gepubliceerd op 07 april 2009
Vacante betrekkingen van directeur of ingenieur-directeur van rang 3 bij het Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel. - Oproep tot kandidaturen Er zijn twee openstaande betrekkingen van dire(...) Die betrekkingen staan open : - voor de agenten die onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest val(...)
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Vacante betrekkingen van directeur of ingenieur-directeur (m/v) van rang 3 bij het Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel. - Oproep tot kandidaturen Er zijn twee openstaande betrekkingen van directeur of ingenieur-directeur (rang 3) bij het Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel (IWOIB), een instelling van openbaar nut van het type A van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Die betrekkingen staan open : - voor de agenten die onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vallen die houder zijn van de graad van attaché van rang 1, eerstaanwezend attaché van rang 2 of van havenkapitein van rang 2 en die minstens negen jaar niveau-anciënniteit tellen of die houder zijn van de graad van ingenieur van rang 1 of eerstaanwezend ingenieur van rang 2 die minstens negen jaar niveau-anciënniteit tellen; - voor de agenten van een ministerie, van een instelling van openbaar nut of van een autonome openbare onderneming waarvan het personeel gerekruteerd wordt via SELOR, van de Staat van een Gemeenschap of van een Gewest, die beantwoorden aan promotievoorwaarden die gelijkaardig zijn aan deze die geëist worden voor de agenten van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De kandidaten worden ervan op de hoogte gebracht dat de toepassingsmodaliteiten van de bepalingen vervat in artikel 65 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet van toepassing zijn.
Korte functiebeschrijving : De directeur leidt de financiële directie. Hij oefent het hiërarchisch en functioneel gezag uit over het personeel van zijn directie.
De directeur of de ingenieur-directeur leidt de wetenschappelijke directie. Hij oefent het hiërarchisch en functioneel gezag uit over het personeel van zijn directie.
De volledige functiebeschrijvingen zijn bijgevoegd als bijlage bij deze oproep.
De kandidaturen moeten, binnen een termijn van vijftien werkdagen vanaf de dag die volgt op de bekendmaking van deze oproep, per aangetekend schrijven gericht worden aan Mijnheer Benoît Cerexhe, Minister van Wetenschappelijk Onderzoek, Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel Elke kandidaatstelling omvat een uiteenzetting van de titels en verdiensten die de kandidaat doet gelden om voor de betrekking te postuleren.
RECRUTERING/SELECTIE FORMULIER WERKAANBIEDING
Functie
code : A3 01
DIRECTEUR
Datum waarop de aanvraag is ingediend
Naam en handtekening van het hofd van het bestuur
R. ENGELEN
Ingenieur-Directeur
Naam en handtekening van de verantwoordelijke van de administratieve eenheid
R. ENGELEN
Ingenieur-Directeur
MOTIVERING VOOR HET OPENSTELLEN VAN EEN BETREKKING De twee posten van directeur bij het IWOIB werden tot op vandaag ingevuld door contractuele agenten. Rekening houdend met de noodzaak om de A3 directiefuncties aan statutaire agenten toe te vertrouwen, is het wenselijk een Franstalige en een Nederlandstalige directeur/directrice aan te werven voor de ontwikkeling van het Instituut.
FUNCTIEBESCHRIJVING 1. ALGEMENE INLICHTINGEN
Benaming en code van de typefunctie :
DIRECTEUR
Code : A3 01
Directeur van de Directie Administratie
Graad : Directeur A3 01
Aantal betrekkingen : 1
Lokalisatie van de functie :
ION : IWOIB
Plaats van het werk : Domein Latour de Freins, Engelandstraat 555, 1180 Brussel Na(a)m (en) en telefoonnummer(s) van de contactperso(o)n(en) om inlichtingen betreffende de functie te bekomen : R.ENGELEN - 02/600.50.34
2. BESCHRIJVING VAN DE OPDRACHTEN Opdracht van het IWOIB Het Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel heeft als opdracht het promoten, het ondersteunen en het valoriseren van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Technologische Innovatie in het kader van het beleid van het Gewest zoals gedefinieerd in de Ordonnantie van 26 juni 2003. Concreet betreft het : - het beheren van het geheel van de economische gerichte O&O- dossiers : steun aan industrieel onderzoek, financiering van collectieve centra, subsidies aan academische interfaces, programma « Spin off in Brussels », impulsprogramma's, gewestelijke- en Europese programma's, financiering van colloquia en studies; - het beheren van het geheel van de dossiers betreffende het niet economisch gericht onderzoek : acties « Brains Back 2 Brussels » en « Prospective Research for Brussels », financiering van colloquia en studies; - het verzekeren van de vertegenwoordiging van het Gewest bij de nationale Europese of internationale instanties en organisaties, verbonden met het onderzoek en innovatie; - het opvolgen van de internationale bilaterale akkoorden op het gebied van onderzoek; - het beheren van de informatiestromen, de statistische indicatoren en databanken die nuttig zijn voor Brusselse onderzoeksactoren; - het verzekeren van het secretariaat en het ondersteunen van de werkzaamheden van de Gewestelijke Raad voor het Wetenschapsbeleid.
De activiteiten omvatten het opvolgen van de evolutie van de Brusselse industriële sectoren, van de technologie, van de wetenschappelijke innovatie, de ondersteuningsmechanismen voor onderzoek en technologische ontwikkeling.
Opdracht van de functie De Directeur/Directrice ziet toe op een efficiënt beheer, de coördinatie en de uitvoering van de operaties inzake de opdrachten van de directie.
In dat opzicht is hij/zij belast met de zorg voor het bereiken van de voor de directie gestelde doeleinden.
Hij/zij draagt bij tot de goede werking en de uitstraling van de administratie door een optimaal management van zijn directie om te komen tot een kwalitatief hoogstaande dienstverlening. 3. BESCHRIJVING VAN DE ACTIVITEITEN (1) Algemene activiteiten Organiseren van een directie - Een organigram opmaken (structurele organisatie), de activiteiten verdelen (functionele organisatie) om te komen tot een kwalitatief hoogstaande dienstverlening aan alle interne of externe begunstigden; - opstellen van de kerngegevens; - toezien op het efficiënt beheren van de informatiestromen (briefwisseling, rapporten, dossiers, instructies); - toezien op het beheer en de ontwikkeling van logistieke middelen; - de informatisering van zijn/haar Directie coördineren, namelijk toezien op het aanleggen en beheren van databanken die vereist zijn voor de behandeling van dossiers; - regelmatig een functioneel evaluatierapport overleggen en uit eigen beweging ter attentie van de hiërarchie nuttige voorstellen doen voor het organiseren en beheren;
Human Resources Management - doeleinden bepalen, teamwerk plannen en in de hand werken; - instructies geven en de personeelsleden van de directie motiveren; - verantwoordelijkheid voor de uitvoering van taken delegeren aan het onder het eigen gezag geplaatst personeel door een billijke taakverdeling rekening houdend met de functie van de personeelsleden; - oog hebben voor opleidingsbehoeften binnen de directie; - functiebeschrijvingen van de personeelsleden opstellen; - zich bij problemen luisterbereid opstellen en oplossingen voorstellen; - evaluatieverslagen van de personeelsleden opstellen.
Efficiënt communiceren - het insituut vertegenwoordigen bij contacten of deelname aan werkvergaderingen met andere instellingen of organisaties (ministeriële kabinetten, gewestelijke en federale administraties, pararegionale instellingen, wetenschappelijke instellingen, privé-ondernemingen,...); - zorgen voor een goed informatie- en communicatiebeleid binnen de directie en t.o.v. de partners van het Gewest en het publiek (statistieken, brochures, gidsen, permanentie,...); - geregeld aan de meerderen een activiteitenverslag aangaande de werkzaamheden van de dienst voorleggen.
Specifieke activiteiten Beheer en coördinatie van de Directie Administratie : - van de dotatie van het IWOIB en van de desbetreffendebasisallocaties; - van de controle van de uitgaven van de gefinanceerde dossiers; - van de vastleggingen en de betalingen van de subsidies; - van dienstverleningen en diverse toelagen; - van de logistiek; - de vertegenwoordiging op diverse machtsniveau's (federaal, Europa); - van het Secretariaat van de Brusselse Raad voor Wetenschapsbeleid.
Studie van voorstellen aangaande de aan de Directie Administratie toegewezen materies. - erop toezien op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen i.v.m. de opdrachten van de directie. (1) De algemene activiteiten zijn de activiteiten die bepaald werden in een typefunctie en die deel uitmaken van alle betrekkingen die op deze typefunctie gebaseerd.zijn.
De specifieke activiteiten zijn de activiteiten die verband houden met de opdrachten van de administratieve eenheid en met een welbepaalde betrekking. Deze specifieke activiteiten gelden niet noodzakelijk voor alle betrekkingen van eenzelfde typefunctie. Ze worden dus niet beschreven in de typefunctie maar komen aan bod in het functiegesprek en worden beschreven in het verslag van het functiegesprek. 4. PROFIEL Kennis (theoretisch, reglementair, ) : - Diploma : universitair, niet specifiek, of gelijkgesteld - Management - Algemene organisatie en functioneringsprincipes van het IWOIB - Opdracht(en) en prioriteiten van het bestuur, van de dienst en van de directie waaraan de functie verbonden is - Grondige kennis van de algemene administratieve procedures en de specifieke procedures van het bestuur en de administratieve eenheid - Voldoende kennis (en/of ervaring) van de behandelde materie, regelgevingen, technieken en methodes die nodig zijn om de opdrachten die aan de directie zijn toegewezen uit te voeren (zie beschrijving van de specifieke activiteiten) Praktische / technische vaardigheden (informatica, procedures, ) : - Beheersing van de technieken en methodes die verbonden zijn aan de uitvoering van de opdrachten van de directie - Gebruik van de bij het IWOIB gangbare informaticamiddelen die nodig zijn bij de uitoefening van de functie Functionele vaardigheden verbonden aan de functie van Directeur : Hij/zij dient blijk te geven van managerkwaliteiten die verband houden met directietaken : - capaciteit om een dienst te organiseren en te beheren, - capaciteit om activiteiten te plannen en projecten of werken te beheren - HRM-capaciteiten, - capaciteit om personeelsleden leiding te geven, hen te sturen, hun advies te geven en hen bij te staan, - communicatieve (mondeling en schriftelijk) en modererende (vergaderingen) vaardigheden, - capaciteit om een positieve, dynamische aanpak van de administratie als ideaalbeeld voor te houden en klantvriendelijkheid te bewerkstelligen, - capaciteiten voor analyse, synthese en beoordeling - hoogstaande capaciteiten om verantwoordelijkheden te nemen en aangegane verbintenissen na te leven. RECRUTERING/SELECTIE FORMULIER WERKAANBIEDING
Functie
code : A3 01
DIRECTEUR
Datum waarop de aanvraag is ingediend
Naam en handtekening van het hofd van het bestuur
R. ENGELEN
Ingenieur-Directeur
Naam en handtekening van de verantwoordelijke van de administratieve eenheid
R. ENGELEN
Ingenieur-Directeur
MOTIVERING VOOR HET OPENSTELLEN VAN EEN BETREKKING De twee posten van directeur bij het IWOIB werden tot op vandaag ingevuld door contractuele agenten. Rekening houdend met de noodzaak om de A3 directiefuncties aan statutaire agenten toe te vertrouwen, is het wenselijk een Franstalige en een Nederlandstalige directeur/directrice aan te werven voor de ontwikkeling van het Instituut.
FUNCTIEBESCHRIJVING 1. ALGEMENE INLICHTINGEN
Benaming en code van de typefunctie :
DIRECTEUR
Code : A3 01
Directeur van de Directie Administratie
Graad : Directeur A3 01
Aantal betrekkingen : 1
Lokalisatie van de functie :
ION : IWOIB
Plaats van het werk : Domein Latour de Freins, Engelandstraat 555, 1180 Brussel Na(a)m (en) en telefoonnummer(s) van de contactperso(o)n(en) om inlichtingen betreffende de functie te bekomen : R.ENGELEN - 02/600.50.34
2. BESCHRIJVING VAN DE OPDRACHTEN Opdracht van het IWOIB Het Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel heeft als opdracht het promoten, het ondersteunen en het valoriseren van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Technologische Innovatie in het kader van het beleid van het Gewest zoals gedefinieerd in de Ordonnantie van 26 juni 2003. Concreet betreft het : - het beheren van het geheel van de economische gerichte O&O- dossiers : steun aan industrieel onderzoek, financiering van collectieve centra, subsidies aan academische interfaces, programm « Spin off in Brussels », impulsprogramma's, gewestelijke- en Europese programma's, financiering van colloquia en studies; - het beheren van het geheel van de dossiers betreffende het niet economisch gericht onderzoek : acties « Brains Back 2 Brussels » en « Prospective Research for Brussels », financiering van colloquia en studies; - het verzekeren van de vertegenwoordiging van het Gewest bij de nationale Europese of internationale instanties en organisaties, verbonden met het onderzoek en innovatie; - het opvolgen van de internationale bilaterale akkoorden op het gebied van onderzoek; - het beheren van de informatiestromen, de statistische indicatoren en databanken die nuttig zijn voor Brusselse onderzoeksactoren; - het verzekeren van het secretariaat en het ondersteunen van de werkzaamheden van de Gewestelijke Raad voor het Wetenschapsbeleid.
De activiteiten omvatten het opvolgen van de evolutie van de Brusselse industriële sectoren, van de technologie, van de wetenschappelijke innovatie, de ondersteuningsmechanismen voor onderzoek en technologische ontwikkeling.
Opdracht van de functie De Directeur/Directrice ziet toe op een efficiënt beheer, de coördinatie en de uitvoering van de operaties inzake de opdrachten van de directie.
In dat opzicht is hij/zij belast met de zorg voor het bereiken van de voor de directie gestelde doeleinden.
Hij/zij draagt bij tot de goede werking en de uitstraling van de administratie door een optimaal management van zijn directie om te komen tot een kwalitatief hoogstaande dienstverlening. 3. BESCHRIJVING VAN DE ACTIVITEITEN (1) Algemene activiteiten Organiseren van een directie - Een organigram opmaken (structurele organisatie), de activiteiten verdelen (functionele organisatie) om te komen tot een kwalitatief hoogstaande dienstverlening aan alle interne of externe begunstigden; - opstellen van de kerngegevens; - toezien op het efficiënt beheren van de informatiestromen (briefwisseling, rapporten, dossiers, instructies); - toezien op het beheer en de ontwikkeling van logistieke middelen; - de informatisering van zijn/haar Directie coördineren, namelijk toezien op het aanleggen en beheren van databanken die vereist zijn voor de behandeling van dossiers; - regelmatig een functioneel evaluatierapport overleggen en uit eigen beweging ter attentie van de hiërarchie nuttige voorstellen doen voor het organiseren en beheren;
Human Resources Management - doeleinden bepalen, teamwerk plannen en in de hand werken; - instructies geven en de personeelsleden van de directie motiveren; - verantwoordelijkheid voor de uitvoering van taken delegeren aan het onder het eigen gezag geplaatst personeel door een billijke taakverdeling rekening houdend met de functie van de personeelsleden; - oog hebben voor opleidingsbehoeften binnen de directie; - functiebeschrijvingen van de personeelsleden opstellen; - zich bij problemen luisterbereid opstellen en oplossingen voorstellen; - evaluatieverslagen van de personeelsleden opstellen.
Efficiënt communiceren - het Instituut vertegenwoordigen bij contacten of deelname aan werkvergaderingen met andere instellingen of organisaties (ministeriële kabinetten, gewestelijke en federale administraties, pararegionale instellingen, wetenschappelijke instellingen, particuliere ondernemingen,...); - zorgen voor een goed informatie- en communicatiebeleid binnen de directie en t.o.v. de partners van het Gewest en het publiek (statistieken, brochures, gidsen, permanentie,...); - geregeld aan de meerderen een activiteitenverslag aangaande de werkzaamheden van de dienst voorleggen.
Specifieke activiteiten Beheer en coordinatie van de Wetenschappelijk Directie : - van het onderzoek van de dossiers van bedrijven, collectieve onderzoekcentra en van de brusselse universiteit en hogescholen op wetenschappelijk en budgettair vlak; - van de technisch-administratieve opvolging van de dossiers; - van de economische analyse van de voorgelegde dossiers en de analyse ex post van de ondersteunde projecten; - van de R&D-statistieken. - Studie van voorstellen voor R&D steunformules en de uitvoering ervan. - Erop toezien op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van de opdrachten van de directie. (1) De algemene activiteiten zijn de activiteiten die bepaald werden in een typefunctie en die deel uitmaken van alle betrekkingen die op deze typefunctie gebaseerd.zijn.
De specifieke activiteiten zijn de activiteiten die verband houden met de opdrachten van de administratieve eenheid en met een welbepaalde betrekking. Deze specifieke activiteiten gelden niet noodzakelijk voor alle betrekkingen van eenzelfde typefunctie. Ze worden dus niet beschreven in de typefunctie maar komen aan bod in het functiegesprek en worden beschreven in het verslag van het functiegesprek. 4. PROFIEL Kennis (theoretisch, reglementair, ): - Diploma: burgerlijk ingenieur of doctor in de wetenschappen - Management - Algemene organisatie en functioneringsprincipes van het IWOIB - Opdracht(en) en prioriteiten van het bestuur, van de dienst en van de directie waaraan de functie verbonden is - Grondige kennis van de algemene administratieve procedures en de specifieke procedures van het bestuur en het instituut - Voldoende kennis (en/of ervaring) van de behandelde materie, regelgevingen, technieken en methodes die nodig zijn om de opdrachten die aan de directie zijn toegewezen uit te voeren (zie beschrijving van de specifieke activiteiten) Praktische / technische vaardigheden (informatica, procedures, ): - Beheersing van de technieken en methodes die verbonden zijn aan de uitvoering van de opdrachten van de directie - Gebruik van de bij het IWOIB gangbare informaticamiddelen die nodig zijn bij de uitoefening van de functie Functionele vaardigheden verbonden aan de functie van Directeur: Hij/zij dient blijk te geven van managerkwaliteiten die verband houden met directietaken: - capaciteit om een dienst te organiseren en te beheren, - capaciteit om activiteiten te plannen en projecten of werken te beheren - HRM-capaciteiten, - capaciteit om personeelsleden leiding te geven, hen te sturen, hun advies te geven en hen bij te staan, - communicatieve (mondeling en schriftelijk) en modererende (vergaderingen) vaardigheden, - capaciteit om een positieve, dynamische aanpak van de administratie als ideaalbeeld voor te houden en klantvriendelijkheid te bewerkstelligen, - capaciteiten voor analyse, synthese en beoordeling - hoogstaande capaciteiten om verantwoordelijkheden te nemen en aangegane verbintenissen na te leven.