Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 02 april 2021

Nieuwe oproep tot kandidaten voor een mandaat van plaatsvervangend lid niet-notaris van de Franstalige Benoemingscommissie voor het notariaat, voor de categorie `externe leden' Aangezien de vorige oproepen tot kandidaten voor de mandaten van lid Overeenkomstig art. 38, § 7, van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt worden de leden v(...)

bron
wetgevende kamers, kamer van volksvertegenwoordigers
numac
2021041023
pub.
02/04/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS


Nieuwe oproep tot kandidaten voor een mandaat van plaatsvervangend lid niet-notaris van de Franstalige Benoemingscommissie voor het notariaat, voor de categorie `externe leden' Aangezien de vorige oproepen tot kandidaten voor de mandaten van lid niet-notaris van de Benoemingscommissies voor het notariaat onvoldoende kandidaturen opleverde voor het mandaat van Franstalig, plaatsvervangend lid voor de categorie `externe leden', heeft de Kamer van volksvertegenwoordigers op 25 maart 2021 beslist om over te gaan tot een nieuwe oproep voor dit mandaat.

Overeenkomstig art. 38, § 7, van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt worden de leden van de Benoemingscommissies benoemd voor een termijn van vier jaar.

Samenstelling van de Benoemingscommissies Elke commissie bestaat uit acht werkende en acht plaatsvervangende leden van Belgische nationaliteit.

Zij is samengesteld als volgt : 1° drie notarissen of twee notarissen en één erenotaris, waarvan er één minder dan vijf jaar benoemd is, uit drie verschillende genootschappen;2° één geassocieerd notaris die geen titularis is;3° één magistraat in functie gekozen uit de zittende magistraten van de hoven en rechtbanken en de magistraten bij het openbaar ministerie;4° één docent of hoogleraar in de rechten aan een faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, die geen notaris, kandidaat-notaris of geassocieerde notaris is;5° twee externe leden met een voor de opdracht relevante beroepservaring. Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangewezen die aan dezelfde voorwaarden voldoet.

Elk lid wordt volgens zijn taalrol aangewezen voor de ene of andere Benoemingscommissie.

Ten minste één lid van de Franstalige Benoemingscommissie of een plaatsvervanger, moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits overeenkomstig de artikelen 43, § 13, tweede lid, en 43quinquies van de wet van 15 juni 1935Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/1935 pub. 11/10/2011 numac 2011000619 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het gebruik der talen in gerechtszaken Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het gebruik der talen in gerechtszaken.

Bevoegdheden en taken van de Benoemingscommissies voor het notariaat De bevoegdheden en taken van elke Benoemingscommissie en van de verenigde Benoemingscommissies zijn beschreven in artikel 38, § 2 en § 3, van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt.

Benoeming van de leden De leden niet-notaris en hun plaatsvervangers worden aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen.

Duur van het mandaat De leden van een Benoemingscommissie hebben zitting voor een termijn van vier jaar, waarbij om de twee jaar de mandaten van de helft van de werkende en de helft van de plaatsvervangende leden wordt vernieuwd; een uittredend lid is niet onmiddellijk herkiesbaar. Niemand mag gedurende meer dan twee termijnen deel uitmaken van de Benoemingscommissie.

Het werkend lid dat van zijn mandaat wordt ontheven, wordt van rechtswege opgevolgd door zijn plaatsvervanger, die het mandaat uitdient.

Benoemingsvoorwaarden - Belg zijn; - tijdens hun mandaat de leeftijdsgrens voor het uitoefenen van het ambt van notaris niet overschrijden (70 jaar, zie artikel 2 van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten); - een voor de opdracht relevante beroepservaring hebben.

Onverenigbaarheden Gedurende de uitoefening van het mandaat is het lidmaatschap van een Benoemingscommissie onverenigbaar met : 1° een mandaat in de Nationale Kamer van notarissen, in een kamer van notarissen, in een evaluatiecommissie bedoeld in artikel 37 of in een adviescomité bedoeld in artikel 38bis van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;2° de hoedanigheid van procureur des Konings;3° een mandaat in de Hoge Raad voor de Justitie of in de Adviesraad van de magistratuur;4° een bij verkiezing verleend politiek mandaat. Het mandaat houdt van rechtswege op indien : 1° een onverenigbaarheid zoals hierboven bedoeld ontstaat;2° een lid de hoedanigheid verliest om zitting te kunnen hebben in een Benoemingscommissie;3° een lid zich kandidaat stelt voor een benoeming tot notaris of kandidaat-notaris. Kandidaatstelling De kandidaturen dienen binnen de maand na bekendmaking van dit bericht te worden ingediend bij een aangetekende zending tegen ontvangstbewijs gericht aan de Voorzitster van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel.

De kandidaturen moeten vergezeld zijn van de documenten die het bewijs leveren dat de kandidaten aan de voornoemde voorwaarden voldoen. Het betreft volgende documenten : - een bewijs van nationaliteit; - een kopie van de identiteitskaart; - een uittreksel uit het strafregister uitgereikt na de bekendmaking van dit bericht; - een curriculum vitae en alle documenten ter staving van de voor de opdracht relevante beroepservaring; - een kopie van het diploma.

De Franstalige kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren.

Bijkomende inlichtingen kunnen worden bekomen bij het Secretariaat-generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, tel. : 02/549 84 21, e-mail : secretariaat.generaal@dekamer.be.

De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van de Kamer.

Zie : www.lachambre.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/Nominations.pdf.

^