Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 25 januari 2019

Oproep tot kandidaten voor het ambt van Europese aanklager bij het Europees Openbaar ministerie Context van de functie In het kader van de strijd tegen strafbare feiten die de financiële belangen van de Unie schaden nam de Raad van de Europes De verordening voorziet in een systeem van gedeelde bevoegdheid voor het EOM en de nationale autori(...)

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2019010488
pub.
25/01/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE


Oproep tot kandidaten voor het ambt van Europese aanklager bij het Europees Openbaar ministerie Context van de functie In het kader van de strijd tegen strafbare feiten die de financiële belangen van de Unie schaden nam de Raad van de Europese Unie op 12 oktober 2017 de verordening 2017/1939 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie ("EOM") aan.

De verordening voorziet in een systeem van gedeelde bevoegdheid voor het EOM en de nationale autoriteiten bij de bestrijding van strafbare feiten die de financiële belangen van de Unie schaden, gebaseerd op het evocatierecht van het EOM. Zij laat de nationale stelsels van de lidstaten inzake de organisatie van het strafrechtelijk onderzoek en de bevoegdheden van de nationale rechter ten gronde daarbij onverlet.

De organisatie van het EOM is zo gestructureerd dat zij een snelle en efficiënte besluitvorming mogelijk dient te maken tijdens strafrechtelijke onderzoeken en strafvervolgingen, ongeacht of er één of meer lidstaten bij betrokken zijn. De structuur dient er ook voor te zorgen dat alle nationale rechtsstelsels en -tradities van de lidstaten in het EOM vertegenwoordigd zijn en dat aanklagers met kennis van de specifieke rechtsstelsels in beginsel de onderzoeken en strafvervolgingen in hun respectieve lidstaten voor hun rekening nemen.

Om die reden dient het EOM een ondeelbaar orgaan van de Unie te zijn dat als één parket opereert. Het centraal niveau bestaat uit een Europese hoofdaanklager, die het hoofd is van het EOM in zijn geheel, en van het college van Europese aanklagers, de permanente kamers en de Europese aanklagers. Het decentrale niveau wordt gevormd door de gedelegeerd Europese aanklagers in de lidstaten.

Het EOM neemt de taken op het gebied van onderzoek en strafvervolging op op een datum die op voorstel van de Europees hoofdaanklager bij besluit van de Commissie wordt vastgesteld zodra het EOM is opgericht en die niet eerder is dan drie jaar na de inwerkingtreding van de verordening.

Het college dat bestaat uit de Europese hoofdaanklager en één Europese aanklager per lidstaat, is verantwoordelijk voor de algemene supervisie over het optreden van het EOM. Het neemt besluiten over strategische aangelegenheden, evenals over algemene aangelegenheden die voortvloeien uit individuele zaken, in het bijzonder ten einde de coherentie, efficiëntie en consistentie van het strafvervolgingsbeleid van het EOM in alle lidstaten te verzekeren.

De Europese aanklagers houden namens de bevoegde permanente kamer toezicht op de onderzoeken en strafvervolgingen die de gedelegeerd Europese aanklagers behandelen in hun lidstaat van herkomst. Zij fungeren als contactpersoon tussen het centrale kantoor en het decentrale niveau in hun lidstaat, waarbij zij de werking van het EOM als één instantie faciliteren. In uitzonderlijke gevallen kan de toezichthoudende Europese aanklager het onderzoek zelf voeren.

Onafhankelijkheid en opgave van belangen Overeenkomstig artikel 6 van de EOM-verordening handelt de Europese aanklager in het belang van de gehele Unie en vraagt noch aanvaardt hij/zij in de functie die hij/zij krachtens deze verordening uitoefent, instructies van personen van buiten het EOM, een lidstaat van de Europese Unie of een instelling, orgaan of instantie van de Unie.

Overeenkomstig artikel 6 van de EOM-verordening dienen kandidaten zich ertoe te verbinden onafhankelijk en in het algemeen belang te handelen. Ook dienen zij opgave te doen van alle belangen die mogelijk afbreuk doen aan hun onafhankelijkheid.

Vóór indiensttreding moet de Europese aanklager zich ertoe verbinden onafhankelijk en in het algemeen belang te handelen en alle persoonlijke belangen, met name familiale of financiële belangen, of belangen van derden, die daadwerkelijk of potentieel zijn/haar onafhankelijkheid zouden aantasten bij de uitvoering van zijn/haar taken en derhalve zouden kunnen leiden tot een voor dat ambt relevant feitelijk of potentieel belangenconflict, bekend te maken.

Aanwijzingsprocedure De Europese aanklager wordt aangewezen overeenkomstig en volgens de voorwaarden voorzien in de verordening 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie ("EOM").

Elke lidstaat draagt drie kandidaten voor het ambt van Europese aanklager voor, gekozen uit kandidaten: a) die actief lid zijn van het openbaar ministerie of van de rechterlijke macht van de desbetreffende lidstaat;b) wier onafhankelijkheid buiten twijfel staat, en c) die beschikken over de kwalificaties om in hun respectieve lidstaat in een hoge vervolgende of rechterlijke functie te kunnen worden benoemd, en die ter zake dienende praktische ervaring met nationale rechtsstelsels, financiële onderzoeken en met internationale justitiële samenwerking in strafzaken hebben. Om te kunnen worden voorgedragen als Europese aanklager dient de kandidaat op het ogenblik van de aanwijzing: - het ambt van magistraat uit te oefenen waarvan in de laatste vijftien jaar ten minste tien jaar het ambt van magistraat van het openbaar ministerie; - houder te zijn van het getuigschrift bedoeld in artikel 43quinquies, § 1, derde lid, van de wet van 15 juni 1935Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/1935 pub. 11/10/2011 numac 2011000619 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het gebruik der talen in gerechtszaken Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het gebruik der talen in gerechtszaken, waaruit de kennis blijkt van de andere taal dan die van zijn diploma van doctor, licentiaat of master in de rechten.

Daarnaast wordt voldoende kennis van het Engels als meerwaarde beschouwd in de Europese context waarin het EOM opereert.

De Europese aanklager dient 6 jaar in dienst te kunnen blijven en, uiterlijk op de leeftijd van 66 jaar met pensioen te gaan.

Vóór indiensttreding moet de Europese aanklager een medisch onderzoek ondergaan om vast te stellen of hij/zij fysiek fit genoeg is om zijn/haar taken te vervullen.

De Minister van Justitie kan de kandidaten slechts voordragen na gemeenschappelijk advies van het College van procureurs-generaal en de federale procureur. Zij kunnen de kandidaten daartoe horen.

Na het gemotiveerd advies van een selectiecommissie selecteert en benoemt de Raad van de Europese Unie één van de kandidaten als Europese aanklager van de lidstaat in kwestie, voor een termijn van zes jaar.

De Raad kan besluiten de ambtstermijn, na die zes jaar, met maximaal drie jaar te verlengen. Om de drie jaar wordt een derde van de Europese aanklagers vervangen.

De Raad zal een overgangsmaatregel vaststellen voor de benoemingsprocedure en voor de duur van de eerste ambtstermijn. De Europese Commissie legde hiertoe recent een voorstel neer dat bepaalt dat onmiddellijk na de benoeming van de Europese aanklagers door loting wordt bepaald wie van de Europese aanklagers deel uitmaakt van de 1/3e groep waarvan de ambtstermijn 3 jaar bedraagt, zonder mogelijkheid tot verlenging.

Modaliteiten van de functie Het ambt van Europese aanklager wordt voltijds uitgeoefend te Luxemburg.

De Europese aanklagers worden aangesteld als tijdelijke functionarissen van het EOM op grond van artikel 2, onder a) van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie, in graad AD13.

De bepalingen van artikel 323bis van het Gerechtelijk Wetboek zijn van toepassing. Zo behoudt de magistraat zijn plaats op de ranglijst en wordt hij geacht het ambt waarin hij werd benoemd te hebben uitgeoefend.

De geselecteerde kandidaat moet in het bezit zijn of kunnen komen van een als EU Secret gerubriceerd geldig certificaat van veiligheidsmachtiging van zijn/haar nationale veiligheidsdienst.

Met een persoonlijke veiligheidsmachtiging verklaart de bevoegde nationale veiligheidsdienst, na een veiligheidsscreening op basis van de toepasselijke nationale veiligheidswetten en -regels, dat de betrokkene tot op een bepaald niveau toegang mag worden verleend tot vertrouwelijke informatie. De procedure voor het verkrijgen van een veiligheidsmachtiging kan alleen op verzoek van de werkgever en niet op verzoek van de sollicitant worden ingeleid.

De geselecteerde kandidaat wordt pas aangesteld na overlegging van een geldig certificaat van veiligheidsmachtiging.

Kandidaturen De geïnteresseerde personen worden uitgenodigd om hun kandidatuur langs elektronische weg te richten (e-mail: vacatures.roj1@just.fgov.be), binnen een termijn van twintig dagen na de bekendmaking van de vacature in het Belgisch Staatsblad.

De kandidatuurstelling moet de naam, en voornaam vermelden, evenals een beschrijving van de beroepsloopbaan en de huidige functie. Ook moet hij een uiteenzetting geven over de nuttige ervaring en over de redenen die hij laat gelden om in aanmerking te komen voor de functie waarvoor hij zich kandidaat stelt.

Er wordt gevraagd dat de kandidaten een korte versie van hun CV in het Engels (2 pagina's) overmaken samen met een motivatiebrief.

Sollicitanten wordt verzocht te specificeren welke EU-talen zij kennen, samen met het overeenstemmende kennisniveau volgens het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen.

^