Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 augustus 2006

Oproep voor de vacature van voorzitter van de Commissie Met ingang van 1 oktober 2006 dient te worden voorzien in de opvolging van de huidige voorzitter van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De leden van de Com Het mandaat van voorzitter bedoeld in de huidige oproep, zal echter verstrijken op 1 december 2010,(...)

bron
commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
numac
2006018103
pub.
18/08/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER


Oproep voor de vacature van voorzitter van de Commissie Met ingang van 1 oktober 2006 dient te worden voorzien in de opvolging van de huidige voorzitter van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De leden van de Commissie worden telkens aangewezen door de Kamer van Volksvertegenwoordigers voor een hernieuwbare periode van 6 jaar op door de Ministerraad voorgedragen lijsten met voor ieder te bekleden mandaat, telkens twee kandidaten.

Het mandaat van voorzitter bedoeld in de huidige oproep, zal echter verstrijken op 1 december 2010, te weten de datum waarop het mandaat van de huidige titularis van de functie eindigt.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.

De Commissie bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden.

De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.

De Commissie, die zetel houdt te Brussel, vergadert over het algemeen aan een ritme van een halve dag om de drie weken.

Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. De helft van de leden van deze comités worden aangeduid uit leden van de Commissie, die aldus nog complementaire taken krijgen toebedeeld. Het voorzitterschap van de comités wordt van rechtswege waargenomen door de voorzitter van de Commissie, tenzij hij hiervan afziet, waarna de Commissie een ander lid aanwijst. Het vraagt ongeveer een volle dagtaak per week. De comités zetelen aan één vergadering per maand. Momenteel zijn er vijf comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden en Phenix - het informatiesysteem voor Justitie.

De leden van de Commissie kunnen geroepen worden te zetelen als vertegenwoordiger van de Commissie in internationale controleorganismen en/of werkgroepen.

Te begeven mandaat.

Met ingang van 1 oktober 2006 en voor de hierboven aangegeven termijn, is er één vacature van een voltijds mandaat van voorzitter van de Commissie, voorbehouden aan een magistraat. Behoudens afwijkingen toegestaan door de Kamer mag hij tijdens de duur van zijn mandaat geen andere beroepsbezigheid uitoefenen.

Voor het te geven mandaat komen personen in aanmerking die deskundig zijn op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en van persoonsgegevens.

Benevens de voorzitter, bevat de Commissie onder haar vaste leden en onder haar plaatsvervangende leden, ten minste een jurist, een informaticus, een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de private sector en een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de openbare sector.

Om tot voorzitter, ondervoorzitter, vast, dan wel plaatsvervangend lid van de commissie te worden benoemd, moeten de kandidaten verder aan de volgende voorwaarden voldoen : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - geen lid zijn van het Europees parlement, de wetgevende Kamers noch van een Gemeenschaps- of gewestraad.

De voorzitter blijft zijn hoedanigheid van magistraat behouden. Hij geniet een wedde die gelijk staat met die van 1e advocaat-generaal bij het Hof van Cassatie alsmede de daaraan verbonden verhogingen en voordelen. Hij heeft bovendien recht op een vergoeding gelijk aan de weddebijslag toegekend aan een onderzoeksrechter met 9 jaar ambtsuitoefening in een rechtbank waarvan het rechtsgebied ten minste 500.000 inwoners telt.

De leden van de Commissie hebben recht op de vergoeding voor reis- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.

De vergoedingen zijn gekoppeld aan de mobiliteitsregeling toepasselijk op de bezoldiging van het Rijkspersoneel in actieve dienst.

Kandidaten voor dit mandaat bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dienen hun kandidatuur bij aangetekend schrijven, vergezeld van hun curriculum vitae, te richten tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel, en dit ten laatste tegen 20 september 2006. Een afschrift van de kandidatuur moet gelijktijdig verstuurd aan de Minister van Justitie, Handelsstraat 76 - 80 te 1040 Brussel. Bijkomende toelichting kan telefonisch worden bekomen bij : Jo Baret, Anne-Christine Lacoste of Patrick Van Wouwe, 02/213.85.44.

^