gepubliceerd op 11 december 1999
Wet houdende instemming met de Europese Overeenkomst inzake de belangrijke internationale spoorlijnen , en Bijlagen I en II, gedaan te Genève op 31 mei 1985 (1)
5 MEI 1999. - Wet houdende instemming met de Europese Overeenkomst inzake de belangrijke internationale spoorlijnen (AGC), en Bijlagen I en II, gedaan te Genève op 31 mei 1985 (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.
Art. 2.Onder voorbehoud van toetreding namens België, zullen de Europese Overeenkomst inzake de belangrijke internationale spoorlijnen (AGC) en de Bijlagen I en II, gedaan te Genève op 31 mei 1985, volkomen gevolg hebben.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 5 mei 1999.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, E. DERYCKE De Minister van Vervoer, M. DAERDEN Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, T. VAN PARYS _______ Nota (1) Zitting 1998-1999 : Senaat. Documenten. - Ontwerp van wet ingediend op 6 november 1999, 1-1143/1.
Verslag, nr. 1-1143/2 Tekst aangenomen door de Commissie, 1-1143/3.
Parlementaire Handelingen. - Bespreking, vergadering van 11 februari 1999.
Stemming, vergadering van 11 februari 1999 Kamer.
Documenten. - Tekst overgezonden door de Senaat, nr. 49-1994/1.
Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekractiging voorgelegd, 49-1994/2.
Parlementaire Handelingen. - Bespreking, vergadering van 25 februari 1999.
Stemming, vergadering van 25 februari 1999.
Europese Overeenkomst inzake de belangrijke internationale spoorlijnen (AGC) De Overeenkomstsluitende Partijen, bewust van de noodzaak om in Europa het internationale spoorverkeer te vergemakkelijken en te bevorderen, overwegende dat het, om de verbindingen tussen de Europese landen te versterken, noodzakelijk is te voorzien in een gecoördineerd plan voor de inrichting en de bouw van spoorlijnen die aangepast zijn aan de toekomstige behoeften van het internationale verkeer, zijn overeengekomen wat volgt : Artikel 1 Aanneming van het internationale spoorwegnet « E » De Overeenkomstsluitende Partijen nemen het ontwerp van spoorwegnet, dat hierna « Internationaal spoorwegnet `E' » genoemd wordt en in bijlage I bij deze Overeenkomst omschreven is, aan als een gecoördineerd plan voor de inrichting en de bouw van spoorlijnen met een groot internationaal belang dat zij voornemens zijn uit te voeren binnen het kader van de nationale programma's conform hun respectieve wetgevingen.
Artikel 2 Omschrijving van het internationaal spoorwegnet « E » Het internationaal spoorwegnet « E » bestaat uit een systeem van hoofdlijnen en bijkomende lijnen, waarbij de hoofdlijnen de « grote spoorwegmagistralen zijn » die een internationaal verkeer dragen dat reeds belangrijk is of dit eerlang zal worden en de bijkomende lijnen deze zijn die nu al een aanvulling voor het net van hoofdlijnen zijn maar slechts op langere termijn een omvangrijk spoorverkeer zullen dragen.
Artikel 3 Bouw en inrichting van de lijnen van het internationaal spoorwegnet « E » Het internationaal spoorwegnet « E » bestaande uit grote magistralen zoals bedoeld in artikel 2 beantwoordt aan de technische specificaties opgenomen in bijlage II bij deze Overeenkomst of zal in overeenstemming met deze bijlage worden gebracht ter gelegenheid van verbeteringswerken ter uitvoering van nationale programma's.
Artikel 4 Aanwijzing van de depositaris De Secretaris-generaal van de Verenigde Naties is de depositaris van deze Overeenkomst.
Artikel 5 Procedure voor de ondertekening van de Overeenkomst en om partij te worden 1. Deze Overeenkomst staat van 1 september 1985 tot 1 september 1986 te Genève open voor ondertekening door Staten die hetzij lid zijn van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, hetzij in een adviserende hoedanigheid tot de Commissie zijn toegelaten overeenkomstig de paragraaf 8 van het Mandaat van de Commissie. Deze Staten kunnen Partij worden bij deze Overeenkomst door : a)ondertekening, gevolgd door bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring; of b) toetreding.3. De bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding geschiedt door nederlegging van een akte in de gepaste vorm bij de Secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Artikel 6 Inwerkingtreding van de Overeenkomst 1. Deze Overeenkomst treedt in werking 90 dagen na de datum waarop de regeringen van acht Staten een akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding hebben nedergelegd, mits één of meer lijnen van het internationale spoorwegnet « E » als doorlopende lijn de grondgebieden verbinden van ten minste vier van bedoelde Staten. Indien aan bovenstaande voorwaarde niet wordt voldaan, treedt de Overeenkomst in werking 90 dagen na de datum van nederlegging van de akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding waardoor aan genoemde voorwaarde zal zijn voldaan. 2. Ten aanzien van elke Staat die een akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding nederlegt na het begin van de in het eerste lid van dit artikel genoemde termijn van 90 dagen, treedt de Overeenkomst in werking 90 dagen na de datum van nederlegging van die akte. Artikel 7 Beperking van de toepassing van de Overeenkomst Niets in deze Overeenkomst mag zodanig worden uitgelegd dat een Overeenkomstsluitende Partij daardoor wordt belet de maatregelen te nemen die verenigbaar zijn met de bepalingen van het Handvest van de Verenigde Naties en beperkt blijven tot de vereisten van de omstandigheden en die zij noodzakelijk acht voor haar buitenlandse of binnenlandse veiligheid. De maatregelen, die tijdelijk dienen te zijn, worden onmiddellijk aan de depositaris meegedeeld met aanduiding van hun aard.
Artikel 8 Beslechting van geschillen 1. Elk geschil tussen twee of meer Overeenkomstsluitende Partijen dat betrekking heeft op de uitlegging of toepassing van deze Overeenkomst en dat door de Partijen bij het geschil niet met onderhandelingen of andere middelen kan worden opgelost, wordt onderworpen aan arbitrage, indien één van de bij het geschil betrokken Overeenkomstsluitende Partijen zulks verzoekt, en wordt hiertoe voorgelegd aan één of meer scheidsmannen, gekozen in onderlinge overeenstemming tussen de Partijen bij het geschil.Indien de Partijen bij het geschil niet binnen drie maanden na het verzoek om arbitrage tot overeenstemming kunnen komen over de keuze van één of meer scheidsmannen, kan elk van die Partijen de Secretaris-generaal van de Verenigde Naties verzoeken één enkele scheidsman te benoemen aan wie het geschil ter beslissing zal worden voorgelegd. 2. De uitspraak van de overeenkomstig het eerste lid van dit artikel benoemde scheidsman of scheidsmannen is bindend voor de bij een geschil betrokken Overeenkomstsluitende Partijen. Artikel 9 Verklaring met betrekking tot artikel 8 Elke Staat kan bij de ondertekening van deze Overeenkomst of bij de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding aan de depositaris meedelen dat hij zich niet gebonden acht door artikel 8 van deze Overeenkomst.
Artikel 10 Procedure voor de wijziging van de hoofdtekst 1. De hoofdtekst van deze Overeenkomst kan worden gewijzigd overeenkomstig één van de in dit artikel beschreven procedures.2. a) Op verzoek van een Overeenkomstsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging van deze Overeenkomst onderzocht door de Werkgroep spoorvervoer van de Economische Commissie voor Europa.b) Indien zij wordt aangenomen met een tweederde meerderheid van de aanwezige leden die hun stem uitbrengen en indien deze meerderheid een tweederde meerderheid omvat van de aanwezige Overeenkomstsluitende Partijen die hun stem uitbrengen, doet de Secretaris-generaal mededeling van de wijziging aan alle Overeenkomstsluitende Partijen voor aanvaarding ervan.c) Indien de wijziging door twee derde van de Overeenkomstsluitende Partijen aanvaard wordt, doet de Secretaris-generaal er mededeling van aan alle Overeenkomstsluitende Partijen en de wijziging wordt van kracht twaalf maanden na de datum van deze mededeling.De wijziging wordt van kracht voor al de Overeenkomstsluitende Partijen, met uitzondering van deze die vóór het van kracht worden ervan meegedeeld hebben dat zij ze niet aanvaarden. 3. Op verzoek van ten minste één derde van de Overeekomstsluitende Partijen roept de Secretaris-generaal een conferentie bijeen waarop de Staten bedoeld in artikel 5 zullen uitgenodigd worden.De procedure omschreven in de leden a) en b) van voorgaand 2e lid zal toegepast worden op elke wijziging die voor onderzoek aan dergelijke conferentie wordt voorgelegd.
Artikel 11 Procedure voor de wijziging van bijlage I 1. Bijlage I van deze Overeenkomst kan worden gewijzigd overeenkomstig de in dit artikel beschreven procedure.2. Op verzoek van een Overeenkomstsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging van bijlage I bij deze Overeenkomst onderzocht door de Werkgroep spoorvervoer van de Economische Commissie voor Europa.3. Indien zij wordt aangenomen door de meerderheid van de aanwezige leden die hun stem uitbrengen en indien deze meerderheid de meerderheid omvat van de aanwezige Overeenkomstsluitende Partijen die hun stem uitbrengen, doet de Secretaris-generaal mededeling van de wijziging aan de bevoegde administraties van de rechtstreeks betrokken Overeenkomstsluitende Partijen.Worden als rechtstreeks betrokken Oveeenkomstsluitende Partijen beschouwd : a) wanneer het gaat om de inlassing van een nieuwe hoofdlijn of om de wijziging van een bestaande hoofdlijn : elke Overeenkomstsluitende Partij over wiens grondgebied de kwestieuze lijn komt;b) wanneer het gaat om de inlassing van een nieuwe bijkomende lijn of om de wijziging van een bestaande bijkomende lijn : elke Overeenkomstsluitende Partij die een buurland is van de verzoekende partij en op wiens grondgebied de internationale hoofdlijn(en) komt/komen waarop de nieuwe of te wijzigen bijkomende lijn aansluit. Worden eveneens als buurland in de zin van dit lid beschouwd, twee Oveeenkomstsluitende Partijen op wier grondgebied zich de eindpunten bevinden van een veerbootverbinding die opgenomen is op het traject van voormelde hoofdlijn(en). 4. Elke voorgestelde wijziging die overeenkomstig voorgaand 3e lid is meegedeeld, wordt aanvaard indien, binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van deze kennisgeving, geen van de bevoegde administraties van de rechtstreeks betrokken Overeenkomstsluitende Partijen de Secretaris-generaal in kennis heeft gesteld van haar bezwaar tegen de wijziging.Indien de administratie van een Overeenkomstsluitende Partij verklaart dat haar nationaal recht haar verplicht om haar akkoord afhankelijk te stellen van een bijzondere toelating of van de goedkeuring door een wetgevend orgaan, wordt pas aangenomen dat zij met de wijziging van bijlage I van deze Overeenkomst heeft ingestemd en zal het voorstel van wijziging pas aanvaard zijn wanneer zij aan de Secretaris-generaal zal hebben meegedeeld dat de vereiste toelating of goedkeuring werd bekomen. Zo deze kennisgeving niet heeft plaatsgevonden binnen een termijn van achttien maanden na de datum waarop het wijzigingsvoorstel haar werd meegedeeld, of zo, binnen de voormelde termijn van zes maanden, de bevoegde administratie van een rechtstreeks betrokken Overeenkomstsluitende Partij bezwaar aantekent tegen de voorgestelde wijziging, wordt deze wijziging als niet aanvaard beschouwd. 5. Elke aanvaarde wijziging wordt door de Secretaris-generaal aan alle Overeenkomstsluitende Partijen meegedeeld en wordt voor al de Overeenkomstsluitende Partijen van kracht drie maanden na de datum van deze kennisgeving. Artikel 12 Procedure voor de wijziging van bijlage II 1. Bijlage II van deze Overeenkomst kan worden gewijzigd overeenkomstig de in dit artikel beschreven procedure.2. Op verzoek van een Overeenkomstsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging van bijlage II bij deze Overeenkomst onderzocht door de Werkgroep spoorvervoer van de Economische Commissie voor Europa.3. Indien zij wordt aangenomen door de meerderheid van de aanwezige leden die hun stem uitbrengen en indien deze meerderheid de meerderheid omvat van de aanwezige Overeenkomstsluitende Partijen die hun stem uitbrengen, doet de Secretaris-generaal mededeling van de wijziging aan de bevoegde administraties van al de Overeenkomstsluitende Partijen voor aanvaarding ervan.4. De wijziging wordt aanvaard, indien binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van deze kennisgeving, minder dan één derde van de bevoegde administraties van de Overeenkomstsluitende Partijen de Secretaris-generaal in kennis heeft gesteld van haar bezwaar tegen de wijziging.5. Elke aanvaarde wijziging wordt door de Secretaris-generaal aan alle Overeenkomstsluitende Partijen meegedeeld en wordt voor al de Overeenkomstsluitende Partijen van kracht drie maanden na de datum van deze kennisgeving. Artikel 13 Kennisgeving van het adres van de administratie waaraan de voorstellen van wijziging van de bijlagen van de Overeenkomst moeten worden meegedeeld Op het ogenblik dat hij deze Overeenkomst ondertekent, bekrachtigt, aanvaardt of goedkeurt of ertoe toetreedt, deelt elke Staat aan de Secretaris generaal de naam en het adres mee van zijn administratie waaraan, conform de bepalingen van bovenvermelde artikelen 11 en 12, de voorstellen tot wijziging van de bijlagen van de Overeenkomst moeten worden meegedeeld.
Artikel 14 Opzegging van de Overeenkomst Elke Overeenkomstsluitende Partij kan deze Overeenkomst opzeggen door middel van een tot de Secretaris-generaal gerichte schriftelijke kennisgeving. De opzegging wordt van kracht één jaar na de datum van ontvangst van deze kennisgeving door de Secretaris-generaal.
Artikel 15 Schorsing van de geldigheid van de Overeenkomst De toepassing van deze Overeenkomst wordt geschorst indien het aantal Overeenkomstsluitende Partijen lager is dan acht gedurende om het even welke periode van twaalf opeenvolgende maanden.
Ten blijke waarvan, de volmachthebbers, daartoe naar behoren gemachtigd, deze Overeenkomst hebben ondertekend.
Gedaan te Genève op de eenendertigste dag van mei negentienhonderd vijfentachtig, in één enkel exemplaar in het Engels, het Frans en het Russisch, gelijkelijk authentiek.
Bijlage I Spoorlijnen die zeer belangrijk zijn vanuit internationaal oogpunt Nummering van de lijnen die zeer belangrijk zijn vanuit internationaal oogpunt 1. De hoofdlijnen, die richtlijnen en tussenlijnen omvatten, zogenaamd van categorie A, worden met twee cijfers genummerd;de bijkomende lijnen, zogenaamd van categorie B, worden met drie cijfers genummerd. 2. De richtlijnen van Noord naar Zuid worden onpaar genummerd met twee cijfers.De nummering eindigt op het cijfer 5 en neemt toe van West naar Oost. De richtlijnen van West naar Oost worden paar genummerd met twee cijfers. De nummering eindigt op een O en neemt toe van Noord naar Zuid. De tussenlijnen krijgen respectievelijk onpare en pare nummers met twee cijfers begrepen tussen de nummers van de richtlijnen waartussen zij gelegen zijn. 3. De lijnen van categorie B worden met drie cijfers genummerd, waarvan het eerste, datgene is van de richtlijn die zich het dichtst bij ten Noorden van de beschouwde B-lijn bevindt en het tweede, dat van de richtlijn die zich het dichtst bij ten Westen van de beschouwde B-lijnen bevindt.Het derde cijfer is een rangnummer.
LIJST VAN DE SPOORWEGLIJNEN I. Nummering van de lijnen op Europees niveau Noord-Zuid E 03 Glasgow-Stranraer-Larne-Belfast-Dublin-Holyhead-Crewe-London-Folkestone-Dover E 05 Lisboa-Coimbra-Vilar Formoso-Fuentes de Oñoro-Medina del Campo-Burgos-Irún-Bordeaux-Paris E 07 Paris-Bordeaux-Hendaye-Irún-Burgos-Avila/Aranda de Duero-Madrid E 051 Calais-Paris E 053 Madrid-Córdoba-Bobadilla-Algeciras E 15 Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen-Brussel-Quévy-Feignies-Aulnoye-ParisDijon/Le Creusot -Lyon-Avignon-Tarascon-Marseille E 23 Dunkerque-Aulnoye-Thionville-Metz-Frouard-Toul-Culmont-Chalindrey-Dijon-Vallorbe-Lausanne-Brig E 25 Brussel-Arlon-Sterpenich-Kleinbettingen-Luxembourg-Bettembourg-Thionville-Metz-StrasbourgMulhouse-Basel-Olten-Bern-Brig-Domodossola-Rho-Milano-Genova E 27 Liège-Gouvy-Troisvierges-Luxembourg E 35 Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Emmerich-Duisbourg-Düsseldorf-Köln-Mainz-Mannheim-KarlsruheBasel-Olten-Chiasso-Milano-Bologna-Firenze-Roma-Napoli-Salerno-Messina E 43 Frankfurt(M)-Heidelberg/Mannheim-Bruchsal-Stuttgart-Ulm-Augsburg-München-Freilassing-Salzburg E 45 Oslo-Kornsjo-Göteborg-Helsingborg-Helsingor-Kobenhavn-Nykobing-Rodby-Puttgarden-HamburgHannover-Bebra-Gemünden-Nürnberg-Augsburg-München-Kufstein-Wörgl-Innsbruck-Brennero-Verona-Bologna-Ancona-Foggia-Bari E 451 Nürnberg-Passau-Wels E 51 Gedser-Rostock-Berlin/Seddin-Leipzig-Plauen-Gutenfürst-Hof-Nürnberg E 53 Helsingborg-Hässleholm E 530 Nykobing-Gedser E 55 Stockholm-Hässleholm-Malmö-Trelleborg-Sassnitz Hafen-Stralsund-Berlin/Seddin-Dresden-Bad Schandau-Decin-Praha-Linz-Salzburg-Schwarzach St.
Veit-Villach-Arnoldstein-Tarvisio-Udine-Venezia-Bologna E 551 Praha-Horni Dvoriste-Summerau-Linz-Selzthal-St. Michael E 59 Malmö-Ystad-Swinoujscie-Szczecin-Kostrzyn-Góra-Wroclaw-Chalupki E 61 Stockholm-Hässleholm-Malmö-Trelleborg-Sassnitz Hafen-Stralsund-Berlin/Seddin-Dresden-Bad Schandau-Decin-Nymburk-Kolin-Brno-Breclav-Bratislava-Komárno-Komaróm-Budapest E 63 Zilina-Bratislava E 65 Gdynia-Gdánsk-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice-Petrovice u Karviné-Ostrava-Breclav-Bernhardstahl-Semmering-Bruck a.d.
Mur-Klagenfurt-Villach-Rosenbach-Jesenice-Ljubljana-Pivka-Rijeka E 67 Bruck a.d. Mur-Graz-Spielfeld Strass-Maribor-Zidani Most E 69 Budapest-Murakeresztur-Kotoriba-Pragersko-Zidani Most-Ljubljana-Divaca-Koper E 71 Budapest-Murakeresztur-Gyékényes-Botovo-Koprivnica-Zagreb-Karlovac-Rijeka E 751 Zagreb-Sunja-Knin-Perkovic-Split/Sibenik E 771 Subotica-Vinkovci-Strizivojna-Vrpolje-Sarajevo-Kardeljevo E 79 Beograd-Bar E 85 Budapest-Kelebia-Subotica-Beograd-Nis/Kraljevo-Skopje-Gevgelia-Idomeni-Thessaloniki-Athinai E 851 Lvov-Vadul Siret-Vicsani-Pascani E 853 Larissa-Volos E 855 Sofia-Kulata-Promachon-Thessaloniki E 95 Moskva-Kiev-Benderi-Ungeni-Iasi-Pascani-Buzau-Ploiesti-Bucuresti-Videle-Giurgiu-Ruse-GornaDimitrovgrad E 951 Sindel-Karnobat West-Oost E 10 Oostende-Brussel-Liège-Aachen-Köln-Düsseldorf-Dortmund-Münster-Osnabrück Bremen-Hamburg-Lübeck-Hanko-Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Vainikkala-Luzhaika-Leningrad-Moskva E 16 London-Harwich-Hoek Van Holland-Rotterdam-Utrecht E 18 Hamburg-Büchen-Schwanheide-Berlin/Seddin E 20 Oostende-Brussel-Liège-Aachen-Köln-Duisburg-Dortmund-Hannover-Helmstedt-Marienborn-Berlin/ Seddin-Frankfurt(O)-Kunowice-Poznan-Warszawa-Terespol-Brest-Moskva E 22 Zeebrugge-Brugge E 30 Dresden-Görlitz-Zgorzelec-Wroclaw-Katowice-Krakow-Przemysl-Medyka-Mostiska-Lvov-Kiev-Moskva E 32 Frankfurt-Hanau-Flieden-Bebra-Gerstungen-Leipzig E 40 Le Havre-Paris-Lérouville-Onville-Metz-Rémilly-Forbach-Saarbrücken-Ludwigshafen-Mannheim-Frankfurt(M)-Gemunden-Nürnberg-Schirnding-Cheb-Plzen-Praha-Kolin-Ostrava-Zilina-Propad Tatry-Kosice-Cierna-n.T.-Cop-Lvov E 400 Frankfurt(M)-Gemünden E 42 Paris-Lérouville-Nancy-Sarrebourg-Réding-Strasbourg-Kehl-Appenweier-Karlsruhe/Offenburg-Münhlacker-Stuttgart E 46 Mainz-Frankfurt(M) E 50 Paris-Culoz-Genève-Lausanne-Bern-Zürich-Buchs-Innsbruck-Worgl- Kufstein (Rosenheim-Freilassing/Scharzach St.
Veit-Salzburg-LinzWien-Hegyeshalom-Budapest-Miskolo-Nyiregyhaza-Zahony-Cop-Lvov-Kiev-Moskva E 502 Bischofshofen-Selzthal E 52 Bratislava-N Zámky-Stùrovo-Szob-Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyiregyhaza E 54 Arad-Deva-Teius-Vinatori-Brasov-Bucuresti E 56 Budapest-Rakos-Ujszasz-Szolnok-Lökösháza-Curtici-Arad-Timisoara-Craiova-Bucuresti E 560 Buzáu-Galati-Reni Benderi E 562 Bucuresti-Costanta E 66 Beograd-Vrsac-Stamora Moravita-Timisoara E 660 Ruse-Kaspican E 680 Sofia-Mezdra-Gorna-Kaspican-Sindel-Varna E 70 Paris-Mâcon-Ambérieu-Culoz-Modane-Torino-Rho-Milano-Verona-Trieste-Villa Opicina-Sezana-Ljubljana-Zidani Most-Zagreb-Beograd-Nis-Dimitrovgrad-Dragoman-Sofia-Plovdiv-Dimitrovgrad-Svilengrad-Kapikule-Istanbul-Haydarpasa-Ankara E 700 Lyon-Ambérieu E 702 Ankara-Kapiköy-[Razi (Iran)] E 704 Ankara-Nusaybin-[Kamichli (République arabe syrienne)-Tel Kotchek (Iraq)] E 72 Torino-Genova E 720 Plovdiv-Zimnitza-Karnobat-Burgas E 90 Lisboa-Entrocamento-Valencia de Alcántara-Madrid-Barcelona-Port Bou-Cerbère-Narbonne-Tarascon-Marseille-Menton-Ventimiglia-Genova-Pisa-Livorno-Roma II. Numering van de lijnen op nationaal niveau */ 1. Portugal E 05 (Fuentes de Oñoro-) Vilar Formoso-Coimbra-Lisboa E 90 Lisboa-Entrocamento-Marvao (-Valencia de Alcántara) 2.Spanje E 05 (Hendaye-) Irún-Burgos-Medina del Campo-Fuentes de Oñoro (-Vilar Formoso) E 07 (Hendaye-) Irún-Burgos-Avila/Aranda de Duero-Madrid E 053 Madrid-Córdoba-Bobadilla-Algeciras E 90 (Marvao-) Valencia de Alcántara-Madrid-Barcelona-Port Bou (-Cerbère) 3. Ierland E 03 (Larne-Belfast)-Dublin 4.Verenigd Koninkrijk E 03 Glasgow-Stranraer-Larne-Belfast-Holyhead-Crewe-London-Folkstone-Dover E 16 London-Harwich (-Hoek van Holland) 5. Frankrijk E 05 Paris-Bordeaux-Hendaye (-Irún) E 051 Calais-Paris E 07 Paris-Bordeaux-Hendaye (-Irún) E 15 (Quévy-) Feignies-Aulnoye-Paris-Dijon/Le Creusot-Lyon-Avignon-Tarascon-Marseille E 23 Dunkerque-Aulnoye-Thionville-Metz-Frouard-Toul-Culmont-Chalindrey-Dijon (-Vallorbe) E 25 (Bettembourg-) Thionville-Metz-Strasbourg-Mulhouse (-Basel) E 40 Le Havre-Paris-Lérouville-Onville-Metz-Rémilly-Forbach (-Saarbrücken) E 42 Paris-Lérouville-Nancy-Sarrebourg-Réding-Strasbourg (-Kehl) E 50 Paris-Culoz (-Genève) E 70 Paris-Mâcon-Ambérieu-Culoz-Modane (-Torino) E 700 Lyon-Ambérieu E 90 (Port Bou-) Cerbère-Narbonne-Tarascon-Marseille-Menton (-Ventimiglia) 6.Nederland E 15 Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Roosendaal (-Antwerpen) E 35 Amsterdam-Utrecht-Arnhem (-Emmerich) E 16 (Harwich-) Hoek van Holland-Rotterdam-Utrecht 7. België E 10 Oostende-Brussel-Liège (-Aachen) E 15 (Roosendaal-) Antwerpen-Brussel-Quévy (-Feignies) E 25 Brussel-Arlon-Sterpenich (-Kleinbettingen) E 27 Liège-Gouvy (-Troisvierges) E 20 Oostende-Brussel-Liège (-Aachen) E 22 Zeebrugge-Brugge 8.Luxemburg E 25 (Sterpenich)-Kleinbettingen-Luxembourg-Bettembourg (-Thionville) E 27 (Gouvy-) Troisvierges-Luxembourg 9. Bondsrepubliek Duitsland E 35 (Arnhem-) Emmerich-Duisburg-Düsseldorf-Köln-Mainz-Mannheim-Karlsruhe (-Basel) E 43 Frankfurt(M)-Heidelberg/Mannheim-Bruchsal-Stuttgart-Ulm-Augsburg-München-Freilassing (-Salzburg) E 45 (Rodby-) Puttgarden-Hamburg-Hannover-Bebra-Gemünden-Nürnberg-Augsburg-München-Kufstein (-Worgl) E 451 Nürnberg-Passau (-Wels) E 51 (Gutenfürst-) Hof-Nürnberg E 10 (Liège-) Aachen-Köln-Düsseldorf-Dortmund-Münster-Osnabrück-Bremen-Hamburg-Lübeck (-Hanko) E 18 Hamburg-Büchen (-Schwanheide) E 20 (Liège-) Aachen-Köln-Duisburg-Dortmund-Hannover-Helmstedt (-Marienborn) E 32 Frankfurt-Hanau-Flieden-Bebra (-Gerstungen) E 40 (Forbach-) Saarbrücken-Ludwigshafen-Mannheim-Frankfurt(M)-Gemünden-Nürnberg-Schirnding (-Cheb) E 400 Frankfurt(M)-Gemünden E 42 (Strasbourg-) Kehl-Appenweier-Karlsruhe-Münhlacker-Stuttgart/Offenburg E 46 Mainz-Frankfurt(M) 10.Zwitserland E 23 (Dijon-) Vallorbe-Lausanne-Brig E 25 (Mulhouse-) Basel-Olten-Bern-Brig (-Domodossola) E 35 (Karlsruhe-) Basel-Olten-Chiasso (-Milano) E 50 (Culoz-) Genève-Lausanne-Bern-Zürich-Buchs (-Innsbruck) 11. Italië E 25 (Brig-) Domodossola-Rho-Milano-Genova E 35 (Chiasso-) Milano-Bologna-Firenze-Roma-Napoli-Salerno-Messina E 45 (Innsbruck-) Brennero-Verona-Bologna-Ancona-Foggia-Bari E 55 (Arnoldstein-) Tarvisio-Udine-Venezia-Bologna E 70 (Modane-) Torino-Rho-Milano-Verona-Trieste-Villa Opicina (-Sezana) E 72 Torino-Genova E 90 (Menton-) Ventimiglia-Genova-Pisa-Livorno-Roma 12.Noorwegen E 45 Oslo-(Kornsjo) 13. Zweden E 45 (Kornsjo) Göteborg-Helsingborg (-Helsingor) E 53 Helsingborg-Hässleholm E 55 Stockholm-Hässleholm-Malmö-Trelleborg (-Sassnitz Hafen) E 59 Malmö-Ystad (-Szczecin) E 61 Stockholm-Hässleholm-Malmö-Trelleborg (-Sassnitz Hafen) 14.Denemarken E 45 (Helsingborg-) Helsingor-Kobenhavn-Nykobing-Rodby (-Puttgarden) E 530 Nykobing-Gedser (-Rostock) 15. Oostenrijk E 43 (Freilassing-) Salzburg E 45 (München-) Kufstein-Wörgl-Innsbruck (-Brennero) E 451 (Nürnberg-Passau-) Wels E 55 Linz-Salzburg-Schwarzach St.Veit-Villach-Arnoldstein (-Tarvisio) E 551 (Horni-Dvoriste-) Summerau-Linz-Selzthal-St.Michael E 65 (Breclav-) Bernhardsthal-Wien-Semmering-Bruck a.d.
Mur-Klagenfurt-Villach-Rosenbach (-Jesenice) E 67 Bruck a.d. Mur-Graz-Spielfeld Strass (-Sentilj) E 50 (Buchs-) Innsbruck-Wörgl-Kufstein (-Rosenheim-Kreilassing)-/Scharzach St. Veit Salzbur-Linz-Wien (-Hegyeshalom) E 502 Bischofshofen-Selzthal 16. Duitse Democratische Republiek E 51 (Gedser-) Rostock-Berlin/Seddin-Leipzig-Plauen Gutenfürst (-Hof) E 55 (Trelleborg-) Sassnitz Hafen-Stralsund-Berlin/Seddin-Dresden-Bad Schandau (-Decin) E 61 (Trelleborg-) Sassnitz Hafen-Stralsund-Berlin/Seddin-Dresden-Bad Schandau (-Decin) E 18 (Büchen-) Schwanheide-Berlin/Seddin E 20 (Helmstedt-) Marienborn-Berlin/Seddin-Frankfurt(O) (-Kunowice) E 30 Dresden-Görlitz (-Zgorzelec) E 32 (Bebra-) Gerstungen-Leipzig 17.Polen E 59 Swinoujscie-Szczecin-Kostrzyn-Ziecona Góra-Wroclaw-Opole-Chalupki E 65 Gdynia-Gdánsk-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice (-Petrovice U. Karviné) E 20 (Frankfurt(O)-) Kunowice-Poznan-Warszawa-Terespol (-Brest) E 30 (Görlitz-) Zgorzelec Wroclaw-Katowice-Krakow-Przemysl-Medyka (-Mostiska) 18. Tsjechoslowakije E 55 (Bad Schandau-) Decin-Praha E 551 Praha-Horni Dvoriste (-Summerau) E 61 (Bad Schandau-)Decin-Nymburk-Kolin-Brno-Breclav-Bratislava-Komárno- (-Komaróm) E 63 Zilina-Bratislava E 65 (Zebrzydovice-) Petrovice u.Karviné-Ostrava-Breclav (-Bernhardstahl) E 40 (Schirnding-) Cheb-Plzen-Praha-Kolin-Ostrava-Zilina-Poprad Tatry-Kosice-Cierna N. Tis. (-Cop) E 52 Bratislava-N. Zámky-Stúrovo (-Szob) 19. Hongarije E 61 (Komárno-) Komaróm-Budapest E 69 Budapest-Murakeresztur (-Kotoriba) E 71 Budapest-Murakeresztur-Gyékényes (-Botovo-Koprivnica) E 85 Budapest-Kelebia (-Subotica) E 50 (Wien-) Hegyeshalom-Budapest-Miskolo-Nyiregyháza-Zahony (-Cop) E 52 (Stúrovo-) Szob-Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyiregyháza E 56 Budapest-Rákos-Ujszász-Szolnok-Lököshaza (-Curtici) 20.Joegoslavië E 65 (Rosenbach-) Jesenice-Ljubljana-Pivka-Rijeka E 67 (Spielfeld Strass-) Sentilj-Maribor-Zidani Most E 69 (Murakeresztúr-) Kotoriba-Pragersko-Zidani Most-Ljubljana-Divaca-Koper E 71 (Gyékényes-) Botovo-Koprivnica-Zagreb-Karlovac-Rijeka E 751 Zagreb-Sunja-Knin-Perkovic-Split/Sibenik E 771 Subotica-Vinkovci-Strizivojna-Vrpolje-Sarajevo-Kardeljevo E 79 Beograd-Bar E 85 (Kelebia-) Subotica-Beograd-Nis/Kraljevo-Skopje-Gevgelia (-Idomeni) E 66 Beograd-Vrsac (-Stamora Moravita) E 70 (Villa Opicina-) Sezena-Ljubljana-Zidani Most-Zagreb-Beograd-Niss-Dimitrovgrad (-Dragoman) 21. Griekenland E 85 (Gevgelia-) Idomeni-Thessaloniki-Athinai E 853 Larissa-Volos E 855 (Kulata-) Promachon-Thessaloniki 22.Roemenië E 851 (Vadul Siret-) Vicsani-Pacsani E 95 (Ungeni-) Lasi-Pascani-Buzau-Ploiesti-Bucuresti-Videle-Giurgiu (-Ruse) E 54 Arad-Deva-Teius-Vinatori-Brasov-Bucuresti E 56 (Lökösháza-) Curtici-Arad-Timisoara-Craiova-Bucuresti E 560 Buzau-Galati (-Reni-Benderi) E 562 Bucuresti-Constanta E 66 (Vrsac-) Stamora Moravita-Timisoara 23. Bulgarije E 95 (Giurgiu-) Ruse-Gorna-Dimitrovgrad E 951 Sindel-Karnobat E 660 Ruse-Kaspican E 680 Sofia-Mezdra-Gorna-Kaspican-Sindel-Varna E 70 (Dimitrovgrad-) Dragoman-Sofia-Plovdiv-Dimitrovgrad-Svilengrad (-Kapikule) E 720 Plovdiv-Zimnitza-Karnobat-Burgas E 855 Sofia-Kulata (-Promachon) 24.Finland E 10 Hanko-Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Vainikkala (-Luzhaika) 25. Unie van de Socialistische Sowjetrepublieken E 851 Lvov-Vadul Siret (-Vicsani) E 95 (Iasi-) Ungeni-Kichinev-Benderi-Kiev-Moskva E 10 (Vainikkala-) Luzhaika-Leningrad-Moskva E 20 (Terespol-) Brest-Moskva E 30 (Medyka-) Mostiska-Lvov-Kiev-Moskva E 40 (Cierna N.Tis-) Cop-Lvov E 50 (Zahony-) Cop-Lvov-Kiev-Moskva E 560 (Galati-) Reni-Benderi 26. Turkije E 70 (Svilengrad-) Kapikule-Istanbul-Haydarpasa-Ankara E 702 Ankara-Kapiköy-[Razi (Iran)] E 704 Ankara-Nusaybin-[Kamichli (République arabe syrienne)-Tel Kotchek (Iraq)]
Bijlage II Technische kenmerken van de grote internationale spoorlijnen Inleidende opmerkinqen De parameters zijn samengevat in tabel 1. De waarden aangegeven in kolom A van tabel 1 dienen te worden beschouwd als belangrijke doeleinden, die dienen te worden bereikt in overeenstemming met de nationale plannen voor de ontwikkeling van de spoorwegen. Elke afwijking van deze waarden dient als uitzondering te worden beschouwd.
Er zijn twee grote categorieën van lijnen : a) de bestaande lijnen die desgevallend kunnen verbeterd worden;het is vaak moeilijk en soms onmogelijk om inzonderheid hun geometrische kenmerken te wijzigen; voor deze lijnen dienen de vereisten te worden versoepeld; b) de nieuw aan te leggen lijnen;binnen bepaalde economische perken mag men vrijelijk hun kenmerken, inzonderheid de geometrische, kiezen; het is nodig geweest twee subcategoriëen te onderscheiden : i) de lijnen die enkel voor het vervoer van reizigers bestemd zijn (met uitsluiting van het vervoer van goederen); ii) de lijnen voor gemengd vervoer die bestemd zijn voor het vervoer van reizigers en van goederen.
De aangenomen parameters zijn geenszins een rem op de technische vooruitgang. Het zijn minimumeisen. Zo zij het nuttig acht, kan een spoorwegmaatschappij vooruitstrevender parameters in acht nemen.
Naar analogie zijn de specificaties van tabel 1 ook van toepassing, waar passend, op de veerbootdiensten die in het spoorwegnet geïntegreerd zijn.
TABEL 1 Parameters voor de infrastructuur van de grote internationale spoorlijnen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld (1) UIC = Internationale spoorwegunie.1. Aantal sporen De grote internationale spoorlijnen moeten een grote capaciteit bieden en een grote nauwkeurigheid in de beweging toelaten. Normaal gezien kan alleen met lijnen met ten minste twee sporen aan deze beginselen beantwoord worden. 2. Laadprofiel van de voertuigen Het betreft hier het minimumlaadprofiel op de grote internationale lijnen. Op de nieuwe lijnen leidt de keuze van een omvangrijk laadprofiel over het algemeen slechts tot een geringe marginale investeringskost zodat het laadprofiel C1 van de UIC kan aangenomen worden.
Dit laadprofiel C1 laat onder meer toe : - het vervoer van wegvoertuigen voor goederenvervoer en vrachtwagencombinaties (vrachtwagen met aanhangwagen, geleed voertuig, trekker en oplegger) overeenkomstig het Europese laadprofiel in het wegvervoer (hoogte 4 m, breedte 2,50 m) op speciale wagens met een laadvlak dat 60 cm boven spoorstaafniveau ligt; - het vervoer van gewone opleggers voor wegvervoer, 2,50 m breed en 4 m hoog, op « Taschenwagen » met normale draaistellen; - het vervoer van ISO-containers, 2,44 m breed en 2,90 m hoog op gewone platte wagens; - het vervoer van wissellaadbakken, 2,50 m breed, op gewone platte wagens.
De bestaande lijnen door bergachtige gebieden (zoals de Pyreneeën, het Centraal Massief, de Alpen, de Jura, de Apennijnen, de Karpaten) hebben veel tunnels met een laadprofiel dat overeenstemt met dat bedoeld in het Verdrag inzake de Technische Eenheid, of een laadprofiel dat iets hoger is in het hart van het spoor. Het is in bijna alle gevallen economisch en financieel gezien onmogelijk dit te vergroten tot de UIC-norm C1.
Het laadprofiel B van de UIC wordt dan ook voor deze lijnen in aanmerking genomen. Dit laat onder meer toe : - het vervoer van ISO-containers, 2,44 m breed en 2,90 m hoog op platte wagens voor het vervoer van containers met een laadvlak dat 1,18 m boven spoorstaafniveau ligt; - het vervoer van wissellaadbakken, 2,50 m breed en 2,60 m hoog op gewone platte wagens (laadvlak op een hoogte van 1,246 m); - het vervoer van opleggers met « Taschenwagen ».
De meeste bestaande grote internationale spoorlijnen hebben ten minste het laadprofiel B van UIC. Op de andere vereist de overgang naar dit laadprofiel doorgaans geen grote investeringen. 3. Minimum hartafstand tussen de sporen Het betreft de minimum hartafstand op de grote dubbelsporige lijnen buiten de stations. De verhoging van de hartafstand biedt de volgende voordelen : - vermindering van de aërodynamische druk bij het kruisen van twee treinen; dit voordeel wordt groter naargelang de snelheid hoger wordt; - verlichting van de opgelegde eisen bij het vervoer van uitzonderlijke lasten die buiten het laadprofiel vallen; - mogelijkheid tot het gebruik van vermogende mechanische uitrustingen voor het onderhouden en vernieuwen van de sporen.
Op de bestaande dubbelsporige lijnen, buiten de stations, bedraagt de hartafstand 3,50 tot 4 m. Men moet de inspanning leveren bij de integrale vernieuwing van de sporen om een minimum van 4 m te bereiken.
Op de nieuwe lijnen leidt de keuze van een grote hartafstand doorgaans slechts tot een beperkte marginale investering, althans buiten de tunnels en tot 4,20 m. De minimum hartafstand van 4,20 m wordt dan ook aangenomen. Hij volstaat voor hoge snelheden tot 300 km/h (geval van de nieuwe hogesnelheidslijn Paris-Sud-Est tussen Parijs en Lyon). 4. Nominale minimumsnelheid De nominale minimumsnelheid is bepalend bij de keuze van de geometrische kenmerken van het tracé (straal van de bochten en zijdelingse helling), van de veiligheidsinstallaties (remafstanden) en van de remcoëfficiënten van het rollend materieel. Op de bestaande lijnen hangt de maximale snelheid af van de straal van de bochten. De in aanmerking genomen nominale minimumsnelheid (160 km/h) is van toepassing op de rechtlijnige baanvakken en in de bochten met een grote straal. In bepaalde gevallen kunnen het tracé en de signalisatie zonder te grote investeringen verbeterd worden teneinde op enkele baanvakken 160 km/h te kunnen bereiken.
Op de nieuwe lijnen kunnen veel hogere nominale snelheden worden aangenomen. De aangenomen nominale snelheden stemmen overeen met deze van de nieuwe lijnen die recentelijk werden aangelegd, die aangelegd worden of die in projectvorm zijn.
De nominale snelheid verschilt van de commerciële snelheid. De commerciële snelheid is het quotiënt van de afstand tussen de herkomst en de bestemming van een trein en de duur van de rit, inclusief de tussenstops. 5. Toegelaten massa per as Het betreft de toegelaten massa per as die de grote internationale spoorlijnen moeten kunnen dragen. De grote internationale lijnen moeten het verkeer van het bestaande of toekomstige modernste materieel kunnen dragen, zoals inzonderheid : - lokomotieven met een massa van 22,5 t per as; op de lijnen die doorgaans een asdruk van 20 t toelaten, worden lokomotieven toegelaten met een iets hogere massa per as, omdat de verhouding van het aantal assen van de lokomotief tot het totale aantal assen doorgaans zeer klein is en omdat de ophanging van een lokomotief minder slijtage veroorzaakt dan die van een wagen; - motorrijtuigen en motorstellen met een massa van 17 t per as (massa per as van de HST-stellen van de Société nationale des chemins de fer français); - rijtuigen met een massa van 16 t per as (in het gewone rijtuigenpark heeft geen enkel voertuig of zal geen enkel voertuig ooit een aslast van meer dan 16 t hebben); - wagens met een massa van 20 t per as die overeenstemt met die van klasse C van de UIC; op de nieuwe lijnen met gemengd verkeer werd tot 100 km/h een massa per as van 22,5 t aangenomen conform de recente beslissingen van de UIC. De beperking van de massa per as tot 20 t bij 120 km/h en tot 18 t bij 140 km/h beantwoordt aan de UIC-reglementering.
De aangegeven massa's per as gelden voor wieldoormeters van 840 mm of meer conform de UIC-reglementering. 6. Toegelaten massa per lopende meter De toegelaten massa per lopende meter gemeten van buffer tot buffer die de grote internationale lijnen moeten toelaten bedraagt 8 t conform categorie 4 van de UIC.7. Type-trein voor de berekening van de bruggen Het betreft de minimale « type-trein » waarop de berekeningen van de bruggen op de grote internationale lijnen moeten gebaseerd zijn. Op de nieuwe lijnen met gemengd verkeer wordt de type-trein UIC 71 gebruikt.
Op de nieuwe lijnen, voorbehouden voor reizigersvervoer bestaat er geen internationale norm. 8. Maximumhelling Het betreft de maximumhelling op de grote internationale lijnen. Op de bestaande lijnen is de helling een gegeven dat haast onmogelijk kan worden gewijzigd.
Op de nieuwe lijnen voorbehouden aan het vervoer van reizigers wordt de waarde van 35 mm/m in aanmerking genomen (norm die gebruikt wordt op de hogesnelheidslijn Paris-Sud-Est tussen Parijs en Lyon).
Op de nieuwe lijnen voor gemengd vervoer wordt de waarde van 12,50 mm/m in aanmerking genomen. Het is de hoogste waarde van al degene die thans in de nationale plannen opgenomen zijn.
De helling hangt af van de lengte van het hellend baanvak; zij is des te kleiner naarmate het hellend baanvak lang is en omgekeerd. 9. Minimumlengte van de perrons van de grote stations De door de UIC aangenomen lengte van 400 m wordt in aanmerking genomen.Een perron van 400 m kan onder meer : - een trein ontvangen die bestaat uit een lokomotief en 13 rijtuigen van 27,50 m of een lokomotief en 14 rijtuigen van 26,40 m; - een trein ontvangen die samengesteld is uit twee HST-stellen van het type Paris-Sud-Est.
De verlenging van de perrons van de grote stations boven de 400 m werd om twee redenen niet in aanmerking genomen : - de « weigeringsafstand » van de reiziger-voetganger, inzonderheid in kopstations; - een te hoge investering, inzonderheid voor de verbouwing van de bestaande kopstations. 10. Minimale bruikbare lengte van de uitwijksporen De minimale bruikbare lengte van de uitwijksporen van de grote internationale spoorlijnen is slechts voor de goederentreinen van belang. De door de UIC aangenomen lengte van 750 m wordt in aanmerking genomen. Zij laat onder meer het verkeer en het stationeren toe van goederentreinen met een bruto gesleepte massa van 5 000 t in categorie C4 (8 brutoton per meter); bovendien heeft een trein van 1 500 gesleepte brutoton die op een uitwijkspoor van 750 m moet gerangeerd worden een massa die amper hoger is dan 2 ton per meter. 11. Overweg De nieuwe grote internationale lijnen moeten aangelegd worden zonder enige gelijkvloerse kruising met het wegennet. Op de bestaande grote internationale lijnen voorziet men in de systematische vervanging van de overwegen door over- of onderbruggingen, behalve in uitzonderlijke gevallen waar deze vervanging materieel onmogelijk is.
EUROPESE OVEREENKOMST INZAKE DE BELANGRIJKE INTERNATIONALE SPOORLIJNEN (AGC) EN MET DE BIJLAGEN I EN II, GEDAAN TE GENEVE OP 31 MEI 1985 (Stand van 30 april 1999) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld _______ Nota 1a. Voorbehoud. De Duitse Democratische Republiek acht zich niet gebonden door het bepaalde in artikel 8 van de Europese Overeenkomst inzake de belangrijkste internationale spoorlijnen (AGC), d.d. 31 mei 1985. Opdat een geschil dat betrekking heeft op de uitlegging op toepassing van de Overeenkomst aan arbitrage kan worden onderworpen, is telkens de instemming van alle Partijen bij het geschil vereist.De scheidsmannen dienen in onderling overeenstemming door de Partijen bij het geschil te worden gekozen. 1b. In een begeleidende brief bij de akte, heeft de Regering van de Duitse Bondsrepubliek de Overeenkomst ook van toepassing verklaard op West-Berlijn, met ingang van de datum van inwerkingtreding voor de Duitse Bondsrepubliek. 2a. Voorbehoud dat werd geformuleerd bij de ondertekening en bevestigd bij de aanvaarding : de Socialistische Sovjetrepubliek Belarus acht zich niet gebonden door het bepaalde in artikel 8 van de Overeenkomst inzake de belangrijkste internationale spoorlijnen, d.d. 31 mei 1985 en verklaart dat opdat een geschil tussen Overeenkomstluidende Partijen dat betrekking heeft op de uitlegging op toepassing van de Overeenkomst aan arbitrage kan worden onderworpen, telkens de instemming van alle Partijen bij het geschil is vereist en dat arbitrage alleen mag worden uitgeoefend door personen die in onderlinge overeenstemming door de Partijen bij het geschil zijn gekozen. 3a. Voorbehoud dat werd geformuleerd bij de ondertekening en bevestigd bij de aanvaarding : de Russische Federatie acht zich niet gebonden door het bepaalde in artikel 8 van de Overeenkomst inzake de belangrijkste internationale spoorlijnen, d.d. 31 mei 1985 en verklaart dat opdat een geschil tussen Overeenkomstluidende Partijen dat betrekking heeft op de uitlegging op toepassing van de Overeenkomst aan arbitrage kan worden onderworpen, telkens de instemming van alle Partijen bij het geschil is vereist en dat arbitrage alleen mag worden uitgeoefend door personen die in onderlinge overeenstemming door de Partijen bij het geschil zijn gekozen.