Etaamb.openjustice.be
Wet van 06 maart 2017
gepubliceerd op 11 april 2017

Wet tot wijziging van de wet van 3 juni 2007 betreffende diverse arbeidsbepalingen en de wet van 13 juni 2014 tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2017010854
pub.
11/04/2017
prom.
06/03/2017
ELI
eli/wet/2017/03/06/2017010854/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)Kamer (parl. doc.)
Document Qrcode

6 MAART 2017. - Wet tot wijziging van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten betreffende diverse arbeidsbepalingen en de wet van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2014 pub. 11/07/2014 numac 2014204102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006 sluiten tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet. HOOFDSTUK 2. - Wijziging van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten betreffende diverse arbeidsbepalingen

Art. 2.In de artikelen 28 tot 32, 34 tot 37, 41, 42, 44 tot 52, 54 tot 62, 64 tot 67 en 69 tot 76 van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten betreffende diverse arbeidsbepalingen, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 21 juli 2016, wordt het woord "zeeman", telkenmale vervangen door het woord "zeevarende".

Art. 3.In het opschrift van titel VI, hoofdstuk III, afdeling 2, van dezelfde wet wordt het woord "zeeman" vervangen door het woord "zeevarende".

Art. 4.In het opschrift van titel VI, hoofdstuk IV van dezelfde wet wordt het woord "zeeman" vervangen door het woord "zeevarende".

Art. 5.In de artikelen 30, 40, 42, 43/1, 46, 50, 54 en 69/1 van dezelfde wet wordt het woord "zeelieden", telkenmale vervangen door het woord "zeevarenden".

Art. 6.In het opschrift van titel VI, hoofdstuk II, Afdeling 2 van dezelfde wet wordt het woord "zeelieden" vervangen door het woord "zeevarenden".

Art. 7.In de artikelen 28/1 en 40 van dezelfde wet worden de woorden "Maritiem Vervoer", telkenmale vervangen door het woord "Scheepvaart".

Art. 8.In titel VI van dezelfde wet, wordt een hoofdstuk V/1 ingevoegd, luidende : "HOOFDSTUK V/I. Financiële zekerheid"

Art. 9.In hoofdstuk V/1, ingevoegd bij artikel 8, wordt een artikel 67/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 67/1.§ 1. De reder stelt een financiële zekerheid om alle schuldvorderingen gelinkt aan overlijden of invaliditeit van zeevarenden als gevolg van een arbeidsongeval, beroepsziekte of bedrijfsrisico, overeenkomstig de nationale bepalingen tot uitvoering van de bepalingen van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006, hierna de MLC 2006 genoemd, de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst of collectieve arbeidsovereenkomst te voorzien van schadevergoeding.

Deze financiële zekerheid wordt gesteld in de vorm van een verzekering die voldoet aan de eisen van dit artikel en de nationale bepalingen tot uitvoering van de bepalingen van de MLC 2006 of van een sociale zekerheidssysteem in overstemming met de vigerende Belgische wetgeving. § 2. Deze financiële zekerheid voldoet aan de volgende minimumeisen : 1° de schadevergoeding, indien deze voorzien is in de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst en onverminderd punt 3°, wordt volledig en onverwijld betaald;2° er wordt geen enkele druk uitgeoefend om een betaling die lager is dan het bedrag dat contractueel werd vastgelegd te aanvaarden;3° als de invaliditeit van een zeevarende van zulke aard is dat het moeilijk is om de volledige schadevergoeding waar de zeevarende recht op heeft, vast te stellen, wordt een voorlopige betaling of worden voorlopige betalingen gemaakt aan de zeevarende om onbillijke gevolgen voor de zeevarende te vermijden;4° de zeevarende ontvangt betalingen, onverminderd andere wettelijke rechten.De reder kan deze betaling echter aftrekken van enige andere schadevergoeding die voortvloeit uit enige andere schuldvordering vanwege de zeevarende tegen de reder en die voortvloeit uit hetzelfde incident; 5° de schuldvordering voor schadevergoeding mag rechtstreeks door de betrokken zeevarende, zijn aanverwanten, door een vertegenwoordiger van de zeevarende of een aangeduide begunstigde worden ingediend. § 3. Zeevarenden ontvangen van de reder voorafgaande kennisgeving die minstens gelijk is aan de opzegtermijn bepaald in de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst, indien de financiële zekerheid van de reder wordt geannuleerd of beëindigd. § 4. De verstrekker van een financiële zekerheid stelt het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in kennis van het feit dat de financiële zekerheid van de reder wordt geannuleerd of beëindigd overeenkomstig paragraaf 5. § 5. De financiële zekerheid kan niet geannuleerd of beëindigd worden voor het einde van de geldigheidsperiode, tenzij de verstrekker van de financiële zekerheid een voorafgaande notificatie van minstens dertig dagen heeft gegeven aan het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. § 6. De financiële zekerheid voorziet de betaling voor alle schuldvorderingen die eronder vallen en die ontstaan tijdens de geldigheidsperiode van het document."

Art. 10.Artikel 68 van dezelfde wet wordt vervangen als volgt : "

Art. 68.§ 1. Zeevarenden op schepen die de Belgische vlag voeren hebben recht op repatriëring onder de volgende omstandigheden: 1° indien hun arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst verloopt terwijl zij zich in het buitenland bevinden;2° indien hun arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst wordt beëindigd : a) door de reder;of b) door de zeevarende op grond van geldige redenen;3° indien de zeevarende niet langer in staat is zijn taken uit hoofde van zijn arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst te verrichten of indien het niet mogelijk is om van hem te eisen dat hij deze onder de desbetreffende omstandigheden verricht. § 2. De omstandigheden waaronder zeevarenden recht hebben op repatriëring in overeenstemming met paragraaf 1, 2° en 3° zijn als volgt : a) in geval van ziekte of ongeval of om een andere reden van medische aard die de repatriëring van de zeevarende vereist, wanneer is vastgesteld dat de zeevarende medisch gezien in staat is te reizen;b) in geval van schipbreuk;c) wanneer de reder niet in staat is de wettelijke of contractuele verplichtingen als werkgever na te komen ten opzichte van de zeevarende, wegens insolventie, verkoop van het schip, verandering in de registratie van het schip of in verband met een andere soortgelijke reden;d) wanneer een schip koers zet naar een oorlogsgebied, zoals omschreven in de nationale wet- of regelgeving of arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst, waar de zeevarende er niet mee instemt zich naar dat gebied te begeven;en e) in het geval van beëindiging of onderbreking van de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst van de zeevarende overeenkomstig een arbitrale uitspraak of een collectieve arbeidsovereenkomst of in het geval van beëindiging van het dienstverband om een andere soortgelijke reden. De maximumduur van tijdvakken van dienst aan boord waarna zeevarenden recht hebben op repatriëring is minder dan 12 maanden;

Tijdens de repatriëring draagt de reder de kosten van vervoer, logies en voeding van de zeevarende;

De zeevarende wordt gerepatrieerd naar een van de volgende plaatsen, zoals bepaald in de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst : a) de plaats waar de zeevarende instemde met de overeenkomst;b) de plaats die in de collectieve arbeidsovereenkomst is bepaald;c) het land waarin de zeevarende zijn domicilie heeft;of d) iedere andere plaats die gezamenlijk is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst. De repatriëring dient via aangepast vervoer te gebeuren en zo kort mogelijk in duurtijd te zijn. § 3. Het is aan de reders verboden vooruitbetaling te eisen van zeevarenden bij aanvang van hun tewerkstelling voor de kosten van repatriëring, en eveneens om de kosten van repatriëring te verhalen op de lonen of andere aanspraken van de zeevarenden, tenzij de repatriëring om tuchtredenen diende te gebeuren of in het geval bedoeld in artikel 67.".

Art. 11.In dezelfde wet wordt een artikel 68/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 68/1.§ 1. De reder voorziet een financiële zekerheid in de vorm van een verzekering die voldoet aan de vereisten van dit artikel en artikel 68. § 2. Bijstand voorzien door de financiële zekerheid wordt zonder vertraging verstrekt op verzoek van de zeevarende of een door de zeevarende aangeduide vertegenwoordiger en wordt onderbouwd met de nodige verantwoording in overeenstemming met paragraaf 5. § 3. Bijstand verleend door de financiële zekerheid is voldoende om het volgende te dekken : 1° niet-betaalde lonen en andere rechten die de reder verschuldigd is aan de zeevarende overeenkomstig de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst, de relevante cao's of de geldende wetgeving, beperkt tot vier maanden van zulke niet-betaalde lonen en vier maanden van enig ander niet betaald recht.2° alle redelijke kosten gemaakt door de zeevarende, inclusief de kosten voor repatriëring als bedoeld in paragraaf 4;3° de essentiële noden van de zeevarende, inclusief zaken zoals : adequaat voedsel, kleding waar nodig, logies, drinkwatervoorziening, noodzakelijke brandstof voor overleving aan boord en de nodige medische zorg en enige andere redelijke kosten of uitgaven gemaakt vanaf de handeling of het nalaten die de verlating uitmaakt totdat de zeevarende is aangekomen op de plaats bedoeld in artikel 68, § 2, 4°. § 4. De kosten van repatriëring dekken de reis via aangepast en snel vervoer en omvatten voorzieningen voor voedsel en logies voor de zeevarende vanaf dat hij het schip verlaat totdat de zeevarende is aangekomen op de plaats als bedoeld in artikel 68, § 2, 4°, eveneens de noodzakelijke medische zorg, transport van enige persoonlijke bezittingen en elke andere redelijke kosten die voortvloeien uit de verlating. § 5. Een zeevarende wordt geacht te zijn verlaten indien, in overtreding van de bepalingen van deze wet of de voorwaarden in de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst, de reder : 1° de kosten voor de repatriëring niet dekt;2° de zeevarende zonder de noodzakelijke onderhoudsmiddelen en ondersteuning heeft achtergelaten;of 3° op enige andere manier een eenzijdige verbreking veroorzaakt heeft van de verbintenis met de zeevarende, met name het niet-betalen van de contractueel vastgelegde lonen gedurende ten minste twee maanden. § 6. Met noodzakelijke onderhoudsmiddelen en ondersteuning, zoals bepaald bij paragraaf 5, 2°, wordt bedoeld: behoorlijk voedsel, logies, drinkwatervoorziening, noodzakelijke brandstof voor overleving aan boord en de noodzakelijke medische zorg. § 7. De financiële zekerheid kan niet geannuleerd of beëindigd worden voor het einde van de geldigheidsperiode, tenzij de verstrekker van de financiële zekerheid een voorafgaande notificatie van minstens dertig dagen heeft gegeven aan het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. § 8. Indien de verstrekker van de financiële zekerheid enige betaling heeft uitgevoerd aan een zeevarende in overeenstemming met dit artikel, verkrijgt de verstrekker - tot op het bedrag dat betaald werd en in overeenstemming met de relevante wetgeving - via subrogatie, toewijzing of andere manier de rechten die de zeevarende zou hebben genoten." HOOFDSTUK 3. - Wijziging van de wet van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2014 pub. 11/07/2014 numac 2014204102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006 sluiten tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006

Art. 12.In de artikelen 44 en 65 tot 68 van de wet van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2014 pub. 11/07/2014 numac 2014204102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006 sluiten tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006, wordt het woord "zeeman", telkenmale vervangen door het woord "zeevarende".

Art. 13.In de artikelen 4 tot 6, 8, 9, 11, 29 tot 32, 38, 39, 41, 44, 47, 48, 51, 52, 54, 55, 57, 59, 60, 62, 63, 65 tot 68 en 71 tot 74 van dezelfde wet wordt het woord "zeelieden", telkenmale vervangen door het woord "zeevarenden".

Art. 14.In het opschrift van titel 6 van dezelfde wet wordt het woord "zeelieden" vervangen door het woord "zeevarenden".

Art. 15.In de artikelen 3, 4, 45, 49, 50, 53, 54, 56, 57 en 66 van dezelfde wet worden de woorden "Maritiem Vervoer", telkenmale vervangen door het woord "Scheepvaart".

Art. 16.Artikel 3 van dezelfde wet, wordt aangevuld met een 11°, luidende : "11° "Certificaten van verzekering onder MLC 2006" : het certificaat van verzekering voor repatriëring en het certificaat van verzekering of enige andere financiële zekerheid voor de aansprakelijkheid van de reder."

Art. 17.Het opschrift van titel 2 van dezelfde wet wordt vervangen als volgt : "TITEL 2. Het maritiem arbeidscertificaat, de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid en de certificaten van verzekering onder MLC 2006 voor de schepen die onder Belgische vlag varen"

Art. 18.In artikel 7 van dezelfde wet worden de woorden "en een conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid" vervangen door de woorden ", een conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid en de certificaten van verzekering onder MLC 2006".

Art. 19.In dezelfde wet wordt een artikel 9/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 9/1.Het certificaat van verzekering voor repatriëring vormt het bewijs dat de reder voldoet aan de nationale bepalingen tot uitvoering van de bepalingen van de MLC 2006 betreffende repatriëring.".

Art. 20.In dezelfde wet wordt een artikel 9/2 ingevoegd, luidende : "

Art. 9/2.Het certificaat van verzekering of enige andere financiële zekerheid voor de aansprakelijkheid van de reder vormt het bewijs dat de reder voldoet aan de nationale bepalingen tot uitvoering van de bepalingen van de MLC 2006 betreffende de aansprakelijkheid van de reder.".

Art. 21.In artikel 11 worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt het cijfer "14" opgeheven;2° het artikel wordt aangevuld met een 15° en een 16°, luidende : "15° de financiële zekerheid voor repatriëring; 16° de financiële zekerheid voor de aansprakelijkheid van de reder.".

Art. 22.In titel 2, van dezelfde wet, wordt een hoofdstuk 3/1 ingevoegd, luidende : "HOOFDSTUK 3/ 1. Certificaten van verzekering onder MLC 2006".

Art. 23.In hoofdstuk 3/1, ingevoegd bij artikel 22, wordt een artikel 27/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 27/1.De certificaten van verzekering onder MLC 2006 worden opgesteld overeenkomstig het model bepaald door de Koning.".

Art. 24.In hoofdstuk 3/1, ingevoegd bij artikel 22, wordt een artikel 27/2 ingevoegd, luidende : "

Art. 27/2.De Koning bepaalt de voorwaarden voor de uitgifte van de certificaten van verzekering onder MLC 2006 alsmede de regels betreffende de uitgifte en de geldigheid van de certificaten.".

Art. 25.In artikel 28 van dezelfde wet worden de woorden "en de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid" vervangen door de woorden ", de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid en de certificaten van verzekering onder MLC 2006"

Art. 26.In artikel 29 van dezelfde wet worden de woorden "en van de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid" vervangen door de woorden ", van de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid en van de certificaten van verzekering onder MLC 2006".

Art. 27.In artikel 34 van dezelfde wet wordt het cijfer "14" opgeheven.

Art. 28.In artikel 38 van dezelfde wet wordt de laatste zin aangevuld met de woorden "of wordt op een andere wijze beschikbaar gesteld aan zeevarenden, inspecteurs van de vlaggenstaat, bevoegde officieren in havenstaten en vertegenwoordigers van de reders en zeevarenden, in overeenstemming met de nationale wetgeving."

Art. 29.In dezelfde wet wordt een artikel 61/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 61/1.§ 1. Als de repatriëring van de zeevarenden niet wordt voorzien door de reder of de verstrekker van de financiële zekerheid overeenkomstig de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten houdende diverse arbeidsbepalingen, draagt de Belgische staat de kosten van repatriëring. § 2. Met inachtneming van de van toepassing zijnde internationale instrumenten, kan de Belgische staat indien deze de kosten van repatriëring ingevolge paragraaf 1 heeft betaald, deze kosten terugvorderen van de reder en, indien nodig, de schepen van de desbetreffende reder aanhouden, of verzoeken om aanhouding hiervan, totdat de vergoeding heeft plaatsgevonden. § 3. De kosten van repatriëring komen in geen geval ten laste van een zeevarende, behalve in het geval voorzien in artikel 68, § 3, van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten betreffende diverse arbeidsbepalingen. § 4. De Belgische staat faciliteert de repatriëring van zeevarenden die werken aan boord van schepen die een Belgische haven aandoen of door de Belgische territoriale wateren of binnenwateren varen, alsook hun vervanging aan boord. § 5. Het recht op repatriëring kan niet geweigerd worden aan de zeevarende omwille van de financiële omstandigheden van de reder of omwille van het onvermogen of onwil van de reder om de betrokkene te vervangen."

Art. 30.In dezelfde wet wordt een artikel 63/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 63/1.§ 1. Als de reder, de vlagstaat van het schip of het land waarvan de zeevarenden de nationaliteit dragen de repatriëring van de zeevarenden niet voorzien, draagt de Belgische staat de kosten van repatriëring indien het schip zich in een Belgische haven bevindt. § 2. Met inachtneming van de van toepassing zijnde internationale instrumenten, kan de Belgische staat indien deze de kosten van repatriëring ingevolge paragraaf 1 heeft betaald, deze kosten terugvorderen van de reder en, indien nodig, de schepen van de desbetreffende reder aanhouden, of verzoeken om aanhouding hiervan, totdat de vergoeding heeft plaatsgevonden. § 3. De kosten van repatriëring komen in geen geval ten laste van een zeevarende, behalve in het geval voorzien in artikel 68, § 3, van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten betreffende diverse arbeidsbepalingen. § 4. De Belgische staat faciliteert de repatriëring van zeevarenden die werken aan boord van schepen die een Belgische haven aandoen of door de Belgische territoriale wateren of binnenwateren varen, alsook hun vervanging aan boord. § 5. Het recht op repatriëring kan niet geweigerd worden aan de zeevarende omwille van de financiële omstandigheden van de reder of omwille van het onvermogen of onwil van de reder om de betrokkene te vervangen.".

Art. 31.In artikel 72 van dezelfde wet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° onder 1° worden de woorden "en/of de certificaten van verzekering onder MLC 2006" ingevoegd tussen de woorden "conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid" en de woorden "niet bewaart of bijhoudt";2° onder 2° worden de woorden "en van de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid" vervangen door een de woorden ", de conformiteitsverklaring voor maritieme arbeid en/of de certificaten van verzekering onder MLC 2006"; HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding

Art. 32.Deze wet heeft uitwerking met ingang van 18 januari 2017 Gegeven te Brussel, 6 maart 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS De Minister van Sociale Zaken en volksgezondheid, M. DE BLOCK De staatssecretaris voor Noordzee, Ph. DE BACKER Met `s Lands zegel gezegeld : K. GEENS _______ Nota Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) Stukken : 54-2245 Integraal verslag : 9 februari 2017

^