme of de autoriteit die ermee belast is de in paragraaf 1 van artikel 2 bedoelde wetten en verordeningen geheel of gedeeltelijk toe te passen; (f) De term « verzekeringstijdvak » betekent : voor Japan, een periode van bijdragen onder de Japanse wetgeving betreffende de Japanse pensioensystemen bedoeld in paragraaf 2 (a) (i) tot (v) van artikel 2, alsook elke andere periode die onder deze wetgeving in aanmerking wordt genomen voor het vaststellen van het recht op prestaties; voor België, elke periode die door de Belgische wetgeving wordt erkend als verzekeringstijdvak en elke periode die door deze wetgeving als gelijkgesteld verzekeringstijdvak wordt erkend; (g) De term « prestatie » betekent :een pensioen of iedere andere uitkering onder de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat.2. Voor de toepassing van de Overeenkomst heeft elke term die niet is gedefinieerd in deze Overeenkomst de betekenis die daaraan in de toepasselijke wetgeving wordt gegeven. Artikel 2 Materieel toepassingsgebied Deze Overeenkomst is van toepassing, 1. wat betreft België, op de wetten en verordeningen betreffende : (a) de rust- en overlevingspensioenen van werknemers en zelfstandigen;(b) de invaliditeitsverzekering van werknemers, zeelieden ter koopvaardij, mijnwerkers en zelfstandigen;(c) de sociale zekerheid voor werknemers;en (d) de sociale zekerheid voor zelfstandigen; deze Overeenkomst is ook van toepassing op de wetten en verordeningen die de bovenvernoemde wetten en verordeningen zullen wijzigen; echter, voor de toepassing van deze Overeenkomst zijn artikelen 5, 6, 14 tot 24, 29, 30, 33(met uitzondering van paragraaf 4), 34 and paragraaf 2 van artikel 36 enkel van toepassing op de wetten en verordeningen vermeld in subparagrafen (a) en (b); en 2. wat betreft Japan, (a) op de volgende Japanse pensioensystemen : (i) het Nationaal Pensioen(met uitzondering van het Nationaal Pensioenfonds); (ii) de Pensioenverzekering voor Werknemers(met uitzondering van het Pensioenfonds voor Werknemers); (iii) het Onderling Bijstandspensioen voor Nationale Overheidsambtenaren; (iv) het Onderling Bijstandspensioen voor Plaatselijke Overheidsambtenaren en Personeel met een Gelijkaardig Statuut (met uitzondering van het pensioensysteem voor leden van plaatselijke besturen); en (v) het Onderling Bijstandspensioen voor het Personeel van Privé-scholen (de Japanse pensioensystemen bedoeld in (ii) tot (v) worden hierna « de Japanse pensioensystemen voor werknemers » genoemd); echter, voor de toepassing van deze Overeenkomst omvat het Nationaal Pensioen niet het Ouderdomswelzijnspensioen of enig ander pensioen op een voorlopige of aanvullende basis toegekend voor welzijnsdoeleinden en die geheel of hoofdzakelijk betaalbaar zijn uit nationale begrotingsmiddelen; en (b) op de Japanse ziekteverzekeringssystemen ingevoerd in het kader van de volgende wetten, zoals gewijzigd : (i) de Ziekteverzekeringswet (Wet Nr.70, 1922); (ii) de Verzekeringswet voor zeelieden (met inbegrip van de bepalingen inzake de werkloosheidsverzekering en de verzekering voor arbeidsongevallenvergoedingen) (Wet Nr. 73, 1939); (iii) de Nationale Ziekteverzekeringswet (Wet Nr. 192, 1958); (iv) de Wet betreffende de Onderlinge Bijstandsvereniging voor Nationale Overheidsambtenaren (Wet Nr. 128, 1958); (v) de Wet betreffende de Onderlinge Bijstandsvereniging voor Plaatselijke Overheidsambtenaren en Personeel met een Gelijkaardig Statuut (Wet Nr.152, 1962); en (vi) de Wet betreffende de Onderlinge Bijstand voor het Personeel van Privé-scholen (Wet Nr. 245, 1953); echter, voor de toepassing van deze Overeenkomst zijn artikelen 5, 6, 14 tot 24, 29, 30, 33(met uitzondering van paragraaf 4), 34 en paragraaf 2 van artikel 36 enkel van toepassing op de Japanse pensioensystemen vermeld in subparagraaf (a).
Artikel 3 Persoonlijke toepassingsgebied Deze Overeenkomst is van toepassing op personen die onderworpen zijn of onderworpen geweest zijn aan de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat en op andere personen die rechten ontlenen aan deze personen.
Artikel 4 Gelijkheid van behandeling Tenzij in deze Overeenkomst anders bepaald is, worden de in artikel 3 bedoelde personen die gewoonlijk op het grondgebied van een Overeenkomstsluitende Staat wonen, gelijk behandeld als onderdanen van deze Overeenkomstsluitende Staat bij de toepassing van de wetgeving van deze Overeenkomstsluitende Staat.
Artikel 5 Uitbetaling van prestaties aan gerechtigden in het buitenland 1. Tenzij in deze Overeenkomst anders bepaald is, zijn de wettelijke bepalingen van één Overeenkomstsluitende Staat die het recht op of de betaling van prestaties beperkt enkel op grond van het feit dat de persoon gewoonlijk niet op het grondgebied van deze Overeenkomstsluitende Staat woont of er niet aanwezig is, niet van toepassing op personen die gewoonlijk op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat wonen.Het voorgaande heeft echter geen invloed op de bepalingen van de Japanse wetgeving die vereisen dat een persoon die 60 jaar of ouder is maar nog geen 65 jaar oud is op de datum van het eerste medisch onderzoek of op de datum van overlijden, gewoonlijk op het grondgebied van Japan moet wonen om het recht op het Basisinvaliditeitspensioen of het Basisoverlevingspensioen te verwerven. 2. De prestaties voor ouderdom en nagelaten betrekkingen die door één van de Overeenkomstsluitende Staten verschuldigd zijn, worden aan de onderdanen van de andere Overeenkomstsluitende Staat die gewoonlijk op het grondgebied van een derde land wonen, uitbetaald onder dezelfde voorwaarden als gold het onderdanen van de eerstgenoemde Overeenkomstsluitende Staat die gewoonlijk op het grondgebied van het derde land verblijven. Artikel 6 Vermindering van het bedrag van de prestaties en schorsing van de uitbetaling van de prestaties De bepalingen inzake de vermindering van het bedrag van een prestatie of de schorsing van de uitbetaling van een prestatie waarin de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat voorziet ingeval een prestatie, die ingevolge deze wetgeving verschuldigd is aan een gerechtigde, samenloopt met een prestatie die ingevolge de wetgeving van de andere Overeenkomstsluitende Staat verschuldigd is of in geval een gerechtigde op de prestatie verschuldigd ingevolge de wetgeving van deze Overeenkomstsluitende Staat werkt als werknemer of zelfstandige op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat, zijn van toepassing op deze gerechtigde. Dit artikel is evenwel niet van toepassing op de samenloop van twee gelijkaardige prestaties.
TITEL II. - BEPALINGEN BETREFFENDE DE TOEPASSELIJKE WETGEVING Artikel 7 Algemene regels 1. Tenzij in deze Overeenkomst anders bepaald is, is op een persoon die loonarbeid of een zelfstandige beroepsbezigheid uitoefent op het grondgebied van een Overeenkomstsluitende Staat, met betrekking tot deze loonarbeid of zelfstandige beroepsbezigheid, enkel de wetgeving van deze Overeenkomstsluitende Staat van toepassing.2. Ingeval van gelijktijdige uitoefening van een zelfstandige beroepsbezigheid op het grondgebied van België en loonarbeid op het grondgebied van Japan, wordt de loonarbeid uitgeoefend op het grondgebied van Japan, voor de vaststelling van de verplichtingen voortvloeiend uit de Belgische wetgeving betreffende het sociaal statuut van de zelfstandigen, gelijkgesteld met loonarbeid uitgeoefend op het grondgebied van België. Artikel 8 Bijzondere regels 1. Ingeval een persoon, die gedekt is ingevolge de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat en die op het grondgebied van deze Overeenkomstsluitende Staat wordt tewerkgesteld door een werkgever die een vestiging heeft op dit grondgebied, door deze werkgever van dit grondgebied naar het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat wordt gestuurd om er te werken, is op deze werknemer enkel de wetgeving van de eerste Overeenkomstsluitende Staat van toepassing alsof deze werknemer werkzaam bleef op het grondgebied van de eerste Overeenkomstsluitende Staat, op voorwaarde dat de te verwachten duur van deze detachering geen vijf jaar overschrijdt.2. In geval de detachering bedoeld in paragraaf 1 van dit artikel langer duurt dan vijf jaar, kunnen de bevoegde autoriteiten van beide Overeenkomstsluitende Staten of de bevoegde instellingen aangeduid door deze bevoegde autoriteiten overeenkomen dat enkel de wetgeving van de eerste Overeenkomstsluitende Staat van toepassing blijft op de werknemer.3. Paragraaf 1 van dit artikel is van toepassing wanneer een persoon, nadat hij door zijn werkgever van het grondgebied van een Overeenkomstsluitende Staat naar het grondgebied van een derde land is gestuurd, door deze werkgever van het grondgebied van het derde land naar het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat wordt gestuurd.4. In geval een persoon, die gedekt is ingevolge de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat en die gewoonlijk als zelfstandige werkt op het grondgebied van deze Overeenkomstsluitende Staat, tijdelijk als zelfstandige enkel op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat werkt, is op deze persoon enkel de wetgeving van de eerste Overeenkomstsluitende Staat van toepassing, alsof deze persoon werkzaam bleef op het grondgebied van de eerste Overeenkomstsluitende Staat, op voorwaarde dat de te verwachten duur van de zelfstandige activiteit op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat geen vijf jaar overschrijdt.5. Wanneer de zelfstandige activiteit bedoeld in paragraaf 4 van dit artikel langer duurt dan vijf jaar, kunnen de bevoegde autoriteiten van beide Overeenkomstsluitende Staten of de bevoegde instellingen aangeduid door deze bevoegde autoriteiten overeenkomen dat enkel de wetgeving van de eerste Overeenkomstsluitende Staat van toepassing blijft op de werknemer. Artikel 9 Werknemers aan boord van een zeeschip of een vliegtuig Op personen die als werknemer tewerkgesteld zijn aan boord van een zeeschip varend onder de vlag één van beide Overeenkomstsluitende Staten of een vliegtuig dat internationaal vervoer verricht, is, met betrekking tot deze tewerkstelling, enkel de wetgeving van toepassing van de Overeenkomstsluitende Staat op het grondgebied waarvan de werkgever gevestigd is.
Artikel 10 Ambtenaren, leden van diplomatieke missies en leden van consulaire posten 1. Ingeval ambtenaren van een Overeenkomstsluitende Staat of personen die ermee gelijkgesteld zijn ingevolge de wetgeving van deze Overeenkomstsluitende Staat naar het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Staat worden gestuurd om er te werken, is, onverminderd het bepaalde in paragraaf 2, op deze personen enkel de wetgeving van de eerste Overeenkomstsluitende Staat van toepassing, alsof deze personen werkzaam bleven op het grondgebied van de eerste Overeenkomstsluitende Staat.2. Deze Overeenkomst heeft geen invloed op de bepalingen van de Conventie van Wenen inzake diplomatieke betrekkingen van 18 april 1961 of de Conventie van Wenen inzake consulaire betrekkingen van 24 april 1963. Artikel 11 Uitzonderingen op artikelen 7 tot 10 De bevoegde Japanse autoriteit of de bevoegde Japanse instelling en de bevoegde Belgische autoriteit kunnen in het belang van bepaalde personen of bepaalde categorieën van personen overeenkomen om een afwijking toe te staan op artikelen 7 tot 10, op voorwaarde dat deze personen of categorieën van personen onderworpen zijn aan de wetgeving van één van de Overeenkomstsluitende Staten.
Artikel 12 Vergezellende echtgenoot en kinderen Met betrekking tot de vergezellende echtgenoot of kinderen van een persoon die op het grondgebied van Japan werkzaam is en die onderworpen is aan de Belgische wetgeving overeenkomstig artikelen 8, 9, paragraaf 1 van artikel 10 of artikel 11, (a) Wanneer de vergezellende echtgenoot of kinderen geen Japanse onderdanen zijn, is de Japanse wetgeving niet van toepassing op hen. Echter, wanneer de vergezellende echtgenoot of kinderen erom verzoeken, is het voorgaande niet van toepassing. (b) Wanneer de vergezellende echtgenoot of kinderen Japanse onderdanen zijn, wordt de uitsluiting van de Japanse wetgeving bepaald overeenkomstig de Japanse wetgeving. Artikel 13 Verplichte dekking Paragraaf 1 van artikel 7, artikelen 8 en 9, paragraaf 1 van artikel 10 en artikel 12 zijn enkel van toepassing op de verplichte dekking onder de wetgeving van elk van de Overeenkomstsluitende Staten.
Artikel 8 is niet van toepassing op personen die tewerkgesteld zijn op het grondgebied van Japan door een werkgever met een vestiging op dat grondgebied of die als zelfstandige werken op het grondgebied van Japan, wanneer deze personen niet gedekt zijn ingevolge de Japanse wetgeving betreffende de Japanse pensioensystemen bedoeld in paragraaf 2 (a)(i) tot (v) van artikel 2.
TITEL III. - BEPALINGEN BETREFFENDE DE PRESTATIES HOOFDSTUK 1. - Bepalingen betreffende de Belgische prestaties Afdeling 1. - Rust- en overlevingsprestaties
Artikel 14 Samentelling 1. Onder voorbehoud van de bepalingen van paragraaf 2 van dit artikel worden, voor het verkrijgen van het recht op Belgische rust- en overlevingsprestaties door een persoon met verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de Belgische wetgeving, de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de Japanse wetgeving betreffende de prestaties door de bevoegde Belgische instelling in de nodige mate samengeteld met de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de Belgische wetgeving, voor zover ze niet samenvallen met verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de Belgische wetgeving.2. Wanneer de Belgische wetgeving het verkrijgen van het recht op bepaalde Belgische rust- of overlevingsprestaties afhankelijk stelt van de voorwaarde dat de verzekeringstijdvakken vervuld moeten zijn in een bepaald beroep, worden om recht te hebben op deze prestaties enkel de verzekeringstijdvakken die vervuld zijn overeenkomstig de Japanse wetgeving en die door de bevoegde Belgische instelling worden beschouwd als zijnde vervuld in hetzelfde beroep samengeteld door de bevoegde Belgische instelling.3. Wanneer de Belgische wetgeving het verkrijgen van het recht op bepaalde Belgische rust- of overlevingsprestaties afhankelijk stelt van de voorwaarde dat de verzekeringstijdvakken vervuld moeten zijn in een bepaald beroep en wanneer de verzekeringstijdvakken samengeteld overeenkomstig paragraaf 2 van dit artikel geen recht op de genoemde prestaties hebben doen ontstaan, worden deze samengetelde verzekeringstijdvakken door de bevoegde Belgische instelling beschouwd als geldig voor de vaststelling van de prestaties waarin is voorzien in de Belgische algemene regeling van de werknemers. Artikel 15 Berekening van het bedrag van de prestaties 1. Wanneer een persoon recht heeft op Belgische rust- of overlevingsprestaties zonder te moeten overgaan tot de samentelling, berekent de bevoegde Belgische instelling het bedrag van deze prestaties op basis van de verzekeringstijdvakken enkel vervuld ingevolge de Belgische wetgeving.De bevoegde Belgische instelling berekent ook het bedrag van deze prestaties dat zou bekomen worden na toepassing van de regelen voorzien in paragraaf 2 van dit artikel. Er wordt enkel rekening gehouden met het hoogste bedrag. 2. Wanneer een persoon enkel recht heeft op Belgische rust- of overlevingsprestaties ingevolge de samentelling van de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig artikel 14, zijn de volgende regels van toepassing : (a) de bevoegde Belgische instelling berekent het theoretische bedrag van de prestatie die uitbetaald zou worden indien alle verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de wetgevingen van beide Overeenkomstsluitende Staten enkel zouden vervuld zijn geweest overeenkomstig de wetgeving die het toepast;(b) de bevoegde Belgische instelling berekent vervolgens het betaalbaar bedrag, op basis van het bedrag bedoeld in subparagraaf (a), naar verhouding van de duur van de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de wetgeving die ze toepast tot de duur van alle verzekeringstijdvakken bedoeld in subparagraaf (a). Afdeling 2. - Invaliditeitsprestaties
Artikel 16 Samentelling Voor het verkrijgen van het recht op Belgische invaliditeitsprestaties door een persoon met verzekeringstijdvakken overeenkomstig de Belgische wetgeving, is artikel 14 mutatis mutandis toepasselijk.
Artikel 17 Berekening van het bedrag van de prestaties 1. Indien het recht op Belgische invaliditeitsprestaties ontstaat enkel door samentelling van de verzekeringstijdvakken vervuld ingevolge de Belgische wetgeving en de verzekeringstijdvakken vervuld ingevolge de Japanse wetgeving overeenkomstig artikel 16, is paragraaf 2 van artikel 15 mutatis mutandis toepasselijk op de berekening van het bedrag van de betaalbare prestaties.2. Wanneer het recht op Belgische invaliditeitsprestaties ontstaat zonder dat een beroep moet worden gedaan op de bepalingen van artikel 16, en het bedrag opgeleverd door de samentelling van de Japanse invaliditeitsprestatie met de Belgische invaliditeitsprestatie berekend volgens paragraaf 1 van dit artikel kleiner is dan het bedrag van de prestatie verschuldigd op basis van enkel de Belgische wetgeving, kent de bevoegde Belgische instelling een supplement toe, dat gelijk is aan het verschil tussen het totale bedrag van deze beide prestaties en het bedrag verschuldigd krachtens enkel de Belgische wetgeving. Artikel 18 Minimum verzekeringstijdvak In de gevallen bedoeld in paragraaf 1 van artikel 17, wordt er geen Belgische invaliditeitsprestatie uitbetaald door de bevoegde Belgische instelling wanneer de totale duur van de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig de Belgische wetgeving vóór de realisatie van het risico minder dan één jaar bedraagt.
Artikel 19 Bijzondere bepalingen betreffende invaliditeitsprestaties De rechthebbende op een Belgische invaliditeitsprestatie blijft verder genieten van deze prestatie tijdens een verblijf op het grondgebied van Japan wanneer dit verblijf vooraf werd toegestaan door de bevoegde Belgische instelling. Deze toelating kan evenwel enkel worden geweigerd door de bevoegde Belgische instelling wanneer het verblijf plaatsheeft in de periode tijdens dewelke de bevoegde Belgische instelling krachtens de Belgische wetgeving de invaliditeitstoestand moet evalueren of herzien. Afdeling 3. - Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de Belgische
prestaties Artikel 20 Herberekening van het bedrag van de prestaties 1. Indien wegens de verhoging van de kosten voor levensonderhoud, de variatie van het loonpeil of om andere aanpassingsredenen het bedrag van de Japanse rust-, overlevings- of invaliditeitsprestaties worden gewijzigd met een bepaald percentage of bedrag, is de bevoegde Belgische instelling niet verplicht om over te gaan tot een nieuwe berekening van het bedrag van de Belgische rust-, overlevings- of invaliditeitsprestaties.2. Daarentegen, in geval van verandering van de wijze van vaststelling of de berekeningsregelen van de Japanse ouderdoms-, overlevings- of invaliditeitsprestaties, voert de Belgische bevoegde instelling een nieuwe berekening uit overeenkomstig artikel 15 of 17. HOOFDSTUK 2. - Bepalingen betreffende de Japanse prestaties Artikel 21 Samentelling 1. Wanneer een persoon niet voldoende verzekeringstijdvakken heeft vervuld om te voldoen aan de vereiste om het recht op Japanse prestaties te doen ontstaan, houdt de bevoegde Japanse instelling, voor de vaststelling van het recht op de prestaties onder dit artikel, rekening met de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Belgische wetgeving, voor zover ze niet samenvallen met de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Japanse wetgeving.Deze paragraaf is evenwel niet van toepassing op het aanvullend pensioen voor bepaalde beroepen onder de onderlinge bijstandspensioenen en de forfaitaire uitkeringen die gelden als terugbetaling van bijdragen. 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 van dit artikel, (a) worden de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Belgische wetgeving in aanmerking genomen als verzekeringstijdvakken vervuld onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers en als overeenkomstige verzekeringstijdvakken onder het Nationaal pensioen.(b) worden de verzekeringstijdvakken die overeenkomstig de Belgische wetgeving erkend worden als één van de volgende periodes, in aanmerking genomen als een periode gelijkgesteld met een periode van werk onder de Pensioenverzekering voor Werknemers : (i) een periode gedurende dewelke een persoon permanent ondergronds in een mijn werkt;en (ii) een periode gedurende dewelke een persoon werkt als werknemer aan boord van een zeeschip.
Artikel 22 Bijzondere bepalingen betreffende invaliditeits- en overlevingsprestaties 1. In geval de Japanse wetgeving voor de toekenning van het recht op invaliditeits- of overlevingsprestaties (met uitzondering van de forfaitaire uitkeringen die gelden als terugbetaling van bijdragen) vereist dat de datum van het eerste medisch onderzoek of de datum van overlijden binnen bepaalde verzekeringstijdvakken valt, wordt deze vereiste geacht vervuld te zijn voor het vaststellen van het recht op deze prestaties wanneer deze datum binnen verzekeringstijdvakken valt die vervuld zijn overeenkomstig de Belgische wetgeving. Echter, wanneer het recht op invaliditeits- of overlevingsprestaties (met uitzondering van de forfaitaire uitkeringen die gelden als terugbetaling van bijdragen) onder het Nationaal Pensioen wordt vastgesteld zonder toepassing van dit artikel, wordt dit artikel niet toegepast voor het vaststellen van het recht op invaliditeits- of overlevingsprestaties (met uitzondering van de forfaitaire uitkeringen die gelden als terugbetaling van bijdragen) op basis van hetzelfde verzekerde risico onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers. 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 van dit artikel wordt, met betrekking tot personen die beschikken over verzekeringstijdvakken vervuld onder twee of meer Japanse pensioensystemen voor werknemers, de vereiste bedoeld in die paragraaf geacht vervuld te zijn voor één van deze pensioensystemen overeenkomstig de Japanse wetgeving. Artikel 23 Berekening van het bedrag van de prestaties 1. Ingeval het recht op een Japanse prestatie wordt vastgesteld krachtens paragraaf 1 van artikel 21 of paragraaf 1 van artikel 22, berekent de bevoegde Japanse instelling het bedrag van deze prestatie overeenkomstig de Japanse wetgeving, onder voorbehoud van paragrafen 2 tot 5 van dit artikel.2. Wanneer, met betrekking tot het Basisinvaliditeitspensioen en andere prestaties waarvan het bedrag een vaste som is die wordt toegekend ongeacht het verzekeringstijdvak, de vereisten voor het ontvangen van dergelijke prestaties vervuld zijn krachtens paragraaf 1 van artikel 21 of paragraaf 1 van artikel 22, wordt het toe te kennen bedrag berekend naar verhouding van de som van de tijdvakken waarvoor bijdragen zijn betaald en de van premies vrijgestelde tijdvakken onder het pensioensysteem waaruit dergelijke prestaties zullen betaald worden tot de som van deze tijdvakken waarvoor bijdragen zijn betaald, de van premies vrijgestelde tijdvakken en de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Belgische wetgeving.3. Wanneer, met betrekking tot invaliditeits- en overlevingsprestaties onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers, voor zover het toe te kennen bedrag van deze prestaties berekend wordt op basis van de gespecificeerde periode bepaald bij de Japanse wetgeving wanneer de verzekeringstijdvakken vervuld overeenkomstig deze systemen korter zijn dan deze gespecificeerde periode, de vereisten voor het ontvangen van dergelijke prestaties vervuld zijn krachtens paragraaf 1 van artikel 21 of paragraaf 1 van artikel 22, wordt het toe te kennen bedrag berekend naar verhouding van de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers tot de som van deze verzekeringstijdvakken en de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Belgische wetgeving.Wanneer de som van de verzekeringstijdvakken echter de gespecificeerde periode overschrijdt, wordt de som van de verzekeringstijdvakken als gelijk beschouwd aan de gespecificeerde periode. 4. Wanneer, met betrekking tot de berekening van het bedrag van de prestaties onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers overeenkomstig paragrafen 2 en 3 van dit artikel, de persoon die recht heeft op de prestaties over verzekeringstijdvakken beschikt vervuld onder twee of meer van dergelijke pensioensystemen, dan zijn de tijdvakken waarvoor bijdragen zijn betaald onder het pensioensysteem waaruit dergelijke prestaties zullen worden betaald zoals bedoeld in paragraaf 2 van dit artikel of de verzekeringstijdvakken vervuld onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers zoals bedoeld in paragraaf 3 van dit artikel, gelijk aan de som van de verzekeringstijdvakken vervuld onder alle dergelijke pensioensystemen.Echter, wanneer de som van de verzekeringstijdvakken gelijk is aan of langer is dan de gespecificeerde periode bepaald bij de Japanse wetgeving in de zin van paragraaf 3 van dit artikel, dan is de berekeningswijze bepaald in paragraaf 3 van dit artikel en deze paragraaf niet van toepassing. 5. Wanneer, met betrekking tot het Aanvullend Pensioen voor Echtgenoten, dat vervat is in het Rustpensioen voor Werknemers, en alle andere prestaties die kunnen worden toegekend onder de vorm van een vast bedrag in de gevallen waarin het verzekeringstijdvak vervuld onder de Japanse pensioensystemen voor werknemers gelijk is aan of langer is dan de gespecificeerde periode bepaald bij de Japanse wetgeving, de vereisten voor het ontvangen van dergelijke prestaties vervuld zijn krachtens paragraaf 1 van artikel 21, zal het toe te kennen bedrag berekend worden naar verhouding van de verzekeringstijdvakken vervuld onder het Japans pensioensysteem voor werknemers waaruit deze prestaties zullen worden betaal voor deze gespecificeerde periode.
Artikel 24.- Uitzondering op artikel 4 Artikel 4 laat onverlet de bepalingen betreffende aanvullende tijdvakken voor Japanse onderdanen op basis van gewoon verblijf buiten het grondgebied van Japan onder de Japanse wetgeving.
TITEL IV. - DIVERSE BEPALINGEN Artikel 25 Administratieve samenwerking 1. Voor de toepassing van deze Overeenkomst treffen de bevoegde autoriteiten van de beide Overeenkomstsluitende Staten in onderling overleg de nodige administratieve schikkingen en duiden ze de verbindingsinstellingen en de bevoegde instellingen aan.2. De bevoegde autoriteiten van de beide Overeenkomstsluitende Staten verstrekken elkaar rechtstreeks alle inlichtingen met betrekking tot de ter uitvoering van deze Overeenkomst getroffen maatregelen.3. De bevoegde autoriteiten van de beide Overeenkomstsluitende Staten verstrekken elkaar rechtstreeks en zo spoedig mogelijk alle inlichtingen met betrekking tot wijzigingen van hun respectievelijke wetgevingen voorzover deze wijzigingen een invloed hebben op de toepassing van deze Overeenkomst.4. Binnen hun respectievelijke bevoegdheden, bieden de bevoegde autoriteiten en de bevoegde instellingen van de beide Overeenkomstsluitende Staten elkaar alle nodige bemiddeling aan voor de toepassing van deze Overeenkomst.Deze bemiddeling is kosteloos.
Artikel 26 Kosten of vergoedingen en legalisatie 1. Voorzover de wetgeving en andere relevante wetten en verordeningen van één Overeenkomstsluitende Staat bepalingen omvatten betreffende vrijstellingen of verminderingen van administratieve of consulaire kosten voor documenten die ingevolge de wetgeving van deze Overeenkomstsluitende Staat overgelegd dienen te worden, zijn deze bepalingen ook van toepassing op documenten die overgelegd dienen te worden bij toepassing van deze Overeenkomst of bij toepassing van de wetgeving van de andere Overeenkomstsluitende Staat.2. Documenten die overgelegd worden voor het doel van deze Overeenkomst en de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat vereisen geen legalisatie of enige andere gelijkaardige formaliteit van diplomatieke of consulaire autoriteiten. Artikel 27 Communicatietalen 1. Voor de toepassing van deze Overeenkomst zijn de bevoegde autoriteiten en de bevoegde instellingen van de beide Overeenkomstsluitende Staten ertoe gemachtigd rechtstreeks, in het Japans voor Japan en in één van de officiële talen voor België, met elkaar alsmede met elke betrokken persoon te corresponderen, welke ook diens woonplaats is.2. Voor de toepassing van deze Overeenkomst mogen de bevoegde Japanse autoriteiten en instellingen aanvragen of andere documenten niet van de hand wijzen omdat ze opgesteld zijn in één van de officiële talen van België, evenmin mogen de bevoegde Belgische autoriteiten en instellingen aanvragen of andere documenten van de hand wijzen omdat ze opgesteld zijn in het Japans. Artikel 28 Vertrouwelijkheid van de informatie 1. De bevoegde autoriteiten of instellingen van één overeenkomstsluitende Staat sturen, overeenkomstig de wetten en verordeningen van deze Staat, informatie betreffende een persoon, verzameld onder de wetgeving van deze Staat, naar de bevoegde autoriteiten of instellingen van de andere overeenkomstsluitende Staat voorzover deze informatie nodig is voor de toepassing van deze Overeenkomst.2. Behoudens andersluidende bepalingen in de wetten en verordeningen van een Overeenkomstsluitende Staat, wordt de informatie betreffende een persoon, die wordt medegedeeld overeenkomstig deze Overeenkomst aan deze Overeenkomstsluitende Staat door de andere Overeenkomstsluitende Staat uitsluitend gebruikt voor de toepassing van deze Overeenkomst.Deze informatie medegedeeld aan een Overeenkomstsluitende Staat is onderworpen aan de toepassing van de wetten en verordeningen van deze Overeenkomstsluitende Staat betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de vertrouwelijkheid van persoonlijke gegevens.
Artikel 29 Aanvragen, rechtsmiddelen en verklaringen 1. Wanneer schriftelijke aanvragen voor prestaties, rechtsmiddelen of andere verklaringen krachtens de wetgeving van een Overeenkomstsluitende Staat worden ingediend bij een bevoegde autoriteit of een bevoegde instelling van de andere Overeenkomstsluitende Staat, bevoegd om dergelijke aanvragen, rechtsmiddelen of verklaringen te ontvangen krachtens de wetgeving van deze andere Overeenkomstsluitende Staat, worden deze aanvragen voor prestaties, rechtsmiddelen of verklaringen beschouwd als zijnde op dezelfde datum ingediend bij de bevoegde autoriteit of de bevoegde instelling van de eerstgenoemde Overeenkomstsluitende Staat en worden behandeld overeenkomstig de procedure en de wetgeving van de eerstgenoemde Overeenkomstsluitende Staat.2. De bevoegde autoriteit of de bevoegde instelling van een Overeenkomstsluitende Staat verzendt de aanvragen voor prestaties, rechtsmiddelen of andere verklaringen ingediend overeenkomstig paragraaf 1 van dit artikel onverwijld naar de bevoegde autoriteit of de bevoegde instelling van de andere Overeenkomstsluitende Staat. Artikel 30 Uitbetaling van de prestaties Prestaties in het kader van deze Overeenkomst kunnen uitbetaald worden in de munt van één van beide Overeenkomstsluitende Staten. Wanneer één van beide Overeenkomstsluitende Staten maatregelen invoert ter beperking van de uitwisseling van valuta's of van stortingen, dan plegen de regeringen van de beide Overeenkomstsluitende Staten onmiddellijk overleg over de maatregelen die nodig zijn om de uitbetaling van de prestaties door de beide Overeenkomstsluitende Staten in het kader van deze Overeenkomst te garanderen.
Artikel 31 Bijleggen van geschillen Geschillen over de interpretatie en de toepassing van deze Overeenkomst zullen in gezamenlijk overleg door de betrokken autoriteiten van de beide Overeenkomstsluitende Staten worden bijgelegd.
Artikel 32 Titels De titels van de delen, hoofdstukken, afdelingen en artikelen van deze Overeenkomst zijn enkel aangebracht om het raadplegen te vergemakkelijken en hebben geen invloed op de interpretatie van deze Overeenkomst.
TITEL V. - OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN Artikel 33 Gebeurtenissen voorafgaand aan de inwerkingtreding 1. Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden ook de gebeurtenissen in aanmerking genomen die zich hebben voorgedaan vóór zij van kracht werd.2. Deze Overeenkomst doet geen enkel recht ontstaan op prestaties voor een tijdvak dat aan haar inwerkingtreding voorafgaat.3. Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden verzekeringstijdvakken die werden vervuld vóór haar inwerkingtreding in aanmerking genomen voor het vaststellen van het recht op prestaties krachtens deze Overeenkomst.4. Voor de toepassing van paragraaf 1 of 4 van artikel 8 op personen van wie de detachering of de zelfstandige activiteit bedoeld in deze paragrafen is begonnen vóór de inwerkingtreding van deze Overeenkomst, wordt het tijdvak van dergelijke detachering of zelfstandige activiteit beschouwd als beginnend op de datum van inwerkingtreding van deze Overeenkomst. Artikel 34 Herziening, verval en verjaring 1. Elke prestatie die niet werd vereffend of die werd geschorst wegens de nationaliteit van de gerechtigde of wegens diens gebruikelijke woonplaats buiten het grondgebied van een Overeenkomstsluitende Staat, wordt, op verzoek van deze gerechtigde, vereffend of hervat op de datum van inwerkingtreding van deze Overeenkomst.2. Het bedrag van de prestaties bepaald vóór de inwerkingtreding van deze Overeenkomst wordt op verzoek van de gerechtigden herzien indien uit de toepassing van deze Overeenkomst een verhoging van het bedrag van de prestaties voortvloeit.3. De toepassing van deze Overeenkomst kan voor een gerechtigde niet leiden tot een vermindering van het bedrag van de prestaties verkregen vóór de inwerkingtreding van deze Overeenkomst.4. In geval het verzoek bedoeld in paragraaf 1 of 2 van dit artikel of de aanvraag van de prestatie door een gerechtigde op de leeftijd van de vaststelling van het recht op deze prestatie, verworven in het kader van deze Overeenkomst, wordt ingediend binnen een termijn van twee jaar ingaand op de datum waarop deze Overeenkomst van kracht wordt, zijn de overeenkomstig de bepalingen van deze Overeenkomst verkregen rechten verworven met ingang van deze datum.De wetgeving van de ene of van de andere Overeenkomstsluitende Staat betreffende het verval of de verjaring van rechten zijn niet van toepassing op dit verzoek of deze aanvraag. 5. In het geval verzoek bedoeld in paragraaf 4 van dit artikel wordt ingediend na het verstrijken van een termijn van twee jaar ingaand op de datum van inwerkingtreding van deze Overeenkomst, worden de rechten die vervallen noch verjaard zijn, vastgesteld volgens de wetgeving van elke Overeenkomstsluitende Staat. Artikel 35 Inwerkingtreding Deze Overeenkomst treedt in werking op de eerste dag van de derde maand die volgt op de maand tijdens dewelke de Overeenkomstsluitende Staten diplomatieke nota's zullen hebben uitgewisseld waarin ze elkaar ervan op de hoogte brengen dat hun respectievelijke grondwettelijke vereisten nodig voor de inwerkingtreding van deze Overeenkomst vervuld zijn.
Artikel 36 Duur en opzegging 1. Deze Overeenkomst blijft van kracht voor onbepaalde duur.Elk van beide Overeenkomstsluitende Staten kan via diplomatieke weg de Overeenkomst opzeggen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere Overeenkomstsluitende Staat. In dat geval blijft deze Overeenkomst van kracht tot de laatste dag van de twaalfde maand volgend op de maand tijdens dewelke de opzegging werd betekend. 2. Indien deze overeenkomst wordt opgezegd overeenkomstig paragraaf 1 van dit Artikel, blijven rechten met betrekking tot het recht op en de betaling van prestaties verworven ingevolge deze Overeenkomst behouden. Ten blijke waarvan de behoorlijk daartoe gemachtigden deze Overeenkomst hebben ondertekend.
Opgemaakt te Brussel op 23 februari 2005, in tweevoud, in de Engelse taal.