gepubliceerd op 23 juli 2021
Vacantverklaring van betrekkingen door bevordering naar en mutatie binnen niveau A 1. DOELSTELLING EN CONTEXT Onze FOD is een creatieve, lerende, coherente en verantwoordelijke organisatie die rekent op autonome en competente medewerkers met In dit kader wil het directiecomité de huidige medewerkers belonen en hun loopbaanmogelijkheden bie(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Vacantverklaring van betrekkingen door bevordering naar en mutatie binnen niveau A 1. DOELSTELLING EN CONTEXT Onze FOD is een creatieve, lerende, coherente en verantwoordelijke organisatie die rekent op autonome en competente medewerkers met verantwoordelijkheidszin en die hun expertise en talenten ontplooien. In dit kader wil het directiecomité de huidige medewerkers belonen en hun loopbaanmogelijkheden bieden. Deze verklaring heeft als doel om aan het personeel de 22 functies (28 plaatsen) mee te delen die door bevordering naar en mutatie binnen niveau A vacant worden verklaard. 2. WELKE VISIE OP LOOPBAAN BINNEN ONZE FOD ? De visie op loopbaan binnen onze FOD is het onderwerp geweest van een gemeenschappelijke denkoefening, en de duidelijke wens om binnen een loopbaan zowel als leader of als expert promotie te kunnen maken. Wat is binnen deze nieuwe visie een leader? Een leader is nederig en standvastig, is in staat om zijn visie te geven en te communiceren, en de resultaten te sturen (het wat). Hij roept op tot samenwerking en transversale co-creatie door feedback en kennis- en informatiedeling binnen het team te stimuleren. Hij zorgt voor engagement, het nemen van initiatief en responsabilisering. Hij gidst, beschermt en valoriseert. Op relationeel vlak is de leader onzelfzuchtig en nabij. Hij bevordert de cohesie en de ontwikkeling van het team. Hij ondersteunt en begeleidt de medewerker in zijn ontwikkeling door een rol als coach op te nemen. Hij zet aan tot introspectie, luistert met aandacht en bouwt een vertrouwensrelatie op.
Wat is binnen deze visie een expert? Een expert verwerft en ontwikkelt zijn kennis, en biedt uitmuntende diensten aan. Hij analyseert en adviseert interne en externe partners.
Hij deelt zijn expertise en neemt een rol als coach op zich om de competenties van minder ervaren medewerkers te helpen ontwikkelen. Hij verdedigt de standpunten van de FOD op een neutrale en objectieve wijze. Hij kan onderhandelen en heeft invloed op partners en verschillende stakeholders. Hij coördineert dossiers. Op relationeel vlak wordt hij erkend door zijn gelijken, is hij invloedrijk, en mobiliseert en verenigt hij rond een gemeenschappelijke opvatting. 3. VACANTE BETREKKINGEN IN DE KLASSE A2 en A3 (die worden toegekend via bevordering of mutatie) In het belang van duurzame ontwikkeling, moeten de functiebeschrijvingen betreffende de in te vullen betrekkingen via het intranet worden gedownload: zie rubriek "Jobcenter".Bij gebrek aan toegang, kunnen de functiebeschrijvingen opgevraagd worden per mail via promotions-promoties@health.fgov.be Er wordt de kandidaten die voldoen aan de reglementaire voorwaarden (zie hierna) ter kennis gebracht dat de volgende betrekkingen vacant zijn : Klasse A2 - profiel expert (14 functies - 17 plaatsen) :
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
Expert senior Standards
DGGS
1
Senior expert Standaarden
DGGS
1
Expert senior droits des patients
DGGS
1
Senior expert Patiëntenrechten
DGGS
1
Expert évaluateur Produits Phytopharmaceutiques physico-chimie
DGAPF
1
Expert evaluator Gewasbeschermingsmiddelen fysico-chemie
DGAPF
1
Expert évaluateur Produits Phytopharmaceutiques toxicologie
DGAPF
1
Expert evaluator Gewasbeschermingsmiddelen toxicologie
DGAPF
1
Expert évaluateur Produits Phytopharmaceutiques résidus
DGAPF
1
Expert evaluator Gewasbeschermingsmiddelen residuen
DGAPF
1
Expert évaluateur Produits Phytopharmaceutiques comportement environnemental
DGAPF
1
Expert evaluator Gewasbeschermingsmiddelen gedrag in het leefmilieu
DGAPF
1
Expert en aliments pour animaux et OGM
DGAPF
1
Expert Dierenvoeders en GGO
DGAPF
1
Expert juriste inspection
DGAPF
1
Juridisch expert inspectie
DGAPF
1
Inspecteur senior NL - service d'inspection Produits de consommation Flandres (services extérieurs)
DGAPF
1
Senior Inspecteur NL - inspectiedienst Consumptieproducten Vlaanderen (buitendienst)
DGAPF
1
Expert EU Green Deal axé sur le climat
DGEM
1
Expert EU Green Deal met focus klimaat
DGEM
1
Expert juriste Politique de produits
DGEM
1
Juridisch expert Productbeleid
DGEM
1
Expert juriste Milieu marin
DGEM
1
Juridisch expert Marien Milieu
DGEM
1
Responsable de la Communication AMSZ
DGEM
1
Communicatieverantwoordelijke AMSZ
DGEM
1
Expert Human Resources
P&O
4
Expert Human Resources
P&O
4
Klasse A3 - profiel leidinggevende (8 functies - 11 plaatsen) :
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
Responsable de la cellule contrôle du Financement des hôpitaux
DGGS
1
Verantwoordelijke van de cel Controle van de Financiering van de Ziekenhuizen
DGGS
1
Responsable de la cellule soutien transversal Financement des hôpitaux
DGGS
1
Verantwoordelijke van de cel Transversale ondersteuning Financiering van de Ziekenhuizen
DGGS
1
Responsable de la cellule Effets sur l'environnements des Produits phytopharmaceutiques
DGAPF
1
Verantwoordelijke van de cel Effecten op het leefmilieu van Gewasbeschermingsmiddelen
DGAPF
1
Responsable Management Office
DGAPF
1
Verantwoordelijke Management Office
DGAPF
1
Responsable scientifique Produits Chimiques
DGEM
3
Wetenschappelijk verantwoordelijke Chemische producten
DGEM
3
Responsable scientifique Politique de Produits
DGEM
2
Wetenschappelijk verantwoordelijke Productbeleid
DGEM
2
Coordinateur Service Center Santé
DVZ
1
Coördinator Service Center Gezondheid
DVZ
1
Service Manager - Chef de projet
ICT
1
Servicemanager - Projectleider
ICT
1
4. PROCEDURE De kandidaten moeten hun kandidatuurdossier (beschikbaar op intranet) vervolledigen en dit vóór de voorziene deadline doorsturen op één van de hieronder vermelde manieren, ten laatste op maandag 9 augustus 2021.Zie hoe solliciteren? Aangezien het niet gemakkelijk is om via een kandidaatsdossier aan te tonen dat men over de technische en generieke competenties beschikt die vereist zijn voor de functie, worden de kandidaten aangemoedigd, teneinde over een overzicht van de sterke punten en te verbeteren competenties te beschikken, om elk ander document te bezorgen aan de hand waarvan het mogelijk is om bijkomende informatie hierover te verschaffen.
Het kan bijvoorbeeld gaan om: - een aanbevelingsbrief - de evaluatiecyclus 2020 en/of 2019 - een 180 ° of 270° feedback. De 180° of 270° feedback is een analysemethode die het mogelijk maakt om de (technische en generieke) competenties te evalueren. Deze feedback is gebaseerd op een enquête bij verschillende doelgroepen in de rechtstreekse werkomgeving van de deelnemer (collega's, verantwoordelijke en - voor de 270° - medewerkers). Indien je een dergelijke feedback wilt doen en deze bij je kandidaatsdossier wilt toevoegen, kan je gebruik maken van de "panorama"-tool - je kan hiervoor een aanvraag doen via promotions-promoties@health.fgov.be. Je aanvraag moet uiterlijk maandag 9 augustus 2021 zijn ingediend.
De kandidaten voor de A2-functies worden uitsluitend beoordeeld op basis van hun kandidatuurdossier. We benadrukken dat enkel het dossier in aanmerking wordt genomen (en niet het daadwerkelijk functioneren van de persoon in zijn huidige functie). Het dossier moet dus voldoende nauwkeurige verwezenlijkingen weergeven om de vaardigheden en talenten van de kandidaat te benadrukken.
De kandidaten voor de functies A3 zullen op basis van hun kandidatuurdossier worden geëvalueerd en zullen ook voor een gesprek met een jury worden uitgenodigd om hun motivatie voor en hun visie op de functie en hun actieplan toe te lichten. Gezien de gezondheidssituatie is het mogelijk dat de gesprekken virtueel worden georganiseerd.
De jury (ongeacht of het in het kader van een analyse van dossiers of in het kader van een gesprek is) zal vervolgens haar advies aan het Directiecomité voorleggen, dat de definitieve beslissing over de bevordering/mutatie zal nemen.
Datum van inwerkingtreding van de bevordering : De bevordering gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ondertekening van deze vacantverklaring door de voorzitter, zijnde 1 juli 2021, met inachtneming van het KB van 18/07/1996 betreffende de coördinatie van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Hoe solliciteren? De kandidatuur moet uiterlijk maandag 9 augustus 2021 ingediend worden volgens één van de hieronder vermelde manieren: - door een e-mail te sturen naar "promotions-promoties@health.fgov.be".
In dit geval moet je een ontvangstbevestiging vragen (open een nieuw bericht, ga naar "opties", zoek binnen de subcategorie "tracering", en vink "vragen om ontvangstbevestiging" aan). - door aflevering bij het secretariaat van de Voorzitter met ontvangstbewijs - of door een aangetekende brief te sturen naar het volgende adres: Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité Galiléelaan 5/2 1210 Brussel De volgende documenten moeten ingediend worden: - Het kandidatuurdossier - Optioneel: alle andere documenten die betrekking hebben op nuttige competenties en expertise met betrekking tot de beoogde functie (evaluatiecyclus, aanbevelingsbrief, 180° of 270° feedback, enz.) - Let op: een 180 of 270° feedback rapport (Panoramarapport) kan later ingediend worden. We staan er wel op dat de aanvraag voor feedback uiterlijk op 9 augustus 2021 moet zijn ingediend.
NB : een infosessie rond `hoe optimaal je kandidatendossier voorbereiden' is voorzien op donderdag 8 juli 2021 om 12u30 via Teams.
Wens je hieraan deel te nemen? Schrijf je dan in via de volgende link: https://appsa.health.fgov.be/ords/02/ f?p=FORMS_INT:8000::CHANGELANGUAGE:::FSP_LANGUAGE_ PREFERENCE,AI_FORM_GUID:nl,C4E0611DCB407402E053651012 AC0D8A (of als deze link problemen oplevert, via het "promotions" e-mailadres).
Als u niet in staat bent de sessie bij te wonen, zal een opname van de sessie enkele dagen later beschikbaar zijn op het intranet, op de pagina "carrière en ontwikkeling > uw carrièremogelijkheden > uw evolutie naar meer verantwoordelijkheden: bevordering naar een hogere graad". 5. REGLEMENTAIRE DEELNAMEVOORWAARDEN De vacante betrekkingen moeten aan alle ambtenaren worden toegekend die voldoen aan de voorwaarden inzake klassenanciënniteit voor de bevordering of de mutatie, ongeacht hun vakrichting, op de datum van de ondertekening van de voorliggende vacantverklaring van betrekkingen, zijnde 21 juni 2021.Conform artikel 75, § 3, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 13 juli 2017, moeten alle kandidaten zich in een administratieve stand bevinden waarbij ze hun aanspraken op bevordering kunnen doen gelden.
Bovendien mogen ze niet de vermelding "onvoldoende" of "te verbeteren" na afloop van hun evaluatie hebben gekregen. 5.1. Deelnamevoorwaarden voor de bevordering Volgens artikel 41, § 1, 1ste lid, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 3 augustus 2016, - moet de ambtenaar, om naar klasse A2 te worden bevorderd, minstens twee jaar anciënniteit in klasse A1 hebben. - moet de ambtenaar, om naar klasse A3 te worden bevorderd, minstens vier jaar anciënniteit in klasse A2 of minstens zes jaar anciënniteit in klasse A1 of minstens zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen hebben. - moet de ambtenaar A3 zijn om te worden bevorderd naar klasse A4.
De ambtenaar die zich kandidaat stelt, moet vastbenoemd zijn op de datum van de ondertekening van de voorliggende vacantverklaring van betrekkingen, zijnde 21 juni 2021. Op deze datum dient hij ook te voldoen aan de voorwaarden inzake klassenanciënniteit De berekening van de klassenanciënniteit gebeurt conform de bepalingen die opgenomen zijn in de artikelen 64, 65, § 4, 66, 67 en 69 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 13 juli 2017, en, in het bijzonder, artikel 65, § 4 van voornoemd besluit. 5.2. Deelnamevoorwaarden voor de mutatie De ambtenaren die geïnteresseerd zijn in een mutatie zijn diegenen die in dienstactiviteit op hun verzoek naar een andere dienst kunnen worden gemuteerd op voorwaarde dat ze voldoen aan de vereisten van de in te vullen functie, conform artikel 49 § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 13 juli 2017.
In geval van een mutatie behouden ze hun weddeschaal die ze in hun klasse hebben.
Datum en ondertekening van de Voorzitter van het Directiecomité