gepubliceerd op 23 december 2013
Oproep tot kandidaten voor een mandaat van plaatsvervangend lid van de commissie (Nederlandse taalrol) Ingevolge het ontslag van een plaatsvervangend lid (8e mandaat), zal worden overgegaan tot de aanstelling van een nieuw plaatsvervangend(...) Het lid wordt aangesteld door de Kamer van volksvertegenwoordigers voor een periode die loopt tot 2(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Oproep tot kandidaten voor een mandaat (m/v) van plaatsvervangend lid van de commissie (Nederlandse taalrol) Ingevolge het ontslag van een plaatsvervangend lid (8e mandaat), zal worden overgegaan tot de aanstelling van een nieuw plaatsvervangend lid om het mandaat voort te zetten van dit plaatsvervangend lid van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, die zetel houdt te Brussel.
Het lid wordt aangesteld door de Kamer van volksvertegenwoordigers voor een periode die loopt tot 2 mei 2019, op een door de Ministerraad voorgedragen lijst met twee kandidaten voor het te begeven mandaat.
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden.
De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
De Commissie zetelt over het algemeen om de drie weken gedurende een halve dag. De zittingen vinden uitsluitend plaats op werkdagen tijdens de kantooruren.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Vandaag bestaan er 6, namelijk: Rijksregister, Sociale Zekerheid en Gezondheid, Federale Overheid, Kruispuntbank van Ondernemingen, Sectoraal comité Phenix en het Statistisch Toezichtscomité. Het Sectoraal comité Phenix, het Sectoraal comité Kruispuntbank van Ondernemingen en het Statistisch Toezichtscomité zijn momenteel niet actief.
De helft van de leden van deze comités wordt aangeduid uit leden van de Commissie, die aldus nog bijkomende taken krijgen toebedeeld. Het voorzitterschap van de comités wordt altijd waargenomen door een lid van de Commissie en vraagt ongeveer een volle dagtaak per week.
Zes van de 8 Nederlandstalige leden (waaronder drie vaste leden, waaronder de voorzitter, en drie plaatsvervangende leden) zijn krachtens een decreet lid van de Vlaamse Toezichtcommissie voor het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Het voorzitterschap van het Sectoraal comité van de Sociale zekerheid en van de Gezondheid vraagt het equivalent van een halftijdse inzetbaarheid.
De sectorale comités zetelen één keer per maand.
De leden van de Commissie kunnen geroepen worden te zetelen als vertegenwoordiger van de Commissie in internationale controleorganen en/of werkgroepen (Groep 29 van de Europese Unie, Raad van Europa, Eurojust ACC, Europol ACC, Schengen, Customs, Eurodac, Working party on police and justice,...).
Te begeven mandaat Er is een mandaat (m/v) voor een plaatsvervangend lid vacant (Nederlandse taalrol); het betreft het 8e mandaat.
Voor dit mandaat komen personen in aanmerking die volkomen deskundig zijn op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het beheer van de persoonsgegevens.
Benevens de voorzitter bevat de Commissie onder haar vaste en plaatsvervangende leden, ten minste een jurist, een informaticus, een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens in de privésector en een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens in de openbare sector.
Om tot voorzitter, ondervoorzitter, vast, dan wel plaatsvervangend lid van de commissie te worden benoemd, moeten de kandidaten verder aan de volgende voorwaarden voldoen : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - geen lid zijn van het Europees parlement, de wetgevende kamers noch van een gemeenschaps- of gewestraad.
De plaatsvervangende voorzitter, de plaatsvervangende ondervoorzitter, de vaste en de plaatsvervangende leden, hebben recht op presentiegelden voor een bedrag van 175,98 EUR (aan 100 %) (vandaag 283,05 EUR). Alle leden hebben recht op de vergoeding voor reis- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen zijn gekoppeld aan de mobiliteitsregeling toepasselijk op de bezoldiging van het Rijkspersoneel in actieve dienst.
Kandidaten voor een mandaat van plaatsvervangend lid bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, richten hun kandidatuur bij aangetekend schrijven, vergezeld van hun curriculum vitae en een nota waarin zij dit cv en hun deskundigheid en motivatie toelichten, tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, ter attentie van de heer Patrick Van Wouwe, wnd.
Administrateur, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, en dit ten laatste tegen 24 januari 2014.
Bijkomende informatie kan telefonisch verkregen worden bij : Patrick Van Wouwe, wnd. Administrateur - secretariaat - 02-274 48 23. Opgelet, het secretariaat van de Commissie is gesloten van 24/12/2013 (namiddag) tot en met 02/01/2014.