Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 24 september 2012

Koninklijke Bibliotheek van België. - Vacature van assistent-stagiair (klasse SW1 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S1390 (betrekking bij de functionele eenheid "Digitalisering/Foto") 1. Positie van de fun(...) ? Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en (...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2012021119
pub.
24/09/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijke Bibliotheek van België. - Vacature (M/ V) van assistent-stagiair (klasse SW1 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S1390 (betrekking bij de functionele eenheid "Digitalisering/Foto") 1. Positie van de functie binnen de instelling. ? Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening". ? De betrekking ressorteert onder de algemene directie van de Koninklijke Bibliotheek van België, Keizerslaan 4 - 1000 Brussel, en meer in het bijzonder onder haar eenheid "Digitalisering/Foto". 2. Taalregime. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Franse taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. Functiecontext. 3.1. De Koninklijke Bibliotheek van België.

De Koninklijke Bibliotheek van België (KBB) is een wetenschappelijke instelling (FWI) van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.

De Koninklijke Bibliotheek van België is de nationale wetenschappelijke bibliotheek van de federale staat België. Zij beheert een belangrijk cultureel patrimonium.

Zij verwerft, beheert en ontsluit de publicaties verschenen op het grondgebied van België en van Belgische auteurs die in het buitenland publiceren.

In samenwerking met de andere wetenschappelijke bibliotheken in België vervult zij essentiële taken inzake wetenschappelijke informatievoorziening. Zij richt zich op de informatiebehoeften van de onderzoekswereld zowel op basis van de eigen collectie als op basis van extern opgeslagen informatie. In de bibliotheeksamenwerking binnen België en internationaal is zij vertegenwoordigd in organisaties en activiteiten die haar werking in het algemeen en in de specifieke domeinen betreffen. 3.2. De functionele eenheid "Digitalisering/Foto".

De eenheid Digitalisering/Foto, die de persoon die de vacature zal invullen zal moeten leiden, beheert : 1. de algemene coördinatie van de programmering, van de opvolging van de programma's en van de interne audit van de digitaliseringsprojecten van de Koninklijke Bibliotheek van België;2. de algemene coördinatie van de verspreiding van de gedigitaliseerde inhoud van de instelling (via haar digitale bibliotheek, virtuele tentoonstellingen enzovoort). Een van de opdrachten van de Koninklijke Bibliotheek van België bestaat er immers in het haar toevertrouwde erfgoed (kranten, handgeschreven en gedrukte boeken, muziekpartituren, geluidsdocumenten, kaarten en plannen, prenten, munten en penningen...) door middel van digitalisering te preserveren en te valoriseren.

De functionele eenheid Digitalisering/Foto bestaat uit een digitaliseringsdienst en een fotografische dienst. Ze verzekert een heel groot deel van de interne productie van digitale documenten van de instelling via verschillende verwerkingsketens (digitaliseren, kwaliteitscontrole, oceriseren, verrijken van metadata enzovoort), diverse fotografische werkzaamheden en activiteiten van microverfilming van de collecties alsook het beheer van de publieke dienstverlening inzake de reproductie van documenten. 3.3. De vacature.

De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal werken in het kader van een opdracht van onderzoek en wetenschappelijke diensten in verband met de digitalisering en de valorisatie van het gedigitaliseerd erfgoed. Hij of zij coördineert zowel het programmeringsbeleid van de digitaliseringsprojecten van de Koninklijke Bibliotheek van België, de opvolging van de lopende projecten en de audit van de interne digitaliseringspraktijken als het verspreidingsbeleid van de gedigitaliseerde inhoud met als doel een actieve aanwezigheid en een zichtbaarheid van de instelling te verzekeren op de belangrijkste portaalsites voor de verspreiding van het bestaand of toekomstig gedigitaliseerd erfgoed op het niveau van de instelling (digitale bibliotheek) en op het Belgische (federaal en de gemeenschappen), Europese (Europeana) en internationale niveau. Hij of zij staat ook in voor de interne communicatie betreffende de beperkingen op de verspreiding van de gedigitaliseerde collecties als gevolg van de wetgeving op het auteursrecht en levert een efficiënte bijdrage tot de actieve deelneming van de Koninklijke Bibliotheek van België aan de evolutie van deze materies. 4. Inhoud van de functie. 4.1 Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling. De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal bij voorrang activiteiten van wetenschappelijke dienstverlening uitoefenen : ? leiding, coördinatie en ontwikkeling van de functionele eenheid Digitalisering/Foto; ? de algemeen directeur bijstaan om de instelling te vertegenwoordigen in gespecialiseerde organisaties en overleg-/coördinatieorganen, zowel in België als in het buitenland; ? coördineren en opvolgen door de Koninklijke Bibliotheek van België van de digitaliseringsprojecten die worden ontwikkeld op het niveau van het federaal Wetenschapsbeleid en van de federale wetenschappelijke instellingen; ? de digitaliseringsprojecten van de Koninklijke Bibliotheek van België programmeren, uitwerken en coördineren; ? programmeren, coördineren en opvolgen voor de Koninklijke Bibliotheek van België van digitaliseringsprojecten die in een Europees of internationaal kader worden uitgewerkt en gefinancierd; ? programmeren, coördineren en opvolgen van digitaliseringsprojecten die worden uitgewerkt in samenwerking met Belgische of buitenlandse universiteiten in het kader van onderzoeksprojecten; ? coördineren en opvolgen van het verstrekken van inhoud door de Koninklijke Bibliotheek van België aan bestaande of toekomstige platforms voor digitale verspreiding op Belgisch, Europees en internationaal niveau (bv. Europeana, TEL); ? deelnemen aan het ontwikkelen van en verstrekken van inhoud aan de digitale bibliotheek van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? actieve deelname aan de werkgroepen die in België en Europa worden opgericht inzake auteursrechten en inzake de digitalisering van cultureel erfgoed; ? opvolgen en coördineren van een snel antwoord op gelijk welke vraag om informatie over het digitaliseringsbeleid van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? wetenschappelijke publicaties realiseren over de problematiek van de digitalisering van erfgoed en/of van de valorisatie van het gedigitaliseerd erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? algemene, vulgariserende teksten publiceren die de bekendheid vergroten van de wetenschappelijke activiteiten inzake de digitalisering en valorisatie van het gedigitaliseerd erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België.

De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal ook wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten uitoefenen : ? originele studies, boeken of artikelen publiceren die bij voorkeur verband houden met de activiteiten en het erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? actief deelnemen aan wetenschappelijke vergaderingen over zijn vakgebied in België en in het buitenland.

In het kader van deze activiteiten van wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening kan het gebeuren dat hij/zij projecten moet beheren, zijn/haar kennis moet verspreiden, leiding moet geven aan wetenschappelijk, administratief en technisch personeel en wetenschappelijke ontmoetingen moet organiseren. 4.2. Resultaatgebieden. 4.2.1. Kernresultaatsgebieden : wetenschappelijke dienstverlening (80% van de tijdsbesteding). ? leiding, coördinatie en ontwikkeling van de functionele eenheid Digitalisering/Foto; ? de algemeen directeur bijstaan om de instelling te vertegenwoordigen in gespecialiseerde organisaties en overleg-/coördinatieorganen, zowel in België als in het buitenland; ? coördineren en opvolgen door de Koninklijke Bibliotheek van België van de digitaliseringsprojecten die worden ontwikkeld op het niveau van het federaal Wetenschapsbeleid en van de federale wetenschappelijke instellingen; ? de digitaliseringsprojecten van de Koninklijke Bibliotheek van België programmeren, uitwerken en coördineren; ? programmeren, coördineren en opvolgen voor de Koninklijke Bibliotheek van België van digitaliseringsprojecten die in een Europees of internationaal kader worden uitgewerkt en gefinancierd; ? programmeren, coördineren en opvolgen van digitaliseringsprojecten die worden uitgewerkt in samenwerking met Belgische of buitenlandse universiteiten in het kader van onderzoeksprojecten; ? coördineren en opvolgen van het verstrekken van inhoud door de Koninklijke Bibliotheek van België aan bestaande of toekomstige platforms voor digitale verspreiding op Belgisch, Europees en internationaal niveau (bv. Europeana, TEL); ? deelnemen aan het ontwikkelen van en verstrekken van inhoud aan de digitale bibliotheek van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? actieve deelname aan de werkgroepen die in België en Europa worden opgericht inzake auteursrechten en inzake de digitalisering van cultureel erfgoed; ? opvolgen en coördineren van een snel antwoord op gelijk welke vraag om informatie over het digitaliseringsbeleid van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? wetenschappelijke publicaties realiseren over de problematiek van de digitalisering van erfgoed en/of van de valorisatie van het gedigitaliseerd erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; ? algemene, vulgariserende teksten publiceren die de bekendheid vergroten van de wetenschappelijke activiteiten inzake de digitalisering en valorisatie van het gedigitaliseerd erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België. 4.2.2. Bijkomende resultaatsgebieden : wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten (20% van de tijdsbesteding). 1°. Als onderzoeker, op autonome wijze wetenschappelijke publicaties realiseren tot valorisatie van de digitaliseringsactiviteiten en van het gedigitaliseerd erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; 2°. Actief deelnemen aan nationale en internationale congressen in verband met het betrokken activiteitsgebied. 4.2.3. Bijkomende eisen. ? Integratie in de instelling en in het bijzonder de dienst waar u tewerkgesteld zult worden. ? Bijdragen tot de verwezenlijking van de opdrachten van de instelling alsook een functionele kennis of expertise ontwikkelen ten gunste van de instelling. ? De contactpersoon van de Koninklijke Bibliotheek zijn voor alle vragen over auteursrecht/copyright en de bijzondere toepassingen daarvan op het vlak van de digitalisering en van de verspreiding van gedigitaliseerde inhoud. 5. Competentieprofiel. 5.1 Vereiste diploma's en opleidingen.

De kandidaat/ kandidate dient houdster/houder te zijn van een diploma van licentia(a)t(e), master of doctor uitgereikt door de faculteit van de (wijsbegeerte en) letteren (geschiedenis, kunstwetenschappen en/of archeologie,...).

Een diploma of vorming in de rechten is een pluspunt. 5.2 Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaringen, ...). ? ervaring hebben met het leiden van een digitaliserings- en/of een fotografische dienst; ? ervaring hebben met het uitwerken, uitvoeren en leiden van massadigitaliseringsprojecten van gedrukte corpussen; ? ervaring hebben met het uitwerken, uitvoeren en realiseren van digitaliseringsprojecten die nauw verbonden zijn met een onderzoeksproject; ? ervaring hebben met het uitwerken, opvolgen en realiseren van digitaliseringsprojecten in het kader van een activiteit van valorisatie van de collecties (bv. een tentoonstelling); ? ervaring hebben in het uitwerken, coördineren en realiseren van digitaliseringsprojecten van geluidsdocumenten, met inbegrip van de problemen van restauratie; noties hebben op het gebied van de musicologie; ? vertrouwd zijn met de problematiek van de publiekprivate partnerschappen op het vlak van het digitaliseren van erfgoed; ? ervaring hebben met overheidsopdrachten (aankopen van digitaliseringsmaterieel; uitbesteden van prestaties inzake digitaliseringsdiensten); ? vertrouwd zijn met online publieke dienstverlening (website, catalogi, digitale bibliotheken, sociale netwerken); ? vertrouwd zijn met metadata (normen, formaten, interoperabiliteit); ? ervaring hebben met de actieve deelname aan Europese of internationale digitaliseringsprojecten; ? vertrouwd zijn met de werking van digitale portaalsites (type Europeana, TEL); ? vertrouwd zijn met de wetenschappelijke belangen van de selectieprocessen in verband met digitaliseringsprojecten; ? vertrouwd zijn met de werking van wetenschappelijke bibliotheken.

Bovendien dient de aan te werven assistent-stagiair (m/v) : ? te beschikken over bureauticakennis (tekstverwerking, databanken, beeldverwerking, digitaliseren van documenten); ? aan te tonen te beschikken over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden; ? aan te tonen dat hij een minimale ervaring van vijf jaar heeft binnen een federale wetenschappelijke instelling en dat hij over een goede kennis beschikt van de instelling waar de vacature te begeven is; ? aan te tonen dat hij over ten minste één jaar afdoende ervaring beschikt inzake teambeheer.

Zullen eveneens in aanmerking worden genomen : ? beheersing van de problemen van auteursrecht/copyright en de bijzondere toepassingen daarvan op het vlak van digitalisering en van de verspreiding van gedigitaliseerde inhoud; ? bewezen ervaring inzake ondersteuning van en advies bij het besluitvormingsproces; ? ervaring op het vlak van de valorisatie van gedigitaliseerd erfgoed; ? vertrouwd zijn met de specifieke eigenschappen van de overheidssector; ? vertrouwd zijn met de omgeving van de overheidssector (Europese context). 5.3 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). 1°. Kerncompetenties : ? samenwerken; ? loyaal handelen; ? zichzelf ontwikkelen. 2°. Omgaan met informatie : ? inzicht in de organisatie. 3°. Omgaan met taken : ? organiseren. 4°. Interpersoonlijke relaties : ? samenwerken; ? dienstbaarheid. 5°. Persoonlijk functioneren : ? stressbestendigheid tonen; ? bemiddelingscapaciteit; ? langetermijnvisie. 6. Arbeidsvoorwaarden. De gekozen kandidaat/kandidate wordt aangeworven als assistent-stagiair met de daaraan verbonden weddenschaal SW11 of SW10 (deze laatste indien de betrokkene geen erkende wetenschappelijke anciënniteit heeft ten belope van minstens 2 jaar).

Minimumbezoldiging (brutobedragen rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : ? in de weddenschaal SW10 (met 0 jaar anciënniteit) : bruto 34.502,57 € per jaar (2.875,21 € per maand); ? in de weddenschaal SW11 (met een anciënniteit van 2 jaar) : bruto 42.617,3 € per jaar (3.551,44 € per maand).

De normale tijdsduur van de stage bedraagt 2 jaar. 7. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden. 7.1. De gekozen kandidaat/ kandidate moet op de datum van zijn/ haar indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : ? de vereiste diploma's bezitten (zie punt 5.1 hierboven); ? de vereiste technische kundigheden bezitten (zie punt 5.2 hierboven) en deze bewijzen; ? de vereiste generieke competenties bezitten (zie punt 5.3 hierboven) en deze bewijzen gedurende de stageperiode. 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KBB vooraf nagaan of het door de kandidaat/ kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat/kandidate aan zijn/haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat/kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandida(a)t(e) een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Frans, dient de betrokken kandidaat/kandidate daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel (tel. : +32-(0)800 505 54; e-mail : taal@selor.be). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma : - taaltest Frans - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat/ kandidate wenst te worden ingedeeld bij de Franse taalrol. 8. Bijkomende inlichtingen. Meer informatie omtrent de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij de Heer Laurent Flamend (Dienst human resources van de KB), Keizerslaan 4, 1000 Brussel (tel. : 02- 519 53 41 - fax : 02-519 53 59 - e-mail : laurent.flamend@kbr.be). 9. Selectieprocedure. ? De jury van de KBB bepaalt wie van de kandidaten (m/v), die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten (m/v) vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de Jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten (m/v) die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten (m/v) die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. Sollicitatieprocedure. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus ten laatste op 24 oktober 2012.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Stafdienst Personeel & Organisatie van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Louisalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de gesolliciteerde betrekking; ? het adres waar de kandidaat/ kandidate de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/ haar kennis zal worden gegeven van zijn/ haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden : ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden,...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid "http://www.belspo.be", vacatureberichten rubriek - Koninklijke Bibliotheek van België) en die eveneens kan worden bekomen bij de Stafdienst P&O van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02 238 34 19 of 02 238 35 68); ? een kopie van het/de vereiste diploma('s); ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; ? indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan tevens een vertaling te worden gevoegd bij het voorgelegde dossier (vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1, indien het/de vereiste diploma(s), behaald door de kandidaat/kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn/haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Er zal geen rekening worden gehouden met kandidaturen die niet werden ingediend overeenkomstig de hierboven bepaalde sollicitatieprocedure.

^