Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 27 september 2011

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België . - Vacature (m/v) van eerstaanwezend assistent in proefperiode voor de Educatieve en Culturele Dienst (klasse SW2 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S1112 1. Positie (...) * Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. * Titel en (...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2011021090
pub.
27/09/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB). - Vacature (m/v) van eerstaanwezend assistent in proefperiode voor de Educatieve en Culturele Dienst (klasse SW2 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S1112 1. Positie van de functie binnen de instelling. * Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. * Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : eerstaanwezend assistent in proefperiode van de klasse SW2. * Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep 2 "wetenschappelijke dienstverlening". * Het betreft een betrekking verbonden aan de « Diensten aan het publiek » van de KMSKB, Museumstraat 9, 1000 Brussel. 2. Taalregime. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse of Franse taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. Functiecontext. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 wetenschappelijke instellingen van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaken van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.

De Musea hebben als opdracht zowel wetenschappelijk onderzoek te verrichten als diensten te verlenen aan het publiek. Ze bewaren en bestuderen collecties met in totaal meer dan 20 000 kunstwerken (schilderijen, sculpturen, tekeningen) van de late 14e eeuw tot vandaag.

Ongeveer 2 500 van deze werken worden tentoongesteld, verdeeld over het Museum voor Oude Kunst, het Museum voor Moderne Kunst, het Magritte Museum, het Constantin Meuniermuseum en het Antoine Wiertzmuseum.

De Musea organiseren tijdelijke tentoonstellingen, waarbij wetenschappelijke catalogi gepubliceerd worden. Zij beheren de grootste Belgische bibliotheek gespecialiseerd in de kunstgeschiedenis.

Tot de opdracht van de KMSKB behoort ook de overdracht van kennis over de kunst door de organisatie van permanente en tijdelijke tentoonstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek. 4. Inhoud van de functie. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.

De KMSKB willen een medewerker (medewerkster) voor het 3e Departement (Algemene wetenschappelijke diensten en diensten voor het publiek) aanwerven. Deze zal instaan voor de leiding van de dienst « Educatieve en Culturele Dienst » in rechtstreeks contact met de andere diensten van de Musea als de conservatoren van het Departement Oude en Moderne Kunst, de Dienst tentoonstellingen, de Dienst Communicatie, de Personeelsdienst, de Boekhoudkundige dienst, de Art shop, de Vrijwilligers van de Musea,... 4.2. Resultaatgebieden.

De voornaamste opdracht van de medewerker/medewerkster zal bestaan in de verspreiding van de wetenschappelijke kennis en de ontsluiting van de collecties en de tentoonstellingen van de KMSKB ondermeer via de organisatie van activiteiten voor een zo breed mogelijk publiek. De verschillende publiekscategorieën zijn : * lager, secundair, hoger en universitair onderwijs; * socioculturele verenigingen (jongeren en volwassenen); * individueel en familiepubliek; * specifieke publieksgroepen (fysisch en mentaal gehandicapten, kwetsbare doelgroepen, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden).

De voornaamste taken en functies van de titularis (m/v) zullen zijn : 1. Een educatieve en culturele dienst leiden en coördineren 2.Het budget, de medewerkers en het materiaal van de dienst op een efficiënte wijze beheren, zodat de resultaten van de dienst aan de strategische doelstellingen van de musea beantwoorden 3. Jaarlijks programma van educatieve activiteiten opstellen-in functie van de artistieke programmatie van de musea-dat beantwoordt aan de noden van de verschillende doelgroepen (scholen, socioculturele verenigingen, individuele bezoekers, families, gehandicapten en kansarmen). 4. Een editoriaal programma ontwerpen en ontwikkelen : jaarlijkse programmabrochure met activiteitenaanbod, trimestriële agenda, promotiemateriaal... 5. Regelmatig culturele en educatieve evenementen organiseren en coördineren.6. Communicatie en promotie van de activiteiten van de dienst naar de verschillende doelgroepen toe verzorgen. 7. Publicaties realiseren : pedagogische dossiers, sponsordossiers, artikels, handleidingen, rapporten, films... 8. Opvolging en continue ontwikkeling van een interactieve site voor leerkrachten, kinderen, families en jongeren.9. Continu zoeken naar sponsoring en subsidiemogelijkheden ter financiering van de dienst.10. Een netwerk van externe contacten uitbouwen in het domein van de publiekswerking op regionaal, nationaal en internationaal niveau.11. Samenwerken met andere externe culturele partners en instellingen.12. De activiteiten en de taken van de programmacoördinatoren, de gidsen en de administratieve medewerkers coördineren en opvolgen in overeenstemming met de operationele doelstellingen van de educatieve en culturele dienst 13.Op het gebied van educatie, publiekswerking, structuur en werkprocessen advies verlenen tot ondersteuning van de Directie bij het bepalen van de wijze waarop de wetenschappelijke finaliteit van de instelling dient te worden vertaald op het vlak van de educatieve en culturele publiekswerking en bij het bepalen van de strategische doelstellingen van de dienst. 14. Het educatieve team begeleiden en doen evolueren waaronder de verhoging van het prestatieniveau en het implementeren van vernieuwingen 15.Kennisoverdracht binnen de dienst ter verhoging van de expertise en de autonomie van de medewerkers en freelance medewerkers. 16. Relaties onderhouden met de museumbezoekers, de klanten, de partners (extern en intern) en de overlegorganen teneinde de waarden en de visie van de dienst en de organisatie naar de buitenwereld te brengen.17. Vragen oplossen met betrekking tot educatie, publiekswerking of ingewikkelde dossiers met toepassing van de reglementering en/of van wetenschappelijke materies ten einde vlug en efficiënt tot een langdurige oplossing van netelige problemen te komen. De titularis (m/v) zal zijn/ haar taken en functies vervullen in nauwe samenwerking met de andere diensten van de KMSKB. 5. Competentieprofiel. 5.1 Vereiste diploma's en opleidingen.

Houder/ Houdster zijn van een licentie of een master in kunstgeschiedenis en archeologie, specialisatie beeldende kunsten.

De kandidaten (m/v), waarvan het in voorgaande alinea bedoeld diploma niet werd behaald in de discipline "kunstgeschiedenis" moeten aantonen in deze discipline bijkomende vorming te hebben genoten op universitair of gelijkwaardig niveau. 5.2 Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaringen,...).

Opdat de kandidatuur ontvankelijk zou zijn moet de kandidaat/kandidate een grondige ervaring in een gelijkaardige functie kunnen aantonen.

Bovendien worden de kandidaturen die meerdere van de hierna vermelde kenmerken bevatten, prioritair gerangschikt : - ervaring inzake management van een dienst en een ploeg; - uitwerking strategisch plan; - opmaak en beheer van begrotingen; - ervaring in het beheer van sponsor- en subsidiedossiers; - ervaring in de organisatie en coördinatie van projecten en evenementen; - goede kennis van de andere landstaal; - goede kennis van het Engels is een bijkomend voordeel; - kennis van de werking van een federale instelling en van het overheidsmanagement; - beheersing van de informatica : kennis van de MS Office en het internet; - redactionele capaciteiten; - ervaring in het spreken in publiek. 5.3 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden,...). * Informatie integreren : legt verbanden tussen verschillende gegevens, genereert alternatieven en trekt sluitende conclusies. * Beslissen : neemt beslissingen op basis van (on)volledige informatie en onderneemt doelgericht acties om de beslissingen uit te voeren. * Medewerkers motiveren : erkent de kwaliteiten van de medewerkers, stimuleert in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen. * In team werken : creëert groepsgeest en stimuleert de medewerkers door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen tot de oplossing van conflicten tussen collega's. * Servicegericht handelen : begeleidt de interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten. * Adviseren : geeft advies aan zijn/haar gesprekspartners en bouwt, op basis van zijn/haar expertise, een vertrouwensrelatie op met hen. * Betrouwbaarheid tonen : handelt integer in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, respecteert de vertrouwelijkheid, komt de verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid. * Zichzelf ontwikkelen : plant de eigen groei actief en beheert in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken. * Objectieven behalen : beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties. 5.4. Vereisten waaraan moet worden voldaan voor een werving in de klasse SW2. * Minstens 4 jaar wetenschappelijke ervaring bezitten in het domein van de educatieve dienstverlening die als wetenschappelijke anciënniteit kan worden gevaloriseerd in de zin van het statuut (art. 7, § 2 - 3, van het koninklijk besluit van 25 februari 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/02/2008 pub. 07/04/2008 numac 2008021029 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen type koninklijk besluit prom. 25/02/2008 pub. 07/04/2008 numac 2008021028 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot vaststelling van het geldelijke statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen sluiten tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen). * Eén of meer relevante verwezenlijkingen in het kader van zijn functie. Deze verwezenlijkingen zullen specifiek door de jury geëvalueerd worden op basis van de context en van de voorwaarden vastgesteld onder de rubrieken 4 en 5 hierboven. 6. Arbeidsvoorwaarden. 6.1. Duur van de proefperiode - Bezoldiging.

De gekozen kandidaat/ kandidate wordt aangeworven als wetenschappelijk personeelslid in proefperiode met de titel van eerstaanwezend assistent en met de daaraan verbonden weddenschaal SW21.

Minimumbezoldiging (brutobedragen rekening gehouden met de huidige index en met een anciënniteit van 4 jaar, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto 53.058,72 euro per jaar (4.421,56 euro per maand).

De normale tijdsduur van de proefperiode bedraagt één jaar. 6.2. Andere voordelen.

U kunt genieten van de terugbetaling van de kosten wat betreft het woon-werkverkeer via het openbaar vervoer; 7. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden. 7.1. De gekozen kandidaat/ kandidate moet op de datum van zijn/ haar indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : * Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; * de burgerlijke en politieke rechten genieten; * aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; * een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : * het vereiste diploma bezitten (zie punt 5.1 hierboven). * de vereiste technische kundigheden bezitten (zie punt 5.2 hierboven) en deze bewijzen; * de vereiste generieke competenties bezitten (zie punt 5.3 hierboven) en deze bewijzen;

Opdat een aanwerving in de klasse SW2 zou kunnen worden overwogen, dienen op dezelfde datum tevens de voorwaarden te zijn vervuld, bedoeld onder punt 5.4 hierboven. 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KMSKB vooraf nagaan of het door de kandidaat/ kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat/kandidate aan zijn/haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : * een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); * een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; * een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. * De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in princiep de taalrol waarbij de kandidaat/kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. * Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat/kandidate een dergelijk diploma voorlegt om te voldoen aan de diplomavereisten), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studies werden gedaan die hebben geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. * In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat/ kandidate daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, Selectiebureau van de Federale Overheid (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel (tel. : 0800-505 54; +32 - (0)800-505 54; e-mail : taal@selor.be). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma, meer bepaald in de - taaltest Nederlands - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat/kandidate wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; - taaltest Frans - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat/kandidate wenst te worden ingedeeld bij de Franse taalrol. 8. Bijkomende inlichtingen. Meer informatie omtrent de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij Mevr. Anne Adriaens-Pannier, KMSKB, Museumstraat 9, 1000 Brussel; tel. : 02-508 32 45; e-mail : adriaens@fine-arts-museum.be). 9. Selectieprocedure. * De jury van het KMSKB bepaalt wie van de kandidaten (m/v), die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt wordt geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten (m/v) kunnen aldus worden geselecteerd). * Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten (m/v) vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. * De kandidaten (m/v) die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. * Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten (m/v) die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. Sollicitatieprocedure. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 20 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus ten laatste op 17 oktober 2011.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Dienst Human Resources van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Louizalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : * de gesolliciteerde betrekking; * het adres waar de kandidaat/kandidate de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden : * een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae ; * indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ; voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek "Vacatureberichten" - Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België) en die eveneens kan worden bekomen bij de dienst HR van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02-238 34 19 of 02-238 35 68); * een kopie van het/de vereiste diploma's; * indien door de kandidaat/kandidate een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient hij/zij bovendien aan zijn/haar kandidatuur een kopie toe te voegen van het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat; * indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan tevens een vertaling te worden gevoegd bij het voorgelegde dossier (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); * een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; * de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1, indien het/de vereiste diploma(s), behaald door de kandidaat/kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; * het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn/haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Er zal geen rekening worden gehouden met kandidaturen die niet werden ingediend overeenkomstig de hierboven bepaalde sollicitatieprocedure.

^