gepubliceerd op 31 maart 2000
Vacante betrekking van directeur-generaal van de Administratie van de begroting en de controle op de uitgaven. - Oproep tot kandidaten De betrekking van directeur-generaal van de Administratie van de begroting en de controle op de uitg(...) Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van (...)
MINISTERIE VAN FINANCIEN
Vacante betrekking van directeur-generaal (rang 16) van de Administratie van de begroting en de controle op de uitgaven. - Oproep tot kandidaten De betrekking van directeur-generaal van de Administratie van de begroting en de controle op de uitgaven bij het Ministerie van Financiën is te begeven op datum van 1 september 2000.
Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16, - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen.
De ambtenaren die een graad van rangen 16 en 15 van de instellingen van openbaar nut bekleden waarop het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing werd verklaard, kunnen eveneens benoemd worden in de vacante betrekking.
De vereiste voorwaarden om zich kandidaat te stellen moeten vervuld zijn op datum van 1 september 2000.
Beschrijving van de functie : De Administratie van de begroting en de controle op de uitgaven is een beheersadministratie die belast is, eensdeels, met de voorbereiding en de afwerking van de begrotingswerkzaamheden, en, anderdeels, betrokken is bij de administratieve en de begrotingscontrole.
De directeur-generaal van de Administratie van de begroting en de controle op de uitgaven : - is hoofd van deze beheersadministratie; - verzekert de leiding van de diensten (cf. infra) die hem zijn toevertrouwd, het gezag over al het personeel van die diensten, de orde en de tucht en de naleving der wetten, besluiten en instructies; - staat de Minister van Begroting bij in al de hem toegewezen taken.
De bedoelde diensten zijn de volgende : 1) de dienst "Begroting en Controle" : - inzake "begroting" verleent hij zijn medewerking aan de allocatie van de overheidsmiddelen over de overheidstaken door inzameling, beoordeling en verwerking van de begrotingsvoorstellen evenals de publicatie van de ontwerpen van de Rijksmiddelenbegroting en de Algemene Uitgavenbegroting; - inzake "administratieve en begrotingscontrole" verleent hij zijn medewerking aan de voorbereiding van de dossiers die het akkoord van de Minister van Begroting vergen of die op de Ministerraad behandeld worden, evenals van de beroepsdossiers inzake negatieve adviezen van de Inspectie van Financiën en inzake verhalen betreffende parastatale instellingen. 2) de "Studie- en Documentatiedienst van de Begroting" : - hij verzorgt de documentatie; - hij staat in voor de Algemene Toelichting; - hij verzorgt de verwerking en de consolidatie van de overheidsgegevens (departementen en parastatalen) ten behoeve van o.a. de nationale boekhouding en de internationale instellingen. 3) de dienst "Controle en Vastleggingen" : - hij zorgt voor de controle op en de boekhouding van de vastleggingen en de ordonnanceringen in de departementen.4) de dienst "Algemene Zaken" : - hij zorgt voor beheer en administratie. Gewenste eigenschappen : De volgende eigenschappen zullen inzonderheid in aanmerking worden genomen: a) ervaring als aansprakelijk beheerder van een dienst;b) zin voor verantwoordelijkheid en Deontologie;c) zin voor dialoog en overleg;d) zin voor kritische analyse en administratieve nauwkeurigheid;e) bekwaamheid in : - delegeren van opdrachten; - motiveren van groepen mannen en vrouwen; f) een geschikt voorkomen en een grote lichamelijke en psychische weerstand;g) goede kennis van het begrotingsrecht en van de rijkscomptabiliteit;h) goede kennis van de begrotingstheorie en -praktijk;i) goede kennis van de moderne beheerstechnieken (audit en prestatiemeting);j) goede kennis van de begrotingsclassifcaties (hergroeperingen) en de nationale boekhouding (Europees Systeem van Rekeningen 1995);k) goede kennis van de budgettaire relaties met andere nationale, communautaire, regionale en internationale entiteiten. Een aanvullend beoordelingselement is de talenkennis.
De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidaatstelling per ter post aangetekende brief te richten aan de heer Secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën, Wetstraat 14, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).
In de sollicitatiebrief moeten worden vermeld : de datum, de naam, voornamen en graad van de gegadigde, en het Ministerie of de Instelling van openbaar nut waaronder hij ressorteert. De kandidaten worden verzocht hun aanspraken uiteen te zetten, die ze menen te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen, evenals hun bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.
Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.