Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 12 januari 2016

Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie 1. BIPT Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) is opgericht bij wet van 2(...) De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De Raad is gemachtigd om all(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2016011001
pub.
12/01/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) 1. BIPT Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) is opgericht bij wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten als regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector.De wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten ("de BIPT statuutwet") heeft het BIPT omgevormd tot een instelling van openbaar nut met een eigen statuut die de onafhankelijkheid van de Raad waarborgt.

De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De Raad is gemachtigd om alle nuttige daden te stellen ter uitvoering van de bevoegdheden van het Instituut. Hij oefent zijn bevoegdheden uit op een onpartijdige en transparante manier en op het gepaste moment. Hij vertegenwoordigt het Instituut in rechte en t.a.v. derden en kan namens het Instituut overeenkomsten sluiten. » De Raad is samengesteld uit vier leden, namelijk een voorzitter en drie gewone leden. De voorzitter van de Raad is belast met de leiding van het instituut in al zijn aspecten. Elk gewoon lid van de Raad staat aan het hoofd van ten minste één van de diensten van het Instituut. De voorzitter mag eveneens aan het hoofd staan van één of meer diensten. Elk lid van de Raad neemt deel aan de beslissingen van de Raad.

Op voorstel van de minister en bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad worden de leden van de Raad door de Koning benoemd en vervullen zij een mandaat van zes jaar. De leden van de Raad blijven evenwel hun functie uitoefenen na het einde van hun mandaat zolang niet in hun vervanging voorzien is.

De modaliteiten van aanstelling, afzetting en vervanging worden besproken in artikel 17 van de BIPT statuutwet en in het Koninklijk Besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie.

De leden van de Raad worden benoemd op grond van hun bekwaamheid, hun integriteit en hun onafhankelijkheid. Die voorwaarden dienen vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat.

De leden van de Raad mogen geen enkel belang hebben in de ondernemingen die actief zijn op de markt van de telecommunicatie en/of de postdiensten, noch direct of indirect, gratis of bezoldigd, voor deze ondernemingen enige functie uitoefenen of enige dienst verrichten. Die voorwaarde dient vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat en gedurende één jaar na het einde van dat mandaat.

De leden van de Raad zijn voltijds tewerkgesteld.

De vergoeding van de voorzitter en van de leden van de Raad wordt vastgesteld in overeenstemming met de gangbare normen in de postsector en de telecommunicatiesector alsmede met deze van de andere toezichthoudende instaties, vergelijkbaar met het BIPT. De opdrachten van het BIPT Het BIPT heeft een reguleringsopdracht in 4 bevoegdheidsdomeinen: de elektronische communicatiemarkt, de postmarkt, het elektromagnetische spectrum van de radiofrequenties en tenslotte de radio- en televisieomroep in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Binnen elk van de bevoegdheidsdomeinen heeft de Raad van het BIPT een reeks doelstellingen te vervullen die rechtstreeks voortvloeien uit het Belgische en Europese regelgevingskader, waaronder de concurrentie te bevorderen, bij te dragen in de ontwikkeling van de interne markt en te waken over de belangen van gebruikers.

Om de doelstellingen te vervullen beschikt de Raad van het BIPT over wettelijke instrumenten: beslissingen nemen, sancties opleggen, raadplegingen en onderzoeken opstarten of bemiddelend optreden.

Bovendien is overleg en consultatie in beide sectoren een essentieel onderdeel van de werking van het Instituut : zowel met de betrokken ondernemingen, als met de gebruikersorganisaties, de instellingen van de Gewesten en Gemeenschappen en de politieke overheden. 2. Oproep aan de kandidaten Bij toepassing van deze bepalingen worden hierbij de kandidaten opgeroepen die wensen een mandaat te vervullen in de Raad van het BIPT. De kandidaten voor de functie van voorzitter of lid van de Raad moeten voldoen aan de algemene toelaatbaarheidsvereisten die vastgelegd zijn in artikel 3 van het koninklijk besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten.

Op de uiterste inschrijvingsdatum de kandidaat moet: 1) Onderdaan van een EU-lidstaat zijn of van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland;2) Een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde functie;3) De burgerlijke en politieke rechten genieten;4) Houder van een universitair of daarmede gelijkgesteld diploma van de tweede cyclus (dat betekend : basisdiploma van de 2e cyclus (vb. licentiaat/master) van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau).

EN, om tot de selectie voor de functie van voorzitter toegelaten te worden, moet de kandidaat daarenboven ofwel een professionele ervaring van tien jaar in de sector post of telecommunicatie of radiocommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die drie sectoren bezitten die tesamen een minimum van tien jaar bedraagt.

EN, om tot de selectie voor de functie van lid van de Raad toegelaten te worden, moet de kandidaat ofwel een professionele ervaring van zes jaar in de sector post of telecommunicatie of radiocommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die drie sectoren bezitten die tesamen een minimum van zes jaar bedraagt.

De kandidaturen worden ingediend bij SELOR, Selectiebureau van de Federale Overheid, die de toelaatbaarheid ervan onderzoekt.

De belangstellende personen worden verzocht te solliciteren overeenkomstig de indicaties ergenommen in het selectie reglement ref ANE16701 (selectie van de voorzitter) en ref ANE16702 (selectie van de leden van de Raad) dat u kunt bekomen via de website www.selor.be of via de infolijn 02/788.70.00, en dit binnen een termijn van dertig kalenderdagen vanaf de eerste werkdag die volgt op de publicatie van onderhavig bericht in het Belgisch Staatsblad.

De selectie en de benoeming van de voorzitter en de leden van de Raad worden beschreven in hoofdstuk 2 van het Koninklijk Besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten.

De Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, A. DE CROO

^