Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 januari 2024

Terbeschikkingstelling van de federale politie van ambtenaren van de fiscale administraties - Oproep tot kandidaten 1. Reglementering

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2023048344
pub.
19/01/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Terbeschikkingstelling van de federale politie (Centrale Dienst voor de bestrijding van de georganiseerde economische en financiële delinquentie - CDGEFID) van ambtenaren van de fiscale administraties - Oproep tot kandidaten 1. Reglementering Krachtens artikel 3 van het koninklijk besluit van 23 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2007 pub. 07/02/2007 numac 2007003058 bron federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels waarbij ambtenaren van de fiscale administraties ter beschikking worden gesteld van de federale politie teneinde deze bij te staan in de strijd tegen de georganiseerde economische en financiële criminaliteit sluiten tot vaststelling van de regels waarbij ambtenaren van de fiscale administraties ter beschikking worden gesteld van de federale politie teneinde deze bij te staan in de strijd tegen de georganiseerde economische en financiële criminaliteit, kunnen zestien ambtenaren ter beschikking worden gesteld van de Centrale Dienst voor de bestrijding van de georganiseerde economische en financiële delinquentie van de algemene directie gerechtelijke Politie van de Federale Politie. Deze oproep tot kandidaten heeft tot doel om de drie betrekkingen die op dit ogenblik vacant zijn, in te vullen, en eventueel een extra reserve van maximum 10 personen aan te leggen. 2. Wie mag zich kandidaat stellen? De ambtenaren van de FOD Financiën die tot een fiscale administratie behoren en die titularis zijn van een graad van niveau B of die zijn benoemd in de klasse A1 tot A3 van niveau A en die bij hun laatste evaluatie geen "onvoldoende" hebben gekregen, die getuigen van praktische, effectieve en recente ervaring die is opgedaan in diensten die controles, analyses, vooronderzoeken of onderzoeken uitvoeren, met betrekking tot de gespecialiseerde opdrachten van de gerechtelijke politie en de ondersteuning van deze opdrachten, inzonderheid wat de economische en financiële criminaliteit betreft, en die een elementaire kennis hebben van het strafrecht en van de strafrechtelijke procedure.3. Functiecontext De ter beschikking gestelde ambtenaren worden tewerkgesteld bij de directie Serious and Organised Crime (DJSOC) - Centrale Dienst voor de bestrijding van de georganiseerde economische en financiële delinquentie (CDGEFID) van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie.Ze worden tewerkgesteld in het RAC (Polis gebouw), Koningsstraat 202 A te 1000 Brussel.

De ambtenaren zijn gedurende hun aanstelling binnen deze dienst bekleed met de hoedanigheid van Officier van Gerechtelijke Politie (OGP) en worden prioritair aangesteld voor opdrachten (onderzoeken, projecten) die gedeelten bevatten die verband houden met hun fiscale opleiding. Zij worden belast met het instellen van onderzoeken en het bijeenbrengen van informatie in het kader van de toepassing van bepaalde programma's en prioriteiten, inzonderheid het nationaal veiligheidsplan. Zij werken mee aan de multidisciplinaire werking van de CDGEFID, in nauwe samenwerking met de politiespeurders.

Zo moeten de ter beschikking gestelde ambtenaren onder meer de volgende taken verrichten: - voorbereidende analyses op basis van dossiers - analyses van boekhoudkundige stukken - voorbereiding van interventies/operaties - verhoor van getuigen/verdachten - huiszoekingen - telefoontaps - internationale rogatoire commissies - internationale contacten (Europol/Eurojust).

Deze functie houdt in dat opdrachten soms op om het even welke dag van de week worden uitgevoerd, op tijdstippen die buiten de standaard kantooruren vallen. 4. Informatie over de terbeschikkingstelling De terbeschikkingstelling geldt voor een duur van drie jaar.Ze is hernieuwbaar voor termijnen van maximaal drie jaar, mits het eensluidend advies van de minister van Binnenlandse Zaken. Deze wint daartoe het gemotiveerd advies in van de directeur-generaal van de gerechtelijke politie en van de directeur van DJSOC op basis van de aanbevelingen van het afdelingshoofd CDGEFID. Gedurende de periode van terbeschikkingstelling wordt de ambtenaar onder de autoriteit geplaatst van het hoofd van de afdeling Centrale Dienst voor de bestrijding van de georganiseerde economische en financiële delinquentie (CDGEFID) van de algemene directie gerechtelijke politie van de Federale Politie.

Hij is tijdens de duur van de terbeschikkingstelling onderworpen aan de werkregeling, aan de verlofregeling, aan de plichten en aan de arbeidstijdregeling van toepassing op de leden van de directie van de bestrijding van de economische en financiële criminaliteit.

Tijdens de terbeschikkingstelling blijft de FOD Financiën de wedde uitbetalen aan de ambtenaar.

Het betreft een voltijdse terbeschikkingstelling.

Alle bijkomende informatie betreffende de terbeschikkingstelling kan teruggevonden worden in het Koninklijk besluit van 23 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2007 pub. 07/02/2007 numac 2007003058 bron federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels waarbij ambtenaren van de fiscale administraties ter beschikking worden gesteld van de federale politie teneinde deze bij te staan in de strijd tegen de georganiseerde economische en financiële criminaliteit sluiten tot vaststelling van de regels waarbij ambtenaren van de fiscale administraties ter beschikking worden gesteld van de federale politie teneinde deze bij te staan in de strijd tegen de georganiseerde economische en financiële criminaliteit. 5. Vereiste competenties Generieke competenties ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? beschikken over goede mondelinge communicatievaardigheden.

Technische competenties Basiskennis hebben van ? fiscaal recht voornamelijk in verband met grootschalige georganiseerde vormen van fraude (met name btw-carrousels, verzwijging van activa, fiscale domicilies ...); ? vennootschapsrecht; ? boekhouding en financiële analyse; ? antiwitwaswetgeving.

Troeven ? beschikken over een analytisch denkvermogen, over de vaardigheid om essentiële elementen te identificeren, en blijk geven van interesse in de onderzoeken; ? basiskennis hebben van het Frans is ook een troef voor de uitoefening van de functie. 6. Selectieprocedure De ambtenaren die wensen te solliciteren voor deze terbeschikkingstelling dienen gebruik te maken van het bijgevoegde inschrijvingsformulier. Het behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende formulier moet binnen een termijn van 15 werkdagen, te rekenen vanaf de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad, elektronisch worden ingediend op het adres detacheringen.detachements@minfin.fed.be met als onderwerp: `kandidatuur detachering CDGEFID'.

De kandidaturen moeten worden ingediend in PDF-formaat, bij voorkeur met een elektronische handtekening.

Er zal per e-mail ontvangst worden gemeld van de kandidatuur.

De administratieve deelnemingsvoorwaarden worden nagegaan. Indien de kandidatuur niet ontvankelijk blijkt te zijn wordt ze verworpen. De kandidaat wordt via e-mail in kennis gesteld van de verwerping.

Er zal een jury worden samengesteld, bestaande uit een voorzitter afkomstig van de Stafdienst P&O van de FOD Financiën, twee vertegenwoordigers van de CDGEFID en een vertegenwoordiger van een fiscale administratie.

Op basis van de ontvangen kandidaturen zal een eerste selectie worden gemaakt om zich ervan te vergewissen dat aan de bovenvermelde vereiste ervaring is voldaan.

De jury evalueert of de kandidaat beschikt over `praktische, effectieve en recente ervaring die is opgedaan in diensten die controles, analyses, vooronderzoeken of onderzoeken uitvoeren, met betrekking tot de gespecialiseerde opdrachten van de gerechtelijke politie, inzonderheid wat de bestrijding van de economische en financiële criminaliteit betreft': zij gaat na of de kandidaat gedurende ten minste twee jaar van de afgelopen drie jaar heeft gewerkt in diensten die controles, analyses, vooronderzoeken of onderzoeken uitvoeren, met betrekking tot ten minste één van de vereiste technische competenties.

Alleen de ervaring die de kandidaat in het kandidaatstellingsformulier vermeldt, wordt in aanmerking genomen.

Enkel de kandidaten van wie de ervaring zoals hierboven beschreven door de jury gunstig wordt beoordeeld, worden uitgenodigd voor het vervolg van de procedure. De niet-geselecteerde kandidaten worden per e-mail op de hoogte gebracht.

De verdere procedure wordt bepaald op basis van het aantal kandidaten dat ingevolge de screening van de kandidaturen door de jury wordt geselecteerd : 1. Als het aantal kandidaten dat na de eerste selectie op basis van de ontvangen kandidaturen wordt geselecteerd, hoger is dan 36, worden de kandidaten uitgenodigd voor een eerste eliminerende selectieproef, waarbij hun technische competenties worden beoordeeld. Om voor deze test te slagen, is een minimumscore van 50% vereist.

Enkel de eerste 30 geslaagde kandidaten, gerangschikt volgens het behaalde resultaat, worden uitgenodigd voor het vervolg van de selectie. Bij gelijkheid van punten kan dit aantal verhoogd worden in het voordeel van de kandidaat. 2. De 30 geslaagde kandidaten van de eerste proef of, indien deze niet moest worden georganiseerd, alle kandidaten die zijn geselecteerd bij de eerste selectie op basis van de ontvangen kandidaturen, worden uitgenodigd voor de specifieke proef die uit twee delen bestaat: a.Een proef op basis van de studie van een casus met open vragen waarbij de technische competenties uitvoeriger worden getest, evenals de vaardigheid om zich mondeling uit te drukken. Elke kandidaat krijgt 45 minuten voorbereidingstijd vóór zijn uiteenzetting.

Het resultaat van dit onderdeel telt voor 40% mee in het eindresultaat. b. Een interview waarbij de jury beoordeelt of de motivatie, de visie op de functie en de generieke competenties die van de kandidaten worden gevraagd, voldoende zijn voor de uitoefening van de functie. Het resultaat van het onderdeel interview telt voor 60% mee in het eindresultaat.

Alleen de kandidaten die voor deze specifieke proef een eindresultaat van minimum 60% behalen, zijn geslaagd voor de selectie.

Bovendien is de motivatie van de kandidaten die tijdens het interview worden beoordeeld, bijzonder belangrijk: als de jury de motivatie van een kandidaat als onvoldoende beoordeelt, voldoet de kandidaat niet aan het gezochte profiel en slaagt hij niet voor de selectie.

Als een kandidaat bij één van de selectieproeven afwezig is, wordt hij automatisch uitgesloten.

De lijst van geslaagde kandidaten, bestaande uit de kandidaten die het best aan de functieomschrijving en het competentieprofiel beantwoorden, wordt voorgelegd aan het Directiecomité, dat de geslaagde kandidaten rangschikt.

Op voorstel van het Directiecomité en na akkoord van de minister van Binnenlandse Zaken duidt de minister van Financiën de ter beschikking te stellen ambtenaren aan.

De kandidaten die voor de selectie zijn geslaagd maar niet batig gerangschikt zijn, komen op een reservelijst die één jaar geldig is; de geldigheidsdatum van de reservelijst kan worden verlengd.

Voor meer informatie over de inhoud van de functie en de werkregeling: stuur een e-mail naar alain.janssens@police.belgium.eu De CDGEFID zal een infosessie organiseren voor de uiterste datum voor het indienen van de kandidaturen. Deze infosessie zal doorgaan in het auditorium Brice De Ruyver, Koningsstraat 202 A, 1000 Brussel.

Tijdens deze infosessie zal een korte presentatie worden gegeven over de organisatie, de bevoegdheden en de partners van de CDGEFID ; twee fiscalisten van OCDEFO zullen hun dagelijkse werkzaamheden toelichten.

U krijgt de gelegenheid om vragen te stellen.

Indien u wenst deel te nemen aan de infosessie georganiseerd door de CDGEFID, dient u dit per e-mail te bevestigen aan de heer Janssens: alain.janssens@police.belgium.eu met als onderwerp "Inschrijving infosessie". De heer Janssens bezorgt u zo snel mogelijk alle informatie (datum, uur, ...) betreffende de infosessie.

Voor vragen over het statuut van de terbeschikkingstelling, kan u een e-mail sturen naar detacheringen.detachements@minfin.fed.be met als onderwerp: `Detachering CDGEFID'.

Voor vragen over het verloop van de selectie, kan u een e-mail sturen naar mobil@minfin.fed.be met als onderwerp: `Detachering CDGEFID'.

De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^