Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 februari 2003

Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie 1. Het BIPT Bij wet van 17 januari 2003 m.b.t. het statuut van de regulator van de Belgische Post- en (...) De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De raad is gemachtigd om all(...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2003014038
pub.
18/02/2003
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER


Oproep aan de kandidaten voor de voorzitter en de leden van de raad van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) 1. Het BIPT Bij wet van 17 januari 2003 m.b.t. het statuut van de regulator van de Belgische Post- en Telecommunicatiesector wordt de Raad van het Belgische Post- en Telecommunicatie opgericht.

De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van deze wet : « De raad is gemachtigd om alle nuttige daden te stellen ter uitvoering van de bevoegdheden van het Instituut. Hij vertegenwoordigt het Instituut in rechte en t.a.v. derden en kan namens het Instituut overeenkomsten sluiten. Hij kan de dossiers naar zich toetrekken. » In artikel 17 wordt gepreciseerd : « § 1. De Raad is samengesteld uit vier leden, te weten een voorzitter en drie gewone leden. Twee van de leden behoren tot de Nederlandstalige taalrol en de twee andere leden tot de Franstalige.

Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. § 2. De Koning benoemt de voorzitter en de overige leden van de Raad bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad op voorstel van de minister.

De leden van de Raad worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.

Behalve in geval van afzetting zoals bedoeld in § 5, blijven de leden van de Raad evenwel hun functie uitoefenen na het einde van hun mandaat zolang niet in hun vervanging voorzien is. § 3. De leden van de Raad worden benoemd op grond van hun bekwaamheid, hun integriteit en hun onafhankelijkheid. Die voorwaarden dienen vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat.

De leden van de Raad mogen geen enkel belang hebben in de ondernemingen die actief zijn op de markt van de telecommunicatie en/of de postdiensten, noch direct of indirect, gratis of bezoldigd, voor deze ondernemingen enige functie uitoefenen of enige dienst verrichten. Die voorwaarde dient vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat en gedurende twee jaar na het einde van dat mandaat. § 4. De leden van de Raad zijn voltijds tewerkgesteld. De Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, bepaalt het statuut en de bezoldiging van de Voorzitter en van de overige leden van de Raad, alsook hun plichten. § 5. De leden van de Raad kunnen bij een in Ministerraad overlegd besluit, op voorstel van de minister, worden afgezet.

De Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, stelt de omstandigheden vast waarin een afzetting voorgesteld kan worden. » Elk gewoon lid van de Raad staat aan het hoofd van ten minste één van de diensten van het Instituut. Hij neemt deel bij het nemen van de beslissingen van de Raad inzake postdiensten, telecommunicatie en radiocommunicatie.

De vergoeding van de voorzitter en van de leden van de Raad wordt vastgesteld in overeenstemming met de gangbare normen in de postsector, de telecommunicatiesector en de radiocommunicatiesector alsmede met deze van de andere toezichthoudende instaties, vergelijkbaar met het BIPT. De opdrachten van het BIPT Het Instituut is als onafhankelijk regulator belast met het toezicht op de telecommunicatie- en postsector. Die opdrachten betreffen de markttoetreding, het markttoezicht, de universele dienst, de publieke dienst en de marktregulering tussen operatoren en/of dienstenleveranciers in de beide sectoren. Deze opdracht impliceert het samenwerken met verschillende organismes, op federaal vlak, met instellingen van de Gewesten en Gemeenschappen, alsook met internationale organisaties.

Bovendien is overleg en consultatie in beide sectoren een essentieel onderdeel van de werking van het Instituut : zowel met de betrokken ondernemingen, als met de gebruikersorganisaties en de politieke overheden. 2. Oproep aan de kandidaten Bij toepassing van deze bepalingen worden hierbij de kandidaten opgeroepen die wensen een mandaat te vervullen in de Raad van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie. Zij worden verzocht hun kandidatuur over te maken aan de Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, op volgend adres : Guldenvlieslaan 87, bus 1 1060 Brussel.

Zij dienen dit te doen door middel van een aangetekend schrijven (met referentie HM/BIPT/2003).

De kandidaten voor de functie van voorzitter of lid van de Raad moeten voldoen aan volgende algemene toelaatbaarheidsvereisten : 1) Onderdaan van een E.U.-lid-Staat zijn; 2) Een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde functie;3) De burgerlijke en politieke rechten genieten;4) Houder van een universitair of daarmede gelijkgesteld diploma van de tweede cyclus. Om in de functie van voorzitter te worden benoemd moet de kandidaat daarenboven aan de volgende voorwaarde voldoen : op 15 februari 2003 ofwel een professionele ervaring van tien jaar in de sector post of telecommunicatie of radiocommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die drie sectoren bezitten die tesamen een minimum van tien jaar bedraagt.

Om in de functie van lid van de Raad te worden benoemd moet de kandidaat daarenboven aan de volgende voorwaarde voldoen : op 15 februari 2003 ofwel een professionele ervaring van 5 jaar in de sector post of telecommunicatie of radiocommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die drie sectoren bezitten die tesamen een minimum van vijf jaar bedraagt, ofwel een professionele ervaring van minstens vijf jaar op het gebied van de economische analyse (zowel micro- als macro-economisch) aangevuld met een ervaring op het gebied van onderhandelingen met Europese organisaties.

De kandidaten mogen de vereiste ervaring bewijzen op de hierboven vermelde gebieden.

Deze ervaring mag verworven zijn : 1) In een onderneming;2) In het openbaar ambt;3) Bij een instelling die meewerkt aan beslissingen op politiek, economisch of juridisch vlak;4) Bij een universitair centrum. De Minister beslist op grond van de stukken of de kandidaat de vereiste ervaring bezit.

De kandidaten wordt gewezen op de dringendheid van het indienen van hun dossier uiterst tien kalenderdagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad . Deze hoogdringendheid is een gevolg van de beslissing van de Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, om de toestand van de regulator op zeer korte termijn aan te passen aan de uitdrukkelijke wens van de Europese Commissie, en om de beide sectoren voldoende zekerheid te geven over de stabiliteit van de regulator op zeer korte termijn.

De kandidaten laten geworden : 1) C.V. met motivering; 2) Geboorteakte;3) Bewijs van goed gedrag en zeden;4) Copie van diploma.3. Selectie Een selectiecommissie, samengesteld door drie externe experten, maakt een evaluatie van de kandidaten. Deze commissie stelt een rangschikking vast voor de functie van voorzitter van de Raad alsmede voor de functie van lid van de Raad.

De Minister legt, op basis van deze evaluatie, een voorstel van benoeming voor aan de Ministerraad.

^