gepubliceerd op 30 september 1997
Verslag aan de voorzitter der Vaste Commissie voor Taaltoezicht betreffende artikel 47, par. 5, alinea 2, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 I. Verwezenlijking van het taalevenwicht in de f Artikel 47, par. 5, alinea 2, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken eist dat d(...)
MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Verslag aan de voorzitter der Vaste Commissie voor Taaltoezicht betreffende artikel 47, par. 5, alinea 2, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 I. Verwezenlijking van het taalevenwicht in de functionele hiërarchie van de buitenlandse diensten.
Artikel 47, par. 5, alinea 2, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken eist dat de betrekkingen die voor de gezamenlijke buitenlandse diensten aangewezen zijn, in gelijke mate op alle trappen in de hiërarchie verdeeld worden onder de ambtenaren van de twee taalrollen. 1. Titularissen van betrekkingen behorende tot de carrière Buitenlandse Dienst Onderstaande tabel vermeldt het aantal ambtenaren van de Franse rol en de Nederlandse rol, dat in de loop van het jaar 1996 aan de diplomatieke zendingen, aan de daarmee gelijkgestelde zendingen en aan de beroepsconsulaire posten werd toegevoegd om er de functies uit te oefenen van : posthoofd A/1, posthoofd A/2, posthoofd A/3, minister-raad, eerste secretaris of consul, secretaris of attaché of vice-consul. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het departement heeft in 1996 het onevenwicht bij de posthoofden aanzienlijk recht getrokken, zoals werd vooropgesteld in het vorig verslag aan de voorzitter der Vaste Commissie voor Taaltoezicht (zie Belgisch Staatsblad van 21 december 1996).
In de trappen van de minister-raden en raden is de situatie grotendeels genormaliseerd en reeds in 1996 een nagenoeg evenwichtige taalverhouding bereikt. Een verdere verbetering van de toestand in de derde administratieve klasse (zie « statutaire hiërarchie ») zal het mogelijk maken dat de gelijke verdeling in de bovenvermelde trappen op termijn makkelijker kan worden gehandhaafd.
Ook het totaalbeeld vertoont een bijna evenwichtige situatie; om deze toestand in de toekomst te consolideren, is het essentieel dat het departement een evenwichtige recruteringspolitiek blijft hanteren. 2. Titularissen van betrekkingen behorende tot de Kanselarijcarrière Onderstaande tabel vermeldt het aantal ambtenaren van de Franse rol en van de Nederlandse rol, dat in de loop van het jaar 1996 aan de diplomatieke zendingen, aan de daarmee gelijkgestelde zendingen en aan de consulaire beroepsposten werd toegevoegd om er de functies uit te oefenen van kanselier en adjunct-kanselier. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het departement kon de vrijwel evenwichtige verhouding tussen beide taalrollen in 1996 handhaven.
II. Taalverhouding in de statutaire hiërarchie.
De statutaire hiërarchie of hiërarchie van de graden bestaat uit de administratieve klassen van de carrière Buitenlandse Dienst en van de Kanselarijcarrière. Zij verschilt van de functionele hiërarchie of de hiërarchie der betrekkingen die het geheel omvat van de ambten in de in het buitenland gevestigde diensten.
Carrière Buitenlandse Dienst De tabel hierna geeft het personeelsbestand eind 1996/begin 1997 : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 1. Evolutie 1.1. Globaal Het totaal onevenwicht ten nadele van de Franse rol bedroeg einde 1996 nog slechts 5 eenheden. Deze evolutie is in vorige taalverslagen voorspeld en is veroorzaakt door een groter aantal pensioneringen van N-ambtenaren. Van 1997 t.e.m. 2000 zullen nog 16 N-diplomaten tegenover 11 F-diplomaten met pensioen gaan en zal een aangepaste basisrecrutering worden gehanteerd. 1.2. Eerste en tweede administratieve klasse Het onevenwicht ten nadele van de N-rol in deze beide klassen is van tijdelijke aard omdat er rekening dient te worden gehouden met twee lopende promotieprocedures, nl. voor 3 N-betrekkingen in de eerste en 5 N-betrekkingen in de tweede administratieve klasse. 1.3. Derde administratieve klasse Eind 1995 bedroeg het onevenwicht ten nadele van de Franse rol in deze klasse nog 28 eenheden; eind 1996 is dit onevenwicht herleid tot 17 eenheden.
Er loopt bovendien momenteel een promotieprocedure voor 4 F-betrekkingen in de derde klasse.
Bovendien zullen nog 21 F-ambtenaren in 1997 de statutaire anciënniteitsvoorwaarden vervullen om tot de derde klasse te worden bevorderd.
Hierbij dient er evenwel rekening te worden gehouden met het feit dat de promoties telkens een aanzienlijke tijd in beslag nemen wegens de noodzaak de verschillende stappen van procedure uitermate secuur te eerbiedigen. Deze redenering geldt ook voor punt 1.2. 1.4. Recruteringen De geslaagden van het wervingsexamen 1996, waarbij de inzet 9 F en 6 N bedroeg, zullen in de loop van de tweede helft van 1997 in dienst treden. Het departement zal verder de wervingen afstemmen op de evolutie van de globale taalverhouding, er daarbij zorg voor dragend dat het taalevenwicht in de 4e - 5e - 6e klasse niet wordt verstoord.
Kanselarijcarrière De tabel hierna geeft het personeelsbestand eind 1996 : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 1. Evolutie 1.1. Globaal Zoals de cijfers aantonen, rijst er geen probleem wat de taalverhouding in de Kanselarijcarrière betreft.
Het departement zal de evenwichtige recruteringspolitiek hand- haven.
In de loop van de tweede helft van 1997 zullen de 5 N- en 5 F- geslaagden van het wervingsexamen 1996 in dienst treden. 1.2. Eerste en tweede administratieve klasse De onevenwichtige taalverhouding van deze beide klassen heeft een tijdelijk karakter.
Sinds eind 1996 is één F-ambtenaar bevorderd tot de eerste klasse.
Bovendien lopen de volgende promotieprocedures : - voor 3 F-betrekkingen in de eerste klasse; - voor 2 N-betrekkingen in de eerste klasse; - voor 3 N-betrekkingen in de tweede klasse. 1.3. Derde administratieve klasse Het overgangsexamen voor het niveau 1, gepland voor einde 1996, is uiteindelijk in mei 1997 georganiseerd. Hopelijk wordt hiermee het weliswaar geringe onevenwicht in deze klasse hersteld. 2. Structurele maatregelen De procedure voor het instellen van een taalakder voor de ambtenaren van niveau 2 van de Kanselarijcarrière bij het Hoofdbestuur wordt afgerond in 1997.Na publicatie van de desbetreffende besluiten kunnen de nodige promotieprocedures in niveau 2 opnieuw worden opgestart.