gepubliceerd op 17 november 2004
Openstaande betrekking van adviseur-generaal bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling Oproep tot kandidaten Deze publicatie vervangt de oproep tot de kandidaten voor de vacante betrekking van adviseur-generaal bij de Algemene Di De eerder ingediende sollicitaties ingevolge de voormelde oproep blijven geldig. Het is nochtans mo(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
Openstaande betrekking van adviseur-generaal bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling Oproep tot kandidaten Deze publicatie vervangt de oproep tot de kandidaten voor de vacante betrekking van adviseur-generaal bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling; oproep verschenen in het Belgisch Staatsblad van 3 augustus 2004.
De eerder ingediende sollicitaties ingevolge de voormelde oproep blijven geldig. Het is nochtans mogelijk voor nieuwe kandidaten een sollicitatiebrief in te dienen.
Deze betrekking is toegangkelijk zowel voor vrouwen als voor mannen.
Functiebeschrijving : Het bijstaan van de directeur-generaal tot de realisatie van de strategische en operationele doelstellingen van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
Het begeleiden, coachen en opvolgen van de medewerkers van de Afdeling Coördinatie en Bemiddeling bij het uitvoeren van de opgedragen taken in het kader van de coördinatie van het toezicht op de naleving van een bepaalde complexe wetgeving en/of reglementering, het vaststellen van inbreuken en het verlenen van advies met als finaliteit het verzekeren van de economische belangen, de bestreden situatie te regulariseren, bestraffend optreden en bemiddelend optreden.
Kernresultaatsgebieden. 1. Als één van de adjuncten van de directeur-generaal deze laatste bijstaan tot het realiseren van de doelstellingen van de algemene directie. Dit omvat o.a. de volgende taken : - De directeur-generaal vervangen bij diens afwezigheid. - De taken op zich nemen als eerste medewerker van de directeur-generaal. - Nazicht van alle dossiers die ter ondertekening van de directeur-generaal worden voorgelegd. 2. Als leidinggevende de nodige initiatieven nemen opdat de afdeling haar opdracht zo optimaal mogelijk zou kunnen uitvoeren. Dit omvat o.a. de volgende taken : - De medewerkers en de afdeling richten naar de te bereiken doelstelling. - Een planning opstellen, de prioriteiten bepalen, de taken organiseren en opvolgen. - De concrete instructies, opdrachten of de verantwoordelijkheden aan de medewerkers overmaken en informeren. - De resultaten, verbeteren en opvolgen. - De coördinatie van de groepswerkzaamheden verdelen en verzekeren. - Instaan voor de teamgeest en de begeleiding van de ontwikkeling van de medewerkers. - De competenties van de medewerkers op een evenwichtige manier bij de samenstelling van de ploeg verdelen. - Hun begrip van hun sterkten en zwakten doen toenemen. - De resultaten opvolgen en bijsturen. - Het sturen, motiveren en evalueren van de rechtstreekse medewerkers, met inbegrip van hun ontwikkelingsmogelijkheden. - Het steunen van de noodzakelijke veranderingsprojecten binnen de afdeling : ° De beschrijving van alle toegepaste processen. ° De opvolging/rapportering aan de hand van boordtabellen. 3. Als diensthoofd van de Afdeling Coördinatie en Bemiddeling de werkzaamheden coördineren om de operationele doelstellingen van de algemene directie te verwezenlijken. Dit omvat o.a. de volgende taken : - Vergaderingen beleggen en voorzitten. - Het opvolgen van de behoeften van de afdeling aan middelen (menselijke en andere). - Het ontwikkelen - binnen de afdeling - van een visie in overeenstemming met deze ontworpen door de FOD en de directeur-generaal. - Het aansturen van de opmaak en de realisatie van een operationeel plan eigen aan de afdeling, teneinde bij te dragen tot de verwezenlijking van het managementplan van de directeur-generaal. - De gebruikers (interne diensten, burgers, ondernemingen, overheden) een kwaliteitsvolle dienst verlenen. - Het ontwikkelen van de bemiddelingsfunctie aansturen. 4. Als adviseur raad geven aan de medewerkers met betrekking tot specifieke materies en operationele materies om het verloop van de toegepaste verrichtingen te vergemakkelijken en om de algemene directie in staat te stellen zijn strategische doelstellingen te uiten en te verwezenlijken. Dit omvat o.a. de volgende taken : - Kennis over de wetgeving blijvend ontwikkelen en opzoeken van de gevraagde informatie. - Zich beschikbaar tonen om in eerste instantie een antwoord te bieden op de specifieke vragen van operationele aard. - Deelnemen aan conferenties en vergaderingen om de kennis bij te schaven. - Het verzekeren van de eenheid van rechtstoepassing op het gebied van markttoezicht en het bemiddelen en het adviseren t.a.v. de DG op dit vlak. - Het geven van juridisch consult op het niveau van de Algemene Directie; het superviseren van de ontwerpen van wet, koninklijk besluit, ministerieel besluit en antwoorden op parlementaire vragen. - Het beheren van de juridische instrumenten van de Algemene Directie (waarschuwingen, pro-justitia's, minnelijke schikkingen, vorderingen tot staking, onderbouwen instrumenten bemiddeling). - Het zorgen voor de juridische onderbouw van de onderzoeken i.s.m. de Directeurs van de Regionale Directies en van de centrale secties. - De opleiding en documentatie verzorgen op het niveau van de Algemene Directie. 5. Als tussenpersoon en interne contactpersoon voor de directeur-generaal, de interne communicatie onderhouden alsook het overleg betreffende het werk van de regionale directie en centrale diensten om duidelijk de boodschappen binnen de verschillende diensten te brengen.Tevens waken over de uitvoering van de strategie die door de FOD wordt ontwikkeld betreffende de fundamentele, methodologische en deontologische aspecten om bij te dragen tot de strategische ontwikkeling van de FOD. Dit omvat o.a. de volgende taken : - Deelnemen aan overlegvergaderingen. - Het onderhouden van relaties met andere Algemene Directies, FOD's en POD's op dit vlak. - Het onderhouden van relaties met beroepsverenigingen en consumentenverenigingen. - Het onderhouden van relaties met parketten en contacten met advocaten. - Het zorgen voor externe communicatie. - De planning van zijn afdeling doen overeenkomen met de directies/diensten en de prioriteiten die door de directeur-generaal worden vastgesteld. - De dienstnota's opvolgen en filtreren, alsook de nieuwe regels en procedures.
Opleidingsniveau : * Kennisdomeinen : - Economische wetgeving. - Legistiek.
Overeenkomstig het artikel 20sexies, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel en het artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige Overheidsdiensten, kunnen in deze betrekking van adviseur-generaal benoemd worden : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de vastbenoemde ambtenaren van de overheidsdiensten waarop het voormelde koninklijk besluit van 18 oktober 2001 van toepassing is, die titularis zijn van een graad van rang 15; - de vastbenoemde ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie die titularis zijn van een graad van rang 13 en die, ten minste één jaar graadanciënniteit tellen en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1.
Het is evenwel zo dat : - de ambtenaren, titularis van de graad van informaticus-directeur, ten minste vijftien jaar graadanciënniteit moeten tellen in de graden van informaticus of informaticus-directeur krachtens het artikel 33, 1e lid van het koninklijk besluit van 20 juli 1964 betreffende de hiërarchische indeling en de loopbaan van sommige personeelsleden van de Rijksbesturen; - artikel 20septies van het voormelde koninklijk besluit van 7 augustus 1939 bepaalt dat de ambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van voornoemd artikel 20sexies.
Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.
De belangstellende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, de Meeûssquare 23, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen, die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). Wanneer de eerste of de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de volgende werkdag.
De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert en bevat een uiteenzetting van zijn/haar visie en de aanspraken die de kandidaat meent te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen, inzonderheid de bekwaamheid inzake beheer van de overheidsdiensten die hij/zij meent te moeten laten gelden.
De kandidaten die niet tot de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie behoren, moeten een attest verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.