Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 15 september 2010

Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie. - Oproep tot kandidaten. - Operationeel directeur criminologie. - Uiterste inschrijvingsdatum : 15 oktober 2010 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel directeur crimino Organisatie : Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie Dienst : Operationele Dire(...)

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2010009773
pub.
15/09/2010
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie. - Oproep tot kandidaten. - Operationeel directeur criminologie. - Uiterste inschrijvingsdatum : 15 oktober 2010 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel directeur criminologie Organisatie : Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie Dienst : Operationele Directie Criminologie 2.Context Het NICC is een federale wetenschappelijke instelling onder het gezag van de Minister van Justitie.

Zij heeft als doel haar wetenschappelijk onderzoek ten dienste te stellen van justitie : - voor het opsporen van daders van misdrijven en de opbouw van de bewijslast; - voor een betere kennis van criminele fenomenen en de mogelijke aanpak ervan.

De Operationele Directie Criminologie heeft als opdracht onderzoek te verrichten dat van rechtstreeks nut is voor het strafrechtelijk beleid. Dit omvat zowel het preventief als repressief beleid, het beleid inzake de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen en het slachtofferbeleid.

De onderzoeken die door de operationele directie uitgevoerd worden hebben betrekking op diverse aspecten van het functioneren van het strafrechtelijk systeem en dit in functie van de prioriteiten van het strafrechtelijk beleid. Gebruik makend van verschillende onderzoeksmethoden, voeden zij tevens de wetenschappelijke kennis in de volgende domeinen : - het opsporings- en het gerechtelijk onderzoek; - het vervolgingsbeleid; - het opleggen en uitvoeren van straffen en maatregelen; - het beleid inzake jeugdbescherming; - het slachtofferbeleid.

Door de bijzondere positie van de operationele directie bouwt zij trouwens een specifieke wetenschappelijke expertise uit met betrekking tot de exploitatie van geïnformatiseerde gegevensbestanden die in de verschillende domeinen van de strafrechtsbedeling ontwikkeld worden.

Meer info over het NICC vindt u op onze website www.nicc.fgov.be 3. Doel van de functie De operationeel directeur criminologie staat in voor de leiding van de Operationele Directie Criminologie. Overeenkomstig het koninklijk besluit van 13 april 2008 betreffende de aanduiding en uitoefening van de management-, staf- en leidinggevende functies in de federale wetenschappelijke instellingen zal deze functie worden uitgevoerd in het kader van een mandaat, zijnde een hernieuwbare aanstelling van zes jaar. 4. Kerntaken 1° Als verantwoordelijke voor de Operationele Directie Criminologie, het organiseren, coördineren en verzekeren van de werking en de opvolging van de verschillende onderzoeksprojecten, teneinde het functioneren van de medewerkers van de operationele directie te optimaliseren door middel van een adequaat actieplan. Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. opstellen van een actieplan voor de Operationele Directie Criminologie ter uitvoering van het managementplan van de directeur-generaal binnen de Operationele Directie Criminologie, alsook ter uitvoering van bijzondere opdrachten en doelstellingen die hem werden toegewezen door de directeur-generaal;2. uitvoeren van dit actieplan;3. doeltreffend en efficiënt beheren van de toegekende middelen (financieel en personeel);4. op een actieve manier de verworven competenties en ervaring van de medewerkers in dit actieplan integreren;5. samenwerken met de directeur ondersteunende diensten voor een efficiënt beheer van zijn operationele directie.2° Als leidinggevende, de medewerkers leiden, begeleiden, sturen, motiveren, opvolgen en evalueren teneinde de kwalitatieve uitvoering van de opdrachten te verzekeren binnen de voorgeschreven termijn. Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. aansturen van overlegvergaderingen;2. bepalen van de taak van elke medewerker, in functie van éénieders competenties, hierbij mogelijkheden biedend aan het wetenschappelijk personeel om een bevordering aan te vragen;3. coördinatie van de werkverdeling;4. de uitvoering van de opdrachten faciliteren door de nodige (materiële, personeels- en wetenschappelijke) ondersteuning te geven;5. organiseren en controleren van het functioneren van de medewerkers; 6. opvolgen en evalueren van de uitvoering van de taken, e.v.t. bijsturen; 7. volgens de geldende regelgeving, evalueren van de medewerkers;8. de planning en prioriteiten meedelen aan verantwoordelijken van de afdelingen, rekening houdend met de materiële en personele mogelijkheden; 9. beheren van afwezigheden en verloven zodat een permanentie verzekerd is en billijkheid t.o.v. de medewerkers gegarandeerd wordt; 10. beheren van de opleidingsaanvragen zodat een permanentie verzekerd is en billijkheid t.o.v. de medewerkers gegarandeerd wordt; 11. ontwikkelen van een teamgeest;12. elke persoon bij zijn vooruitgang begeleiden, ondersteunen en stimuleren;13. op een opbouwende wijze feedback geven, zowel positief als negatief.3° Als vertegenwoordiger van het NICC, het beheren van interne en externe relaties teneinde een positief imago van het instituut en van informatie verstrekt aan derden te ontwikkelen en te bestendigen. Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. samenwerken met en rapporteren aan de directeur-generaal;2. rapporteren voor zijn operationele directie aan de wetenschappelijke raad van het NICC;3. samenwerken met de FOD Justitie en meer bepaald de Dienst Strafrechtelijk Beleid en de Commissie voor de Modernisering van de Rechterlijke Orde, alsook de beleidscel van de Minister van Justitie en de directoraten-generaal van de FOD Justitie;4. samenwerken met de andere FOD's, POD's, universiteiten en openbare instellingen aan projecten die betrekking hebben op de doelstellingen van zijn operationele directie en op deze van het NICC;5. vertegenwoordigen van zijn operationele directie en van het NICC in de relevante beslissings-, coördinatie- en adviesorganen van de federale overheid;6. vertegenwoordigen van zijn operationele directie en van het NICC bij de Belgische en buitenlandse actoren of internationale organisaties die betrokken zijn bij aangelegenheden die het NICC behandelt;7. deelnemen aan het strategische, operationele en dagelijkse beleid van het NICC als lid van de directieraad;8. als lid, zetelen in de beheerscommissie van het NICC, het basisoverlegcomité van het NICC en het comité ter preventie en bescherming op het werk van het NICC.4° Als HR-beheerder, begeleiden van het team teneinde de competenties te verhogen en het team efficiënt te laten functioneren. Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. opleiden of de opleiding verzekeren van het personeel, de kennis doorgeven;2. opvolgen van gevolgde opleidingen en evalueren of de doelstellingen werden behaald;3. in samenwerking met de dienst P & O, realiseren en evalueren van de uitvoering van de HR-politiek;4. voorbereiden en motiveren van aanvragen voor het personeelsplan;5. deelnemen aan rekruteringen voorzien in het personeelsplan;6. de motivatie en samenwerking tussen de teamleden verzekeren.5° Als budgetbeheerder, het coördineren van de opmaak van het budget voor de Operationele Directie Criminologie binnen de prioriteiten van het managementplan en de actieplannen.Het uitvoeren van de controle op de bestellingen en de uitgaven teneinde het optimaal functioneren van het instituut te verzekeren en het goedgekeurde budget te doen respecteren.

Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. prioritiseren van de behoeften;2. voorbereiden en motiveren van aanvragen;3. contacten onderhouden met de dienst B&B;4. contacten onderhouden met hoofden van de afdelingen.6° Als kwaliteits- en veiligheidsbeheerder, uitvoering van de opdrachten opvolgen teneinde te verzekeren dat de regels voor kwaliteit en veiligheid (procedures, methodes, normen) worden toegepast. Dit omvat o.a. de volgende taken : 1. als motor voor de verdere implementatie van het kwaliteitssysteem : het naleven van de normen en kwaliteitsprocedures van het accreditatiesysteem (ISO17025);2. verbeteracties opzetten in de dienst;3. opleiden en/of de opleiding organiseren van het personeel inzake de kwaliteits- en veiligheidsreglementering en er zich van vergewissen dat het geleerde in de praktijk wordt toegepast.5. Organigram De Operationeel directeur criminologie staat onder het gezag van de directeur-generaal en staat hiërarchisch boven de personeelsleden die binnen de Operationele Directie Criminologie zijn tewerkgesteld. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Aantal medewerkers binnen de Operationele Directie Criminologie : +/- 15 Budget van de Operationele Directie Criminologie : 50 k euro 6. Speciale bekwaamheden en vereisten Diploma : Licentiaat, master of doctor in criminologie of een ander domein van de humane wetenschappen. Kennis, ervaring en expertise : Ervaring in criminologisch of sociaal wetenschappelijk onderzoek.

Deze ervaring kan aangetoond worden aan de hand van publicaties of voordrachten op wetenschappelijke bijeenkomsten.

Minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring « Onder wetenschappelijke ervaring wordt verstaan de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privésector. » (Koninklijk besluit van 13 april 2008 betreffende de aanduiding en uitoefening van de management-, staf- en leidinggevende functies in de federale wetenschappelijke instellingen.) Minstens twee jaar ervaring in management.

Onder managementervaring wordt verstaan ervaring inzake beheer van een overheidsdienst van welke aard ook, een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit, een onderzoekslaboratorium of een organisatie uit de private sector. Deze ervaring dient aangetoond te worden aan de hand van een uitgebreid curriculum vitae, vergezeld van de nodige attesten (nl. een gedetailleerde functiebeschrijving van de uitgeoefende functie vergezeld van een kopie van het contract met vermelding van begin- en einddatum).

Technische vaardigheden : Informaticakennis : Windows, Word, Outlook, Excel, PowerPoint.

Beschikken over voldoende wetenschappelijke competenties en/of methodologische bagage Persoonlijke competenties : - Inzicht in de organisatie : crossfunctioneel denken en het inzicht verwerven in en bepalen van beleidsparameters. - Sturen/besturen van de organisatie : het beheren en opvolgen van tijd, kosten, activiteiten en middelen en het opzetten van structuren en processen en het invoeren van verandering. - Teams aansturen : het aansturen van multidisciplinaire teams, het aangeven van de organisatierichting en het inschatten en efficiënt inzetten van competenties. - Relaties leggen : het opbouwen van relaties en netwerken met mensen binnen en buiten de organisatie, van verschillende niveaus en van verschillende culturen. - Doelstellingen halen : het beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten voor de organisatie te boeken en de organisatieobjectieven te behalen. 7. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden De deelnemingsvoorwaarden zijn een absolute voorwaarde voor deelname aan een selectieprocedure. Op de uiterste inschrijvingsdatum dienen de kandidaten : A. Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden : 1. Een wetenschappelijk personeelslid zijn ofwel mogen deelnemen aan een selectie voor een functie als wetenschappelijk personeelslid, te weten : 1.1. Belg of onderdaan van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie zijn; 1.2. burgerlijke en politieke rechten genieten; 1.3. aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; 1.4. er een gedrag op nahouden dat beantwoordt aan de eisen van de functie; 1.5. tenminste houder zijn van een einddiploma doctor, master of licentiaat criminologie of een ander domein van de humane wetenschappen, na ten minste vier (4) jaar studie, uitgereikt door een Belgische universiteit, door één van de instellingen die ermee gelijkgesteld zijn krachtens de wetten op het toekennen van academische graden en het programma van de universitaire examens of door één van de examencommissies die voor het toekennen van de academische graden door de regering zijn ingesteld;

Een kopie van het diploma dient overhandigd te worden samen met de kandidatuur.

U kan eveneens deelnemen indien u uw diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma's. 2. Over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring beschikken. Onder wetenschappelijke ervaring wordt verstaan de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privésector. (Koninklijk besluit van 13 april 2008 betreffende de aanduiding en uitoefening van de management-, staf- en leidinggevende functies in de federale wetenschappelijke instellingen.) B. Specifieke en functiegebonden voorwaarden : 1. Wetenschappelijke ervaring hebben inzake criminologisch of sociaal onderzoek.Deze ervaring kan aangetoond worden aan de hand van publicaties of voordrachten op wetenschappelijke bijeenkomsten. 2. Managementervaring bezitten van minimum twee jaar. Onder managementervaring wordt verstaan ervaring inzake beheer van een overheidsdienst van welke aard ook, een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit, een onderzoekslaboratorium of een organisatie uit de private sector. Deze ervaring dient aangetoond te worden aan de hand van een uitgebreid curriculum vitae, vergezeld van de nodige attesten (nl. een gedetailleerde functiebeschrijving van de uitgeoefende functie vergezeld van een kopie van het contract met vermelding van begin- en einddatum). 3. De gevraagde technische vaardigheden en persoonlijke competenties (zoals beschreven in punt 6) kunnen bewijzen.8. Hoe solliciteren ? Uw kandidatuur wordt enkel in aanmerking genomen als uw inschrijving binnen de uiterste inschrijvingsdatum (8 oktober 2010) ingediend wordt en : 1.Volgende inlichtingen vermeldt : - naam; - voornaam; - nationaliteit; - volledig adres; - geboortedatum; - rijksregisternummer; - functiebenaming van de gesolliciteerde betrekking. 2. Uw sollicitatie schriftelijk gemotiveerd is op basis een uiteenzetting van de bekwaamheden waarover u meent te beschikken ten aanzien van elk resultaatsgebied (zie punt 4).3. Vergezeld is van een volledig en gedetailleerd CV, met vermelding van : - de relevante publicaties en eventuele wetenschappelijke werken alsook programma's van wetenschappelijke bijeenkomsten; - de wetenschappelijke ervaring, met exacte vermelding van begin- en einddatum en inhoud van de functie; - de managementervaring, vergezeld van de nodige attesten (nl. een gedetailleerde functiebeschrijving van de uitgeoefende functie vergezeld van een kopie van het contract met vermelding van begin- en einddatum). 4. Een kopie van uw diploma('s) is toegevoegd evenals de eventuele publicaties en wetenschappelijke werken.5. Vergezeld is van een recent (gedateerd ten vroegste op de datum van bekendmaking) en origineel door de gemeente uitgereikt uittreksel uit het strafregister (indien de gemeente dit attest niet tijdig kan afleveren, wordt uw kandidatuur aanvaard onder voorbehoud van aflevering van het attest voor het einde van de selectie). Mensen met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat wij eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen voorzien.

De kandidaturen dienen bij een per post aangetekende brief ingediend te worden bij : De heer Alain Bourlet Voorzitter van het directiecomité FOD Justitie Waterloolaan 115 B-1000 Brussel Zo niet zal met uw kandidatuur geen rekening worden gehouden. 9. Selectieprocedure De selectie gebeurt door de jury van het NICC. De samenstelling van de jury wordt bepaald door het koninklijk besluit van 25 februari 2008 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen : «

Art. 4.§ 1. De in elke instelling ingestelde jury is als volgt samengesteld : 1° als voorzitter : een rijksambtenaar die op zijn minst tot klasse A4 van de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel behoort, of daarmee wordt gelijkgesteld, en ressorteert onder de federale overheidsdienst of de programmatorische federale overheidsdienst waaraan de instelling verbonden is.(...) Een plaatsvervanger wordt op dezelfde manier aangewezen. De voorzitter van de jury en zijn plaatsvervanger behoren tot een verschillende taalrol; 2° als verslaggever : de algemeen directeur van de instelling of zijn plaatsvervanger;3° als leden aangewezen door de Minister : twee wetenschappelijke deskundigen die niet tot de instelling behoren en over speciale ervaring of kennis beschikken die verband houdt met de opdrachten en de specifieke wetenschappelijke activiteiten van de instelling, en die kennis hebben van één van de landstalen waarvan het gebruik in bestuurszaken vereist is.Zij mogen hun respectieve activiteiten niet in dezelfde organisatie of instelling uitoefenen. Zij behoren bovendien tot een verschillende taalrol. Ze worden aangesteld voor een mandaat van vier jaar (...) § 2. Indien zij het noodzakelijk achten, mogen de voorzitter van de jury en de verslaggever iedere persoon, die al dan niet personeelslid is van de betrokken instelling en die, gelet op de agenda van de vergadering, over speciale ervaring of kennis beschikt, uitnodigen om de vergadering van de jury bij te wonen.

Deze personen nemen deel aan de vergadering met raadgevende stem. (...) » De leden bepaald in artikel 4, § 1, 1° en 3°, werden per ministerieel besluit aangewezen.

Voor de hoorzitting van de kandidaten die in aanmerking komen, zal de jury een deskundige op het gebied van HR en een deskundige op het gebied van management uitnodigen.

De jury hoort de kandidaten die in aanmerking komen.

De mondelinge proef dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van de directie en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie in overeenstemming met de functievereisten, alsook de motivatie, de interesses en de affiniteit met het werkterrein.

Na de hoorzitting worden de kandidaten ingedeeld in twee lijsten, de eerste met de kandidaten die geschikt werden bevonden voor de uitoefening van de functie en de tweede met kandidaten die ongeschikt worden bevonden. De geschikte kandidaten worden geklasseerd. 10. Bijkomende informatie Statuut en Verloning : Overeenkomstig het koninklijk besluit van 13 april 2008 betreffende de aanduiding en uitoefening van de management-, staf- en leidinggevende functies in de federale wetenschappelijke instellingen zal deze functie worden uitgevoerd in het kader van een mandaat, zijnde een hernieuwbare aanstelling van zes jaar. Geïndexeerde brutojaarwedde : euro 99.228,40.

Geïndexeerde brutomaandwedde : euro 8.269,03. (Artikel 13 van het koninlijk besluit van 25 februari 2008 tot vaststelling van het geldelijke statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen.) Contactpersonen : Voor meer informatie met betrekking tot de functie kan u terecht bij de heer Jan De Kinder, directeur-generaal van het NICC, op het telefoonnummer 02-240 04 71.

Voor meer informatie wat betreft de arbeidsvoorwaarden (statuut en bezoldiging) kan u terecht bij de dienst P & O van het NICC, op het telefoonnummer 02-240 04 74 of u kan de desbetreffende koninklijke besluiten van 25 februari 2008 en 13 april 2008 consulteren.

^