gepubliceerd op 11 september 2002
Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven betrekkingen 1.1. Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroek 1.2. De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of bu(...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven betrekkingen 1.1. Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel, zijn drie betrekkingen van wetenschappelijk personeelslid te begeven. 1.2. De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; - een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gepostuleerde betrekking. 2. Voor deze betrekkingen werden de profielen, met inbegrip van de speciale wetenschappelijke geschiktheid waaraan de kandidaten moeten voldoen, als volgt vastgesteld. 2.1. Een betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Algemeen Rijksarchief te Brussel.
Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Nederlandse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de letteren en wijsbegeerte (moderne geschiedenis).
Ze moeten aan de hand van archieven een licentiaatsverhandeling en/of doctoraatsproefschrift gemaakt hebben over de geschiedenis van de burgerlijke instellingen in de Spaanse en Oostenrijkse Periode.
Voorrang zal gegeven worden aan de kandidaat die door publicaties en andere wetenschappelijke activiteiten bewezen heeft vertrouwd te zijn met de economische geschiedenis tijdens het Ancien Regime.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel is vereist).
De kandidaten zullen door vertalingen van het blad getoetst worden over hun kennis van het Frans en het Engels. De kennis van het Spaans strekt tot aanbeveling.
Tijdens zijn/haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
De kandidaten dienen een rijbewijs B te hebben om archiefinspecties te kunnen uitvoeren. 2.2. Eén betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Algemeen Rijksarchief te Brussel.
Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de letteren en wijsbegeerte (moderne geschiedenis).
Ze moeten een licentiaatsverhandeling en/of doctoraatsproefschrift gemaakt hebben aan de hand van archieven over een thema uit de hedendaagse tijd.
Voorrang zal gegeven worden aan de kandidaat die een licentiaatsverhandeling en/of doctoraatsproefschrift heeft gemaakt over de Belgische politieke geschiedenis na 1918.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel is vereist).
De kandidaten zullen door vertalingen van het blad getoetst worden over hun kennis van het Nederlands en het Engels. De kennis van het Duits strekt tot aanbeveling.
Tijdens zijn/haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
De weerhouden kandidaat zal worden belast met de ontsluiting van de archieven uit de hedendaagse tijd en het uitoefenen van het toezicht op het archiefbeheer door openbare besturen.
De kandidaten dienen een rijbewijs B te hebben om archiefinspecties te kunnen uitvoeren. 2.3. Eén betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Rijksarchief te Luik.
Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de letteren en wijsbegeerte (moderne geschiedenis).
Ze moeten aan de hand van archieven een licentiaatsverhandeling en/of doctoraatsproefschrift gemaakt hebben handelend uitsluitend over de instellingen van het Prinsdom of de Provincie Luik.
Voorrang zal gegeven worden aan de kandidaat die door publicaties bewezen heeft vertrouwd te zijn met de archieven en de geschiedenis van de instellingen van dit Prinsbisdom of deze Provincie.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel is vereist).
De kandidaten zullen door vertalingen van het blad getoetst worden over hun kennis van het Nederlands en het Engels. De kennis van het Duits strekt tot aanbeveling.
Tijdens zijn/haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
De kandidaten dienen een rijbewijs B te hebben om archiefinspecties te kunnen uitvoeren. 3.1. Indien de weerhouden kandidaat (kandidate) bij zijn (haar) aanwerving niet in het bezit is van een doctorsdiploma dat behaald werd na verdediging in het openbaar van een verhandeling, zal de eventuele vaste benoeming slechts kunnen worden verleend op voorwaarde dat de betrokkene bedoeld diploma zal hebben behaald of het bewijs zal hebben geleverd dat hij (zij) in de tak der wetenschap waarop het ambt betrekking heeft, wetenschappelijk werk heeft verricht dat met een doctoraatsverhandeling kan vergeleken worden luidens een gunstig en met redenen omkleed advies van de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën.
Aan de betrokkene zal de vaste benoeming overigens slechts kunnen worden verleend indien hij (zij) de nodige mandaten heeft voleindigd, die elk worden gevolgd door een advies van voormelde Commissie over de wetenschappelijke verdiensten van het betrokken personeelslid. Bij toepassing van de statutaire bepalingen kunnen mandaten worden verleend voor een maximumperiode van in totaal tien jaren. 3.2. De vereiste diploma's moeten einddiploma's zijn die na ten minste vier jaar studie zijn uitgereikt door een universiteit of door een van de instellingen die ermede gelijkgesteld zijn door één van de Gemeenschappen of door een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld.
In geval van aanwerving van een burger van de Europese Unie, houder van een diploma zoals bedoeld in vorige alinea dat werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling, zal de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan overeenkomstig de statutair vastgestelde procedure. 3.3. De kandidaten dienen de voorwaarde inzake nationaliteit te vervullen uiterlijk op de dag waarop de termijn voor het indienen der kandidaturen eindigt. Op die datum dienen zij tevens : 1° het vereiste diploma te hebben behaald;bovendien moet de kandidaat die zijn/ haar onderwijs niet heeft genoten in het Nederlands (voor de betrekking bedoeld onder punt 2.1) of in het Frans (voor de betrekkingen bedoeld onder de punten 2.2 en 2.3) op dezelfde datum tevens een door het SELOR, Selectiebureau van de Federale Overheid - voorheen : Vast Wervingssecretariaat - (Esplanadegebouw, Oratoriënberg 20, 1000 Brussel), afgeleverd bewijs van taalkennis hebben behaald waaruit blijkt dat hij/ zij de taalkennis bezit welke vereist is voor de ambten van niveau 1 in het taalkader waar de gesolliciteerde betrekking te begeven is; dit bewijs van taalkennis is in dat geval vereist voor het bepalen van de taalrol waarop de kandidaat kan worden ingeschreven; 2° te voldoen aan de voorwaarden gesteld inzake vereist profiel en vereiste speciale wetenschappelijke geschiktheid. 3.4. Nadere inlichtingen omtrent deze betrekkingen, de bezoldiging, enz., kunnen bij voormelde instelling ingewonnen worden (Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel). 3.5. De kandidaturen moeten binnen 30 kalenderdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad , bij aangetekend schrijven gericht worden aan de heer G. Auquier, Hoofd van de Dienst Human Resources van de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden, Wetenschapsstraat 8 (1e verdieping), 1000 Brussel.
Aan de kandidaturen dienen te worden toegevoegd : - een curriculum vitae; - een voor eensluidend verklaard afschrift van het vereiste diploma; - een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken.
In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden medegedeeld : - de betrekking(en) waarvoor gesolliciteerd wordt; - het adres waar de kandidaat de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden medegedeeld. (De pers wordt verzocht dit bericht op te nemen.)