gepubliceerd op 19 november 2004
Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige verzor(...) Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de eval(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid en overeenkomstig artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren van de federale overheidsdiensten en van de openbare instellingen van sociale zekerheid bedoeld in artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die houder zijn van het diploma van doctor in de genees-, heel- en verloskunde;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Rijksinstituut voor ziekte en invaliditeitsverzekering die titularis zijn van de graad van geneesheer-inspecteur-directeur en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.
Functiebeschrijving voor de functie van geneesheer-inspecteur-generaal, Verantwoordelijk voor de nieuwe Directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie binnen de Dienst voor geneeskundige verzorging (DGV) van het RIZIV. Het creëren van deze nieuwe directie gebeurt binnen een zich ontwikkelend nieuw organisatieconcept van DGV in het kader van het strategisch plan 2003-2007, met volgende kenmerken : - een moderne organisatie en efficiënte werkverdeling, waarbij lange termijn visie, zich in vraag stellen, kwaliteitsanalyse, externe uitstraling en het bundelen van deskundigheid binnen professionele teams voorop staan; - een aangepaste organisatiestructuur met voldoende autonomie, specialisatie en continuïteit; - een duidelijke en soepele hiërarchie met een moderne stijl van leiding geven, in synergie met projectorganisatie; - een snelle en intensieve samenwerking en informatie-uitwisseling op niveau van DGV en RIZIV; - een volwaardig personeelsbeleid in al zijn aspecten, met personeel dat beantwoordt aan competenties in overeenstemming met de opdrachten; - meer en beter gebruik van moderne informatie- en communicatietechnieken. 1. Doel van de functie Aansturen van de uitbouw en de realisatie van het onderzoeks- en ontwikkelingsbeleid van de ziektezorgverzekering, - samen met een multidisciplinair team van senior experts en specialisten en ondersteund door een extern kennisnetwerk; - in onafhankelijkheid en gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke gegevens.
Teneinde 1. Richting en sturing te geven aan de fundamentele ontwikkelingen van de ziekteverzekering, zowel binnen de DGV als binnen het RIZIV, zowel nationaal als internationaal en hierin vertrouwen en respect te bekomen van overheid en partners in RIZIV. 2. Antwoord te bieden in een context van een zich snel wijzigende maatschappij op essentiële vragen voor de toekomst van de Ziekteverzekering in ons land en in Europees verband m.b.t. onder meer - de effectiviteit van het stelsel, - de invloed en de resultaten ervan op de kwaliteit van de zorg, - de effecten van in de loop van de eigen geschiedenis genomen maatregelen tot prioritisering van terugbetalingen, tot beheersing van de uitgaven en tot responsabilisering van de actoren. 3. De administratieve vereenvoudiging te bewerkstelligen van de complexiteit van het stelsel, zonder de essentiële verworvenheden te compromitteren.4. De kwaliteit van het zorg-aspect in de Ziekte- en invaliditeitsverzekering (ZIV)-reglementering in te bouwen, waarbij het effect van de initiatieven permanent en op termijn worden geëvalueerd. Hiertoe zal deze directie enerzijds een aantal eigen permanente opdrachten moeten vervullen en zal zij anderzijds diverse specifieke onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten moeten realiseren in nauwe samenwerking met de andere directieleden van de eigen dienst en andere diensten van het RIZIV. 2. Permanente resultaatgebieden 2.1. Coördineren en uitbouwen van intern en extern kennismanagement omtrent de ziekteverzekering en een maatschappelijke « peil »functie vervullen naar evoluties die invloed kunnen hebben op de ZIV Teneinde - een historische en permanente, efficiënt exploiteerbare, inventaris uit te bouwen in eerst instantie van de Belgische ZIV-beslissingen en later van de relevante Europese of internationale ZIV-beslissingen; - een permanent overzicht te creeëren van de nationale en internationale literatuur; - proactief aan het beleid studies en ontwikkelingsprojecten voor te stellen; - de eigen hoogwaardige expertise van deze kerndirectie in diverse disciplines, - gekoppeld aan een grondige kennis van de ZIV -, ten dienste te stellen van de sectorteams binnen DGV, van de Kerndirectie evaluatie van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC);
Mogelijke taken - Nationaal en internationaal deelnemen aan vergaderingen m.b.t. onderzoek en ontwikkeling van zorgverzekeringstelsels; - realiseren van een exploiteerbaar periodiek overzicht van de ZIV-reglementering en -realisaties; - uitbouwen van een gestructureerde database met alle relevante historische gegevens m.b.t. de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging; - uitbouw van een efficiënt systeem van relevante informatiegeving zowel op gebied van gezondheidszorgen en verzekeringskundige politiek als op medisch, gezondheidseconomisch, ... wetenschappelijke, nationaal en internationaal vlak. 2.2. Implicatie van het RIZIV/de DGV in de Wetenschappelijke Raden en inhoudelijk ondersteunen van deze raden. - Het op actieve en georganiseerde wijze verzorgen van externe communicatie ten aanzien van zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen, de politieke en administratieve overheden. - De vergaderingen van organen en werkgroepen (inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig) voorbereiden en ondersteunen, met aandacht voor de gevoeligheden van de diverse deelnemers en met in achtname van de juridische en budgettaire mogelijkheden en beperkingen.
Teneinde : - te verzekeren dat alle betrokkenen tijdig en correct geïnformeerd worden over onderzoeksresultaten, standpunten en beslissingen van de overlegorganen of in uitvoering van de regelgeving. - het beleid inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in te passen in een ruimer kader van algemene volksgezondheid en kwaliteit van zorg.
Mogelijke taken : - doorgeven van de actualiteit en de wetenschappelijke evoluties, ondermeer vanuit gespecialiseerde media en relatienetwerken; - actief participeren in het kader van werkgroepen; - actief zelf contacten leggen en problemen signaleren zodat proactief en tijdig kan begonnen worden met onderzoek en het overleg- en beslissingsproces; - als contactpersoon ruim beschikbaar zijn ten aanzien van alle partners; - inhoudelijk-technisch documenteren van problematieken en van voorstellen; - opvolging van evoluties in probleembespreking en oplossing; - actief sturen van vergaderingen, zorgen dat de nodige verslagen gemaakt worden, nota's met voorstellen,...; - verzorgen van de opvolging in diverse overlegorganen, formaliseren van de beslissingen. 2.3. Verzekeringskundig evalueren van de doelmatigheid van het systeem en de componenten van de ziekteverzekering, van de organisatiemodellen van de zorgverlening en van de financiële verantwoordelijkheid van de verzekeringsinstellingen;
Teneinde : onder meer - de verdere werking van het systeem mogelijk te maken en daar waar nodig gedocumenteerd bij te sturen; - een database te creeëren die toelaat op het niveau van de rechthebbenden de belangrijkste parameters voor de ZIV vast te leggen en ze doorheen de tijd te volgen en te duiden.
Mogelijke taken : - volgen en bijsturen van de diverse lopende ZIV-experimenten qua zorgmodellen en organisatie van zorg; - meewerken met de universitaire equipes die instaan voor het uitwerken van het Belgisch model qua financiële verantwoordelijkheid van de verzekeringsinstellingen. 2.4. Het toetsen van de kwaliteit van de groeps- en individuele variabelen van zorgverleners (via de Nationale Raad voor Kwaliteitspromotie), van regionale praktijkverschillen en van organisatiemodellen van zorg en accreditering;
Teneinde : - te komen tot een voor alle betrokkenen aanvaarde en meetbare definitie van kwaliteit in de ZIV die door alle betrokkenen aanvaard wordt; - binnen het kader van de Ziekteverzekering, de kwaliteit van zorg te optimaliseren.
Mogelijke taken : - uitwerken van kwaliteitsindicatoren in het kader van de ziekteverzekering; - bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de accreditering en de uitbreiding ervan tot nieuwe groepen zorgverleners. 2.5. Administratief vereenvoudigen en ontwikkelen van nieuwe ziekteverzekeringskundige methodologieën, onder andere in remgelden en het nomenclatuurconcept.
Teneinde : - tot een plan met tijdsschema te komen ter vereenvoudiging binnen een transparant gemotiveerd kader van de persoonlijke aandelen.
Mogelijke taken : - uitwerken van een vernieuwde, vereenvoudigde nomenclatuur samen met de Medische Directie en met aandacht voor het concept van de buurlanden. 2.6. Als arts-expert Meewerken aan de verdere ontwikkeling en implementatie van de wetenschappelijke processen in de verschillende domeinen van de gezondheidszorg, fungeren als referentiepunt voor het geven van adviezen, en het inhoudelijk superviseren van opdrachten voor het eigen team van specialisten en de partijen binnen en buiten RIZIV. Teneinde : - te zorgen voor kwalitatief hoogstaande analyses in overeenstemming met de opdrachten; - kwalitatief de realisatie van de beste gezondheidszorgen te ondersteunen; - een zo efficiënt en transparant mogelijke allocatie van de beschikbare middelen toe te laten, rekening houdend met de doelstellingen van de geneeskundige verzorging.
Mogelijke taken : - deelnemen aan het bepalen van de zoekstrategie, het bepalen van de noodzakelijk informatie, gegevens en gegevensstromen in functie van de probleemstelling; - samenwerken met andere overheidsdiensten en overleggen met externe experten; - samenwerken met externe projectteams in het kader van de uitbestede opdrachten; - het toepassen of ontwikkelen van wetenschappelijke methodologieën (voor het zoeken, testen en valideren van geregistreerde gegevens enerzijds en onderzoeksresultaten anderzijds), van registratiesystemen en van instrumenten voor implementatie; - analyse van relevante gegevens in de gezondheidszorg en interpretatie revan, verbanden leggen, simulaties en ramingen ontwikkelen; - op basis van de resultaten van de analyses beleidsondersteunende en -sturende aanbevelingen doen omtrent kwaliteit en praktijkrichtlijnen, toegankelijkheid, kosten en doelmatigheid van verstrekte zorgen, zorgbehoeften en daartoe benodigde capaciteiten... 2.7. Als geneesheer-inspecteur -generaal in het managementteam van DGV Samen met de andere leden van het managementteam van DGV (directeur-generaal, geneesheer-inspecteur-generaal, adviseurs-generaal en directeurs van de directies en stafdiensten) : - fungeren als motor in de modernisering en continue professionele ontwikkeling van DGV en bijdragen aan de innovatieve cultuur in de Directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitszorg die nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt; - de strategische en operationele doelstellingen van de dienst formuleren en/of vastleggen, in samenhang met deze van het RIZIV en de succesvolle realisatie ervan stimuleren en bewaken; - transparante en duidelijke beleidsopties definiëren en goed hanteerbare beslissingskaders en werksystemen ontwerpen en/of goedkeuren en de succesvolle implementatie ervan stimuleren en bewaken; - op hoofdlijnen (niveau managementteam) sturing geven aan de organisatie-ontwikkeling, en aan het middelenbeleid en -beheer van DGV (HRM, ITC, financiën, infrastructuur en logistiek); - tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen die door het managementteam DGV beslist moeten worden.
Teneinde : - een maximale synergie en samenhang tussen de diverse opdrachten van de DGV te helpen realiseren; - een optimale samenwerking en synergie tussen DGV en de overige RIZIV diensten te bevorderen; - de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren door middel van adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen kortom, teneinde de opdracht, visie en modernisering van DGV succesvol te realiseren en continu verder te zetten.
Mogelijke taken : - bijdragen aan het goed verloop van de vergaderingen van het managementteam/de directieraad en mee beslissen over zowel ad-hoc-situaties als strategische keuzen; - als gemandateerde van de leidend ambtenaar van de DGV de dienst vertegenwoordigen in beslissingsorganen van het RIZIV; - bewaken en coördineren van projectrealisaties (o.a. in het kader van zowel Bestuursovereenkomst als van strategisch en operationeel plan RIZIV/DGV); - samen of in overleg met de directeur-generaal bijdragen tot een optimale organisatie-ontwikkeling; - verantwoordelijkheid dragen voor de administratieve transparantie en vereenvoudiging in relatie tot de externe partners, de vergaderingen van de organen en werkgroepen, en binnen de werkorganisatie van de eigen directie. 2.8. Als leidinggevende en coördinator Leiding geven aan een multidisciplinair centraal team, bestaande uit tien à vijftien specialisten in diverse disciplines (geneesheer, epidemioloog, jurist(en), economist, socioloog, agoog) aan de hand van resultaatgerichte afspraken, begeleiding/coaching, kwaliteitsbewaking en feedback en dit voor een diversiteit aan zeer specialistische materies en in een breed domein.
Teneinde : - de gewenste professionalisering van senior medewerkers permanent à jour te houden en mee te doen evolueren met de wijzigende omgeving via een aangepaste stijl van leidinggeven; - bij te dragen tot een optimale synergie tussen specialisten in verschillende domeinen; - bij te dragen in efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen DGV of RIZIV; - medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten en bij te dragen tot hun jobtevredenheid; - de interne en externe communicatie/informatiestromen correct te laten verlopen.
Mogelijke taken : - het stellen van prioriteiten rekening houdend met uitvoeringstermijnen in de reglementering, met de beleidsverklaringen en met de budgettaire mogelijkheden; - intern overleg met de medewerkers met het oog op informeren, bespreking van gesignaleerde problemen en probleemoplossing, informeren rond nieuwe richtlijnen en tegemoetkomingvoorwaarden; - werkprocessen kunnen coachen zodat academische expertise op een praktijkgerichte en economisch verantwoorde manier naar het werkveld wordt vertaald; - coachen en begeleiden van een team van interne senior-specialisten van verschillende disciplines via een aangepaste stijl van leidinggeven met respect voor hun know-how en via kennisdeling en procesmatige aansturing vanuit de eigen « breedte-ervaring) »; - specialisten doen samenwerken en hierbij de nodige synergie creeëren tussen de verschillende disciplines zodat « kennisterritoria » worden doorbroken en aangepaste vernieuwende ideeën en concepten onstaan; - geven van feedback op de bijdragen van het team en de individuele medewerkers; - begeleiden van individuele medewerkers 2.9. Als projectleider Projectmatig samenwerken met andere interne diensten (zoals Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle voor bijvoorbeeld studiewerk m.b.t. overconsumptie en gedragsverandering) en externe expertise (bijvoorbeeld universiteiten).
Teneinde : - de bestaande kennis en competenties samen te brengen, maximaal te benutten en belangrijke synergie-effecten uit te bouwen; - tot studies en rapporten te komen die ruim gedragen worden wat betreft wetenschappelijke waarde en methodologie van onderzoek; - resultaten op te leveren die beleidsverantwoordelijken helpen om beslissingen te nemen die leiden tot een zo efficiënt mogelijke toewijzing van de beschikbare middelen teneinde kwalitatief de beste zorgen en een zo groot mogelijke toegankelijkheid te waarborgen.
Mogelijke taken : - projectplannen opstellen en bewaken (timing...); - validiteit en kwaliteit van de rapporten bewaken en controleren; - budget opvolgen en controleren; - samenwerken in multidisciplinair verband intern binnen RIZIV, met andere overheidsinstellingen en met het externe kennisnetwerk; - regelmatig rapporteren over de voortgang aan de leden van de directie aan de hand van op voorhand in de methode welomschreven indicatoren. 3. Profielvereisten Volgende profielvereisten zijn noodzakelijk voor het realiseren van deze opdrachten en projecten : - een geneesheer met enerzijds een ruime specialiteitenoverschrijdende kennis van de meest courante geneeskundige domeinen, maar anderzijds toch een voldoende grondige kennis zodat hij/zij het respect krijgt van de verschillende disciplines van zorgverleners en van het eigen werkteam; - een grondige kennis van de ZIV en op de hoogte zijn van de nationale en internationale evoluties in het domein; - sterke op ervaring en vertrouwen gesteunde relationele vaardigheden om een effectieve partner te kunnen zijn op voet van gelijkheid met de diverse groepen zorgverleners van de ZIV; - zelf een gedegen ervaring hebben in studiewerk en qua publicaties van hoog wetenschappelijke niveau en deze werkprocessen kunnen coachen zodat academische expertise op een praktijkgerichte en economisch verantwoorde manier naar het werkveld wordt vertaald; - vanuit een "breedte-ervaring" op een intensieve, motiverende en inspirerende manier leiding geven aan een team van interne senior specialisten van verschillende disciplines en uit diverse sectoren zodat synergie-effecten leiden tot aangepaste vernieuwende ideeën en concepten; - een sterke "teamspeler" zijn die zijn kennis deelt en over kan brengen aan de senior-specialisten binnen en buiten zijn team en openstaat voor ideeën; - over een goede schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid beschikken om standpunten te kunnen verwoorden en te kunnen onderhandelen ten aanzien van de interne en externe partners. - objectief kunnen blijven in de beoordeling van een dossier door de verschillende mogelijke invalshoeken ervan op een wetenschappelijk objectieve manier uit mekaar te houden. - op efficiënte wijze instaan voor de permanente opvolging van wetenschappelijke evoluties en permanente vorming van de eigen expertise en deze van de medewerkers.
Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer Jo De Cock, administrateur-generaal, Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij/zij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn/haar aanspraken.
Te dien einde dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel op de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.
De kandidaten die niet tot het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad, samen met een afschrift van het diploma.