Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 27 januari 2009

Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie 1. Het BIPT Bij wet van 17 januari 2003 m.b.t. het statuut van de regulator van de Belgische post- en (...) De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De Raad is gemachtigd om all(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2009011019
pub.
27/01/2009
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) 1. Het BIPT Bij wet van 17 januari 2003 m.b.t. het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector wordt de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie opgericht.

De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De Raad is gemachtigd om alle nuttige daden te stellen ter uitvoering van de bevoegdheden van het Instituut. Hij vertegenwoordigt het Instituut in rechte en t.a.v. derden en kan namens het Instituut overeenkomsten sluiten. Hij kan de dossiers naar zich toetrekken. » In artikel 17 wordt gepreciseerd : « § 1. De Raad is samengesteld uit vier leden, te weten een voorzitter en drie gewone leden. Twee van de leden behoren tot de Nederlandstalige taalrol en de twee andere leden tot de Franstalige.

Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. § 2. De Koning benoemt de voorzitter en de overige leden van de Raad bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad op voorstel van de minister.

De leden van de Raad worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.

Behalve in geval van afzetting, zoals bedoeld in § 5, blijven de leden van de Raad evenwel hun functie uitoefenen na het einde van hun mandaat zolang niet in hun vervanging voorzien is. § 3. De leden van de Raad worden benoemd op grond van hun bekwaamheid, hun integriteit en hun onafhankelijkheid. Die voorwaarden dienen vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat.

De leden van de Raad mogen geen enkel belang hebben in de ondernemingen die actief zijn op de markt van de telecommunicatie en/of de postdiensten, noch direct of indirect, gratis of bezoldigd, voor deze ondernemingen enige functie uitoefenen of enige dienst verrichten. Die voorwaarde dient vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat en gedurende twee jaar na het einde van dat mandaat. § 4. De leden van de Raad zijn voltijds tewerkgesteld. De Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, bepaalt het statuut en de bezoldiging van de voorzitter en van de overige leden van de Raad, alsook hun plichten. § 5. De leden van de Raad kunnen bij een in Ministerraad overlegd besluit, op voorstel van de minister, worden afgezet.

De Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, stelt de omstandigheden vast waarin een afzetting voorgesteld kan worden. » Elk gewoon lid van de Raad staat aan het hoofd van ten minste één van de diensten van het Instituut. Hij neemt deel bij het nemen van de beslissingen van de Raad inzake postdiensten en telecommunicatie.

De vergoeding van de voorzitter en van de leden van de Raad wordt vastgesteld in overeenstemming met de gangbare normen in de postsector en de telecommunicatiesector alsmede met deze van de andere toezichthoudende instaties, vergelijkbaar met het BIPT. De opdrachten van het BIPT Het Instituut is als onafhankelijk regulator belast met het toezicht op de telecommunicatie- en postsector. Die opdrachten betreffen de markttoetreding, het markttoezicht, de universele dienst en de marktregulering tussen operatoren en/of dienstenleveranciers in de beide sectoren. Deze opdracht impliceert het samenwerken met verschillende organismes, op federaal vlak, met instellingen van de Gewesten en Gemeenschappen, alsook met internationale organisaties.

Bovendien is overleg en consultatie in beide sectoren een essentieel onderdeel van de werking van het Instituut : zowel met de betrokken ondernemingen, als met de gebruikersorganisaties en de politieke overheden. 2. Oproep aan de kandidaten Bij toepassing van deze bepalingen worden hierbij de kandidaten opgeroepen die wensen een mandaat te vervullen in de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie. De kandidaten voor de functie van voorzitter of lid van de Raad moeten voldoen aan de algemene toelaatbaarheidsvereisten die vastgelegd zijn in de artikelen 3 en 5 van het koninklijk besluit van 11 mei 2003 tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie : 1) Onderdaan van een EU-lidstaat zijn;2) Een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde functie;3) De burgerlijke en politieke rechten genieten;4) Houder van een universitair of daarmede gelijkgesteld diploma van de tweede cyclus. Om in de functie van voorzitter te worden benoemd, moet de kandidaat daarenboven aan de volgende voorwaarde voldoen : op 15 februari 2009 ofwel een professionele ervaring van tien jaar in de sector post of telecommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die sectoren bezitten die te samen een minimum van tien jaar bedraagt.

Om in de functie van lid van de Raad te worden benoemd, moet de kandidaat daarenboven aan de volgende voorwaarde voldoen : op 15 februari 2009 ofwel een professionele ervaring van vijf jaar in de sector post of telecommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die sectoren bezitten die te samen een minimum van vijf jaar bedraagt, ofwel een professionele ervaring van minstens vijf jaar op het gebied van de economische analyse (zowel micro- als macro-economisch) aangevuld met een ervaring op het gebied van onderhandelingen met Europese organisaties.

De kandidaten moeten de vereiste ervaring bewijzen op de hierboven vermelde gebieden.

Deze ervaring mag verworven zijn : 1) In een onderneming;2) In het openbaar ambt;3) Bij een instelling die meewerkt aan beslissingen op politiek, economisch of juridisch vlak;4) Bij een universitair centrum. De Minister beslist op grond van de stukken of de kandidaat de vereiste ervaring bezit.

Een selectiecommissie, samengesteld door minstens drie externe deskundigen, voert een evaluatie uit van de kandidaten voor de functie van voorzitter van de Raad en een evaluatie van de kandidaten voor de functie van lid van de Raad.

De commissie voert een eerste selectie uit op basis van de door de kandidaten ingediende CV's en strategische nota's en voert een evaluatiegesprek met de weerhouden kandidaten.

De selectiecommissie voert eerst de evaluatie uit van de kandidaten voor de functie van voorzitter van de Raad.

De selectiecommissie stelt een enkele rangschikking op voor beide taalrollen voor de functie van voorzitter van de Raad.

Vervolgens stelt de selectiecommissie een rangschikking per taalrol op voor de functie van lid van de Raad.

De drie best geplaatste kandidaten in de enige rangschikking voor de functie van voorzitter van de Raad en de drie best geplaatste kandidaten per taalrol zullen een evaluatie van hun managementbekwaamheden ondergaan die de rangschikking van de selectiecommissie zal kunnen wijzigen.

De selectiecommissie legt een benoemingsvoorstel voor aan de minister voor de functie van voorzitter van de Raad en een benoemingsvoorstel per taalrol voor de leden van de Raad. Dit benoemingsvoorstel houdt rekening met de CV's, de strategische nota's, en in voorkomend geval met de evaluatiegesprekken en de evaluatie van de managementbekwaamheden van de kandidaten. In geval van ex aequo van de kandidaten, zal de selectiecommissie de sterktes en zwakheden van de kandidaten opsommen. De minister legt een benoemingsvoorstel voor aan de Ministerraad.

De belangstellende personen worden verzocht hun kandidatuur te stellen per aangetekende zending gericht aan de heer Vincent Van Quickenborne, Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, Brederodestraat 9, 1000 Brussel, binnen een termijn van dertig dagen vanaf de eerste werkdag die volgt op de publicatie van onderhavig bericht in het Belgisch Staatsblad.

De kandidaten bezorgen : 1° Een curriculum vitae;2° Een strategische nota over de postmarkt en de telecommunicatiemarkt tijdens de vijf komende jaren.Deze nota zal niet langer zijn dan drie bladzijden.

^