Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 16 maart 2000

Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van Adviseur-generaal op de personeelsformatie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volk(...) Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. Synthese van de bevoegdheden(...)

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
2000022219
pub.
16/03/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU


Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van Adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu - Bestuur Financiën en Informatica door bevordering door verhoging in graad, te begeven is.

Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Synthese van de bevoegdheden van het bestuur Financiën en Informatica Het bestuur financiën en informatica is, zoals zijn benaming aangeeft, verantwoordelijk voor twee afzonderlijke domeinen.

Het domein « financiën » Dit domein omvat twee subdomeinen : enerzijds de uitwerking en opvolging van de begroting alsook de analyse van de toepassing; anderzijds de werkelijke « comptabiliteit », d.i. de uitvoering van de begroting : vastleggingen, machtigingen tot uitbetaling .

Het domein « informatica » Dit domein heeft vooreerst de bevoegdheid om, in overleg met de Directieraad, een samenhangend, globaal, beheerbaar en professioneel informaticabeleid te bepalen ten behoeve van alle besturen. Dit heeft te maken zowel met de gemeenschappelijke of bijzondere infrastructuur van materieel en programma's, die door de directie informatica wordt beheerd als met de regels, methodes en standaards voor bijzondere ontwikkelingen die op die infrastructuur moeten worden toegepast.

Dit informaticadomein omvat natuurlijk ook de toepassing van dit informaticabeleid, enerzijds door de ambtenaren een beschermde toegang te verlenen tot het intern netwerk en al zijn faciliteiten alsook tot de externe verbindingen (dit alles op grond van de toegangsrechten) en anderzijds, door de uitwerking van ontwikkelingen op maat voor de besturen die zulks wensen en op grond van hun behoeften.

Naast die twee aspecten die uiterst bondig samengevat, de kern betreffen van de informaticadirectie, komen er nog een hele reeks andere meer administratieve activiteiten, die tevens van essentieel belang zijn zowel voor de uitvoering van de courante werkzaamheden als voor de uitvoering van « projecten ». Tal van contracten worden door de dienst informatica afgesloten en beheerd en tevens staat de dienst in voor belangrijke aankopen en investeringen. Dit impliceert heel wat administratief werk waarbij de administratieve (openbare aanbestedingen, bij voorbeeld) en begrotingsregels nauwlettend moeten worden in acht genomen. Gelet op het belang van die activiteit is het bovendien alleen door een uitwerking en naleving van strenge werkprocedures dat met een beperkt personeelsbestand doeltreffendheid kan worden gegarandeerd.

Beschrijving van de functie van adviseur-generaal bij het bestuur Financiën en Informatica.

De adviseur-generaal, wiens betrekking open is verklaard, zal zijn functie uitvoeren met ondersteuning van de directeur-generaal, op het gebied van de « informatica » Hij zal zich bezig houden met alle met dit domein verband houdende voormelde activiteiten, ofwel in rechtstreekse samenwerking met de directeur-generaal, of door delegatie voor acties, projecten of specifieke activiteiten.

Vereiste bevoegdheden en kwaliteiten van de adviseur-generaal Algemene kennis : Naast een open geest, nieuwsgierigheid en ontdekkingsgeest, is een voldoende, zelfs, grondige kennis van « de functie » van de diverse besturen waaruit ons departement is samengesteld en die de huidige, toekomstige of potentiële klanten zijn van de dienst informatica, uiterst nuttig. Bij voorkeur is de kandidaat reeds door vroegere werkzaamheden in contact geweest met een maximaal aantal besturen van het departement.

Technische kennis : Kennis op het gebied van informatica is ten zeerste wenselijk. Het gaat evenwel niet zozeer om het individueel praktisch gebruik van specifieke programma's, of van het type kantoorautomatisering (bij vb. word, excel, die verondersteld zijn geassimileerd te zijn) of van het type toepassing, of van het type micro-informatica, maar eerder en voornamelijk om het begrip of althans een bewijs van open geest voor de basis van de bedrijfsinformatica en de toepassing ervan.

Overwegende dat de directie informatica zich tevens bezighoudt met de administratieve aspecten van de informaticaprojecten, is kennis en praktische ervaring op het gebied van de reglementering van de overheidsopdrachten alsook van de boekhoudkundige regels en gebruiken een vereiste.

Geschiktheid tot communicatie : Communicatietalent, zowel schriftelijk als verbaal, is een troef. Het is onontbeerlijk op een duidelijke manier vaak zeer ingewikkelde onderwerpen uiteen te zetten, om het echte belang dat verder reikt dan een visie op korte termijn ervan in te zien. De onderhandelingspartners zijn legio en van diverse aard (collega's, bestuurshoofden, kabinetten, controleorganen . ). De Adviseur-generaal is in staat vlot en vertrouwelijk contact aan te knopen met de andere diensten en de externe instanties. Hij zal vaak een standpunt moeten bepalen, snel raad of advies verstrekken. Hij staat steeds ter beschikking voor het voorstellen van concrete en praktische oplossingen met inachtneming van de regels. Hij moet vergaderingen soepel en doeltreffend kunnen leiden.

Zin voor dialoog en onderhandeling : In die context, is positief luisteren een belangrijke kwaliteit. Het is wenselijk menselijke kwaliteiten te bezitten om goede contacten te kunnen aanknopen en onderhouden met de medewerkers alsook met de onderhandelingspartners. Daar het om financieel belangrijke aangelegenheden gaat, moet de adviseur-generaal met onze leveranciers kunnen onderhandelen omtrent de beste voorwaarden.

Organisatietalent : De Adviseur-generaal moet het bewijs hebben geleverd van zijn organisatietalent. Hij moet inderdaad instaan voor de coördinatie en de controle van zowel de uitvoering van de projecten als de opvolging van de dagelijkse werkzaamheden. Hij moet opgelegde termijnen doen naleven. Ervaring van het type « workflow », d.i. de invoering van werkprocedures, is wenselijk.

Verantwoordelijkheidszin en initiatief-vermogen : De Adviseur-generaal zal een sterk initiatiefvermogen moeten tonen en resultaatgericht werk moeten verrichten. Hij zal de dienst informatica van het departement op diverse niveaus moeten vertegenwoordigen. Die rol moet hij vervullen met zin voor verantwoordelijkheid en eerlijkheid.

Geschiktheid om projectgericht te werken : Naast het toezicht op de courante werkzaamheden, zal de adviseur-generaal projecten moeten opzetten en ondersteunen, vanaf hun ontstaan tot de uiteindelijke uitvoering. Het is wenselijk dat de kandidaat uitvoeringen in die zin kan laten gelden.

Natuurlijk gezag : De Adviseur-generaal zal het bewijs moeten leveren van heel veel talent voor het motiveren van zijn rechtstreekse medewerkers maar ook van alle medewerkers in het ganse departement.

Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 1999 en van het ministerieel besluit van 14 augustus 1998 tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen teneinde te voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel bij het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, staat deze betrekking open voor rijksambtenaren die, op de datum van hun benoeming voldoen aan de hiernavermelde voorwaarden : 1. Rijksambtenaar en titularis van een graad van rang 15 zijn: 2.Ambtenaar van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu zijn, titularis van een graad van rang 13 en ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Secretaris-generaal van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, R.A.C., Esplanadegebouw 7de verdieping, Pachécolaan 19, bus 5, 1010 Brussel, binnen een termijn van tien werkende dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgische Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat (plus, indien nodig, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert) alsook de aanspraken uiteenzetten die hij/zij meent te kunnen doen gelden voor het verkrijgen van die betrekking.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

^