Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 09 juni 2008

Erkenningsprocedure voor bedrijfsrevisoren voor het uitoefenen van de functie van commissaris bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening Oproep voor kandidaten De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen richt een procedu De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen heeft het maximum aantal revisoren, dat n(...)

bron
commissie voor het bank-, financie- en assurantiewezen
numac
2008003206
pub.
09/06/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

COMMISSIE VOOR HET BANK-, FINANCIE- EN ASSURANTIEWEZEN


Erkenningsprocedure voor bedrijfsrevisoren voor het uitoefenen van de functie van commissaris bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening Oproep voor kandidaten De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen richt een procedure in voor de erkenning van bedrijfsrevisoren met het oog op het uitoefenen van de functie van commissaris bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening.

De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen heeft het maximum aantal revisoren, dat naar aanleiding van deze procedure kan worden erkend, vastgesteld op 3.

Kandidaturen moeten, uiterlijk een maand na het verschijnen van dit bericht, schriftelijk worden gericht aan de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen, Secretariaat van het Departement Prudentieel Beleid, Congresstraat 12-14, te 1000 Brussel.

Bij de kandidaturen moet een dossier worden gevoegd, dat minstens de volgende documenten omvat : 1. een nationaliteitsattest van een Lidstaat van de Europese Unie;2. een attest, verstrekt door het Instituut der Bedrijfsrevisoren, dat de inschrijving bevestigt van de kandidaat in zijn ledenbestand;3. een uittreksel uit de geboorteakte;4. een curriculum vitae;5. een verklaring op eer dat de kandidaat geen veroordelingen heeft opgelopen, zoals beoogd door artikel 90 van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen, en door artikel 25 van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening;6. een getypte nota van minimum 5 en maximum 10 bladzijden met betrekking tot de activiteiten van de kandidaat gedurende de voorbije vijf jaar en tot de organisatie van zijn kantoor;deze nota zal onder meer volgende elementen bevatten : - een gedetailleerde beschrijving van de deelname van de kandidaat, gedurende de laatste vijf jaren, aan het plannen, het organiseren en het uitvoeren van revisorale opdrachten bij vennootschappen; - een omstandige weergave van zijn ervaring bij auditopdrachten met betrekking tot instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening; - voor revisoren, die in een maatschap of revisorenvennootschap werken : een omschrijving van hun positie en functie binnen deze maatschap of vennootschap; - een beschrijving van de organisatie van het kantoor met het oog op het uitoefenen van functies bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening; deze dient onder meer te vermelden : a) het aantal medewerkers dat beschikt over een aangepaste vorming en ervaring met betrekking tot de sector van de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening, met precieze weergave van de aard van deze ervaring;b) een beschrijving van de administratieve organisatie van het kantoor en van de technische organisatie van auditopdrachten;c) een beschrijving van de aangewende auditmethodologie en van de getroffen maatregelen om te voorzien in een kwaliteitscontrole aangepast aan de revisorale opdrachten;d) vermelding van de kennis en ervaring op gespecialiseerde gebieden, die voor het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening van belang zijn;e) de beschrijving van een programma van permanente vorming dat ervoor instaat dat de kennis van de publieke controle, en van de werking ervan, op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening wordt op peil gehouden. De Commissie, die de kandidaturen zal onderzoeken, kan eisen dat de dossiers van kandidaten worden aangevuld met alle stukken of inlichtingen, die zij nodig heeft om na te gaan of de revisor beschikt over een aangepaste organisatie voor het uitoefenen van de commissarisfunctie bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening.

De kandidaten zullen zich moeten onderwerpen aan een schriftelijke proef om hun kennis te toetsen met betrekking tot het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening. Deze proef zal betrekking hebben op : - de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening, de uitvoeringsbesluiten ervan en de reglementen getroffen in uitvoering ervan, meer bepaald het koninklijk besluit van 12 januari 2007 betreffende het prudentiële toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening; - de omzendbrieven van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen gericht aan instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening en aan de bij hen aangestelde revisoren.

De Examencommissie kan tevens besluiten de kandidaten te horen op de dag en het uur dat zij vaststelt.

Bijkomende inlichtingen kunnen worden verkregen bij de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, Departement Prudentieel Beleid (tel. : 02-220 53 06).

Het erkenningsreglement voor revisoren en revisorenvennootschappen, alle nuttige wettelijke en reglementaire teksten en omzendbrieven, kunnen worden geraadpleegd op de website van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen, www.cbfa.be.

^