Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 16 november 2004

Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - info(...)

bron
commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
numac
2004018165
pub.
16/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER


Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.

De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.

Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er vier comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden.

De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.

In de loop van de maand januari 2005 zal de Commissie overgaan tot de samenstelling van een wervingsreserve van ambtenaren voor verscheidene functies binnen haar administratie.

De eventuele aanwerving zal plaats vinden nadat de Kamer van volksvertegenwoordigers daartoe toelating zal hebben verstrekt. Ze gebeurt op basis van de resultaten van een vergelijkend examen.

De laureaten treden in dienst als stagedoende ambtenaar.

De secretarissen worden aangeworven in de graad van adjunct-adviseur.

Na hun aanwerving als stagiair kunnen ze via een interne mandaatfunctie worden aangewezen tot secretaris. Deze opdracht is beperkt tot de duur van de mandaten van de commissieleden, maar is verlengbaar. Indien hun opdracht niet wordt verlengd kunnen ze wel als rechtkundig adviseur in dienst blijven van de Commissie. (artikelen 8 en 46 van het statuut).

Aan de benoemingsvoorwaarden moet zijn voldaan op 1 januari 2005.

I. ALGEMENE VEREISTEN Ieder kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : - onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; - aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.

II. BIJZONDERE VEREISTEN PER VACANTE BETREKKING De gedetailleerde functiebeschrijvingen met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kunnen aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en zijn ook te consulteren op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.

A. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol. 1. Rechtskundig adviseur - Secretaris (code A/11/FN) Doel van de functie - Administratieve, organisatorische en rechtskundige bijstand bieden aan de voorzitter/ondervoorzitter van de Commissie. - Coördinatie op inhoudelijk vlak van de zittingswerkzaamheden van de Commissie. - Coördinatie op inhoudelijk vlak met de werkzaamheden van de sectorale comités.

Specifieke competenties - Goede kennis van de internationale en nationale regelgeving m.b.t. persoonlijke levenssfeer en informatieveiligheid. - Sterk synthetisch en analytisch vermogen. - Innovatief vermogen. - Sterke zin voor autonomie en zelfstandig handelen. - Sterk vermogen tot communicatie. - Goede kennis van vergadertechnieken, verslaggeving en communicatievaardigheid. - Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Pwpt). - Nuttige professionele ervaring. - Didactisch en relationele bekwaamheid om medewerkers te kunnen coachen. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).

Verloning Weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A2 : 31.723 - 51.243 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) Bij aanwijzing tot secretaris wordt een verhoging in weddeschaal toegekend. 2. Directiesecretaris (code A/12/FN) Doel van de functie - Administratieve en organisatorische bijstand verlenen aan de voorzitter/ondervoorzitter en hem zo helpen zijn dagelijkse functie te vervullen. - Opvolging en coördinatie van de opvolging van de administratieve aspecten van de zittingen van de Commissie.

Specifieke competenties - Minimum 3 jaar ervaring als directiesecretaris in een overheidsbedrijf of een gelijkaardig privé-bedrijf. - Goede kennis van de werking van de overheidsdienst. - Analytisch en synthese vermogen - Probleemoplossend denken. - Zelfstandig kunnen werken. - Communicatievaardigheid. - Zeer goede kennis van de gangbare bureauticatools (Word, Excel, Pwpt) - Kennis van klassement-, document- en opzoekingtools. - Kandidaats - of graduaatsdiploma. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie). - Meertalig : voorkeur Engels.

Verloning Weddeschaal B8/1 : 23-785 - 41.742 EUR (100 %) 3. Medewerker (code A/13/F) Doel van de functie - Het verzorgen van een veelheid aan verschillende uitvoerende deels administratief en deels logistieke taken ter ondersteuning van de diensten van het Voorzitterschap. - Verzorgen van het vervoer van personen en goederen.

Specifieke competenties - Geeft blijk van de nodige technische competenties op basis van een diploma of ervaring ten einde een aantal onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten aan goederen en aan voertuigen. - Organisatievermogen m.b.t. structuur in zijn werkzaamheden. - Klantvriendelijk en respectvol optreden. - Correct voorkomen en correcte communicatie. - Houder van rijbewijs B en in voorkomend geval van erkenning als chauffeur voor het vervoer van personen.

Verloning Weddeschaal C1 : 17.534 - 27.464 EUR (100 %) Na 10 jaar weddeschaal C2 : 18.858 - 28.788 EUR (100 %) B. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Nederlandse taalrol. 1. Rechtskundig adviseur - Secretaris (code B/11/NF) Doel van de functie - Administratieve, organisatorische en rechtskundige bijstand bieden aan de voorzitter/ondervoorzitter van de Commissie. - Coördinatie op inhoudelijk vlak van de zittingswerkzaamheden van de Commissie. - Coördinatie op inhoudelijk vlak met de werkzaamheden van de sectorale comités.

Specifieke competenties - Goede kennis van de internationale en nationale regelgeving m.b.t. persoonlijke levenssfeer en informatieveiligheid. - Sterk synthetisch en analytisch vermogen. - Innovatief vermogen. - Sterke zin voor autonomie en zelfstandig handelen. - Sterk vermogen tot communicatie. - Goede kennis van vergadertechnieken, verslaggeving en communicatievaardigheid. - Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Pwpt). - Nuttige professionele ervaring. - Didactisch en relationele bekwaamheid om medewerkers te kunnen coachen. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).

Verloning Weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A2 : 31.723 - 51.243 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) Bij aanwijzing tot secretaris wordt een verhoging in weddeschaal toegekend. 2. Directiesecretaris (code B/12/NF) Doel van de functie - Administratieve en organisatorische bijstand verlenen aan de voorzitter/ondervoorzitter en hem zo helpen zijn dagelijkse functie te vervullen. - Opvolging en coördinatie van de opvolging van de administratieve aspecten van de zittingen van de Commissie.

Specifieke competenties - Minimum 3 jaar ervaring als directiesecretaris in een overheidsbedrijf of een gelijkaardig privé-bedrijf. - Goede kennis van de werking van de overheidsdienst. - Analytisch en synthese vermogen - Probleemoplossend denken. - Zelfstandig kunnen werken. - Communicatievaardigheid. - Zeer goede kennis van de gangbare bureauticatools (Word, Excel, Pwpt) - Kennis van klassement-, document- en opzoekingtools. - Kandidaats - of graduaatsdiploma - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie) - Meertalig : voorkeur Engels.

Verloning Weddeschaal B8/1 : 23-785 - 41.742 EUR (100 %) 3. Medewerker (code B/13/N) Doel van de functie - Het verzorgen van een veelheid aan verschillende uitvoerende deels administratief en deels logistieke taken ter ondersteuning van de diensten van het Voorzitterschap. - Verzorgen van het vervoer van personen en goederen.

Specifieke competenties - Geeft blijk van de nodige technische competenties op basis van een diploma of ervaring ten einde een aantal onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten aan goederen en aan voertuigen. - Organisatievermogen m.b.t. structuur in zijn werkzaamheden. - Klantvriendelijk en respectvol optreden. - Correct voorkomen en correcte communicatie. - Houder van rijbewijs B en in voorkomend geval van erkenning als chauffeur voor het vervoer van personen.

Verloning Weddeschaal C1 : 17.534 - 27.464 EUR (100 %) Na 10 jaar weddeschaal C2 : 18.858 - 28.788 EUR (100 %) III. EXAMENPROCEDURE De vergelijkende examens zullen plaatsvinden in januari 2005.

De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen. Op schriftelijk verzoek (brief of E-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen. 1. Rechtskundig adviseur - Secretaris Het examen verloopt in drie fasen : een kennisproef, een taalexamen en een onderzoek van de competenties en vaardigheden.Alleen de kandidaten die geslaagd zijn kunnen deelnemen aan de volgende proef.

De kennisproef handelt over de regelgeving. In principe is deze proef mondeling met schriftelijke voorbereiding. Evenwel, al naar gelang het aantal inschrijvingen kan de kennisproef schriftelijk georganiseerd worden. De (schriftelijke of mondelinge) kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen. De kandidaten die reeds in dienst zijn bij de Commissie als rechtskundig adviseur of die laureaat zijn van een vroeger examen voor rechtskundig adviseur waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken, zijn vrijgesteld van de kennisproef.

De taalproef bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte en wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. Er wordt beoordeeld met geslaagd of niet geslaagd. De kandidaten die reeds houder zijn van een van de voormelde brevetten van taalkennis zijn vrijgesteld van deze proef.

Bij de derde proef (mondeling) wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. Deze beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ». 2. Directiesecretaris. Het examen verloopt in twee fasen : een taalexamen en een onderzoek van de competenties en vaardigheden. Alleen de kandidaten die geslaagd zijn kunnen deelnemen aan de volgende proef.

De taalproef bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte en wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. Er wordt beoordeeld met geslaagd of niet geslaagd. De kandidaten die reeds houder zijn van een van de voormelde brevetten van taalkennis zijn vrijgesteld van deze proef.

Bij de tweede proef (mondeling) wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. Deze beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ». 3. Medewerker. Het examen bestaat uit een enige mondelinge proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. Deze beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ».

IV. INSCHRIJVING UITERSTE DATUM : 16 december 2004.

De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevr. Els Biesbrouck, Hallepoortlaan 5-8, 1060 Brussel.

De sollicitatie is maar ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een curriculum vitae; - een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt en de beroepservaring wordt toegelicht.

De datum van poststempel geldt als bewijs.

Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Els Biesbrouck, telefoon : 02-542 73 74, e-mail : els.biesbrouck@privacy.fgov.be. De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement zijn eveneens te consulteren op de website van de Commissie : www.privacy.fgov.be.

^