Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 10 juli 1999

Rijksdienst voor sociale zekerheid Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.S.Z. een betrekking van adviseur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directi Kunnen zich kandidaat stellen voor de genoemde betrekking : - de rijksambtenaren alsmede de vas(...)

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
1999022628
pub.
10/07/1999
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU


Rijksdienst voor sociale zekerheid Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.S.Z. een betrekking van adviseur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directie van Immatriculatie- en Inningdiensten, vacant verklaard heeft.

Kunnen zich kandidaat stellen voor de genoemde betrekking : - de rijksambtenaren alsmede de vastbenoemde ambtenaren van de instellingen van openbaar nut genoemd in artikel 1 van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, die titularis zijn van een graad van rang 15; - de vastbenoemde ambtenaren van de R.S.Z. die titularis zijn van een graad van rang 13 en die minstens één jaar graadanciënniteit alsmede twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.

De kandidaturen - met opgave van de aanspraken die de kandidaten menen te kunnen laten gelden en meer bepaald van hun bekwaamheid en ervaring inzake het beheer van een administratie, een openbare dienst en inzake de toepassing van de sociale zekerheid - moeten worden ingediend bij de Voorzitter van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, Waterloolaan 76,te 1000 Brussel, bij aangetekend schrijven binnen een termijn van twintig dagen, die begint te lopen vanaf de eerste dag die volgt op de bekendmaking van onderhavig bericht in het Belgisch Staatsblad.

De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat zowel de Directieraad van de R.S.Z., die verzocht wordt om de kandidaturen een advies uit te brengen, als het Beheerscomité van de instelling, dat verzocht wordt tot de benoeming over te gaan, voor de beoordeling van deze kandidaturen rekening zullen houden met : a) het algemene profiel van een ambtenaar verantwoordelijk voor een Algemene Directie zoals hierna beschreven onder I;b) de functiebeschrijving van adviseur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directie van de Immatriculatie- en Inningsdiensten, zoals hierna beschreven onder II;c) het persoonlijk werkprogramma dat door de kandidaat voorgesteld wordt voor de drie volgende jaren in de betrokken Algemene Directie. De kandidaten worden dus verzocht aan te geven op welk vlak ze in het verleden blijk hebben gegeven van de nodige vaardigheden en competentie zodat ze menen aan de functiebeschrijving te beantwoorden.

I. Het algemene profiel van een verantwoordelijke van een Algemene Directie van de R.S.Z. (rang 15 of 16) : 1. Kunnen handelen in de lijn van de « Identiteitsverklaring van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid », waarvan de tekst op verzoek bekomen kan worden bij het Secretariaat van de Administrateur-generaal of geraadpleegd kan worden in het Belgisch Staatsblad van 11 juli 1995, blz.19316 en 19317, of op de website van de R.S.Z. (adres : www.rsz.fgov.be). Deze verklaring formuleert de sociale opdracht van de R.S.Z., haar prioritaire taken en haar belangrijkste bekommernissen. Elke verantwoordelijke van een Algemene Directie zal de algemene doelstellingen en de belangen van de Instelling voorrang verlenen en dus collegialiteit in het werk bij voorrang nastreven. 2. Zo handelen dat beantwoord wordt aan de « Verwachtingen van het Algemeen Beheer ten aanzien van de verantwoordelijken van elke Algemene Directie van de Rijksdienst », waarvan de tekst op verzoek bekomen kan worden bij het Secretariaat van de Administrateur-generaal.Deze verwachtingen verwijzen naar zeer concrete aspecten van het werk en van de functie van hoofd van een algemene directie. Ze beschrijven de verantwoordelijkheid voor het beheer van een dergelijke Algemene Directie en de manier waarop deze gestalte krijgt in de leidende ploeg van de Rijksdienst. Ze dienen als leidraad voor de dagelijkse praktijk. 3. Over een actuele en diepgaande expertise beschikken inzake de Sociale Zekerheid der werknemers, en inzake de administratieve praktijk die eraan verbonden is in haar diverse aspecten (wetgeving, financiën, informatica, economie, ...). 4. In staat zijn om een grote groep ambtenaren goed te beheren en te leiden, met name : - succesvol ondernemen van vernieuwende initiatieven; - het oplossen van problemen weten toe te vertrouwen aan de personen die ze kunnen beheersen en de betrokkenen daarbij adequaat weten te ondersteunen; - snel, juist en in de gepaste vorm de nodige informatie laten doorstromen naar de medewerkers, de hiërarchische verantwoordelijken en de collega's; - blijk geven van zin voor aanpassing en aldus nieuwe vormen van management of organisatie weten in te voeren; - zijn medewerkers bij het werk weten te betrekken, door hen bevoegdheden en taken te delegeren, door hen te motiveren en door erover te waken dat ze de gepaste opleiding krijgen en in de praktijk omzetten; - de teamgeest weten te bevorderen; - waakzaam blijven voor de werkomstandigheden en de werksfeer, en toegankelijk blijven voor alle medewerkers. 5. Het bewijs leveren van een hoge persoonlijke inzet, met name inzake : - werkkracht; - verantwoordelijkheidszin; - het vermogen om tijdig en op eigen initiatief relevante dossiers voor te bereiden en samen te vatten; - de eigen creativiteit en het aanmoedigen van creativiteit bij werknemers. 6. Zijn actieve medewerking verlenen aan nationale en internationale contacten in functie van de prioriteiten en de strategie van de organisatie. II. Bijzonder profiel van de adviseur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directie van de Immatriculatie- en Inningsdiensten van de R.S.Z. 1. Er kunnen voor zorgen dat de Algemene Directie correct haar functie vervult in verband met de opdracht en de werking van de Rijksdienst. Door het beheer van het algemeen werkgeversrepertorium, zorgt deze Algemene Directie voor de inschrijving van de werkgevers en voor de opvolging ervan, zodat die hun kwartaalaangiften juist kunnen opstellen en de sociale zekerheidsbijdragen kunnen betalen op een correcte basis.

Ze zorgt ook voor het bijhouden van en het toezicht op de individuele werkgeversrekeningen, waarvan er momenteel zo'n 270 000 zijn.

Ze moet zorgen voor de administratieve invordering van de niet-betaalde bedragen en eventueel de documenten opstellen met het oog op de gerechtelijke invordering van de bedragen. Ze is ook belast met de uitvoering van de bepalingen van artikel 30bis van de wet van 27 juni 1969. 2. Efficiënt de materiële en menselijke middelen kunnen verdelen, zodat de opdrachten van de Algemene Directie vervuld kunnen worden en alle nodige coördinatie gebeurt, zowel intern als extern, dit in overleg met zijn medewerkers en het Algemeen Beheer.3. Er kunnen voor zorgen dat de Algemene Directie de correcte invoering en het onderhoud waarborgt van alle basisgegevens in verband met de identificatie van de werkgevers en met hun betalingsverplichtingen, zoals vastgelegd in de wet van 27 juni 1969.4. De opdrachten van de Algemene Directie kunnen integreren in de projecten van modernisering van de sociale zekerheid, met name door de optimale organisatie en het optimaal gebruik van de beschikbare materiële en menselijke middelen.5. Een goede kennis hebben en behouden van de opdrachten van de andere Algemene Directies van de RSZ, meer in het bijzonder de opdrachten van de Algemene Directies van de Controlediensten en de Juridische Diensten;deze opdrachten vormen namelijk een aanvulling op die van de Algemene Directie van de Immatriculatie- en Inningsdiensten. 6. Aldus volop kunnen samenwerken met deze twee Algemene Directies zodat de werkprocedures vlug gecoördineerd en aangepast kunnen worden in functie van een gezamenlijke analyse van de eventuele nieuwe wettelijke of administratieve bepalingen die voorzien moeten worden.7. Een uitgebreide kennis hebben van de werking van de in de Directie gebruikte gegevensbanken en een goede kennis van de andere gegevensbanken die in de andere diensten hoofdzakelijk gebruikt worden, dit in een directe relatie met de Algemene Directie.8. Nauw kunnen samenwerken met de technische ploegen van de MvM en correct de functionele analyses uitvoeren die nodig zijn om nieuwe informaticatoepassingen aan te maken en ze harmonieus en functioneel te integreren in het « informaticabeleid » zoals dit in de Instelling ontwikkeld wordt.9. In het bijzonder bekommerd zijn om de bescherming tegen elke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot de sociale persoonsgegevens;er dus voor zorgen dat de gegevens slechts meegedeeld worden met strikte inachtname van de wettelijke bepalingen of rekening houdend met de adviezen van het Toezichtscomité van de KSZ. 10. Een identieke toepassing kunnen waarborgen van de reglementaire en administratieve bepalingen door de twee taaldirecties van de Inningsdienst, alsmede voor de Directie van de Immatriculatie;aldus een gelijke uitvoering in het gans land kunnen garanderen. 11. In alle omstandigheden de onafhankelijkheid en objectiviteit waarborgen bij de behandeling van de dossiers in de Algemene Directie.

^