Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 november 2004

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de HR Dienst van het Rijksinstituut voor ziekte- en invalidit(...) Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de eval(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022899
pub.
19/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de HR Dienst van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid en overeenkomstig het koninklijk besluit van 18 oktober 2001, betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid bedoeld in artikel 3, § 2 van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die houder zijn van een relevant universitair diploma (niveau licentiaat of hoger/gelijkwaardig);2. de vastbenoemde ambtenaren van het Rijksinstituut voor ziekte en invaliditeitsverzekering die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming. 1. Plaats van de functie Hij/zij ressorteert rechtstreeks onder en rapporteert aan de administrateur-generaal en aan zijn adjunct. Hij/zij is volwaardig lid van zowel het directiecomité als van de directieraad en het basisoverlegcomité van het RIZIV. Binnen deze ambtelijke organen ondersteunt hij/zij de leidend ambtenaren van het RIZIV voor alles wat HR-beleid en -beheer betreft.

Hij/zij geeft zelf leiding aan de HR-dienst van het RIZIV. Deze HR-dienst omvat enerzijds 4 secties ('personeelsadministratie', 'planning, werving en opleiding', 'loopbaanbegeleiding en decentrale HR-coördinatie' en 'sociale dienst') en anderzijds een secretariaat en een stafmedewerker personeelsinformatiesystemen. Hij/zij geeft hierbij rechtstreeks of onrechtstreeks leiding aan een 45-tal medewerkers. In deze leidinggevende taak wordt hij/zij bijgestaan door de verantwoordelijke personeelsadministratie (adviseur) en door teamverantwoordelijken binnen de diverse secties.

Hij/zij fungeert als voorzitter van het HR-overlegplatform en fungeert als coach en klankbord voor de HR-coördinatoren van de verschillende RIZIV-diensten.

Wat HR-werk en loopbaanbeleid in het RIZIV betreft, waakt hij/zij over een adequate interne dienstverlening aan de personeelseden van het RIZIV en aan hun leidinggevenden en staat steeds (als 2e lijnsverantwoordelijk) open voor hun feedback (suggesties of kritiek).

Ook voor de vakbonden fungeert hij/zij als aanspreekpunt van het directiecomité.

Hij/zij vertegenwoordigt het RIZIV in de diverse werkgroepen en netwerken inzake HR-aangelegenheden in de Federale Overheid of op niveau van de OISZ (Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid). 2. Doel van de functie Samenvattend Onder leiding en bezieling van de HR-manager, zorgen de HR-dienst en de decentrale HR-coördinatoren van de kerndiensten samen voor het bepalen en toepassen van een geïntegreerd HR-beleid op de verschillende niveaus van het Instituut.Dit omvat ook het garanderen van correct beheer en optimale interne dienstverlening inzake personeels- en wedde- of loonadministratie, vorming en opleiding, individuele loopbaanbegeleiding, sociale dienstverlening, enz.

De HR-manager zit het HR-overlegplatform voor en zorgt voor de bezieling en vereiste aansturing van de HR-organisatie van het RIZIV. Omtrent personeelsdossiers overlegt hij/zij waar nodig met de betrokken leidinggevenden en/of met hun HR-coördinatoren. De HR-manager ondersteunt de kerndiensten en algemene diensten bij het optimaal/ maximaal invullen van hun eigen HR-verantwoordelijkheid.

Wat het hele HR-domein betreft, zorgt de HR-manager er eveneens voor dat zowel het directiecomité als het algemeen beheerscomité tijdig en op adequate wijze relevante beleids- en beheersinformatie ontvangen.

In deze organen presenteert hij/zij eveneens de HR-dossiers.

Uitgewerkt in 3 hoofd-resultaatgebieden 1.

Als HR-verantwoordelijke fungeren binnen zowel ambtelijke management- en adviesorganen (directiecomité, directieraad, basis overlegcomité, enz.) als binnen het algemeen beheerscomité : - stimuleren, ondersteunen en waar nodig dynamiseren/moderniseren van de cruciale rol van deze organen op het vlak van HR-beleid, personeelsbeheer, organisatieontwikkeling en organisatiecultuur van het RIZIV; - ter bespreking voorleggen en toelichten van relevante ontwikkelingen op HR-vlak en periodiek presenteren van managementrapportages (beleids- en beheersinformatie) op HR-gebied; - aan het bevoegde orgaan presenteren (waar nodig verdedigen) van zowel voorstellen inzake HR-beleid en -beheer (inclusief personeelsplanning en -budgettering) als van beslissingsvoorstellen in individuele personeelsdossiers. (Dit na voorbereiding met betrokken HR-coördinator of sectie HR-dienst.); - desgevraagd verzekeren/organiseren van een adequate verslaggeving van de besprekingen in/beslissingen genomen door bepaalde organen; - in dienstoverschrijdende of complexe HR-aangelegenheden, fungeren als (2e lijns) aanspreekpunt voor de vakbonden; teneinde bij te dragen tot : - een consistent, samenhangend, toekomstgericht en duurzaam HR-beleid en -beheer voor het hele RIZIV en een daarmee samenhangend optimaal gebruik van de personeelsbudgetten; - een optimale werving, ontwikkeling en gebruik van personele competenties, in lijn met de interne en externe strategie en visie van het RIZIV; - een correcte toepassing van de reglementering inzake personeelsbeleid en -beheer; - goede relaties tussen management en vakbonden/personeel; - een ontwikkeling van interne organisatie en organisatiecultuur die de realisatie van de strategische doelstellingen van het RIZIV ondersteunen. 2.

Fungeren als voorzitter van het HR-overlegplatform en als HR-adviseur en -klankbord van de leden van het directiecomité : - voorbereiden en leiden van het HR-overlegplatform van het RIZIV; - coördineren (en waar nodig aansturen) van (voortgang en kwaliteit van) : - HR-beleidsontwikkeling (inclusief een periodieke actualisering van de HR-strategie van het RIZIV); - periodieke personeelsplanning en -budgettering; - het ontwikkelen/aanpassen van HRM-instrumenten of -methodieken voor het RIZIV; - het vastleggen/bijsturen van de principes voor personeelsbeheer, zowel op niveau van de individuele RIZIV-diensten als voor dienstoverschrijdend personeelsbeheer voor het gehele RIZIV; - de implementatie van het HR-beleid en van het daarop aansluitend jaarlijks operationeel plan; - wat hun individuele HRM-verantwoordelijkheden betreft, in nauwe samenwerking met de betrokken HR-coördinator, proactief adviseren en ondersteunen van elk lid van het directiecomité (= de administrateur-generaal, zijn adjunct en de leidend ambtenaren van de kerndiensten); - bevorderen van een optimale samenwerking tussen de HR-coördinatoren van de verschillende RIZIV-diensten en de verschillende secties van de HR-dienst; - coachen van de HR-coördinatoren van de verschillende RIZIV-diensten; teneinde bij te dragen tot : - een consistent, samenhangend, toekomstgericht en duurzaam HR-beleid en -beheer voor het hele RIZIV en een daarmee samenhangend optimaal gebruik van de personeelsbudgetten; - een daadwerkelijke uitbouw van de (in het strategisch plan voorziene) eigen actieve rol van de kerndiensten en algemene diensten in het personeelsbeleid en -beheer van het RIZIV, een optimale invulling van deze eigen rol door de betrokken lijnverantwoordelijken; - een optimale werving, ontwikkeling, interne mobiliteit en gebruik van personele competenties, in lijn met de interne en externe strategie en visie van het RIZIV; - een goede invulling door het lijnmanagement van de diverse RIZIV-diensten van hun leidinggevende en overige HR-verantwoordelijkheden; - een ontwikkeling van interne organisatie en organisatiecultuur die de realisatie van de strategische doelstellingen van het RIZIV ondersteunen; - een hoge motivatie en toegevoegde waarde van het RIZIV-personeel. 3.

Als HR-manager en (overkoepelend) verantwoordelijke en leidinggevende van de hele HR-dienst : - coachen, begeleiden en aansturen van de 4 secties, het secretariaat en de stafmedewerkers binnen de HR-dienst; - in hun eigen leidinggevende en/of coördinerende rol coachen, begeleiden en aansturen van de verschillende sectie- en teamverantwoordelijken of stafmedewerkers van de HR-dienst; - bevorderen en bewaken van de efficiëntie, kwaliteit en resultaatgerichtheid in het functioneren van de verschillende secties en team binnen de HR-dienst; - organiseren en bevorderen van een optimale informatiedoorstroming, samenwerking/synergie en interne communicatie binnen en tussen de verschillende secties en teams binnen de HR-dienst; - op een sectie- of team-overschrijdende wijze organiseren en stimuleren van een flexibele inzet en optimale verdere ontwikkeling van medewerkers/personele competenties binnen de HR-dienst; - coördineren en/of waar nodig zelf verzekeren van alle voor de HR-dienst/het HRM-werk van het RIZIV relevante samenwerking/ contacten met de FOD P & O en/of andere Federale of andere overheidsinstanties; - als HR verantwoordelijke, het RIZIV vertegenwoordigen in diverse werkgroepen en/of netwerken op federaal niveau met betrekking tot HR-aangelegenheden; zoals georganiseerd door P & O (netwerk-stafdirecteurs P & O) of in samenwerkingsverbanden van de OISZ (Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid). (Hetzij zelf het RIZIV vertegenwoordigen; hetzij coachen van de medewerker van de HR-of de HR-coördinator die hem/haar in deze werkgroepen of netwerken vervangt); teneinde : - een tijdige, correcte, kwalitatieve en personeelsvriendelijke dienstverlening aan het personeel te garanderen inzake : - enerzijds rekrutering en onthaal nieuwe medewerkers en anderzijds interne mobiliteit; - salaris- en personeelsadministratie; - vorming en opleiding; - loopbaanbegeleiding; - sociale dienstverlening aan het personeel; - als HR-organisatie/RIZIV op de hoogte te zijn van de evoluties in de reglementering met betrekking tot de HR materies (administratief en geldelijk statuut, omschakeling niveau A en de weging van de functies, ontwikkelcirkels enz.); - de leidinggevenden op alle niveaus binnen het RIZIV, en hun respectievelijke HR-coördinatoren, adequaat te ondersteunen in de boven vermelde domeinen; - een correcte toepassing van de reglementering terzake te verzekeren; - een efficiënte werking en toekomstgerichte organisatieontwikkeling van de HR-dienst/de HRM-organisatie van het RIZIV te verzekeren; - de voor hen relevante beleids- en beheersinformatie (inzake HR) tijdig te bezorgen aan de betrokken management- en/of beheersorganen, op de verschillende niveaus van het RIZIV; - bij te dragen tot een correcte en aangepaste toepassing op de openbare instellingen van sociale zekerheid van nieuwe federale concepten en regelgeving met betrekking tot HR-materies (administratief en geldelijk statuut, opleiding en werving, enz.); - de rechten van de personeelsleden van het RIZIV te (kunnen) verdedigen. 3. Profiel van de HR-manager 3.1. Diploma Relevant universitair diploma (niveau licentiaat of hoger/gelijkwaardig). 3.2. Vereiste graad en anciënniteit Als vastbenoemde ambtenaar van het RIZIV titularis zijn van de graad van adviseur, met ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar niveauanciënniteit. 3.3. Kennis, competenties en attitudes Competenties/kennis - Hij/zij heeft een grondige kennis van/ervaring met personeelsbeleid en -beheer, inclusief modern Human Resources Management of HRM, in de Federale Overheid. - Hij/zij heeft een zeer grondige kennis van/ervaring met zowel het administratief en geldelijk statuut voor contractuele en statutaire personeelsleden als met andere voor het personeelsbeleid- en beheer relevante wet- en regelgeving van de Federale Overheid. - Hij/zij heeft de nodige competenties en fijngevoeligheid om succesvol op te treden als HR-verantwoordelijke binnen de diverse voor HRM verantwoordelijke beslissings- en adviesorganen van het RIZIV. - Hij/zij heeft zowel de brede expertise en ervaring als de maturiteit en charisma die nodig zijn om optimaal te fungeren als voorzitter van het HR-overlegplatform en als coach van de verschillende HR-coördinatoren. - Hij/zij is in staat om zowel federale beleidsdocumenten als juridische teksten te interpreteren en te vertalen in richtlijnen, adviezen of informatieverstrekking aangepast aan de doelgroep (leden algemeen beheerscomité, directiecomité, directieraad, basisoverlegcomité, HR-platform, medewerkers HR-dienst, leden RIZIV-personeel, enz.). - Hij/zij bezit zeer goede communicatieve vaardigheden en is in staat bij te dragen tot optimaal overleg en informatiedoorstroming.

Hij/zij bezit goede analytische en redactionele vaardigheden en is in staat de kwaliteit van dossiers, beslissingen, personeelscontracten en overige teksten te garanderen. - Hij/zij heeft een goed inzicht in de mogelijkheden van hedendaagse ICT (gegevensbanken en informatiesystemen) en is in staat om als leidinggevende (niet ICT-specialist) mee sturing te geven aan de ontwikkeling en implementatie van een adequaat personeelsinformatiesysteem. - Hij/zij is in staat zowel zelf een omvangrijke HR-dienst (circa 45 medewerkers) te leiden als de sectie- en teamverantwoordelijken te coachen en te ondersteunen bij hun leidinggevende opdrachten. - Hij/zij heeft de nodige managementvaardigheden om op een integrale wijze de efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid van de hele HR-dienst duurzaam te bevorderen. - Hij/zij heeft een goede actieve en passieve kennis van de andere landstaal.

Attitudes - Hij is zeer loyaal t.o.v. de administrateur-generaal, zijn adjunct en de overige leden van het directiecomité. - Hij/zij blijft uiterst objectief in de beoordeling van een dossier of uitwerking van voorstellen tot HR-beleidskeuzen of -beheersbeslissingen. - Hij/zij dynamiseert het teamwerk en weet zowel de medewerkers van de eigen HR-dienst als de decentrale HR-coördinatoren te motiveren en kan hen op een enthousiasmerende wijze betrekken bij de verdere uitbouw en ontwikkeling van de HRM-organisatie van het RIZIV. - Hij/zij staat open voor de ideeën van eigen medewerkers, overige leden HR-platform, leidend ambtenaren, vakbonden en/of andere betrokkenen. - Hij/zij heeft op een samenhangende wijze oog voor efficiëntie, kwalitatieve dienstverlening en doeltreffendheid van de HRM-organisatie van het RIZIV. - Hij/zij is stressbestendig. - Zonder het belang van de HR-dienst te verwaarlozen, plaatst hij/zij de werking van deze dienst in het totaalkader van de interne visie en strategie van het RIZIV als geheel en van het daarbij aansluitend HR-beleid. - Hij/zij hecht veel belang aan de eigen actieve rol van de lijnverantwoordelijken (op diverse niveaus) in HRM binnen het RIZIV. Hij/zij zal hen daarbij proactief ondersteunen en neemt dan ook de nodige initiatieven om hen hiertoe op gebruiksvriendelijke wijze alle voor hen relevante informatie te bezorgen. - Hij/zij kan zeer zelfstandig werken maar zal eveneens op eigen initiatief rapporteren aan de administrateur-generaal, zijn adjunct en het hele directiecomité.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer Jo De Cock, administrateur-generaal, Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij/zij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn/haar aanspraken.

Te dien einde dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel op de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad, samen met een afschrift van het diploma.

^